Pagina 2 van 3

Geplaatst: 14.01.2011 - 12:58
door ZX10r
Mooie discussie, het staat al eerder gemeld: vermogen = koppel * toerental

Je moet eens een 535 diesel vergelijken met de 535 benzine, de benzine heeft meer vermogen maar redt het niet tegen het koppel van de diesel.

Geplaatst: 14.01.2011 - 13:26
door arnoud
MartenS40 schreef:@edraket, ben het wel met je eens, vooral het geluid van een diesel zit me dwars, en de korte tijd per versnelling die je maar van dat koppel kan genieten.
Ik heb zowel in een handgeschakelde als geartronic D3 gereden, en ik vind in ieder geval beide een heel lekker 5 cylinder geluid hebben.

Geplaatst: 14.01.2011 - 13:50
door MartenS40
@arnoud Een lekker geluid voor een diesel... of net zo'n lekker geluid als een 5 cylinder benzine?
Ik vind bijvoorbeeld de D5 ook een mooier geluid hebben dan de 2.0, maar het blijft een diesel als je begrijpt wat ik bedoel.

Geplaatst: 14.01.2011 - 18:32
door DJR
Bedankt voor jullie reacties, maar we dwalen wel een beetje af. De kernvraag luidde of de T4 wellicht een betere keuze was als invulling voor de slogan: "De brutaalste en sportiefste Volvo ooit".

Ik hoop echt dat de T4 motor mij gaat verrassen, terug kan ik niet meer, want hij is reeds besteld. Een beetje wishful thinking dus.

Geplaatst: 14.01.2011 - 18:33
door arnoud
Je hebt een auto besteld zonder testrit? Jij durft...

Geplaatst: 14.01.2011 - 19:20
door Johann
Mooie van een turbodiesel is dat je het gevoel krijgt dat het ongelofelijk hard gaat. Je vliegt door de versnellingen en als je dan op de speedo kijkt zit ie net aan de 90 km/h... ;-)

Geplaatst: 14.01.2011 - 19:33
door ZX10r
arnoud. schreef:Je hebt een auto besteld zonder testrit? Jij durft...
Wat ben ik dan geweest ? Ik heb hem besteld van een plaatje nooit in het echt gezien, de mijne is namelijk op de dag van de introductie geleverd.

Geplaatst: 14.01.2011 - 21:00
door Rudyvg
Ik zou zeggen één van de eerste V60'ers van Nederland..... en dat zal wel wat bekijks hebben opgeleverd!

Geplaatst: 15.01.2011 - 11:52
door zagato
Ik had de mijne ook heel snel, begin december, maar dat bekijks viel reuze mee hoor.
Ik moet wel zeggen dat de D3 in de lage toeren me toch een beetje teleur stelt.
Zeker als je lekker op vakantie gaat in de bergen. Je moet bijna als een achterlijke de motor in de toeren jagen om een helling op te rijden.
Als ik terug kon kiezen werd het niet de D3 maar de D5 AWD
Is wel een verschil in budget maar zeker waard volgens mij.
Voor de rest heb ik zeker geen klachten, fijne motor hier in onze vlakke landjes!

Geplaatst: 15.01.2011 - 13:05
door jds
zagato schreef:Als ik terug kon kiezen werd het niet de D3 maar de D5 AWD
Het probleem met de D3 is ook dat er niet veel meer uit te halen valt, anders zou je hem gewoon kunnen chippen.
Een T3/4 kan je altijd chippen tot 205 PK.

Geplaatst: 15.01.2011 - 13:28
door jds
Ik heb mij blijkbaar vergist. Rica chipt tot 177pk(van 163) maar Apec reeds tot 200 Pk. Of 14pk voelbaar zijn weet ik niet, maar 37 zouden toch al iets moeten geven.

Geplaatst: 15.01.2011 - 14:29
door ZX10r
De ellende van 2wd die ik altijd in het begin heb is onder of overstuur afhankelijk van de aandrijving. Met de AWD kan je zo lekker vroeg en bot op het gas. Net als vermogen een stukje actieve veiligheid.

Geplaatst: 15.01.2011 - 14:33
door 945i
Hoeveel procent aandrijving heb je dan op je achterwielen zonder dat de voorwielen doorslippen?

Geplaatst: 15.01.2011 - 14:46
door ZX10r
2,5 % per achterwiel. Maar als het nodig is krijgt achter meer en over het algemeen gaat dit sneller dan dat de bestuurder kan reageren.

Geplaatst: 15.01.2011 - 14:51
door 945i
Ah, 2.5% per wiel.
In een bocht waar jij doorheen 'hoekt', zal de DTSC het binnenste wiel afremmen en meer vermogen naar het buitenste wiel sturen.
Gelijktijdig de achterwielen bijzetten neem ik aan.?

Geplaatst: 15.01.2011 - 15:16
door ZX10r
Zoiets zal het zijn, vooral in de sneeuw kan leuk spellen tot aan dwars gaan toe. Dan vol het gas erop en alle systemen beginnen hun werk. Gas geven is meestal de oplossing bij slip zodat de systemen grip kunnen zoeken en het spul weer in het gareel kunnen krijgen.

Geplaatst: 15.01.2011 - 20:20
door jds
4WD in sneeuw is inderdaad zeer leuk. Laatst nog met 3 4WD gewoon naar het skioort in een soort race naar het hotel gereden terwijl de rest gewoon stilstond en sneeuwkettingen aan het leggen was.
Reden om voor de AWD van Volvo te kiezen vind je wel in één van de threads hier op het forum

Geplaatst: 16.01.2011 - 09:53
door DJR
Vandaag een testritje gemaakt in een T3 manueel en een D3 Geartronic.

T3:
Soepeler dan verwacht, klinkt wel als een 1.6 zeker als je daarna in de D3 stapt, kan lage toeren aan dus rustig in 3 een kleine rotonde pakken is geen probleem. Ik reed een basis versie.

daarna in een D3 Geartronic, summum uitvoering

D3:
motor klinkt toch wel volwassener dan de T3 moet ik zeggen en ligt prettig in het gehoor, geartronic niet altijd bij de les, trekt goed maar pas echt tussen 2000 en 3000 toeren. Auto is zwaar in de neus, de T3 is veel lichtvoetiger. Door smalle powerband denk ik dat je de D3 zonder een automaat toch veel moet schakelen om de auto binnen de juiste powerband te houden. Oja, die Bliss signalen hoeven voor mij niet. Fijn dat je ze veilig kan uitschakelen.

Beide auto's hebben een strakke voortrein en inderdaad sportieve aspiraties.

Tja, een T4 zal een duidelijk andere dynamiek hebben dan een T3 denk ik en daarom jammer dat ze geen T4 hadden staan. Wel goed om een keer gereden te hebben. Terug in mijn Passat 1.8TSI (160pk) moest ik constateren dat Volkswagen het ook nog prima voor elkaar heeft trouwens.

Geplaatst: 16.01.2011 - 10:38
door ZX10r
Blis, waarom zou je het uitzetten als je het gewend bent dat die dingen af en toe branden zie je ze niet meer.

Geplaatst: 16.01.2011 - 20:31
door arnoud
Als je ze niet meer ziet, waarom zou je ze er dan als (dure) optie er bij nemen?

Ik reed vorige week in een demo model die behalve BLIS ook de afstandsmelding had ingebouwd, op de snelweg in de spits op een driebaansweg leek het wel een kerstboom al dat geflikker...