De kans dat je met een diesel van 2004 een kostbaar probleem oploopt is substantieel kleiner, absoluut gezien is een diesel heel veel probleemlozer dan een gasauto, er rijden ook heel erg veel meer diesels dan gasauto's rond, niet heel gek dat je meer van problemen leest bij diesels, in een land als België rijdt vrijwel geen recente benzine Volvo rondt
Maar ik ben blij met alle omzet (ook van diesels) en een ding op lpg is iig nooit garantie :twisted:
R op gas, welke installatie
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Volvo for life
Een inbouwer die leverancier is van Vialle en voorkeur heeft in dit specifieke geval voor BRC?Ludo schreef:Als die inbouwer zó goed is, waarom geeft die dan verkeerde informatie over het Vialle systeem?. #-oAlexV70 schreef:Je hebt een goede inbouwer gesproken,
Dan hebben we het over een inbouwer met kennis van zaken. Ik weet niet wie het is, maar die verdient een pluim.

Laten we wel zijn, Vialle wordt zo goed verkocht door slimme marketing. Niet omdat het zo goed is.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Sorry Alex, maar dit gaat nergens over.
Of toch wel, je schrijft het nl telkens opnieuw: inbouwer.
Maar dat hij kennis van zaken heeft, kan ik zo zeggen dat dat niet klopt, ook al ken ik de kerel niet.
Als hij de kennis wél had, zei hij niet dat een Vialle niet over kan gaan naar benzine, maar dat er zelfs méérdere opties kunnen.
Verder heeft Philken een terechte opmerking: waarom een gasinstallatie steken als deze op benzine overschakelt bij vollast?
Dat antwoord is simpel: omdat er geen enkele andere installatie voldoende gas kan leveren bij vollast.
Dit soort inbouwers heb ik al zó vaak over geschreven, je vind ze op alle straathoeken.
Het blijft lachen...
Of toch wel, je schrijft het nl telkens opnieuw: inbouwer.
Maar dat hij kennis van zaken heeft, kan ik zo zeggen dat dat niet klopt, ook al ken ik de kerel niet.
Als hij de kennis wél had, zei hij niet dat een Vialle niet over kan gaan naar benzine, maar dat er zelfs méérdere opties kunnen.
Verder heeft Philken een terechte opmerking: waarom een gasinstallatie steken als deze op benzine overschakelt bij vollast?
Dat antwoord is simpel: omdat er geen enkele andere installatie voldoende gas kan leveren bij vollast.
Dit soort inbouwers heb ik al zó vaak over geschreven, je vind ze op alle straathoeken.
Het blijft lachen...
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Het antwoord is inderdaad simpel, maar er zijn zat motoren waarbij de injectoren voldoende brandstof kan inspuiten en toch bij vollast op benzine wordt teruggeschakeld. Volgens Prins Autogas wordt er teruggeschakeld omdat bij rijden op gas de temperatuur van de motor hoger is dan bij draaien op benzine. Om te hoge temperaturen te vermijden wordt bij belasting boven x procent op benzine overgeschakeld.Ludo schreef:Verder heeft Philken een terechte opmerking: waarom een gasinstallatie steken als deze op benzine overschakelt bij vollast?
Dat antwoord is simpel: omdat er geen enkele andere installatie voldoende gas kan leveren bij vollast.
Overigens: het octaangetal van LPG is een stuk hoger dan 98. LPG leent zich dan ook erg goed voor verder tunen dan op 98 kan. Je moet dan wel de hogere slijtage voor lief nemen, natuurlijk.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Je hebt gelijk. Ok, mijn verhaal zoals ik het hier op het forum begrepen heb.Philken schreef:Iedereen is bezig over tunen en mijn R is nog zo standaard als iets
De cilinderkoppen van de vijfcilinders ná plm. 2000 zijn niet goed bestand tegen de hogere temperaturen en de ontbrekende smerende toevoegingen die het rijden op LPG met zich meebrengt. Hierdoor schijnen ingeslagen en/of verbrande kleppen relatief vaak voor te komen.
Het is mogelijk dat een speciaal smeersysteem dit probleem (gedeeltelijk) ondervangt. De berichten (op dit forum en elders) zijn niet eenduidig over de effectiviteit van zulke systemen. Aangeraden wordt om elke 50.000km de klepspeling te controleren. Bij de meeste motoren betekent dit dat het kleppendeksel verwijderd moet worden. Omdat de nokkenassen in het kleppendeksel gelagerd zijn (dus geen lagerkappen hebben), is het klepspeling meten een relatief dure operatie.
Een "R" produceert 300pk oftewel 60pk per cilinder. De gasinjectoren moeten dus voldoende brandstof kunnen leveren om 60 pk te genereren. Er zijn "zwaardere" injectoren, maar daarvoor schijnt speciale software geschreven te moeten worden. Mesman heeft motoren uitgerust met een zesde injector, maar ik weet niet hoe bevredigend dit was.
Ik rij een S80 met een 2.5T (210pk) op LPG. De motor heeft nu 125.000km op LPG gedraaid (235.000km totaal) zonder kleppenstellen en loopt als een trein. Er is een Flashlube smeesysteem ingebouwd. Ik ben een rustige rijder en gebruik het vermogen eigenlijk alleen voor tussensprintjes (voor inhalen of voor de lol). De boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik aan van 9.5 tot 9.8 liter per 100 km. Het gemeten LPG verbruik is bijna 1:10.
Ik heb ervoor gekozen om, als het kan, geen kleppen te stellen totdat de distributieriem vervangen moet worden (320.000km). Op dat moment beslis ik of dat ik ga voor kleppenstellen of meteen een koprevisie met hardere kleppen/zittingen.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

-
- 6th Gear member
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Wat een verhalen, waar blijven ze toch vandaan komen. #-o
Prins met Vialle vergelijken, is hetzelfde als een appel en een peer.
Beide fruitsoorten, waarom dan niet dezelfde smaak?.
Geëxpandeerd gas vergelijk je daarom ook niet met vloeibaar gas.
Er moet ook geen speciale software geschreven worden voor de grotere injectors.
Dat kleppen vaker gecontroleerd en/of gesteld moeten worden is een feit, maar daarom niet minderwaardig.
Met al zo'n verhalen, is het niet verwonderlijk dat jullie zoveel problemen hebben met gas.
Prins met Vialle vergelijken, is hetzelfde als een appel en een peer.
Beide fruitsoorten, waarom dan niet dezelfde smaak?.
Geëxpandeerd gas vergelijk je daarom ook niet met vloeibaar gas.
Er moet ook geen speciale software geschreven worden voor de grotere injectors.
Dat kleppen vaker gecontroleerd en/of gesteld moeten worden is een feit, maar daarom niet minderwaardig.
Met al zo'n verhalen, is het niet verwonderlijk dat jullie zoveel problemen hebben met gas.

-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Mijn 2.5T draait perfect op gas.Ludo schreef:Wat een verhalen, waar blijven ze toch vandaan komen. #-o
Prins met Vialle vergelijken, is hetzelfde als een appel en een peer.
Beide fruitsoorten, waarom dan niet dezelfde smaak?.
Geëxpandeerd gas vergelijk je daarom ook niet met vloeibaar gas.
Er moet ook geen speciale software geschreven worden voor de grotere injectors.
Dat kleppen vaker gecontroleerd en/of gesteld moeten worden is een feit, maar daarom niet minderwaardig.
Met al zo'n verhalen, is het niet verwonderlijk dat jullie zoveel problemen hebben met gas.
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2329
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
da is al een (gedeeltelijk) goed antwoordM@rcel schreef:Je hebt gelijk. Ok, mijn verhaal zoals ik het hier op het forum begrepen heb.Philken schreef:Iedereen is bezig over tunen en mijn R is nog zo standaard als iets
De cilinderkoppen van de vijfcilinders ná plm. 2000 zijn niet goed bestand tegen de hogere temperaturen en de ontbrekende smerende toevoegingen die het rijden op LPG met zich meebrengt. Hierdoor schijnen ingeslagen en/of verbrande kleppen relatief vaak voor te komen.
Het is mogelijk dat een speciaal smeersysteem dit probleem (gedeeltelijk) ondervangt. De berichten (op dit forum en elders) zijn niet eenduidig over de effectiviteit van zulke systemen. Aangeraden wordt om elke 50.000km de klepspeling te controleren. Bij de meeste motoren betekent dit dat het kleppendeksel verwijderd moet worden. Omdat de nokkenassen in het kleppendeksel gelagerd zijn (dus geen lagerkappen hebben), is het klepspeling meten een relatief dure operatie.
Een "R" produceert 300pk oftewel 60pk per cilinder. De gasinjectoren moeten dus voldoende brandstof kunnen leveren om 60 pk te genereren. Er zijn "zwaardere" injectoren, maar daarvoor schijnt speciale software geschreven te moeten worden. Mesman heeft motoren uitgerust met een zesde injector, maar ik weet niet hoe bevredigend dit was.
Ik rij een S80 met een 2.5T (210pk) op LPG. De motor heeft nu 125.000km op LPG gedraaid (235.000km totaal) zonder kleppenstellen en loopt als een trein. Er is een Flashlube smeesysteem ingebouwd. Ik ben een rustige rijder en gebruik het vermogen eigenlijk alleen voor tussensprintjes (voor inhalen of voor de lol). De boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik aan van 9.5 tot 9.8 liter per 100 km. Het gemeten LPG verbruik is bijna 1:10.
Ik heb ervoor gekozen om, als het kan, geen kleppen te stellen totdat de distributieriem vervangen moet worden (320.000km). Op dat moment beslis ik of dat ik ga voor kleppenstellen of meteen een koprevisie met hardere kleppen/zittingen.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
welke gasinstallatie heb jij?
bij de inbouwer van Vialle(ex Rutten in Hechtel Ecksel) waar ik mijn vorige Volvo's op gas heb laten leggen(toen ik nog 75000km/jaar deed met de R-etjes) zegt dat met het injectiesysteem van Flashlube, het kleppenstellen kan uitgesteld worden van +/- 60à 80.000km naar een 120.000à150.000km(als je niet constant zit te planken) hij sprak van een 6e injector om voldoende inspuiting te hebben bij vollast(centraal geplaatst in de inlaat) enkel op mijn vraag of de pompen al veel verbeterd zijn tov 6 jaar geleden,wou/kon hij me geen duidelijk antwoord geven
probleem is dat ik momenteel niet weet hoeveel km ik op jaarbasis ga rijden met de 'corbillard', enige wat ik nu wél weet is dat ,eenmaal het weer beter wordt,ik zoveel mogelijk van de privékm met deze zal willen rijden en dat ik iedere keer als ik ga tanken zal staan vloeken>sinds ik hem heb, geeft de bc een rijbereik aan van in totaal 450km, en er kon 80€ in, komt op 17,5€/100km(slikt ff voor ik kan verder schrijven) waardoor ik -mezelf kennende- weer meer de firmaslet zal nemen voor de privé verplaatsingen(vaste kost per maand, ongeacht ik nu 5km/maand rij of 2000km)
11 jaar geleden heb ik zo mijn 850R gekocht(was toen mijn droombak) en na 6 maanden bezit moeten vaststellen dat ik er welgeteld 600km mee gereden had

dan maar de R op gas gezet en als werkauto gebruikt (ik had toen kmvergoeding ipv een firmaslet)anders moest de R buiten van moeder de vrouw & dat wil ik deze keer vermijden :roll: (omdat ik niet kan overschakelen op km vergoeding)
volgens mijn berekening,uitgaande van 11,5l benzine en 14 liter gas, kwam ik na een kleine 30.000km beter uit met gas, ik vrees echter dat mijn gemiddeld verbruik op benzine eerder rond de 13à 14liter zal zijn waardoor het 'omslagpunt' vroeger zal vallen
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Een 6é injector is niet meer nodig, er zijn tegenwoordig grotere.
De pompen zijn tegenwoordig ook van een andere kwaliteit.
Bij de inbouwer die je noemt, is er onlangs nog een Prins VSI op een V70R gezet, incl Valvecare.
De pompen zijn tegenwoordig ook van een andere kwaliteit.
Bij de inbouwer die je noemt, is er onlangs nog een Prins VSI op een V70R gezet, incl Valvecare.
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2329
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
ik dacht dat hij (LPG techniek Limburg)alleen Vialle deed?Ludo schreef:Een 6é injector is niet meer nodig, er zijn tegenwoordig grotere.
De pompen zijn tegenwoordig ook van een andere kwaliteit.
Bij de inbouwer die je noemt, is er onlangs nog een Prins VSI op een V70R gezet, incl Valvecare.
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
Ik denk wat bedoelt wordt is dat je bij volledige vollast (als je uiterste vraagt van de motor), BRCLudo schreef:Sorry Alex, maar dit gaat nergens over.
Of toch wel, je schrijft het nl telkens opnieuw: inbouwer.
Maar dat hij kennis van zaken heeft, kan ik zo zeggen dat dat niet klopt, ook al ken ik de kerel niet.
Als hij de kennis wél had, zei hij niet dat een Vialle niet over kan gaan naar benzine, maar dat er zelfs méérdere opties kunnen.
Verder heeft Philken een terechte opmerking: waarom een gasinstallatie steken als deze op benzine overschakelt bij vollast?
Dat antwoord is simpel: omdat er geen enkele andere installatie voldoende gas kan leveren bij vollast.
Dit soort inbouwers heb ik al zó vaak over geschreven, je vind ze op alle straathoeken.
Het blijft lachen...
(de inbouwer/specialist of hoe je hem ook wil noemen) het zo wil instellen dat er juist over geschakeld wordt naar benzine.
Een beveiliging voor je motor.
Ik weet dat BRC bij vollast wel kan leveren, maar of je dat zou willen? :?
Ook jouw waarheid hoeft niet DE waarheid te zijn. De laatste die lacht is degene die zonder extra kosten op gas rijdt.

-
- 6th Gear member
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Dat is net zoiets als dat Volvo jou een auto verkoopt, en erbij vermeld dat je maximum 70km/u mag rijden, omdat het technisch anders onverantwoord is.AlexV70 schreef: Ik weet dat BRC bij vollast wel kan leveren, maar of je dat zou willen? :?
Zou je dan nog wel Volvo blijven rijden?.
Neen, ofwel voldoet een systeem onder álle omstandigheden, of helemaal niet.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Gezien de LPG brandstof prijzen zou ik er nog is goed over nadenken..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Een mooie snelle Volvo diesel is ook nooit weg en rijdt ook super en lekker zuinig. 
