Pagina 2 van 2
Geplaatst: 24.12.2010 - 11:42
door 945i
toppertje schreef:
persoonlijk probeer ik regelmatig HOE glad het is,door even gas te geven,
of even remmen(als er niemand dicht achter zit)
je krijgt hierdoor een redelijke indicatie hoe glad het is,en kan hier
op anticiperen.
Doe ik ook altijd, als mijn vrouw dan naast mij zit hebben we altijd bonje voor een minuut ofzo..

Geplaatst: 24.12.2010 - 11:52
door Oceanracer
En hoe vaak zou je dan extra gas moeten geven en remmen om een goed beeld van die gladheid te krijgen? Je legt bij 80 km/u zo'n 22 meter per seconde af. Aangezien gladheid nogal plaatselijk kan zijn zou je dus eigenlijk iedere kilometer toch zo'n "test" moeten doen, nietwaar? Dan zou je dat dus in elk geval één keer per minuut moeten herhalen...
Zie als voorbeeld het
topic van bartv70. Er hoeft echt maar iets onverwachts te gebeuren en je zit bovenop elkaar. Snelheid aanpassen en afstand houden; als ik in het dagelijkse verkeer om mij heen kijk, is het eigenlijk nog een wonder dat het niet vaker mis gaat.
Geplaatst: 24.12.2010 - 12:04
door 945i
Helemaal mee eens, alleen bij zeer lage snelheid en met voldoende ruimte, geen verkeer in de buurt etc...

Morgen
moet ik wel met mijn eigen auto weg naar Friesland, en die heeft Michelin Energie's.... Komt goed.

Rustig rijden, spanning op 2.2 en de wegen zijn dan al aardig schoon.
Geplaatst: 24.12.2010 - 12:10
door wtr_s60
Een portie gezond verstand helpen je nog steeds meer om veilig op je bestemming aan te komen dan winterbanden.
Maar toch zou ik ze zelf niet meer kunnen missen.
Geplaatst: 24.12.2010 - 12:14
door 945i
Ach ja, met dit weer is het zeker fijn.. Maar het is idd. met gezond verstand wel te doen.. (al zou ik het in Limburg niet proberen nu..)
Geplaatst: 24.12.2010 - 14:40
door Rudyvg
Gewoon op tijd vertrekken en iets warms meenemen voor het geval dat. En dan maar hopen dat andere verkeersdeelnemers zich ook een beetje aanpassen. Alhoewel dat er in Nederland volgens mij niet echt meer bij is.
Geplaatst: 24.12.2010 - 15:13
door Oceanracer
Nope. Haast, haast en nog eens haast...
Geplaatst: 24.12.2010 - 20:36
door DawnBlueED
Ik vind het wel een gaaf filmpje, maar misschien vrouw en kind eerst even laten uitstappen

Geplaatst: 24.12.2010 - 22:22
door toppertje
Oceanracer schreef:En hoe vaak zou je dan extra gas moeten geven en remmen om een goed beeld van die gladheid te krijgen? Je legt bij 80 km/u zo'n 22 meter per seconde af. Aangezien gladheid nogal plaatselijk kan zijn zou je dus eigenlijk iedere kilometer toch zo'n "test" moeten doen, nietwaar? Dan zou je dat dus in elk geval één keer per minuut moeten herhalen...
Zie als voorbeeld het
topic van bartv70. Er hoeft echt maar iets onverwachts te gebeuren en je zit bovenop elkaar. Snelheid aanpassen en afstand houden; als ik in het dagelijkse verkeer om mij heen kijk, is het eigenlijk nog een wonder dat het niet vaker mis gaat.
zoals
jijhet bekijkt,is 1keer per minuut nog te weinig.
ik vind op de manier door mij omschreven,dat je een redelijke
inschatting kunt maken vwb de gladheid.
let wel! ik zeg "redelijke"
Snelheid aanpassen?
zoals ik vertelde, ging het mij om de mensen die traag
blijven rijden,terwijl dit dus niet meer nodig was.
dit is mi. geen aanpassen vd snelheid.
aanpassen in dit geval,is mi. goed opletten/anticiperen op gladheid ed.
maar zodra het wegdek wat hogere snelheid weer toelaat,en men
blijft 40a50km/u rijden,is er mijn inziens geen sprake van aanpassen.
als ik s,morgensvroeg hier uit het dorp vertrek is 30km hard zat,er
word hier niet gestrooid nl.
maar als ik verderop eenmaal op de autoweg zit,en deze is gestrooid en
schoon,dan blijf
ikigg.geen 40km/u meer rijden,maar pas ik mijn
snelheid dus aan.(lees:ik ga harder rijden).
Geplaatst: 24.12.2010 - 23:00
door Oceanracer
Ik heb gepoogd de dommigheid van de redenering aan te tonen middels die berekening. Kennelijk ben ik daar niet in geslaagd, maar ik denk dat het in dit geval aan dovemansoren is gericht.
Geplaatst: 24.12.2010 - 23:11
door 945i
Toevallig weet ik dat je je bij Toppertje geen zorgen hoeft te maken, als iedereen zo kon rijden als hij, was er niets aan de hand...
Geplaatst: 24.12.2010 - 23:19
door toppertje
Oceanracer schreef:Ik heb gepoogd de dommigheid van de redenering aan te tonen middels die berekening. Kennelijk ben ik daar niet in geslaagd, maar ik denk dat het in dit geval aan dovemansoren is gericht.
nou nou,Erwin, nou raak je me toch even.
jij bent heel goed geslaagd in je poging,en ik begrijp hem
ook wel.
ook heb ik dus uitleg gegeven hoe ik daar mee om ga.
dat dit niet jou idee van aanpassen is,tja .
maar ik heb de indruk dat jij mij niet goed begrijpt?
Geplaatst: 24.12.2010 - 23:21
door toppertje
945i schreef:Toevallig weet ik dat je je bij Toppertje geen zorgen hoeft te maken, als iedereen zo kon rijden als hij, was er niets aan de hand...
dank je.

Geplaatst: 24.12.2010 - 23:24
door Oceanracer
Wat maakt iemand beter dan de rest? En wat zou er met het verkeersbeeld en de daarbij behorende verkeersveiligheid gebeuren als iedereen uit de rij (die jij dus inhaalt, omdat ze in jouw ogen te langzaam rijden) op gezette tijden eens gaat proberen of het ook glad is?
Als iedere chauffeur minstens zo goed zou rijden als dat hij/zij dénkt dat hij/zij rijdt, zouden er veel minder ongevallen gebeuren. Helaas blijkt uit de dagelijkse praktijk juist het omgekeerde.
Geplaatst: 24.12.2010 - 23:24
door 945i
Als ex prof. herken je een prof.

Geplaatst: 24.12.2010 - 23:32
door 945i
Hij heeft niet gezegd dat hij die auto's inhaalt, alleen dat hij voor kan stellen dat...
En wat iemand beter maakt, simpel, het vermogen de situatie goed in te schatten en de juiste beslissing te nemen op het juiste moment.
Geplaatst: 25.12.2010 - 10:01
door toppertje
Oceanracer schreef:Wat maakt iemand beter dan de rest? En wat zou er met het verkeersbeeld en de daarbij behorende verkeersveiligheid gebeuren als iedereen uit de rij (die jij dus inhaalt, omdat ze in jouw ogen te langzaam rijden) op gezette tijden eens gaat proberen of het ook glad is?
Als iedere chauffeur minstens zo goed zou rijden als dat hij/zij dénkt dat hij/zij rijdt, zouden er veel minder ongevallen gebeuren. Helaas blijkt uit de dagelijkse praktijk juist het omgekeerde.
ik begrijp dat je als rijschoolhouder een opvoedende taak hebt
om onervaren autobestuurders op te leiden.
met ong.100.000km/pj en in totaal inmiddels meer dan 2.5miljoen km
reken ik mij niet(meer) tot deze groep,zonder te zeggen dat ik geen
fouten maken kan in het verkeer.
maar ik kan wel inschatten wat wel,en niet verantwoord is
ook ik word dagelijks geconfronteerd met nieuwe/onverwachte situaties.
waar je weer iets van leert.
Oceanracer schreef:Wat maakt iemand beter dan de rest?
door over een grens te gaan,leer je je grenzen(en de grip van je auto)
kennen.hetzelfde gebeurt dus bij een slipcursus.
dus probeer eens(op een aangepaste plek) waar de grenzen van
je auto(grip)liggen,en je wordt een zelfverzekerde chauffeur.
ken je deze echter niet,en er is plaatselijke gladheid,en je neemt de verkeerde beslissing door plots te remmen oid. dan gaat het alsnog
mis.dit kan ook met 50km/u.
vwb.het inhalen,945i was mij voor.
Geplaatst: 25.12.2010 - 10:54
door Oceanracer
Toppertje, mijn excuses. Ik heb je reactie van donderdag 21:18 uur verkeerd geïnterpreteerd. Ik zie nu dat je schrijft dat onnodig langzaam rijden inhaalgedrag uitlokt, niet dat je jezelf ook hiertoe laat uitlokken. Door in één adem te beschrijven hoe je zelf "test" of het glad is, trok ik de verkeerde conclusie. Nogmaals, sorry.
Goed lezen is een kunst, dat blijkt maar weer.

Geplaatst: 25.12.2010 - 14:05
door toppertje
excuses aanvaard hoor
dit overkomt ons allen wel eens,maar een excuus
maken is dan wel weer sportief. =D>
en kan ik ook waarderen.
Geplaatst: 27.12.2010 - 10:29
door Rudyvg
Gelukkig ligt er inmiddels een stuk minder rotzooi op de weg (tenminste bij mij in de buurt). De ervaring op dit moment bij onze mensen die zorgdragen voor de schade-afwikkeling is dat de meeste schade toch is veroorzaakt daardat iemand de situatie op de weg niet goed inschat. En in dat geval kan een paar kilometer minder per uur geen kwaad.
Op naar een veilig 2011!