Pagina 2 van 2

Geplaatst: 05.01.2011 - 20:47
door rdkraker
Bij garage langsgeweest; hij was overtuigd van iets wat aanliep. Allebei wielkasten nagekeken en idd klein aanloopplekje gevonden. Ik was alleen overtuigd dat dat kleine plekje nooit die herrie kon maken...

Peilstokje gekeken van stuurvloeistof; was ruim onder full en vol met schuimige vloeistof. Had nl net rotonde gepakt... Maar kon het volgens hem niet zijn.

Toch ook maar ff bijgevuld; proefrit gedaan maar kon t probleem niet meer reproduceren... :-)

Hopen dat t zo blijft! Blijft wel dat er wat lekkage was uit t reservoir, ff in de gaten houden komende tijd maar in ergste geval nieuw reservoirtje of slang.

EDIT: Kleine aanvulling, vanochtend weer rondjes gedraaid op onze ruime parkeerplaats, maar gelukkig niets meer kunnen terughoren!

Geplaatst: 09.01.2011 - 19:27
door KOOPERKOOI
Beste RDKraker, ik las vrijdagavond jl. jouw probleem, was verrast want ik had exact hetzelfde probleem met het geluid in een linkerbocht. Na lezing van de reacties op jouw bericht direct mijn stuuroliereservoir bekenen, en inderdaad dit stond bijna droog! Zaterdagochtend bij mijn volvo-specialist garage Bosscha (al 30 jaar volvospecialist!) bij mij in het dorp (Langezwaag) stuurvloeistof gevraagd, zijn 1ste reactie was direct:"o, zeker een schurend/krakend geluid in een linkerbocht?" Zijn verklaring: in een linkerbocht wordt de stuurstang het langst, en 'vraagt' daardoor de meeste stuurvloeistof. Bij een te laag peil in het reservoir wordt dit dan leeggezogen en in het reservoir ontstaat dan het schuur/kraakgeluid. Na bijvullen was het probleem verholpen/geluid verdwenen. Geen lekkage bij de stuurbekrachtigingspomp, dus mogelijk onder bij de stuurstang, moet ik nog onderzoeken. Volgens mijn volvospecialist hoef je niet de slangaansluitingen te vervangen, maar zijn er 'teflonbusjes' in de handel die je in de slangaansluiting schuift en daardoor de lekkage stopt. Maar dat komt dus later. Nu eerst op zoek naar info over mijn niet-werkende koplampverstelmotor rechts (heb al wel de stekker losgehaald, schijnt soms te helpen als er een paar dagen geen elektrisch contact is). Ben benieuwd. Hartelijke groet van KooperKooi

Geplaatst: 09.01.2011 - 19:56
door rdkraker
Hoi en welkom op t forum! Tja als je geen volvo specialist in de bduurt hebt bewijst zon forum wel heel erg zijn dienst! Anders zoek je je een breuk natuurlijk en is het maar de vraag wanneer je er achter komt.

Dank voor de tip van de teflon buisjes en sterkte met de koplampverstelmotor (3X woordwaarde)

Geplaatst: 09.01.2011 - 20:25
door Rippie V70
Bij mij de leidingen onderaan het stuurhuis gaven lekkage (bij ong 175K)
Stalen leidingen zijn toen vervangen. Problem solved.
Was wel een flinke klus.

Geplaatst: 09.01.2011 - 20:48
door toppertje
rdkraker schreef: Peilstokje gekeken van stuurvloeistof; was ruim onder full en vol met schuimige vloeistof. Had nl net rotonde gepakt... Maar kon het volgens hem niet zijn.
toppertje schreef:als je wielen aanlopen is dat visueel makkelijk te kontroleren.
je hebt dan blanke schuurplekjes in de wielkast.
een kapotte homokineet zorgt mi. niet voor een zeurend/krakend geluid.

hoe is het peil van je stuurbekrachtigingsreservoir(3x woordwaarde)
trouwens?
dus toch het peil van je stuurolie. :P
is iig.de goedkoopste oplossing