Pagina 2 van 4
Geplaatst: 06.01.2011 - 20:20
door ferretje
Het hele motorsysteem wordt computergestuurd. Dus het systeem grijpt in als je te hard van kiet gaat bij een koude motor of schakelt terug naar een safe-mode als de motor te warm wordt. Als het echt te gek wordt: oranje of rood lampje....
Dus kan de meter eruit.
Toch in mijn 911, met drysump smering, 13 liter motorolie die van voor naar achter moet worden gepompt en op temperatuur gebracht heeft een oliepeil-, oliedruk- en olietemperatuur meter op het dashboard. Daar moet je echt goed op letten anders gaat het serieus geld kosten. Maar ja die is uit 1991......
Geplaatst: 06.01.2011 - 21:41
door emanje
Dat metertje is niet voor niets weg gelaten. Het is overbodig. Daar komt bij, hoe minder metertjes hoe beter. Er zitten tegenwoordig al genoeg toestanden op een auto.
Geplaatst: 06.01.2011 - 22:13
door Oceanracer
Overbodig? Haal dan ook de snelheidsmeter er maar uit dan, daar let immers ook niemand meer op.

Geplaatst: 06.01.2011 - 22:29
door Msuidgeest
Saab had toch lang geleden de optie om alleen in de nacht de snelheids-aanwijzer te verlichten? Pas als er iets aan de hands was, ging een ander lampje aan of werd een andere indicator opgelicht. [motor heet? temperatuurmeter licht op].
Geplaatst: 06.01.2011 - 23:26
door sodsod
nooit geweten dat zo'n simpele vraag zo veel reactie op zou roepen

Geplaatst: 06.01.2011 - 23:52
door sanco
Leuk toch, zoveel mensen, zoveel wensen ( meningen )
Soms geldt less is more, maar je kunt het ook overdrijven... (knuppel in het hoenderhok mode), maar goed, het punt is wel duidelijk denk ik, Misschien een poll en dan dat de meerderheid telt ofzo??
'k wil er in de toekomst ook wel een paar euri voor bijbetalen op de optielijst hoor, Volvo!
Geplaatst: 07.01.2011 - 16:35
door Thijs
Het hele motorsysteem wordt computergestuurd. Dus het systeem grijpt in als je te hard van kiet gaat bij een koude motor
Volgens mij kan je gewoon plank gas wegrijden met koude motor, en wordt er niets door de computer afgeregeld.
Geplaatst: 07.01.2011 - 18:33
door Wim J
Voor de eigenaars van bepaalde types Garmin GPS is er misschien een oplossing in de vorm van de Ecoroute HD. Deze sluit je aan op de OBD-poort en stuurt de gegevens draadloos door naar de gps.
Op het scherm zou dat er dan zo moeten uitzien:
Het scherm is configureerbaar maar heb er zelf geen ervaring mee. Ik heb wel een geschikte GPS,... en gek duur is het ding niet (<100€ , gps niet inbegrepen)
Geplaatst: 07.01.2011 - 19:17
door mad
Tarman T schreef:
Het hele motorsysteem wordt computergestuurd. Dus het systeem grijpt in als je te hard van kiet gaat bij een koude motor
Volgens mij kan je gewoon plank gas wegrijden met koude motor, en wordt er niets door de computer afgeregeld.
Klopt, het systeem grijpt in. Duidelijk voelbaar! Fantastisch.
Geplaatst: 08.01.2011 - 10:02
door Thijs
Serieus joh? Sowiezo bij die van mij niet, maar ik rij in diverse andere nieuwe auto's, weliswaar geen Volvo, maar die hebben dat niet. Vandaar mijn opmerking.
Geplaatst: 08.01.2011 - 11:50
door 945i
mad schreef:Tarman T schreef:
Het hele motorsysteem wordt computergestuurd. Dus het systeem grijpt in als je te hard van kiet gaat bij een koude motor
Volgens mij kan je gewoon plank gas wegrijden met koude motor, en wordt er niets door de computer afgeregeld.
Klopt, het systeem grijpt in. Duidelijk voelbaar! Fantastisch.
Bij koude motor kan je niet boven de 2000 t/pm ofzo ?
Hoe werkt dat?
Geplaatst: 09.01.2011 - 16:39
door Henk
lijkt me niet Volvo waardig je zal maar net in moeten halen als hij nog niet geheel op bedr.temp is
krijg je wel een onveilige situatie als tíe niet boven de 2000 toeren komt!
Geplaatst: 09.01.2011 - 17:32
door mad
Als de motor wérkelijk koud is (> -15 graden buitentemp) dan blijft de motor in de lagere ( 1, 2 en 3) versnellingen. Gasgeven resulteert in meer toeren, maar het opschakelen is vertraagd. Aan het geluid te horen wil je gewoon niet sneller dan 60-70 km/uur. Dit duurt ongeveer 10 -15 minuten. Ik heb het er wel voor over... wie uit kan leggen wat er werkelijk gebeurt computertechnisch: welkom.
Geplaatst: 10.01.2011 - 11:41
door Thijs
OK, dus de bak schakelt anders, maar je kan dus wel gewoon het vermogen van de motor vragen?
Geplaatst: 10.01.2011 - 12:58
door mad
Tarman T schreef:OK, dus de bak schakelt anders, maar je kan dus wel gewoon het vermogen van de motor vragen?
Yes.
Geplaatst: 10.01.2011 - 13:02
door 945i
Best lastig als je vlakbij een autosnelweg woont, nou ja, eerst maar even warm rijden in de buurt dan.
Geplaatst: 10.01.2011 - 20:32
door sanco
Denk dat dat meevalt 945i, ik heb nog geen -15C meegemaakt maar ik herken wel het wat later opschakelen, zodat de motor niet steenkoud onderin zit te brommen (wat ie warm nog wel eens wil doen, waarop je alsnog zelf ingrijpt: tikkie terug jaap....

) maar de bak bleef bij mij nog nooit hangen in zijn 3. Dat zou ook zot zijn, want direkt fors in toeren is voor een koude motor ook niet echt lekker lijkt me.
Geplaatst: 10.01.2011 - 21:07
door lemmer
Dat hoger in toeren hangen komt in een giertronic door het slippen van de koppelvernietiger. Olie is dan nog koud en visco is hoger, vandaar. Zit volgens mij niets computers aan de koppelvernietiger? alleen de lock up, en dat is een aan/ uit ding.
Geplaatst: 10.01.2011 - 21:27
door Oceanracer
Blijft gewoon een bespottelijke en gierige beslissing om dat metertje achterweg te laten. Geeft nog een asymmetrische klokkenwinkel ook.
Geplaatst: 10.01.2011 - 21:28
door 945i
sanco & Lemmer,
Ik weet het, ik weet het..
Oceanracer, helemaal mee eens.