Pagina 2 van 8

Geplaatst: 12.01.2011 - 11:33
door blastaway
Iets van de veer afhalen? Mag dat? Ik dacht dat het uit den boze was! Ik heb het nooit gedaan, maar vind het linke soep.

Geplaatst: 12.01.2011 - 12:05
door Hans oet Twent
blastaway schreef:Ik weet dat het hier niet past, maar dit is mijn Passat met de Koni Pro set. Is dus dempers en veren in hardheid instelbaar. Ik wete niet of deze set er ook is voor de Volvo, maar zelfs mijn vrouw (die echt over elk comfortverlies klaagt) zei dat deze set BETER is dan de originele set. Ik heb de dempers precies goed ingesteld en hij veert comfortabel. Rij al 60.000 km met de set en bevalt erg goed. Raak niks.
De volvo is natuurlijk al lager dan eens standaard Passat, maar Koni houdt wel rekening met de auto en gaat niet extreem omlaag. M.a.w men kijkt wel of het rijdbaar is en niet bijvoorbeeld de wielen in de kassen zakken.
Afbeelding
Sow Sven, dus deze Passie gaat straks misschien in Twente rond rijden.... STRAK WARK! Mooi auto geworden.

Geplaatst: 12.01.2011 - 12:53
door Battlecruiser
Een van mijn zoons werkte een aantal jaar als monteur bij verschillende dealers.
Regelmatig kwamen daar (zelfs bij de Mercedes-dealer) mensen om hun auto te laten verlagen dmv veren afzagen.

Alle monteurs moesten om zoveel dommigheid altijd hartelijk lachen, maar deden het natuurlijk wel
omdat de klanten volhardden in hun dwaasheid.
De monteurs wisten nl. best wel dat het levensgevaarlijk rijgedrag veroorzaakt,
de schokdempers molt en de aanslagrubbers naar de Filistijnen helpt.

Het is natuurlijk wel de goedkoopste methode om voortaan heel moeizaam over
een verkeersdrempel te rijden, maar in Nederland kan je nu eenmaal
een mens niet verbieden om dom te doen...

Geplaatst: 12.01.2011 - 13:29
door Zenith
edraket schreef:Ik heb Koni FSD dempers rondom. Ik heb de originele nivomat veren achter. Zonder nivomats staan deze lekker laag en is de auto zeer soepel geveerd. Icm de FSD dempers is dat werkelijk top aan de achterkant kwa veer/demper gedrag. Wel zou ik de veren iets stijver willen ivm het laadvermogen. Daar ga ik nog iets aan doen. Voor heb ik nu origineel verlaagde veren voor een lichte auto. Nummer is 9461950. De auto zakt dan een heel klein stukje extra door. Ik had hem ietsje lager gehoopt maar er valt mee te leven. Als de balans ook maar een klein beetje weg is vind ik dat zeer storen en dat is met deze veren niet het geval.

Let op: bijna elke verlagingsveer voor onze auto's heeft 5 windingen (standaard = 6) aan de voorkant. Daarmee is de balans dus weg met de originele dempers (ook met FSD). De Volvo verlaagde veren hebben 6 windingen en dat rijdt wel goed. Alleen gaan die niet zo laag als een aftermarket verlaagde veer.

Voor de achterkant zijn er geen verlaagde veren, Volvo combineert deze altijd met nivomats en de daarbij behorende veren. Wat je probleemloos kunt doen is een stukje van de veer afhalen aan de achterkant. Je kunt dan prima de hoogte voorspellen en de veer wordt iets sterker waardoor hij minder ver doorzakt.
Zeer duidelijke uiteenzetting. Dat het Koni FSD's worden staat al zo goed als vast, ik volg je ook met de originele verlaagde veren vooraan (heb je 'n foto?). De blauwe V70 met de Nebula's hierboven mag vooraan inderdaad net ietsje meer zakken, dus ik snap ook waarom je de versie neemt voor een lichte auto. Alleen denk ik dat het moeilijk wordt om een stuggere veer te vinden met hetzelfde aantal windingen (of moet dat niet achteraan?) die deze van de Nivomats kan vervangen. Heb je al een idee?
Stel dat je die vindt, heb je dan geen 'onevenwicht' met de lichtere voorste veren? Niet qua esthetiek, maar in rijeigenschappen?
Battlecruiser bevestigt ook wat ik ondertussen al gelezen heb over do's-and-don'ts ivm verlagen :)

Geplaatst: 12.01.2011 - 13:41
door chris_zweden
FrankS60 schreef:Leg ons die even uit Chris, je totale veerweg wordt kleiner en de auto komt niet anders te staan dan wanneer je een stukje zou inveren.
Je hebt gelijk, ik ging er van uit dat de demper (heet dat zo?) ook vervangen werd, dan krijg je natuurlijk een andere hoek

Even googlen op homokineet verlaging en je komt genoeg problemen tegen. Maar die hebben denk ik niet alleen de veren vervangen :)

Geplaatst: 12.01.2011 - 14:49
door FrankS60
Ja problemen te over met verlagen van 40mm en meer. Maar die hebben inderdaad vaak de hele boel plat op het dek liggen. Dan krijg je nog wel meer problemen, afgezien van de volkomen onpraktische bodemvrijheid van een pakje-boter-hoogte. Heb je niks aan bij een straatauto, zelfs circuitauto's hebben daar alleen wat aan als de luchtstroom onder/rondom de auto ook goed geregeld is. Maarja, leg dat maar eens uit aan het gemiddelde GTI/oude-BMW-met-lullige-1.6- volk.

Anyway, de topicstarter hoeft dus geen extra problemen te verwachten met de homokineet bij de geplande verlaging :wink:

Geplaatst: 12.01.2011 - 15:57
door edraket
Battlecruiser schreef:Een van mijn zoons werkte een aantal jaar als monteur bij verschillende dealers.
Regelmatig kwamen daar (zelfs bij de Mercedes-dealer) mensen om hun auto te laten verlagen dmv veren afzagen.

Alle monteurs moesten om zoveel dommigheid altijd hartelijk lachen, maar deden het natuurlijk wel
omdat de klanten volhardden in hun dwaasheid.
De monteurs wisten nl. best wel dat het levensgevaarlijk rijgedrag veroorzaakt,
de schokdempers molt en de aanslagrubbers naar de Filistijnen helpt.

Het is natuurlijk wel de goedkoopste methode om voortaan heel moeizaam over
een verkeersdrempel te rijden, maar in Nederland kan je nu eenmaal
een mens niet verbieden om dom te doen...
Als je niet weet waar je het over hebt kun je beter niets zeggen. Aan zulk commentaar heeft helemaal niemand iets!

Met sommige veren kun je dat absoluut niet doen, de vorm leent zich daar niet voor, maar de V70/S60 veren zijn lineair en recht gewonden. Als je dat op de juiste manier doet is de voorveer identiek van vorm aan bijvoorbeeld een Eibach of wat voor aftermarket veer dan ook. Zowel kwa lengte, vorm en aantal windingen. En het levert icm de originele dempers nog een beter rijgedrag op ook. Ik heb zelf zowel met de S60 als de V70 de vering aangepast. En ik heb inmiddels wel 6 verschillende setups geprobeerd. Het is echt geen kwestie van besparen oid. Ik zoek gewoon de beste veer voor mijn wensen.
Achter is het nog simpeler. Als je maar zorgt dat de veer ten aller tijde ingeklemd wordt kan hij echt geen kant op. En als je hem zo kort zou maken dat hij niet meer ingeklemd wordt kom je denk ik ook de parkeerplaats niet meer af.

Geplaatst: 12.01.2011 - 17:49
door Zenith
@ edraket: is dit wat? Wordt verkocht als verzwaarde veer

nevermind, is van de V70I denk ik

Geplaatst: 12.01.2011 - 20:25
door edraket
Die zullen er ook wel voor de 2 zijn, maar het probleem is dat je niet weet hoe hoog de auto komt. Waarschijnlijk hoger dan origineel.
Jij hebt toch geen nivomats? Hoe hoog staat de auto nu? En dan bedoel ik gemeten van het hart van de velg tot de onderkant van het spatscherm? Vreemd genoeg staan de nivomat auto's nog een heel stuk hoger dan de normaal geveerde auto's.

Geplaatst: 12.01.2011 - 20:48
door Zenith
edraket schreef:Die zullen er ook wel voor de 2 zijn, maar het probleem is dat je niet weet hoe hoog de auto komt. Waarschijnlijk hoger dan origineel.
Jij hebt toch geen nivomats? Hoe hoog staat de auto nu? En dan bedoel ik gemeten van het hart van de velg tot de onderkant van het spatscherm? Vreemd genoeg staan de nivomat auto's nog een heel stuk hoger dan de normaal geveerde auto's.
Die afstand zal ik je morgen weten te zeggen (slecht weer buiten). Ik heb geen nivomats, enkel benieuwd of je al 'n stuggere veer op het oog hebt die achteraan past

Geplaatst: 12.01.2011 - 21:22
door mehrzahl
Ik heb even wat gemeten in de stromende regen (was zelf ook wel benieuwd). Mijn auto heeft de standaard setup met nivomats, en ik meet van het hart van de velg tot onderrand spatscherm achter 395 mm, en vóór 370 mm.

Geplaatst: 12.01.2011 - 21:51
door Avalanche
@ Zenith

Ik heb hier nog een nieuwe set Koni FSD's liggen. Lochristi ligt op zo'n 9 km van Gent. Je hebt een PM.

Het hele verhaal lees je hier:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... sd+nivomat

Geplaatst: 12.01.2011 - 22:47
door Zenith
PM terug!

Geplaatst: 13.01.2011 - 09:20
door edraket
mehrzahl schreef:Ik heb even wat gemeten in de stromende regen (was zelf ook wel benieuwd). Mijn auto heeft de standaard setup met nivomats, en ik meet van het hart van de velg tot onderrand spatscherm achter 395 mm, en vóór 370 mm.
Dat is inderdaad standaard voor een V70 met nivomats. Als je de auto verlaagd met bijvoorbeeld Eibach zit je op 340mm voor 350mm achter. Dat staat heel erg netjes. Met de Volvo verlagingsveren zit ik op 355mm aan de voorkant.

Geplaatst: 13.01.2011 - 09:21
door edraket
Zenith schreef: Die afstand zal ik je morgen weten te zeggen (slecht weer buiten). Ik heb geen nivomats, enkel benieuwd of je al 'n stuggere veer op het oog hebt die achteraan past
Je hebt alleen de keuze uit verlagingsveren en die passen niet echt bij de soepele Volvo veren. Moet nog even zoeken naar iets geschikts.

Geplaatst: 13.01.2011 - 12:01
door MN-NL
Dit topic volg ik met belangstelling in het kader van mijn aanstaande zoektocht naar een V70N.

Mijn vraag: hoe past FourC in dit verhaal qua rijhoogte, comfort, etc?

Gr. Marc

Geplaatst: 13.01.2011 - 13:37
door edraket
4C is ook gewoon te verlagen, daar zitten echter geen Nivomats op.

Geplaatst: 13.01.2011 - 13:47
door Battlecruiser
edraket schreef:
Battlecruiser schreef:Een van mijn zoons werkte een aantal jaar als monteur bij verschillende dealers.
Regelmatig kwamen daar (zelfs bij de Mercedes-dealer) mensen om hun auto te laten verlagen dmv veren afzagen.

Alle monteurs moesten om zoveel dommigheid altijd hartelijk lachen, maar deden het natuurlijk wel
omdat de klanten volhardden in hun dwaasheid.
De monteurs wisten nl. best wel dat het levensgevaarlijk rijgedrag veroorzaakt,
de schokdempers molt en de aanslagrubbers naar de Filistijnen helpt.

Het is natuurlijk wel de goedkoopste methode om voortaan heel moeizaam over
een verkeersdrempel te rijden, maar in Nederland kan je nu eenmaal
een mens niet verbieden om dom te doen...
Als je niet weet waar je het over hebt kun je beter niets zeggen. Aan zulk commentaar heeft helemaal niemand iets!

Met sommige veren kun je dat absoluut niet doen, de vorm leent zich daar niet voor, maar de V70/S60 veren zijn lineair en recht gewonden. Als je dat op de juiste manier doet is de voorveer identiek van vorm aan bijvoorbeeld een Eibach of wat voor aftermarket veer dan ook. Zowel kwa lengte, vorm en aantal windingen. En het levert icm de originele dempers nog een beter rijgedrag op ook. Ik heb zelf zowel met de S60 als de V70 de vering aangepast. En ik heb inmiddels wel 6 verschillende setups geprobeerd. Het is echt geen kwestie van besparen oid. Ik zoek gewoon de beste veer voor mijn wensen.
Achter is het nog simpeler. Als je maar zorgt dat de veer ten aller tijde ingeklemd wordt kan hij echt geen kant op. En als je hem zo kort zou maken dat hij niet meer ingeklemd wordt kom je denk ik ook de parkeerplaats niet meer af.
Dus alle monteurs bij gerenommeerde dealers zijn stommerds, volgens jou!
Je meldt hier nogal onoverdachte en onbewezen dingen.
En ik hou het maar bij de oorspronkelijke boodschap: afzagen van de veren is weliswaar goedkoop, maar stom en geeft blijk van geringe materiaalkennis. Bovendien wordt de wegligging ronduit gevaarlijk.
Alle échte deskundigen wijzen het af.

Bovendien kun je het aantal windingen van een aftermarket-verlagingsveer niet vergelijken met het aantal windingen van een afgezaagde orginele veer, dat snap je zelf toch ook wel?

Geplaatst: 13.01.2011 - 15:05
door toppertje
@Battlecrruiser,
kun jij aangeven WAAROM het afzagen(bijv. 1 winding)
stom en gevaarlijk is?

Geplaatst: 13.01.2011 - 15:27
door MN-NL
Het aantal windingen op zich zegt niet zoveel over de veerstijfheid.

Een veer is in wezen een torsiestaaf die om zijn lengte-as tordeert (gedraaid wordt) bij inveren.

De veerstijfheid zelf wordt bepaald door het gebruikte materiaal, de diameter en de lenge van de staaf.

De hoogte van de gewikkelde veer bepaald hoe de auto staat.

Een verlaagde auto heeft in het algemeen veren met een hogere stijfheid, dus iets dikkere staaf gebruikt.

Daarnaast, door een kortere staaf te gebruiken als uitgangspunt, wordt een veer ook stijver.

Vandaar dat je in de praktijk vaak ziet dat verlaagde veren een winding minder hebben.


Theoretisch kan je een veer stijver maken door er een winding af te halen. Daarmee zet je de auto gelijk ook lager.
Of dat technisch verantwoord is hangt vooral af van de wijze waarop de veer in de schotel ligt (en is opgesloten!). Vaak zie je dat het laatste stuk van de draad op een veer platter is, en aan het uiteinde 'aanligt' tegen de volgende bocht/winding. In dat geval kan je er niet zomaar een stuk afhalen maar zal je ook dat deel van de constructie weer moeten herstellen.

En 'ghettotuning' dus zomaar afzagen van een stuk veer is inderdaad niet aan te raden. Weet je waar je mee bezig bent dan is er technisch weinig op tegen.

Daarbij wel het geheel van veren, dempers en torsie overziend :!:

Marc

(die nog geen Volvo veer van dichtbij gezien heeft 8) )