olie in automaat? Losse koppelomvormer !

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik krijg een beetje het idee dat je niet 100% weet waar je mee bezig bent
Ik denk dat de bak verkeerd gemonteerd is,ze hebben eerst de koppelomvormer gemonteerd en toe de de bak er op geschoven..
Als dat inderdaad het geval is,is nu dus je bak stuk,de oliepomp van de bak is stuk gedrukt met alle elllende van dien.
Heb je de bak zelf gemonteerd?
Dit bedoel ik. Met alle resprect wederom, maar er zijn teveel weetjes zoals deze om het zelf te proberen..
Ik begrijp je argument over het arbeidsloon en de kosten trouwens goed.. Dat is precies de reden dat ik zelf het onderhoud ben gaan doen. Maar de dingen die ik tricky vindt, zoals de pomp en distributierien, laat ik wel doen door mensen met ervaring om dit soort problemen te voorkomen.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

Ohja, in de 30 tussenliggende jaren naturlijk niet stilgezeten hoor.
Het is echt geen rocket-science, het principe is al 100 jaar het zelfde en behalve commonrail etc. komt er ook hier steeds meer electronica bij kijken.
Je mist afentoe de handigheid en met 2 rechterhanden en hulp van het forum kom je een heel eind!

Vanavond maar eens beginnen om de bak er onderuit te krijgen.
Moet het blok niet een beetje zakken om de bak er af te schuiven?
Of gaat dat net lukken als het subframe er onderuit is?

Ben trouwens wel erg benieuwd naar wát er fout gegaan is bij de montage. Ik nl. niet de indruk da de bak met grof geweld is teruggemonteerd.
V60 PIH (2013)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Bak kan er zo onderuit, wel moet het het subframe los.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

En de bak gelijktijdig met de koppelomvormer demonteren,deze dus niet op de motor laten zitten.
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

Eitje dus :lol:

Een paar turbo- en koelleidingen los.
Aandrijfassen er onderuit
Blok in de takels (balk laten afsteunen op de schutborden)?
Subframe los.

Ik krijg steeds meer het idee dan de vorige garage echt helemaal géén idee had waar ie mee bezig was (de brandstofleiding van de standkachel en de krukaspoelie waren er bijv. af) en bij het terugmonteren al helemaal niet meer.
V60 PIH (2013)
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Marelli,
De hele procedure om de bak opnieuw te vullen staat in Vadis, in eerste instantie gaat er inderdaad niet meer dan 2 liter in. Zie beneden.

Check even zelf in Vadis bij het juiste bouwjaar en type van jouw Volvo.

In Vadis staat trouwens ook de hele procedure om de bak of motor compleet met bak uit te bouwen.

Refilling
Apply the handbrake. Move the gear selector lever to position P.
Fill with approximately 2 litres of oil.
Start the engine. Allow the engine to idle.
Turn the engine off when air bubbles start to become visible in the hose.
Fill with approximately 2 litres of oil.
Start the engine again and let it idle.
Turn the engine off when air bubbles start to become visible in the hose.
Remove the hose from the oil cooler hose. Detach it from the connection to the cooler. Install the hose in the normal position on the cooler and the gearbox.
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

DawnBlueED,
Dat heb ik uiteraard (sorry) allemaal al gelezen en gedaan.
als de bak niet draait, loopt de ATF pomp niet en komt er ook geen ATF uit de retourslang.
Er zit nu 2 liter olie in en als ik in [D] staat heb ik geen aandrijving dus loopt de bak niet.

De bak moet er (weer) onderuit om te zien wat die klojo vergeten is :x
V60 PIH (2013)
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

Ramon&Ramon schreef:Boutjes van de koppelomvormer vergeten misschien?
Klopt! 2 kerstdagen sleutelen en de haakse overbrenging kon er af. En toen pas zag ik dat de bouten van de koppelomvormer vergeten waren.

Crimineel deze F. te H. De bouten van de haakse overbrenging zaten handvast, 4 dag de 5e zat er niet eens in.
V60 PIH (2013)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Daar was ik al bang voor!
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Klopt! 2 kerstdagen sleutelen en de haakse overbrenging kon er af. En toen pas zag ik dat de bouten van de koppelomvormer vergeten waren.
En nu maar hopen dat je bak geen schade heeft opgelopen.
Wat een onvoorstelbare prutser, die F. te H...m.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gast

Ramon&Ramon schreef:Daar was ik al bang voor!
Ik heb nu meer angst voor de rest in de bak...... :cry:
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

de bak heeft niet gedraaid......die klojo heeft alleen die 6 boutjes vergeten, vandaar die rare schuurgeluiden. wat er kapot gegaan zou kunnen zijn kan ik niet bedenken.
V60 PIH (2013)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”