Pagina 2 van 3

Geplaatst: 24.03.2011 - 13:07
door diesel01
Toch geinig als ik mijn D5 de sporen geef dan blijft hij tot 205km/h doorgaan, daarna wordt het iets minder.
Doorgaans mogen wij in NL niet harder dan 120km/h en mijn blok blijft door trekken, ook boven 3500 toeren.

Geplaatst: 24.03.2011 - 13:34
door Quota
NederKees schreef:2.4D heb ik nu in mijn 3,5 jaar oude V70. Heeft helaas geen 2 turbo's.
Is niet meer leverbaar.
Er is wel een D3 met 2.4l. Is eigenlijk een D5 maar geknepen tot 163pk. Alleen in de XC60 AWD om voldoende koppel/vermogen te kunnen leveren voor AWD.

Zou de ideale motor zijn voor mijn volgende V70. Maar komt er niet volgens de dealer.
Of misschien een T4. Moet ik wel heel goede vriendjes worden met onze fleet-manager.

Ik ben eigenlijk een echte benzine rijder. Doortrekken wanneer nodig. Dat mijn 2.4D er bij nog geen 4000 toeren er al de brui aan geeft vind ik al niets. Laat staan een (gewone) D3, die er al bij ietsjes boven de 3000 toeren mee kapt.
Het draait dus niet om snelheid, souplesse of kracht, maar gewoon om het aantal toeren dat een motor kan draaien? dan zou ik gewoon op de motorfiets stappen... :twisted:

Geplaatst: 25.03.2011 - 08:27
door NederKees
Nee, het gaat om het aantal keren dat ik moet schakelen om bv iemand in te halen op een 80 weg of in te voegen op de snelweg.

Een motor die alleen tussen 2000 en 3000 toeren voldoende kracht heeft om snel en veilig iemand in te kunnen halen dwingt mij om een keer extra te schakelen. Eerst terug naar 3 of 4 en dan bijna gelijk weer opschakelen omdat we al op 3500 toeren zitten en de trekkracht op is.
Het gaat dus wel om de souplesse, daarom is een benzine motor beter/lekkerder.

@diesel01: uw D5, inderdaad. D3 is geknepen boven de 3000 toeren om het vermogen tot 163 pk te beperken, D5 niet. U heeft een "2e" turbo die bij hogere toeren de kracht op peil houdt.

D3 is perfecte motor om soepel en vlot mee door de stad te rijden en 99% van de tijd ook buiten de stad en op de snelweg. Maar als het nodig is wil wat reserve hebben.
Een turbo benzine motor biedt het beste van beide. Souplesse om relaxed te kunnen rijden en meer kracht in hogere toeren om snel in te kunnen halen.
Helaas hebben we hier in België een nogal idiote C02 tax. Terwijl diesels de echte vervuilers zijn maar dat is een hele andere discussie.

@Quota: Mijn vrouw rijdt ook in een oude V40 2.0T. Een turbo benzine motor dus. Geef toe dat rijdt veel fijner. Qua motor belevenis dan. De V70 is verder 10x beter.

Geplaatst: 25.03.2011 - 14:49
door emanje
Een mooi verhaal, maar ik ga er niet in mee. Mijn beleving qua benzine en dieselmotoren is anders.

Geplaatst: 26.03.2011 - 11:57
door Thijs
Een motor die alleen tussen 2000 en 3000 toeren voldoende kracht heeft om snel en veilig iemand in te kunnen halen dwingt mij om een keer extra te schakelen. Eerst terug naar 3 of 4 en dan bijna gelijk weer opschakelen omdat we al op 3500 toeren zitten en de trekkracht op is.
Het gaat dus wel om de souplesse, daarom is een benzine motor beter/lekkerder.
Wellicht is de ruimte op de andere weghelft om jou te laten inhalen dan toch wat krap gekozen... Ik weet niet of het er dan "veiliger" op wordt als jij (nog) meer pk's krijgt...
Ik heb de 2.5D met origineel 140 pk, en daar kan je voldoende snel mee rondrijden hoor! En de 163 pk diesels worden hier op het forum eigenlijk alleen maar geroemd om de trekkracht.

Met andere woorden snap ik eigenlijk niet zo goed wat nou de bedoeling is, wat wil je nou eigenlijk?

Geplaatst: 26.03.2011 - 12:26
door Fulaks
Die extra veiligheidsmarge met meer vermogen moet nu ook weer niet overdreven worden, wordt m.i. ook te onpas aangehaald als verantwoording voor meer vermogen. Het is fijn, daar ben ik het mee eens, maar bijvoorbeeld bij inhaalmanoeuvres moet je geen onnodige risico's gaan nemen omdat je nu eenmaal over veel PK's beschikt. Ik heb 220 PK, dus vermogen en koppel zat, maar de teller die aangeeft hoe vaak die PK's me al het leven hebben gered staat nog op nul, en dat wil ik graag zo houden.

Geplaatst: 26.03.2011 - 13:19
door Thijs
Die extra veiligheidsmarge met meer vermorgen moet nu ook weer niet overdreven worden, wordt m.i. ook te onpas aangehaald als verantwoording voor meer vermogen.
Dat bedoel ik!

Geplaatst: 26.03.2011 - 16:01
door emanje
Helemaal mee eens! Bijkomend voordeel van een motor met zoveel vermogen is de souplesse en het gemak waarmee de motor het werk verricht. Bij normaal gebruik kan volgens sommige tongen wel 12% brandstof bespaard worden.

Ik heb het bijgehouden (en ik ben secuur, neem dat maar even aan) en kom niet verder dan 7 a 8%. Maar goed, nog niet verkeerd natuurlijk.

Hoe dan ook, waarom laadt Volvo niet standaard die verbeterde software in? Hebben we allemaal lekker veel pk's, (doet het goed op verjaardagen) en een zuinigere motor op de koop toe.

Geplaatst: 26.03.2011 - 19:49
door Quota
NederKees schreef:Nee, het gaat om het aantal keren dat ik moet schakelen om bv iemand in te halen op een 80 weg of in te voegen op de snelweg.

Een motor die alleen tussen 2000 en 3000 toeren voldoende kracht heeft om snel en veilig iemand in te kunnen halen dwingt mij om een keer extra te schakelen. Eerst terug naar 3 of 4 en dan bijna gelijk weer opschakelen omdat we al op 3500 toeren zitten en de trekkracht op is.
Het gaat dus wel om de souplesse, daarom is een benzine motor beter/lekkerder.

@diesel01: uw D5, inderdaad. D3 is geknepen boven de 3000 toeren om het vermogen tot 163 pk te beperken, D5 niet. U heeft een "2e" turbo die bij hogere toeren de kracht op peil houdt.

D3 is perfecte motor om soepel en vlot mee door de stad te rijden en 99% van de tijd ook buiten de stad en op de snelweg. Maar als het nodig is wil wat reserve hebben.
Een turbo benzine motor biedt het beste van beide. Souplesse om relaxed te kunnen rijden en meer kracht in hogere toeren om snel in te kunnen halen.
Helaas hebben we hier in België een nogal idiote C02 tax. Terwijl diesels de echte vervuilers zijn maar dat is een hele andere discussie.

@Quota: Mijn vrouw rijdt ook in een oude V40 2.0T. Een turbo benzine motor dus. Geef toe dat rijdt veel fijner. Qua motor belevenis dan. De V70 is verder 10x beter.
sorry hoor, maar ik kan makkelijker en sneller inhalen met de v70 dan met de v40. Bij 80km/u naar de 4e versnelling, en zodra de motor qua souplesse afzwakt rij ik ruim 120 km/u. in de v40 eerst 1'5 seconde wachten totdat de automaat heeft teruggeschakeld...

Maar ieder zijn ding, ik rij liever diesel!

Geplaatst: 27.03.2011 - 13:00
door emanje
De Nederbelg heeft inderdaad een nogal vreemde mening. Het lijkt erop dat hij expres het tegenovergestelde stelt om zo mede forum leden uit te lokken.

Mijn ervaring met diesel- contra benzinemotoren is uiteraard ook tegen gesteld van hetgeen hij beweert

Geplaatst: 27.03.2011 - 13:07
door t5power
Volgens mij is de mening van Nederbelg niet zo gek, de powercurve van een diesel is toch beduidend smaller dan die van een benzine motor? Dat betekent dat je, in het geval van een handbak, vaker zult moeten schakelen. Kan me dat overigens best voorstellen, het is mij ook al regelmatig overkomen dat ik de motor in de toerenbegrenzer in gooide (ik meen bij 6000-6500 toeren?) om een inhaalactie zo snel mogelijk af te ronden. Heb dan geen zin om al bij 4000 toeren te moeten schakelen omdat de motor dood valt. Dat is dan weer het voordeel van een bezinemotor.

Geplaatst: 27.03.2011 - 13:47
door bart simpson
een 6 bak bij een krachtige (diesel)motor heeft alleen een 1, een 3 en een 5 omdat de concurrentie dat ook zo heeft

Geplaatst: 27.03.2011 - 14:03
door 945i
Ja, maar dat geldt voor de hele auto. ;)

En een krachtige diesel moet gewoon een automaat hebben imho.

Geplaatst: 27.03.2011 - 14:56
door toppertje
945i schreef:
En een krachtige diesel moet gewoon een automaat hebben imho.
of een dieselmotor die NIET dood valt boven de 3000tpm :wink:

Geplaatst: 27.03.2011 - 15:07
door 945i
Ja, die 2.5 tdi van jou blijft er wel een tijdje langer aan sleuren idd.
En toch zo dom dat daar geen automaat op te krijgen was toen, was een mooie combi geweest...

Geplaatst: 27.03.2011 - 16:46
door Discovery
Alleen maar goed dat die er niet was, de automaat die werd geleverd op de 2.5tdi door VAG was/is één en al ellende.

Geplaatst: 27.03.2011 - 19:16
door NielsPHEV
De D3 heeft inderdaad een smalle powerband, in vergelijking met de 2.4 D5 185 pk leek het gaspedaal wat digitaal (aan/uit) zeker omdat het koppel er er snel in komt.

De D5 is in NL niet meer interessant geprijst. Heb even een vergelkijking gemaakt met ons om ringende landen:
D 4140
B 3150
UK 2500
NL 5900

Aangezien het geen CO2 taks kan zijn (D3 is net zo schoon als de D5) is dit gewoon marketing en dat wordt ook bevestigd door Volvo.

Vind ik erg jammer betaal graag wat bij voor een D5 maar aangezien de motor ook niet in de actiemodellen als een LE zit is het prijsverschil met de D3 in de praktijk in NL als snel 10 k€. Hoop dat er een wat grotere turbo opkomt en de D3 zich daardoor beter laat tunen.

Geplaatst: 27.03.2011 - 19:29
door bart simpson
Discovery schreef:Alleen maar goed dat die er niet was, de automaat die werd geleverd op de 2.5tdi door VAG was/is één en al ellende.
de automaat die Volvo op de V70/875 en de 850 had was een uitstekend ding

Geplaatst: 27.03.2011 - 19:47
door bart simpson
NielsV70 schreef:Hoop dat er een wat grotere turbo opkomt en de D3 zich daardoor beter laat tunen.
ijdele hoop lijkt mij zo

Geplaatst: 27.03.2011 - 19:51
door NielsPHEV
bart simpson schreef:
NielsV70 schreef:Hoop dat er een wat grotere turbo opkomt en de D3 zich daardoor beter laat tunen.
ijdele hoop lijkt mij zo
We zullen zien..., kijk maar eens naar de verschillend tussen de turbos op de diverse D3's