Pagina 2 van 6
Geplaatst: 15.12.2010 - 09:06
door EVV
Oceanracer schreef:Je zegt het zelf al, "redelijk vloeiend". Als ik een automaat heb, wil ik dat hij beter schakelt dan ikzelf. En dat lukt de Volvo-bak niet. Dan begint de ellende met flushen en dergelijke. Dat valt bij mij onder duurzaamheid.
Er zijn exemplaren die echt wel goed schakelen, die van mij schakelt echt wel soepeler dan met een handbak mogelijk is, zeker als het gas wat dieper ingetrapt wordt, daar kan je nooit tegenop schakelen.
Meer verbruiken valt trouwens ook wel mee, mijn S60 met automaat is zuiniger dan mijn S70 met handbak was, terwijl ik ook nog eens 26 PK extra heb.
Geplaatst: 15.12.2010 - 11:06
door mehrzahl
Alleen het verbruik daar moet ik erg aan wennen
Wat verbruikt ie? De mijne 'doet' 8,2l/100km (7,6 op de BC). Bevalt hij verder goed? Of had je ergens anders al foto's gepost?
Geplaatst: 15.12.2010 - 11:24
door diesel01
mehrzahl schreef:Alleen het verbruik daar moet ik erg aan wennen
Wat verbruikt ie? De mijne 'doet' 8,2l/100km (7,6 op de BC). Bevalt hij verder goed? Of had je ergens anders al foto's gepost?
Exact hetzelfde als die van jou

, als je van 5.0/100km komt toch even slikken.
De auto bevalt zeer goed, voelt erg solide aan nergens een rammel of een kraakje te ontdekken, grote plus vind ik de krachtige motor.
In de morgen slaat om 7:45 de standkachel aan, net op een tijdstip dat de halve buurt de ramen staat te krabben :oops: erg lekkere extra die ik niet graag meer zou missen.
Ik vergeet elke keer de camera mee te nemen, ik zal hem vanavond in de tas van mijn vrouw drukken en een paar foto's schieten.
Edit sorry voor de topic vervuiling :oops:
Geplaatst: 15.12.2010 - 11:36
door M@rcel
Oceanracer schreef:Je zegt het zelf al, "redelijk vloeiend". Als ik een automaat heb, wil ik dat hij beter schakelt dan ikzelf. En dat lukt de Volvo-bak niet. Dan begint de ellende met flushen en dergelijke. Dat valt bij mij onder duurzaamheid.
Is het niet zo dat een handbak vooral beter schakelt omdat een handbak beter anticipeert op wat komen gaat (oftewel de bestuurder heeft ogen en kan bv. besluiten dat op- of terugschakelen geen zin heeft of (on)gewenst is).
Ik denk ook dat flushen niets te maken heeft met duurzaamheid, hooguit met "suboptimale" onderhoudsvoorschriften van Volvo. Tenslotte moet je bij de motor regelmatig olie verversen, maar dat maakt de motor niet minder duurzaam. Als Volvo voorgeschreven had om bv. elke 60.000km de automaatolie te vervangen (niet flushen), dan is flushen niet nodig en zou de automaat wel duurzaam zijn?
De automaat in mijn S80 schakelt perfect. Bij 200.000km is de bak
preventief geflusht. Op naar de 400.000km.
Geplaatst: 15.12.2010 - 15:17
door Bakboord1
Door de tip van P.Mallegrom en een PM in mijn inbox ben ik toch weer aan het twijfelen over een D5. Zal vanavond eens een berekening maken om te kijken waar het omslagpunt van diesel en benzine ligt.
Is autopaashuis trouwens importeur? Het valt me op dat het kenteken niet zichtbaar is. Verder is het een erg mooie V70 en iets dat ik zoek. Bedankt voor de tip alvast.
Geplaatst: 15.12.2010 - 15:19
door Bakboord1
Zijn er verschillen tussen de bouwjaren?
Bij de T5 is er bijvoorbeeld vanaf 2005 een andere turbo geplaatst.
Speelt dit ook bij andere motoren?
Geplaatst: 15.12.2010 - 15:20
door diesel01
Ik denk dat je uitkomt op 15000km voor een gebruikte diesel.
Geplaatst: 15.12.2010 - 15:28
door t5power
Bakboord1 schreef:Zijn er verschillen tussen de bouwjaren?
Bij de T5 is er bijvoorbeeld vanaf 2005 een andere turbo geplaatst.
Speelt dit ook bij andere motoren?
Halverwege 2004 zijn V70 gemaakt van modeljaar 2005, zal vast wel e.e.a. verbeterd zijn. Heb zelf een MY2005 T5 en rijd ook 20k per jaar. In principe kan het uit op benzine alleen merk ik wel dat je onbewust ritjes naar verre familieleden aan het omrekenen bent. Ben je zo weer 60 a 70 euro verder namelijk op benzine. Op diesel heb je dit probleem veel minder omdat ze zuiniger zijn op diesel en diesel per liter goedkoper is. Afgezien daarvan is het natuurlijk wel erg genieten met een T5.
Wil je niet shoppen in duitsland? Daar heb ik de mijne ook vandaan. Hier wat
diesel-opties tot 13k
Geplaatst: 15.12.2010 - 15:37
door Bakboord1
haha, dat omrekenen doe ik inderdaad al.. (is erg fout inderdaad)
Geplaatst: 15.12.2010 - 19:15
door Oceanracer
Hij heeft in elk geval een handbak.
Ik heb een ongezonde aversie tegen rammeltjes/kraakjes/bewegingen die niet bij een auto horen. Ik verwacht van een automaat dat iedere schakelbeweging soepel wordt uitgevoerd en niet alleen als ik vol gas geef. Juist een automaat nodigt uit tot lekker relaxed rijden en dan stoort het mij als ik dan zo'n typische "boinck" voel uit het vooronder. Voorbeeld? Je rijdt op een rotonde af, freewheelt en besluit de rotonde op te draaien omdat er net voor jou eentje de rotonde afdraait zonder richting aan te geven. En wat doet die bak op dat moment? Juist!
Ik heb overigens niets tegen alle automaten, hoor. Wel eens een DSG-bak gereden? Jummie!
Geplaatst: 15.12.2010 - 19:42
door diesel01
Is mij volkomen vreemd, ik weet wel wat je bedoelt maar onze geartronic doet dit dus niet.
Ik vind het een heerlijk apparaat, die precies doet wat hij moet doen.
Geplaatst: 15.12.2010 - 19:50
door buikijn
Ik heb een DSG in de auto van het werk, dat rijdt erg goed. Schakelt ubersoepel en zit echt in een versnelling ipv de koppelomvormer. Alleen verhapt deze zich ook nog wel eens, met name als het roetfilter aan het regenereren is en als je overschakelt van normale rijstijl naar enthousiast. Ook wil hij bij het uitrollen voor een stoplicht naar vol gas wel eens een seconde of 2 wachten voordat hij 'iets' doet. Ook niet optimaal. Maar overall, een erg goede bak, die DSG.
De GT van Volvo ben ik over te spreken als deze warm is. (op ritjes van langer dan 25-30km, dan werkt de bak optimaal, qua lockup) voor korte stukjes met koud weer wordt deze automaat redelijk dorstig. hij wil de boel zo spoedig mogelijk op bedrijfstemperatuur hebben. Hierom wil hij de motor graag toeren laten maken. Maar de lockup in zijn 3 werkt pas als de olie van de bak warm is. (zet een GT maar eens op handmatig en schakel maar in zijn 3, de lockup van deze versnelling werkt pas als de bak echt op bedrijfstemperatuur is)
Die kloeink die je omschrijft komt me niet bekend voor bij de GT. hij pakt bij uitrollen vlotter op dan de DSG en zit erg snel in de goede versnelling.
Geplaatst: 15.12.2010 - 20:01
door Gast
Oceanracer schreef:Je zegt het zelf al, "redelijk vloeiend". Als ik een automaat heb, wil ik dat hij beter schakelt dan ikzelf. En dat lukt de Volvo-bak niet. Dan begint de ellende met flushen en dergelijke. Dat valt bij mij onder duurzaamheid.
Met redelijk vloeiend bedoel vergeleken met een ander merk.
Laatst in een BMW X3 aut. gereden, gewoon heerlijk. Tja daar kan Volvo niet tegen op...
Maar er zijn ook merken die het nog vele malen slechter doen.
Geplaatst: 15.12.2010 - 21:07
door Niels S60
2.0T (5 cilinder) is een prachtige motor; heb 'm zelf in m'n S60 liggen.
Standaard 180 pk, maar kon een Ricatuning (via de dealer) niet laten: tegenwoordig 225 pk met een koppel van ruim 300 nm. Maar ook vóór de tuning was ik al dik tevreden.
Auto gaat als de brandweer. 50 km/h in de vijfde versnelling is uitstekend te doen, maar trap het gas erop en hij blijft maar gaan met een hele mooie gelijkmatige versnelling (topsnelheid in DLD: 255 km/h op de teller) met een geweldig geluid er gratis bij.
Na tuning is ie vooral bij hogere toeren iets krachtiger geworden.
Ik rij zo'n 15000 km per jaar en veel kleine stukjes. Gemiddeld verbruik 1 op 11 a 12 (BC, dat dan weer wel) makkelijk haalbaar. Denk overigens wel dat een V70 mogelijk wat meer verbruikt ivm de mindere stroomlijn.
Heb wel een handbak. Is goed te doen, maar een automaat lijkt me wel relaxter.
Op vakantie met de caravan is trouwens (wat het rijden betreft...

) een genot: schakelen is nauwelijks nodig.
Samengevat: een krachtige motor, mooi geluid en een relatief laag verbruik.
Geplaatst: 16.12.2010 - 07:41
door P.Mallegrom
@Bakboord:
Auto paashuis importeert inderdaad ook auto's. De kans is inderdaad groot dat dit een van origine Duitse of Italiaanse auto betreft.
Ik heb er zelf ook onlangs mijn (van origine Italiaanse) S60 D5 uit 2003 gekocht. Naar mijn idee dus een prima bedrijf met een goede reputatie in de regio (ik kom uit de regio

).
Edit: En nee, ik ben niet werkzaam voor hun of op enige andere wijze aan hun verbonden.

Geplaatst: 16.12.2010 - 15:25
door Bakboord1
Dat laatste had ik overigens ook niet gedacht.
Dat soort dingen loopt al snel in de gaten op een forum als deze.
Ik moet echt voor mezelf afwegen of ik een geïmporteerde auto wil of niet.
Al met al zijn de vragen die ik had er niet minder op geworden. Ik heb een droom 2006 d5 full option gezien die geïmporteerd is en boven budget ligt maar weinig km heeft en in mijn geliefde kleur is. En ik heb een erg mooie T5 gezien met meer km een ouder bouwjaar en gunstigere aanschafprijs.
Ofwel twee heel verschillende auto's en daar tussen zitten ook nog een aantal andere mooie V70's.
Al zijn mijn vermoedens wel bevestigd over de V70. Het is een redelijk probleemloze auto en de bekende problemen zijn mechanisch en kunnen derhalve dus opgelost worden.
Geplaatst: 17.12.2010 - 07:43
door P.Mallegrom
@Bakboord1:
Waar je rekening mee moet houden mbt de D5 motoren is het volgende:
1) Als je er een hebt met een roetfilter, heb je kans op problemen mbt regeneratie en diesel die in de motorolie loopt. Dat is dan weer schadelijk voor de motor.
2) De eerdere generaties van die motoren hebben ook last van een problemen mbt de injectoren die kunnen gaan lekken.
Voor de rest zijn er inderdaad nog een aantal niet blok gerelateerde mechanische problemen. Ramon&Ramon kan je daar volgens mij meer over vertellen.
Geplaatst: 17.12.2010 - 20:16
door Bakboord1
Denk dat ik mijn zoektocht ga beperken tot benzine modellen.
Daarbij tref ik opvallend vaak automaten.
Het is geen strepentrekker maar volgens mij is de 2.4 zonder turbo vlot genoeg voor het normale verkeer en de snelweg. Met tuning zit je op 180 pk en ca. 240 NM.
De auto is met name voor de weekends en vakanties omdat ik door de weeks met de trein ga reizen.
Geplaatst: 17.12.2010 - 21:12
door Oceanracer
Ik heb zelf de ongeblazen 170 pk, en ik heb niet het idee dat ik mij daar mee hoef te schamen. Ook ik gebruik de wagen alleen in het weekend en voor de vakanties (met Kip-caravan) en dat gaat prima!
Geplaatst: 17.12.2010 - 21:37
door RM27
Sinds een paar weken rij ik een 2.4 140 pk. Ik kwam uit een 3.2 220 pk en moest eerst wel even wennen maar ben nu helemaal om. Een heerlijk auto die onder alle omstandigheden over de weg zoeft.