Pagina 2 van 3
Geplaatst: 13.02.2006 - 11:38
door V480-S60
Die voorbeelden die jullie noemen zijn allemaal auto's met al een behoorlijk vermogen. (200+ pk)
Voor een 440 turbo (amper 120 pk) Sorry maar dat werkt echt niet. Dat werkte ook niet bij mijn 480 Turbo met dezelfde motor.
(Ja ik heb vanwege omstandigheden ook een tijdje katloos gereden)
En daarbij, hoewel de pakkans klein is, er komen de laatste tijd steeds meer algemene controles op alle mogelijke plekken.
Als je met een auto waar een katalysator op hoort te zitten bij zo'n technische keuring gepakt wordt, ben je echt de sigaar. Het is idd. een delict.
Geplaatst: 13.02.2006 - 11:40
door bart simpson
Ludo schreef:voor het milieu zet ik hem ook niet terug, zal me sowiezo worst wezen.
:shock: Er rijdt ook van alles Volvo tegenwoordig....
Geplaatst: 13.02.2006 - 12:02
door eugene
Ludo, liggen die 15pk niet aan je LPI ?
Geluid is ook een leuke bijkomsitgheid, heb nu een 2.75" Volvo/Remus RVS catback. MAar hij mag iets meer geluid maken

Geplaatst: 13.02.2006 - 12:09
door Ludo
eugene schreef:Ludo, liggen die 15pk niet aan je LPI ?
het vermogen is destijds bij speedcentre gemeten, van 225 naar 240 met LPi.
het jaar daarna met een 3" katloze downpipe en simons sportuitlaat er onder van 240 naar 255, ook bij speedcentre. :twisted:
daarna met ecu flash naar 297.
volgende "update" word 350.

Geplaatst: 13.02.2006 - 14:20
door eugene
Maar dan komt er nog een 7e injector bij, of wordt dit zonder Lpi?
neem aan dat je om die 350pk te halen toch ook de drijfstangen gaat vervangen?
Geplaatst: 13.02.2006 - 14:43
door Caerbannog
Ik woon vlakbij Groningen, als je interesse hebt; PM maar even. Dan is er vast wel wat te regelen

Geplaatst: 14.02.2006 - 02:47
door Michel740Turbo
Ludo schreef:voor het milieu zet ik hem ook niet terug, zal me sowiezo worst wezen.
Ik sta nog liever achter mijn 440 dan naast de Merc Atego, ik heb na twee minuten al koppijn van dat ding en buiten dat rij ik mijn kat toch aanbonken... en voor de keuring is ook goed met een co van o,2 :twisted:
Niet dat ik het nu iedereen aanmoedig maar ik ben nu gewoon aan het kijken hoeveel pk er te halen valt uit een B18U en wil best lukken nu nog mono,- naar multipoint swap :twisted:
en waar om ik geen 2.0L pak is omdat een 2.0L een langere slag heeft als een 1.8L
Geplaatst: 14.02.2006 - 09:59
door eugene
Michel440sports schreef:Ludo schreef:voor het milieu zet ik hem ook niet terug, zal me sowiezo worst wezen.
Ik sta nog liever achter mijn 440 dan naast de Merc Atego, ik heb na twee minuten al koppijn van dat ding en buiten dat rij ik mijn kat toch aanbonken... en voor de keuring is ook goed met een co van o,2 :twisted:
Niet dat ik het nu iedereen aanmoedig maar ik ben nu gewoon aan het kijken hoeveel pk er te halen valt uit een B18U en wil best lukken nu nog mono,- naar multipoint swap :twisted:
en waar om ik geen 2.0L pak is omdat een 2.0L een langere slag heeft als een 1.8L
Denk neit dat je veel nadelen hebt van die langere slag, vooral bij de toeren die zo'n motor draait. Als je hetzelfde aan tuning doet bij een 2.0 dan is die gewoon sneller dan de 1.8
beetje sneller op toeren komen weegt niet op tegen het verschil in PK en Koppel.
Geplaatst: 15.02.2006 - 16:28
door Guestuser
EV schreef:4-gasmeting:
stationair moet co 0,5 % zijn,
op 3000 o/m moet co 0,3 of lager zijn met een Lambdagetal van 1,00 +/- 3% dus 0,97 of 1,03 !
Vanaf 31/12/92 4-gasmeting bij U9, E2 en katalysator/Lambda motorsystemen.
Vermeld op het kentekenbewijs!
31/12/95 Altijd een 4-gastest uitvoeren.
EV
ik kreeg ook een viergastest met de apk en de lambdawaarde was te hoog,ik rij op gas en de 440 is van november 1993 met lekke einddemper
heeft die garage nu gelijk of hoefde hij die test niet uit te voeren?
hij zei als mijn auto een jaar ouder was dan was er geen probleem
Geplaatst: 15.02.2006 - 18:39
door BuggyRene
Je lambda waarde is waarscijnlijk niet goed omdat je einddemper lek is en er daardoor extra zuurstof inde uilaatgassen gezogen wordt met resultaat een te hoge lambda waarde. Maak het lek maar dicht en je zult zien dat de lambda dan wel goed is.
Een auto moet vanaf bouwjaar 1993 moet voldoen aan de lambda eisen dus ook een kat er onder wegschroeven is geen optie.
Geplaatst: 15.02.2006 - 19:37
door EV
BuggyRene schreef:Je lambda waarde is waarscijnlijk niet goed omdat je einddemper lek is en er daardoor extra zuurstof inde uilaatgassen gezogen wordt met resultaat een te hoge lambda waarde. Maak het lek maar dicht en je zult zien dat de lambda dan wel goed is.
Een auto moet vanaf bouwjaar 1993 moet voldoen aan de lambda eisen dus ook een kat er onder wegschroeven is geen optie.
Lambda sensor werking heeft niets te maken met een lekke einddemper, kan hoostens iets beinvloed worden door een lekke voorpijp of katalysator, er kunnen namelijk nooit gassen via de achterdemper naar voren gezogen worden waar de sensor zit!!!!
EV
Geplaatst: 15.02.2006 - 21:59
door BuggyRene
Denk niet dat je het snapt, ik heb het over de meetapparatuur die het apk station gebruikt,en de waarde die hun aflezen en die dus gebruiken voor de apk keuring.
Ik heb het dus niet over de lambdasonde.(sensor)
groeten Rene
Geplaatst: 15.02.2006 - 22:30
door EV
Ok sorry dan heb je gelijk!
Geplaatst: 16.02.2006 - 00:30
door eugene
Auto's van voor 93 moet ook aan waardes voldoen, maar vanaf bouwjaar 1-1-93 is het verplicht er een kat onder te hebben
Geplaatst: 16.02.2006 - 19:59
door Caerbannog
Een lege cat valt echt niet meteen op, en vaak zijn de motoren schoon genoeg dat ze alsnog wel aan de eisen voldoen.
En anders sleutel je 'm voor de APK even over

Iemand nog belang bij een lege cat voor een turbo of 1,7 (volgens mij ook 1800)? Topicstarter heeft nog niet gereageerd richting mij namelijk.
Geplaatst: 16.02.2006 - 20:13
door bart simpson
Misschien heeft de topicstarter de 440 te lang stationair (zonder kat) laten draaien in een afgesloten ruimte :infinity:
Geplaatst: 16.02.2006 - 20:35
door CeeBee
Zat je ernaast dan????????????
Geplaatst: 11.03.2006 - 16:06
door Guestuser
ik heb er wel belang bij (lege cat)als ik ooit een keer reactie krijg van de meneer die de 460 te koop heeft
onthoud mij dus even in u gedachten
eddie
Geplaatst: 11.03.2006 - 16:12
door Ramon&Ramon
Geplaatst: 11.03.2006 - 19:26
door Guestuser
de cat zou alleen ter vervanging zijn tot de keuring
onder de volvo die ik ooit nog krijg zit een goeie
en dat samen met een sportdemper levert dat toch een mooi resultaat op
eddie
maar bedankt voor de site
