R op gas, welke installatie

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

De kans dat je met een diesel van 2004 een kostbaar probleem oploopt is substantieel kleiner, absoluut gezien is een diesel heel veel probleemlozer dan een gasauto, er rijden ook heel erg veel meer diesels dan gasauto's rond, niet heel gek dat je meer van problemen leest bij diesels, in een land als België rijdt vrijwel geen recente benzine Volvo rondt
Maar ik ben blij met alle omzet (ook van diesels) en een ding op lpg is iig nooit garantie :twisted:
Volvo for life
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

AlexV70 schreef:Je hebt een goede inbouwer gesproken,
Als die inbouwer zó goed is, waarom geeft die dan verkeerde informatie over het Vialle systeem?. #-o
Gast

Ludo schreef:
AlexV70 schreef:Je hebt een goede inbouwer gesproken,
Als die inbouwer zó goed is, waarom geeft die dan verkeerde informatie over het Vialle systeem?. #-o
Een inbouwer die leverancier is van Vialle en voorkeur heeft in dit specifieke geval voor BRC?
Dan hebben we het over een inbouwer met kennis van zaken. Ik weet niet wie het is, maar die verdient een pluim. :P

Laten we wel zijn, Vialle wordt zo goed verkocht door slimme marketing. Niet omdat het zo goed is.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Sorry Alex, maar dit gaat nergens over.
Of toch wel, je schrijft het nl telkens opnieuw: inbouwer.
Maar dat hij kennis van zaken heeft, kan ik zo zeggen dat dat niet klopt, ook al ken ik de kerel niet.
Als hij de kennis wél had, zei hij niet dat een Vialle niet over kan gaan naar benzine, maar dat er zelfs méérdere opties kunnen.

Verder heeft Philken een terechte opmerking: waarom een gasinstallatie steken als deze op benzine overschakelt bij vollast?
Dat antwoord is simpel: omdat er geen enkele andere installatie voldoende gas kan leveren bij vollast.

Dit soort inbouwers heb ik al zó vaak over geschreven, je vind ze op alle straathoeken.
Het blijft lachen...
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

[quote="Ludo"]Het blijft lachen...[/quote]


LACHGAS???????????
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Het gaat inderdaad nergens over.
Wie zet er nou gas in een raspaard.

Bonfire eet ook geen Aldi bix.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Kijk, dat is nu grappig.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ludo schreef:Verder heeft Philken een terechte opmerking: waarom een gasinstallatie steken als deze op benzine overschakelt bij vollast?
Dat antwoord is simpel: omdat er geen enkele andere installatie voldoende gas kan leveren bij vollast.
Het antwoord is inderdaad simpel, maar er zijn zat motoren waarbij de injectoren voldoende brandstof kan inspuiten en toch bij vollast op benzine wordt teruggeschakeld. Volgens Prins Autogas wordt er teruggeschakeld omdat bij rijden op gas de temperatuur van de motor hoger is dan bij draaien op benzine. Om te hoge temperaturen te vermijden wordt bij belasting boven x procent op benzine overgeschakeld.

Overigens: het octaangetal van LPG is een stuk hoger dan 98. LPG leent zich dan ook erg goed voor verder tunen dan op 98 kan. Je moet dan wel de hogere slijtage voor lief nemen, natuurlijk.
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2329
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

Iedereen is bezig over tunen en mijn R is nog zo standaard als iets :cry:
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Philken schreef:Iedereen is bezig over tunen en mijn R is nog zo standaard als iets :cry:
Je hebt gelijk. Ok, mijn verhaal zoals ik het hier op het forum begrepen heb.

De cilinderkoppen van de vijfcilinders ná plm. 2000 zijn niet goed bestand tegen de hogere temperaturen en de ontbrekende smerende toevoegingen die het rijden op LPG met zich meebrengt. Hierdoor schijnen ingeslagen en/of verbrande kleppen relatief vaak voor te komen.

Het is mogelijk dat een speciaal smeersysteem dit probleem (gedeeltelijk) ondervangt. De berichten (op dit forum en elders) zijn niet eenduidig over de effectiviteit van zulke systemen. Aangeraden wordt om elke 50.000km de klepspeling te controleren. Bij de meeste motoren betekent dit dat het kleppendeksel verwijderd moet worden. Omdat de nokkenassen in het kleppendeksel gelagerd zijn (dus geen lagerkappen hebben), is het klepspeling meten een relatief dure operatie.

Een "R" produceert 300pk oftewel 60pk per cilinder. De gasinjectoren moeten dus voldoende brandstof kunnen leveren om 60 pk te genereren. Er zijn "zwaardere" injectoren, maar daarvoor schijnt speciale software geschreven te moeten worden. Mesman heeft motoren uitgerust met een zesde injector, maar ik weet niet hoe bevredigend dit was.

Ik rij een S80 met een 2.5T (210pk) op LPG. De motor heeft nu 125.000km op LPG gedraaid (235.000km totaal) zonder kleppenstellen en loopt als een trein. Er is een Flashlube smeesysteem ingebouwd. Ik ben een rustige rijder en gebruik het vermogen eigenlijk alleen voor tussensprintjes (voor inhalen of voor de lol). De boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik aan van 9.5 tot 9.8 liter per 100 km. Het gemeten LPG verbruik is bijna 1:10.
Ik heb ervoor gekozen om, als het kan, geen kleppen te stellen totdat de distributieriem vervangen moet worden (320.000km). Op dat moment beslis ik of dat ik ga voor kleppenstellen of meteen een koprevisie met hardere kleppen/zittingen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. :)
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Wat een verhalen, waar blijven ze toch vandaan komen. #-o
Prins met Vialle vergelijken, is hetzelfde als een appel en een peer.
Beide fruitsoorten, waarom dan niet dezelfde smaak?.

Geëxpandeerd gas vergelijk je daarom ook niet met vloeibaar gas.
Er moet ook geen speciale software geschreven worden voor de grotere injectors.
Dat kleppen vaker gecontroleerd en/of gesteld moeten worden is een feit, maar daarom niet minderwaardig.

Met al zo'n verhalen, is het niet verwonderlijk dat jullie zoveel problemen hebben met gas. :lol:
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ludo schreef:Wat een verhalen, waar blijven ze toch vandaan komen. #-o
Prins met Vialle vergelijken, is hetzelfde als een appel en een peer.
Beide fruitsoorten, waarom dan niet dezelfde smaak?.

Geëxpandeerd gas vergelijk je daarom ook niet met vloeibaar gas.
Er moet ook geen speciale software geschreven worden voor de grotere injectors.
Dat kleppen vaker gecontroleerd en/of gesteld moeten worden is een feit, maar daarom niet minderwaardig.

Met al zo'n verhalen, is het niet verwonderlijk dat jullie zoveel problemen hebben met gas. :lol:
Mijn 2.5T draait perfect op gas.
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2329
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

M@rcel schreef:
Philken schreef:Iedereen is bezig over tunen en mijn R is nog zo standaard als iets :cry:
Je hebt gelijk. Ok, mijn verhaal zoals ik het hier op het forum begrepen heb.

De cilinderkoppen van de vijfcilinders ná plm. 2000 zijn niet goed bestand tegen de hogere temperaturen en de ontbrekende smerende toevoegingen die het rijden op LPG met zich meebrengt. Hierdoor schijnen ingeslagen en/of verbrande kleppen relatief vaak voor te komen.

Het is mogelijk dat een speciaal smeersysteem dit probleem (gedeeltelijk) ondervangt. De berichten (op dit forum en elders) zijn niet eenduidig over de effectiviteit van zulke systemen. Aangeraden wordt om elke 50.000km de klepspeling te controleren. Bij de meeste motoren betekent dit dat het kleppendeksel verwijderd moet worden. Omdat de nokkenassen in het kleppendeksel gelagerd zijn (dus geen lagerkappen hebben), is het klepspeling meten een relatief dure operatie.

Een "R" produceert 300pk oftewel 60pk per cilinder. De gasinjectoren moeten dus voldoende brandstof kunnen leveren om 60 pk te genereren. Er zijn "zwaardere" injectoren, maar daarvoor schijnt speciale software geschreven te moeten worden. Mesman heeft motoren uitgerust met een zesde injector, maar ik weet niet hoe bevredigend dit was.

Ik rij een S80 met een 2.5T (210pk) op LPG. De motor heeft nu 125.000km op LPG gedraaid (235.000km totaal) zonder kleppenstellen en loopt als een trein. Er is een Flashlube smeesysteem ingebouwd. Ik ben een rustige rijder en gebruik het vermogen eigenlijk alleen voor tussensprintjes (voor inhalen of voor de lol). De boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik aan van 9.5 tot 9.8 liter per 100 km. Het gemeten LPG verbruik is bijna 1:10.
Ik heb ervoor gekozen om, als het kan, geen kleppen te stellen totdat de distributieriem vervangen moet worden (320.000km). Op dat moment beslis ik of dat ik ga voor kleppenstellen of meteen een koprevisie met hardere kleppen/zittingen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. :)
da is al een (gedeeltelijk) goed antwoord
welke gasinstallatie heb jij?

bij de inbouwer van Vialle(ex Rutten in Hechtel Ecksel) waar ik mijn vorige Volvo's op gas heb laten leggen(toen ik nog 75000km/jaar deed met de R-etjes) zegt dat met het injectiesysteem van Flashlube, het kleppenstellen kan uitgesteld worden van +/- 60à 80.000km naar een 120.000à150.000km(als je niet constant zit te planken) hij sprak van een 6e injector om voldoende inspuiting te hebben bij vollast(centraal geplaatst in de inlaat) enkel op mijn vraag of de pompen al veel verbeterd zijn tov 6 jaar geleden,wou/kon hij me geen duidelijk antwoord geven
probleem is dat ik momenteel niet weet hoeveel km ik op jaarbasis ga rijden met de 'corbillard', enige wat ik nu wél weet is dat ,eenmaal het weer beter wordt,ik zoveel mogelijk van de privékm met deze zal willen rijden en dat ik iedere keer als ik ga tanken zal staan vloeken>sinds ik hem heb, geeft de bc een rijbereik aan van in totaal 450km, en er kon 80€ in, komt op 17,5€/100km(slikt ff voor ik kan verder schrijven) waardoor ik -mezelf kennende- weer meer de firmaslet zal nemen voor de privé verplaatsingen(vaste kost per maand, ongeacht ik nu 5km/maand rij of 2000km)

11 jaar geleden heb ik zo mijn 850R gekocht(was toen mijn droombak) en na 6 maanden bezit moeten vaststellen dat ik er welgeteld 600km mee gereden had :( (ik had nog een 8502.5 20v op gas)
dan maar de R op gas gezet en als werkauto gebruikt (ik had toen kmvergoeding ipv een firmaslet)anders moest de R buiten van moeder de vrouw & dat wil ik deze keer vermijden :roll: (omdat ik niet kan overschakelen op km vergoeding)
volgens mijn berekening,uitgaande van 11,5l benzine en 14 liter gas, kwam ik na een kleine 30.000km beter uit met gas, ik vrees echter dat mijn gemiddeld verbruik op benzine eerder rond de 13à 14liter zal zijn waardoor het 'omslagpunt' vroeger zal vallen
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Een 6é injector is niet meer nodig, er zijn tegenwoordig grotere.
De pompen zijn tegenwoordig ook van een andere kwaliteit.
Bij de inbouwer die je noemt, is er onlangs nog een Prins VSI op een V70R gezet, incl Valvecare.
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2329
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

Ludo schreef:Een 6é injector is niet meer nodig, er zijn tegenwoordig grotere.
De pompen zijn tegenwoordig ook van een andere kwaliteit.
Bij de inbouwer die je noemt, is er onlangs nog een Prins VSI op een V70R gezet, incl Valvecare.
ik dacht dat hij (LPG techniek Limburg)alleen Vialle deed?
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Voor de turbo's meestal wel.
Maar Prins bouwen ze ook al enige jaren in.
Heb er al verschillende Volvo 6 en 8 cilinders mee gezien.
Gast

Ludo schreef:Sorry Alex, maar dit gaat nergens over.
Of toch wel, je schrijft het nl telkens opnieuw: inbouwer.
Maar dat hij kennis van zaken heeft, kan ik zo zeggen dat dat niet klopt, ook al ken ik de kerel niet.
Als hij de kennis wél had, zei hij niet dat een Vialle niet over kan gaan naar benzine, maar dat er zelfs méérdere opties kunnen.

Verder heeft Philken een terechte opmerking: waarom een gasinstallatie steken als deze op benzine overschakelt bij vollast?
Dat antwoord is simpel: omdat er geen enkele andere installatie voldoende gas kan leveren bij vollast.

Dit soort inbouwers heb ik al zó vaak over geschreven, je vind ze op alle straathoeken.
Het blijft lachen...
Ik denk wat bedoelt wordt is dat je bij volledige vollast (als je uiterste vraagt van de motor), BRC
(de inbouwer/specialist of hoe je hem ook wil noemen) het zo wil instellen dat er juist over geschakeld wordt naar benzine.
Een beveiliging voor je motor.

Ik weet dat BRC bij vollast wel kan leveren, maar of je dat zou willen? :?
Ook jouw waarheid hoeft niet DE waarheid te zijn. De laatste die lacht is degene die zonder extra kosten op gas rijdt. :P
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

AlexV70 schreef: Ik weet dat BRC bij vollast wel kan leveren, maar of je dat zou willen? :?
Dat is net zoiets als dat Volvo jou een auto verkoopt, en erbij vermeld dat je maximum 70km/u mag rijden, omdat het technisch anders onverantwoord is.
Zou je dan nog wel Volvo blijven rijden?.

Neen, ofwel voldoet een systeem onder álle omstandigheden, of helemaal niet.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Gezien de LPG brandstof prijzen zou ik er nog is goed over nadenken..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Een mooie snelle Volvo diesel is ook nooit weg en rijdt ook super en lekker zuinig. :)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”