Pagina 2 van 2
Geplaatst: 08.02.2011 - 20:28
door Shockwave
Goed bezig! Ik hoop het in de komende voorjaarsvakantie ook te gaan doen. Mijn auto lijkt 's morgens wel een stoomlocomotief met al dat gefluit, terwijl het toch echt een 460 is...
Dit topic + haynes ga ik nodig hebben vermoed ik

Geplaatst: 08.02.2011 - 20:33
door Iroll
Mijn auto lijkt 's morgens wel een stoomlocomotief met al dat gefluit, terwijl het toch echt een 460 is...
Als dat gefluit de distributie is dan zou ik er geen meter meer mee rijden voordat die vervangen is.
Geplaatst: 08.02.2011 - 20:39
door Schilder
Het hoeft niet perse zo`n rol te zijn hoor, heb je al gezocht waar fluiten overal vandaan kan komen...dat wil je niet weten??.
En als je eraan begint, zorg voor elastische vingers

en een lange inbussleutel 6.
Geplaatst: 08.02.2011 - 21:41
door Shockwave
Als dat gefluit de distributie is dan zou ik er geen meter meer mee rijden voordat die vervangen is.
Ik moet erbij zeggen dat ik dat niet zeker weet. Ik heb uiteraard onder de kap zitten luisteren, maar ik kan niet echt zeggen dat het nu duidelijk van de distributieriem of multiriem vandaan komt.
Ik zal morgen wel even een filmpje posten van het geluid.
Mijn D-riem is nu 65.000 km oud, en ik vermoed ergens in 2003/2004 vervangen...
Dit is de juiste riem?
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 173wt_1139
Geplaatst: 08.02.2011 - 23:35
door Ramon&Ramon
Schilder schreef:Iroll schreef:Hier staat een beschrijving in hoe je de timing belt vervangt. En op de skydrive site staat de NL beschrijving in het servicehandboek (groep 1(17).
Hartelijk dank,
De d-riem ligt er ondertussen op, maar voor mij was het geen uurtje werk, ietsjes langer.
Het rare van alles was de lijntjes op de d-riem had ik netjes gelijk staan met de merktekens v/d poelie`s boven en onder, daarna volgens PDF-beschrijving even 2 x vrije slag draaien liepen de lijntjes niet meer gelijk met de markeringen op de poelie`s..ik zweette peentjes, terug naar de computer gelopen om even goed te lezen, moest ik controleren als markering goed staan kijken naar vliegwiel, deze stond netjes op 0 graden, en ook de blokkering paste er precies weer in ( naast peilstok ) dat moest goed zijn of betekenen.
Het moment van starten was aangebroken, de auto startte gelijk...tijd voor een biertje..
Bedankt.
Schilder
Als je hem twee keer rond had gedraaid,had hij dus weer op de merktekens gestaan,het krukastandwiel draait namelijk twee keer rond ten opzichte van het nokkenastandwiel,die pen om te blokkeren had je eigenlijk niet nodig,de merktekens staan immers op de riem en de tandwielen.
Zp leer je nog is wat toch?

Geplaatst: 09.02.2011 - 10:16
door Schilder
Ramon&Ramon schreef:
Als je hem twee keer rond had gedraaid,had hij dus weer op de merktekens gestaan,het krukastandwiel draait namelijk twee keer rond ten opzichte van het nokkenastandwiel,die pen om te blokkeren had je eigenlijk niet nodig,de merktekens staan immers op de riem en de tandwielen.
Zp leer je nog is wat toch?

Betekend dat ik niet genoeg rond gedraait heb, en de blokkering heb ik even nog nodig gehad om de onderste poelie goed na te trekken, maar deze paste toevallig toen de markering ( v/d poelie ) gelijk stond met de kap.
En zo leer je heel veel hier, als ik het zo op de bollefooi had gedaan was de sloop een volvo rijker.
Toppie forum?
Geplaatst: 09.02.2011 - 17:45
door Shockwave
Toppie forum?
Dat zeker
Filmpje van het geluid tijdens het starten bij mijn motor.
Het lijkt van deze schijf vandaan te komen (paarse pijl):

Geplaatst: 09.02.2011 - 19:01
door Schilder
Als je dat zwarte kapje eraf draait weet je het zeker ( links van foto naast oliedop rechts van dat oliepotje) ik was ook aan het gissen. en ben blij dat ik dat toch even gedaan hebt.
Geplaatst: 09.02.2011 - 20:48
door Shockwave
Ja, dat wilde ik al gaan doen, maar helaas hele avond druk.
Morgen ga ik het wel even doen.
Kun je nog ergens aan zien of een riem versleten is (gerafeld ofzo?) of als een lager versleten is? Of moet ik gewoon op mijn oor vertrouwen en kijken luisteren waar het geluid exact vandaan komt?
Geplaatst: 09.02.2011 - 22:49
door Schilder
Shockwave schreef:
Kun je nog ergens aan zien of een riem versleten is (gerafeld ofzo?) of als een lager versleten is? Of moet ik gewoon op mijn oor vertrouwen en kijken luisteren waar het geluid exact vandaan komt?
Tis niet de riem die fluit of wat dan ook, ik zag op je filmpje ook een km stand staan op de D-kap, kijk eens naar je teller, de mijne was ooit vervangen bij 90.000 en moest em nu vervangen bij 144.695...mijn riem was nog goed, maar de rol stond stil en draaide mee naar enige tijd, en begon dan te fluiten, ik heb gewoon een nieuwe 3 delige set gehaald, en maar goed ook want de spanrol-lager was ook versleten.
Je zal de riem zoals jij voorsteld goed moeten bekijken, en is het beste vanwege weinig kijkzicht als ie erop ligt, eraf moeten halen om het goed te kunnen zien of er haarscheuren inzitten ( uitdroogproces ).
De lagers zijn versleten als ze te licht ronddraaien met een groevend geluid, maar nogmaals om dat te voelen en horen moet je alles demonteren.
Schilder