Ik geloof 205 pk. Maar ik las in de kleine lettertje koppel 450 Nm van 2000 tot 2750 rpm, een zeer klein powerbandje.edraket schreef:Hoeveel PK's zou je nu met de |Polestar tuning moeten hebben?
Polestar valt erg tegen
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40728
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Op de Polestar site kun je je auto invoeren om de resultaten te bekijken.
Bij voorbeeld voor de V70 D5 2010:
http://www.polestar.se/nl-NL/Performanc ... artno=1128
Bij voorbeeld voor de V70 D5 2010:
http://www.polestar.se/nl-NL/Performanc ... artno=1128
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59
Ik heb mijn D5 V50 laten chippen op maat bij de jongens van Fastech in Haaksbergen.
Zonder dat er om gevraagd had hebben ze eerst een run gemaakt met de originele software.
Hierna zijn er 3 runs gemaakt voor de juiste afstelling.
Origineel: 182pk en 440nm bij 2150rpm
met chip: 224pk en 516nm bij 2100rpm
voor al de koppel toename is dat het perfect rijdt,
van 100 naar 200 is gewoon geweldig.
Daar speelt het lage gewicht van de V50 ook mee. (zijn er maar weinig die je kunnen bij houden)
Ik heb de software update voor het oliepeil niet laten uitvoeren omdat ik bijna 95% snelweg kilometers maak.
Tevens weet Furness car van de tuning en door de goede verhouding die ik heb met hun, worden er geen update gedaan zonder mijn in te lichten.

Zonder dat er om gevraagd had hebben ze eerst een run gemaakt met de originele software.
Hierna zijn er 3 runs gemaakt voor de juiste afstelling.
Origineel: 182pk en 440nm bij 2150rpm
met chip: 224pk en 516nm bij 2100rpm
voor al de koppel toename is dat het perfect rijdt,
van 100 naar 200 is gewoon geweldig.
Daar speelt het lage gewicht van de V50 ook mee. (zijn er maar weinig die je kunnen bij houden)
Ik heb de software update voor het oliepeil niet laten uitvoeren omdat ik bijna 95% snelweg kilometers maak.
Tevens weet Furness car van de tuning en door de goede verhouding die ik heb met hun, worden er geen update gedaan zonder mijn in te lichten.

Was één V90
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Zegt niet zoveel hoor, als het na 2750 toeren zakt tot 420Nm en dat aanhoudt tot 4000 toeren heb je een zeer snelle auto.lemmer schreef:Ik geloof 205 pk. Maar ik las in de kleine lettertje koppel 450 Nm van 2000 tot 2750 rpm, een zeer klein powerbandje.edraket schreef:Hoeveel PK's zou je nu met de |Polestar tuning moeten hebben?
De Rica software met 205 pk zakt ook bovenin helemaal in.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
Maar dat is niet wat ik wil, de XC70 is nogal een stuk zwaarder door zijn 4wd systeem en dat merk je.edraket schreef:Zegt niet zoveel hoor, als het na 2750 toeren zakt tot 420Nm en dat aanhoudt tot 4000 toeren heb je een zeer snelle auto.lemmer schreef:Ik geloof 205 pk. Maar ik las in de kleine lettertje koppel 450 Nm van 2000 tot 2750 rpm, een zeer klein powerbandje.edraket schreef:Hoeveel PK's zou je nu met de |Polestar tuning moeten hebben?
De Rica software met 205 pk zakt ook bovenin helemaal in.
Met de Heico tuning was hij veel vlotter, we gaan het zien want hij gaat op de proefbank voor en na het tunen
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40728
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Dat is bij de Polestar tuning niet gebeurd?lemmer schreef:Met de Heico tuning was hij veel vlotter, we gaan het zien want hij gaat op de proefbank voor en na het tunen
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
Nee hoor, gewoon aan de peecee van de volvodealertBen schreef:Dat is bij de Polestar tuning niet gebeurd?lemmer schreef:Met de Heico tuning was hij veel vlotter, we gaan het zien want hij gaat op de proefbank voor en na het tunen
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
Exact, dat is nu de reden waarom ik nu eerst een testrun doe, voor en na het opnieuw tunen.drowel schreef:Dat is dus waarom hierop ook veel kritiek is... gewoon standaard software inladen in elke auto.
Op deze manier hebben we de feiten bij elkaar.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Het gaat ook echt om het vermogen, ondanks dat velen (ook hier!) vaak denken dat het om het koppel gaat. Vermogen levert trekkracht en dus snelheid op. De reden dat de Polestar het denk ik gewoon niet goed doet is omdat het koppel volledig inkakt en er dus ook geen topvermogen aanwezig is.lemmer schreef:Maar dat is niet wat ik wil, de XC70 is nogal een stuk zwaarder door zijn 4wd systeem en dat merk je.edraket schreef:Zegt niet zoveel hoor, als het na 2750 toeren zakt tot 420Nm en dat aanhoudt tot 4000 toeren heb je een zeer snelle auto.lemmer schreef: Ik geloof 205 pk. Maar ik las in de kleine lettertje koppel 450 Nm van 2000 tot 2750 rpm, een zeer klein powerbandje.
De Rica software met 205 pk zakt ook bovenin helemaal in.
Met de Heico tuning was hij veel vlotter, we gaan het zien want hij gaat op de proefbank voor en na het tunen
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
Ik denk dat de grootste reden is dat er garantie moet worden gegeven door Volvo, en dus geen garantieclaims te krijgen als er iemand niet zo goed met zo een auto omgaat.edraket schreef:Het gaat ook echt om het vermogen, ondanks dat velen (ook hier!) vaak denken dat het om het koppel gaat. Vermogen levert trekkracht en dus snelheid op. De reden dat de Polestar het denk ik gewoon niet goed doet is omdat het koppel volledig inkakt en er dus ook geen topvermogen aanwezig is.lemmer schreef:Maar dat is niet wat ik wil, de XC70 is nogal een stuk zwaarder door zijn 4wd systeem en dat merk je.edraket schreef: Zegt niet zoveel hoor, als het na 2750 toeren zakt tot 420Nm en dat aanhoudt tot 4000 toeren heb je een zeer snelle auto.
De Rica software met 205 pk zakt ook bovenin helemaal in.
Met de Heico tuning was hij veel vlotter, we gaan het zien want hij gaat op de proefbank voor en na het tunen
Alleen is de prijs die ze vragen voor die extra duw in de rug niet echt in verhouding.
Ik weet wel dat je bijvoorbeeld bij ABT (huistuner VAG) wel degelijk de beloofde pk's krijgt en de verschillen heel goed merkbaar zijn.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
lemmer schreef: ...........
O ja, koppel is de resultante van vermogen bij een bepaald toerental. Ik geloof dat het zo is;
Koppel Nm= (P (kw) x 9550)/N omw./min.
..............
Als ik hier even bij aan mag haken, overigens niet speciaal naar jouw gericht. Er bestaan nogal wat misverstanden over vermogen in relatie tot koppel.
Koppel, vermogen en toerental zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, in formuleform weergegeven met.
P = 2 pi m n / 60000
Hierbij is n het toerental in rpm, m het koppel in Nm en P het vermogen in kw
(gebruik P = 2 pi m n 1,359623 / 60000 voor een uitkomst in pk)
Haal je hierboven de constanten er uit dan blijft er een Jip en Janneke formule over
Px = m n (vermogen in makkelijke eenheden = koppel x toerental)
Volgens de tweede wet van Newton heb je een kracht (koppel aan de wielen) nodig om een voorwerp (de Volvo) te versnellen.
a = F/m
waarbij a de versnelling, F de kracht en m de massa is.
Hieruit volgt dat de overbrenging tussen de motor en wielen een belangrijke factor is voor de acceleratie, immers kun je met een overbrenging het koppel verdubbelen door het toerental te halveren. Men kan dus het koppel aan de wielen aanzienlijk laten toenemen door een versnelling te kiezen waarbij de motor meer toeren maakt. Een coureur zal je dan ook hoog in de toeren horen rijden, de auto is dan gewoon sneller en dat geldt niet alleen voor een F1.
Bij normaal gebruik heb je echter te maken met de rijstijl van de bestuurder en de gekozen versnelling (eventueel gekozen door de automaat) waarbij niet alleen de acceleratie maar ook het verbruik, comfort en de slijtage een overweging zijn.
Volvo bestuurders hoor je zelden tot de redline gaan. Om een tuning als succesvol te ervaren zal je dus een koppel/vermogenstoename moeten zien binnen het toerengebied waar de bestuurder dat verlangt. Voor iemand die nooit boven de 3500 rpm gaat is het maximale vermogen bij 5000 rpm van geen enkel belang anders dan voor borrelpraat.
Verder zal in geval van een automaat de automaat ook moeten meedenken met wat de bestuurder wil en eventueel moeten worden aangepast. Kortom een tuning die geschikt is voor de ene bestuurder is niet automatisch ook het beste voor de andere bestuurder.
Ooit zullen er wel auto,s komen waarbij we gewoon zelf de software kunnen kiezen met een simpele druk op een knop op het dashboard

- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Helemaal correct en niets aan toe te voegen. ik had een zelfde verhaal al een keer of 5 gepost en ben ermee op gehouden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40728
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
In de Volvo 850 had ik al zo'n knopje. Gewoon standaard in elke 850.DawnBlueED schreef:Ooit zullen er wel auto,s komen waarbij we gewoon zelf de software kunnen kiezen met een simpele druk op een knop op het dashboard
@Edraket
Herhaling is de kracht van de mededeling.

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Wat voor knopje was dat dan?Ben schreef:In de Volvo 850 had ik al zo'n knopje. Gewoon standaard in elke 850.DawnBlueED schreef:Ooit zullen er wel auto,s komen waarbij we gewoon zelf de software kunnen kiezen met een simpele druk op een knop op het dashboard
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40728
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
sport / economic
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Ah die had invloed op het karakter van de automaat? lang doortrekken/snel opschakelen?Ben schreef:sport / economic
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Yep, hele andere auto qua karakter wordt het dan, de economic stand is (voor mij) het fijnst. In sport is hij wat nerveuzer en minder soepel qua schakelgedrag.
Ik kan mij zo voorstellen dan Ben dat ook zo heeft ervaren vroegah...
Ik kan mij zo voorstellen dan Ben dat ook zo heeft ervaren vroegah...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40728
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Exact
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Mee eens, maar je krijgt er in dit geval wel lamme vingers vanBen schreef:
@Edraket
Herhaling is de kracht van de mededeling.

V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95