Pagina 2 van 5

Geplaatst: 08.03.2011 - 22:02
door Turbodesk
edraket schreef:Nee ET43 is voor de classic modellen.
Op de 16 Inch velgen die er bij mij origineel onder zaten stond ook een et waarde van 43. Ik heb toch geen classic?

Ik heb er nu imitatie R velgen 17 inch met een et van 43 eronder liggen.

Geplaatst: 08.03.2011 - 23:03
door blastaway
Ja, las ook ergens dat tot en met 16 inch ET43 was en erboven ET49. Ik kijk morgens nog eens even op mijn velgen naar de et waarde

Geplaatst: 08.03.2011 - 23:06
door blastaway

Geplaatst: 08.03.2011 - 23:32
door MN-NL
Ik denk dat de verschillende ET vooral relatie heeft met de velgbreedte?

ET49 is 7 of 7,5" breed, het voorbeeld met ET43 is 6,5"

Die laatste komt dus wel erg ver naar binnen te zitten als er ook een ET van 49 op zou zitten.

Let daarnaast op de uitslagbegrenzers voor de sturing, die per velg worden aangegeven! Bredere velg = grotere bochten (slijten je duurdere banden wat minder haha).

Gr. Marc

Geplaatst: 08.03.2011 - 23:45
door blastaway
Met 8 J dus maar fijn et49 nemen?

Geplaatst: 09.03.2011 - 08:53
door MN-NL
Lijkt mij wel. En dan nog steeds heel goed controleren of dat allemaal wel past, niet aanloopt, nog een beetje stuuruitslag toelaat.....je komt namelijk wel ca. 0,5" verder de wielkast in. Dat de velgenboer vindt dat het past snap ik, die wil verkopen.

(ik zag bij onze volvovelgen forumsponsor een set 18" staan, origineel volvo, die ik nog nooit op een auto zag. Ook niet verkeerd. - my 2c)

Marc

Geplaatst: 09.03.2011 - 09:11
door rene69
blastaway schreef:Met 8 J dus maar fijn et49 nemen?
Mijn originele 18' Volvo velgen zijn inderdaad 8J ET49. (Capella)

Geplaatst: 09.03.2011 - 10:05
door diesel01
Ik zou uitsluitend Volvovelgen willen hebben.
Bij problemen met iets anders dan Volvo voorzie ik een welles/nietes tussen koper en verkoper.

Geplaatst: 09.03.2011 - 10:44
door edraket
De 6,5" velgen zijn inderdaad ET43. Dat is gedaan zoals MN-ML zegt omdat de velgen anders erg ver naar binnen staan (optisch). Met een smallere velg kun je ook een iets lagere ET hanteren. Waar het om gaat is de belasting op het center van de naaf. Hoe breder de velg des te verder staat de buitenkant van de velg af van het center en worden de krachten in het stuur groter. Hele grote kans dat er met ET43 en 8j breed niet lekker meer te rijden is en je constant aan je stuur aan het trekken bent.

Geplaatst: 09.03.2011 - 10:45
door edraket
diesel01 schreef:Ik zou uitsluitend Volvovelgen willen hebben.
Bij problemen met iets anders dan Volvo voorzie ik een welles/nietes tussen koper en verkoper.
Wat voor welles/nietes spelletje dan? Als een immitatie velg dezelfde maten heeft als een originele hoeft dat toch helemaal geen probleem te zijn. Ik zie het punt niet. Ik heb het uiteraard niet over kwaliteit en esthetiek. Dat is weer een ander verhaal.

Geplaatst: 09.03.2011 - 11:04
door diesel01
Ik zie regelmatig verhalen op het forum van spullen die net niet passend zijn.
Ik heb een keer in tweestrijd gestaan om een winterset velgen bij de bandenboer te kopen voor mijn vorige S60, dat werd door technische mannen afgeraden vanwege kwaliteitsproblemen.
Zelfs één van de eigen medewerkers(nee ik noem geen namen) zei tussen neus en lippen door, koop een orginele gebruikte set van Volvo.
Ik citeer: "Je moet niet anders willen onder deze auto"

Geplaatst: 09.03.2011 - 11:11
door drowel
Ben ik het volledig mee oneens... het lijkt me duidelijk dat er velgen zijn die van slechte kwaliteit zijn. Echter zijn er zeker genoeg velgen te vinden van merken die zeker van goede (lees minstens zo goed als die van volvo zelf) kwaliteit zijn.
Volvo zelf gebruikt ook velgen van bijvoorbeeld BBS.

Dat je moet opletten dat de velg past lijkt me meer dan duidelijk. Als een velg teveel gaat afwijken is het logisch dat er MOGELIJK problemen ontstaan.

Geplaatst: 09.03.2011 - 11:19
door edraket
Is helemaal waar. En de Volvo velgen komen ook bij een velgen fabrikant vandaan, die maakt Volvo niet zelf. De Nebula's bijvoorbeeld komen bij BBS vandaan. Uiteraard heb je rotzooi op de markt, en dat risico loop je niet bij het kopen van origineel Volvo. Maar als je je ogen open houdt komt het met immitatie ook wel goed.

Geplaatst: 09.03.2011 - 12:05
door diesel01
Natuurlijk moet een ieder zelf weten wat hij doet.
Ik heb wel vaker een eigen kijk op zaken. :wink:

Geplaatst: 09.03.2011 - 13:34
door edraket
Dat is altijd goed en moet je ook zeer zo houden. Er zijn al genoeg mensen die met de massa mee lopen vanwege horen zeggen!

Geplaatst: 09.03.2011 - 15:53
door Zenith
een R met 19" die niet extra verlaagd werd volgens mij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 09.03.2011 - 16:09
door Zenith
ik blijf wel voorstander van deze velg (te vergelijken met de Heico Volution X, prachtig afgewerkte velg):

Afbeelding

link

De meest voor de hand liggende manier volgens mij om je wagen uniek(er) te maken is velgen nemen die niet zilverkleurig zijn, maar bv. antraciet -hoewel ik persoonlijk wel bij zilver zou blijven..

Deze R heeft antraciet Volution X, weliswaar in 18"

Van wat ik tot nu toe ben tegengekomen zou ik waarschijnlijk zelf voor de Heico X gaan, de winterset die je hebt verkopen en de verlaging uitstellen :)

Geplaatst: 09.03.2011 - 16:34
door blastaway
Deze velg is mijn favoriet ook (bovenste) maar die is erg duur. 2000 kan ik niet missen

Geplaatst: 09.03.2011 - 16:46
door edraket
Zenith schreef:een R met 19" die niet extra verlaagd werd volgens mij:
Een R staat standaard al wat lager dan een standaard V70, dus dat is geen goed vergelijk.

Geplaatst: 09.03.2011 - 18:18
door blastaway
Ik heb wel een sport edition, is die ook lager standaard?