Pagina 2 van 2
Geplaatst: 27.04.2011 - 20:52
door euerw
Bij Rica zullen ze aangeven dat het weinig nut heeft naar 188pk tunen, qua koppel schiet het zonder turbo echt niet op dus aanpassen van de remmen is even zonde als de tuning.
een openluchtfilter(blaf_blaf :car10: ) en regenpijp uitlaat geeft nog meer het idee dat je harder gaat :propellerhead:

Geplaatst: 27.04.2011 - 21:44
door Bakboord1
Over het algemeen zijn de reacties van mensen met GT overtuigd positiever dan mensen met een handbak. Dat is iets dat me wel is opgevallen de afgelopen jaren.
Geplaatst: 27.04.2011 - 22:06
door derre
wow 180 pk 40 pk erbij ... sorry maar ik vind het moeilijk te geloven zonder een rollerbank uitdraai gezien te hebben , en dan wel 1 van een ander bedrijf he
Geplaatst: 28.04.2011 - 07:57
door EVV
derre schreef:wow 180 pk 40 pk erbij ... sorry maar ik vind het moeilijk te geloven zonder een rollerbank uitdraai gezien te hebben , en dan wel 1 van een ander bedrijf he
Er was eens een 170pk motor (B5254S), 20 kleppen, 2,5 liter. Daar heeft Volvo 10 kleppen uit gehaald, waardoor de B5252S ontstond met 144 pk, aangezien er blijkbaar vraag was naar een motor met minder pk.
Na een aantal jaren zijn de 5 cilinders gemoderniseerd (RN motoren). Dus was er een nieuwe motor, de B5244S, 170pk, 20 kleppen. Aangezien sommige mensen dat toch teveel pks vonden heeft Volvo ook een 140pk versie gemaakt. Deze RN motoren zijn voorzien van een elektronische gasklep waardoor het veel goedkopere is om iets in software te doen waardoor deze gasklep automagisch boven de 4500 rpm niet meer 100% open staat, dan er 10 kleppen uit te halen en Volvo 2 verschillende motoren op voorraad moet houden. Door de gasklep eerder dicht te doen levert dezelfde motor ineens maar 140 pk, bij 4500 rpm. Het is dus een koud kunstje om de software weer zo aan te passen dat de gasklep gewoon open staat, waardoor de motor weer zijn oorspronkelijke 170pk levert. Een tuner hoeft er dan nog maar ergens 10pk bij te vinden in plaats van de 40 die jij denkt.
Geplaatst: 28.04.2011 - 08:16
door Bakboord1
Mooie uitleg.
Het aanbieden van dezelfde motor in meerdere vermogens gebeurt trouwens bij meerdere bedrijven.
Wat dacht je van een Audi A4 1.8tfsi (idd turbo) waar je van 120pk naar 211pk kunt gaan na tuning.
Bij NA motoren zie je het minder maar het komt voor.
Geplaatst: 28.04.2011 - 12:14
door derre
Klopt maar das een turbo
Geplaatst: 28.04.2011 - 12:25
door beigelpt
En de internals van al die 1.8T motoren zijn ook niet gelijk... Wordt nog wel eens over het hoofd gezien.
Geplaatst: 29.04.2011 - 19:16
door snrbcb
Ik heb bij RICA ook de begrenzer( zo noemen we het maar!) eraf laten halen, waardoor dus +/- 40pk winst.
Auto trekt zeker feller door, dus daar zit de winst , maar in de bergen ( zeker met sleurhut) geen verbetering gemerkt omdat het koppel nauwelijks verandert is bij +/-2400tpm.
Hij zakte nog net zo snel terug...... dus terug naar 4 of 3.
Het verbruik op snelweg lijkt wel lager sindsdien.
conclusie: stoplichtsprintjes gaan beter, maar daar zijn andere motoren voor, de rest maakt niet zo veel uit.
Geplaatst: 29.04.2011 - 21:41
door EVV
Het blijft natuurlijk ook een benzine motor, geen diesel. 2400 rpm de berg op is gewoon weinig, een benzine motor mag best wat meer toeren maken, daar is die voor gemaakt.