Pagina 2 van 3
Geplaatst: 22.01.2011 - 13:33
door 945i
Lastig in een paar woorden samen te vatten...
De manier waarop een auto op de weg ligt, de manier waarop bochten genomen worden, veel over of onderstuur of neutraal.
Het verwerken van obstakels (drempels, kuilen, dwarsrichels en hobbels in het wegdek).
Dit alles heeft te maken met de gewichtsverdeling van de auto, wielbasis, de wielophanging, banden, uitlijning.
Het is een optelsom van verschillende factoren die samen een totaalplaatje maken.
Geplaatst: 22.01.2011 - 13:44
door Volvoman
Dank je, dus waarschijnlijk ook erg moeilijk om in een woord te zeggen of een auto een goede of slechte wegligging heeft. Lijkt me een tamelijk individueel gevoel.
Geplaatst: 22.01.2011 - 13:47
door 945i
Nou nee hoor, comfort is een individueel gevoel, of een auto bijvoorbeeld zwaar onderstuurd de bocht door gaat is een feit, dat voel(t) je/ iedereen.
Geplaatst: 22.01.2011 - 13:52
door Battlecruiser
Ik zie bijna nooit een Insignia rijden.
Wordt dat ding wel een beetje verkocht dan?
Geplaatst: 22.01.2011 - 13:57
door Volvoman
Elke auto kan normaal de bocht om, alleen de manier waarop is afhankelijk van de snelheid.
Een auto die superstrak met hoge snelheid de bocht door gaat (= goede wegligging?) zal op een rechte oneffen weg veel van die ribbels doorgeven in het stuur/interieur (= slechte wegligging?). Het gaat erom wat je wilt. Ik ga voor comfort (16" en maximaal 100-110 een klaverblad rijden) en zonder comfortverlies kan ik 170-180 op het rechte stuk. Wat mij betreft heeft mijn V70 een perfecte wegligging.
Geplaatst: 22.01.2011 - 13:57
door 945i
Mwa, ik zie ze weleens, vooral de station.
Volgens autoweek zijn er zo'n kleine 10.000 van verkocht....
Geplaatst: 22.01.2011 - 14:02
door 945i
Volvoman schreef:Elke auto kan normaal de bocht om, alleen de manier waarop is afhankelijk van de snelheid.
Een auto die superstrak met hoge snelheid de bocht door gaat (= goede wegligging?) zal op een rechte oneffen weg veel van die ribbels doorgeven in het stuur/interieur (= slechte wegligging?). Het gaat erom wat je wilt. Ik ga voor comfort (16" en maximaal 100-110 een klaverblad rijden) en zonder comfortverlies kan ik 170-180 op het rechte stuk. Wat mij betreft heeft mijn V70 een perfecte wegligging.
Probeer dat maar eens in een Smart of een Alto oid. en daarna in een BMW (maakt niet uit welke eigenlijk) dat klaverbladje, dan weet je wat ik bedoel.

Geplaatst: 22.01.2011 - 14:03
door Thijs
de manier waarop bochten genomen worden
Lijkt mij meer iets van hoe de auto reageert op een genomen bocht?

Een auto neemt zelf de bocht niet...
Geplaatst: 22.01.2011 - 14:09
door Volvoman
Ik mag van de dokter niet in een Alto of Smart rijden.... Mijn dokter raadt het iedereen af

Geplaatst: 22.01.2011 - 14:14
door 945i
Goeie dokter.

Maar even zonder dollen, dat voorbeeld illustreert wel het verschil in wegligging, objectief vast te stellen.
(zegt iemand die ook een jaar Smart heeft gereden naar volle tevredenheid en met een

elke dag.

)
Geplaatst: 22.01.2011 - 14:24
door Volvoman
Ik weet zeker dat ik met een gangetje van 50 zonder enig probleem een klaverblad rijd in wat voor ***autootje dan ook. Wegligging en snelheid zijn zwaar van elkaar afhankelijk, zoals dit voorbeeld illustreert.
maar hier ging het over een Heico Volvo en een Opel.
Geplaatst: 22.01.2011 - 16:54
door Autogek
Volvoman schreef:Elke auto kan normaal de bocht om, alleen de manier waarop is afhankelijk van de snelheid.
Een auto die superstrak met hoge snelheid de bocht door gaat (= goede wegligging?) zal op een rechte oneffen weg veel van die ribbels doorgeven in het stuur/interieur (= slechte wegligging?). Het gaat erom wat je wilt. Ik ga voor comfort (16" en maximaal 100-110 een klaverblad rijden) en zonder comfortverlies kan ik 170-180 op het rechte stuk. Wat mij betreft heeft mijn V70 een perfecte wegligging.
Helemaal mee eens een v70 heeft een prima wegligging en is voor mij ook ruim voldoende.
Zoals ik al eerder aangaf een auto en rijplezier is veel meer dan alleen maar de wegligging daarom het ik ook weer een volvo gekocht.
Om even op een eerdere opmerking terug te komen.
Het is niet per defenitie zo dat een auto met een goed bochten gedrag cq een scherp sturende auto niet comfortabel zou kunnen zijn.
Ik denk dat BMW daar een redelijk goed voorbeeld van is.
En inderdaad vind ik de auto die ik nu zelf heb de XC60 R design een comfortabele auto en ondanks dat een goede wegligging hebben.
Geplaatst: 22.01.2011 - 17:02
door 945i
Natuurlijk, e.e.a kan prima samengaan.
Er zijn mensen met een Skoda Felicia die helemaal tevreden zijn over de wegligging, terwijl voor mij zo'n auto absoluut onder een stadsbus staat in het lijstje van fijn rijdende vervoersmiddelen.
Een kwestie van smaak en mogelijkheden zeggen we maar..
Geplaatst: 22.01.2011 - 20:34
door emanje
Ik heb verleden week in een Insignia gereden. Niets mis mee verder, behalve dan de stoelen, die vind ik niet goed. Ik denk genoeg waar voor je geld. Totdat je 'm wil inruilen... Een vergelijking met de V70 gaat niet op, daar is het verschil te groot voor, maar een vergelijking met een renault, peugeot, etc zal m zeker goed afgaan.
Geplaatst: 22.01.2011 - 20:37
door 945i
emanje schreef:Als ik een opel V70 zou hebben zou ik dat waarschijnlijk ook vinden.

Geplaatst: 23.01.2011 - 00:06
door s60magic
Kom jij je plaats wel uit dan?
Battlecruiser schreef:Ik zie bijna nooit een Insignia rijden.
Wordt dat ding wel een beetje verkocht dan?
Geplaatst: 23.01.2011 - 00:22
door s60magic
Heb zelf 12 jaar verschillende nieuwe Opels gereden, en als laatste de Vectra en moet zeggen dat er met de wegligging weinig mis is, maar vind mijn S60 kwa wegligging niks minder dan de Opel. En veel confortabeler dan de Opel.
Smaken verschil natuurlijk maar de Insignia is een prachtige wagen.
Maar ik spreek uit ervaring als er wat mis is aan een Opel ( en er is altijd wel wat ) heb je pech want van garantie's hebben ze nog nooit gehoord, ik weet niet wat mij aankomt kwa service bij de Volvo terwijl ik altijd compagny cars rijd is de service top bij Volvo daarom alleen al wil ik nooit weer een Opel hoe mooi ze ook zijn.
Geplaatst: 23.01.2011 - 01:15
door emanje
Ik heb met mijn laaste opel (Vectra GTS uit 2004) zoveel problemen gehad die men niet kon oplossen dat de auto met slechtsa 80.000 km is ingeruild. Sindsdien (2005) is VOLVO mijn merk en dat is een wereld van verschil. Ik zal NOOIT meer opel rijden heb ik mezelf beloofd. En belofte maakt schuld...
Geplaatst: 23.01.2011 - 08:37
door Volvoman
emanje schreef:Ik heb met mijn laaste opel (Vectra GTS uit 2004) zoveel problemen gehad die men niet kon oplossen dat de auto met slechtsa 80.000 km is ingeruild. Sindsdien (2005) is VOLVO mijn merk en dat is een wereld van verschil. Ik zal NOOIT meer opel rijden heb ik mezelf beloofd. En belofte maakt schuld...
=D>
Geplaatst: 23.01.2011 - 09:51
door Autogek
Ik heb 48.000km gereden in de insignia in 5-2009 opgehaald en 8-2010 weer verkocht aan de dealer. Heel veel problemen mee gehad mede daarom heb ik nu ook weer een volvo.
In die periode ben in wel 15x bij de dealer geweest voor van alles en nog wat
waaronder een gekraak in of bij de voorwielen / assen. Uiteindelijk na 4x al in de garage te zijn geweest zijn er nieuwe assen onder gekomen en was het probleem nog niet verholpen. Al met al heel veel ergenis dus.
Maar qua rijden vond ik het geen verkeerde auto.