Pagina 2 van 3
Geplaatst: 10.03.2011 - 23:02
door toppertje
bart simpson schreef:toppertje schreef:bart simpson schreef:zal een dakbox of een aanhanger op een rollenbank veel uitmaken?
nu geef je dus zelf aan, hoe onrealistisch deze meting is.
nee, dat geef ik niet aan, bij een statische opstelling wordt gekeken wat je afwijkt van de coc waarde, daar maakt die dakbox niets bij uit
ok,je hebt gelijk.
JIJ geeft het niet aan,maar het veranderd niets aan het feit dat het
een geen goed beeld geeft van de werkelijke uitstoot.
Geplaatst: 10.03.2011 - 23:05
door 945i
Als er een hutkoffer op het dak ligt is het niet zo moeilijk vast te stellen dat hij meer uitstoot dan zonder...

Geplaatst: 10.03.2011 - 23:07
door toppertje
nog even,en dan moet die hutkoffer ook nog TUV gekeurd zijn.
nou ja, het scheelt dat we in NL nog geen betuttelende regeltjes
genoeg hebben.
ik zal mien roetpiepe morgn es lekker schoon bloazn.
Geplaatst: 10.03.2011 - 23:11
door 945i
Zo is het, jij (en ik ook) betalen wel de MRB voor de C1 van mijn vrouw die elke dag 130 km rijdt met dat ding, Bedankt!
Als zij in het hypothetische geval besluit een hutkoffer op dat ding te zetten, dan kan ze mooi mee dokken aan de 62 euro p/m die ik overmaak elke maand voor die paar kilometer die ik rij... :twisted:
Geplaatst: 11.03.2011 - 07:47
door DrRossi
Veel voertuigen zijn tegenwoordig met speciale banden uitgerust.
Als jij nu andere banden of winterbanden monteerd heeft dat invloed op het verbruik.
De wet staat dit tot op heden gewoon toe.
Hier een interessant stuk over Tunen en CO.
http://www.squadra-tuning.nl/NL/technie ... els-2.html
Hier over de grote CO hype.
http://www.squadra-tuning.nl/NL/techniek/co2-hype.html
Geplaatst: 11.03.2011 - 09:34
door diesel01
945i schreef:62 euro p/m die ik overmaak elke maand voor die paar kilometer die ik rij... :twisted:
:shock: Was het maar €62....
Geplaatst: 11.03.2011 - 10:50
door gsx750r
Controleer de tweede link even want nu is het 2x hetzelfde artikel
Rob
Geplaatst: 11.03.2011 - 11:13
door 945i
Een overigens in objectieve zin waardeloos artikel.
Geplaatst: 11.03.2011 - 11:52
door DrRossi
Tweede link aangepast!
Tuurlijk is dit niet objectief maar wel technisch onderbouwd!
en interessant leesvoer.
Als er iemand kundig is op tuning gebied is het Stephan Lenior
Jammer dat hij geen volvo doet!
Geplaatst: 11.03.2011 - 13:48
door PeeJay
De coc waarde in onder gecontroleerde omstandigheden vastgesteld.
Ze gaan de auto dan vervolgens 10 minuten door een strak programma rijden (op de rollenbank uiteraard) om te kijken wat de daadwerkelijke uitstoot is?
Die vervolgens afhankelijk is van buitentemperatuur, gebruikte brandstof, gebruikte banden.
Dus de politie gaat rondrijden met een mobiele (en geremde) rollenbank + een koelinstallatie (om rijwindkoeling te simuleren). En dit alles in een ruimte waarin de temperatuur gecontroleerd wordt. Klinkt als een realistisch plan

Geplaatst: 11.03.2011 - 13:52
door 945i
Hoeft niet zo moeilijk, als de auto significant meer vermogen heeft als voorgeschreven, zou dat reden kunnen zijn voor nader onderzoek door de belastingdienst.
Het gaat om de gevallen waarbij belastingvoordeel genoten is op basis van energielabel.. Wat weer alles te maken heeft met vermogen, uitstoot etc...
Een D2 met ineens 150 pk bijvoorbeeld, voldoet niet meer aan de eisen waarop dat voordeel is toegekend...
Geplaatst: 11.03.2011 - 14:09
door Quota
Ik heb geen belastingvoordeel, dus ik mag ongestraft en onbeperkt tunen??
Geplaatst: 11.03.2011 - 14:52
door PeeJay
945i schreef:Hoeft niet zo moeilijk, als de auto significant meer vermogen heeft als voorgeschreven, zou dat reden kunnen zijn voor nader onderzoek door de belastingdienst.
Het gaat om de gevallen waarbij belastingvoordeel genoten is op basis van energielabel.. Wat weer alles te maken heeft met vermogen, uitstoot etc...
Een D2 met ineens 150 pk bijvoorbeeld, voldoet niet meer aan de eisen waarop dat voordeel is toegekend...
Bij een D2 is het snel duidelijk natuurlijk, maar ik heb testbankuitdraaien gezien van een Impreza WRX met verschillende brandstoffen, waarbij het verschil tussen de hoogste en laagste run bijna 40 pk was
Quota schreef:Ik heb geen belastingvoordeel, dus ik mag ongestraft en onbeperkt tunen??
Verzekering- en kentekentechnisch tot maximaal 40% meer vermogen dan opgegeven op het kenteken.
En garantietechnisch mag het niet, tenzij het via Polestar e.d. gaat

Geplaatst: 11.03.2011 - 14:58
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Ik denk dat de soep niet zo heet zal worden gegeten als die wordt opgediend. Er is voorgeschreven op welke wijze de CO2 uitstoot moet worden vastgesteld:
1 door middel van de voor de auto verleende type goedkeuring, dan wel het door de fabrikant ter zake afgegeven certificaat van overeenstemming;
2 als daarvan geen sprake is, door middel van de voor de auto verleende individuele goedkeuring;
3 als ook daarvan geen sprake is, met een testrapport van een individuele keuring van de auto, waarbij de CO2-emissie is gemeten overeenkomstig de ter zake in het kader van de Europese Unie tot stand gekomen geldende voorschriften;
4 in overige gevallen door middel van een goedkeuring van de auto waaruit de CO2-emissie van de auto blijkt, gemeten overeenkomstig de voorschriften van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties, dan wel een gelijkwaardig internationaal reglement.
Nummer 2 zou aan de orde kunnen zijn, maar die individuele goedkeuring is pas nodig als het vermogen met meer dan 40% toeneemt. Om die reden gaan tuners normaliter niet over die grens heen. pas als een auto extreem wordt opgevoerd zal er nageheven worden.
Geplaatst: 11.03.2011 - 15:46
door Iroll
Bij een D2 is het snel duidelijk natuurlijk, maar ik heb testbankuitdraaien gezien van een Impreza WRX met verschillende brandstoffen, waarbij het verschil tussen de hoogste en laagste run bijna 40 pk was
Een Soeb rijdt juist zuiniger met hoge octaan brandstof spreek ik uit ervaring. Scheelde bij mij -10%. Zal daardoor juist minder uitstoten bij meer vermogen omdat hij veel efficienter omgaat met hoog octaan brandstof. Maar met zijn G klasse qua CO uitstoot zal je echt geen last hebben van belasting voordeel!
Geplaatst: 11.03.2011 - 18:45
door Dieselaar
De klassen van de belastinddienst zijn vrij ruim, zie [link=
http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... P454_44326]hier[/link]. dus 95 - 155 - 232 gr/km voor diesel en voor benzine iets hoger.
Is natuurlijk moeilijk te meten maar de kern begrijp ik wel: je kan BPM ontduiken als de auto eigenlijk in een hoger tarief thuishoort ezien zijn werkelijke uitstoot.
Overigens vraag ik mij af of tuners überhaupt wel hun software aanpassen op de CO2 uitstoot, of vooral naar het vermogen kijken?? Zou een tuner hier wel rekening mee houden dan blijft hij waarschijnlijk dichter bij de fabrieksmap/software die hier op ontworpen is.
Geplaatst: 11.03.2011 - 18:56
door FrankS60
Er is geen tuner die zich er druk om maakt. Er komt daar ook niemand om te vragen of de uitstoot omlaag kan.
Geplaatst: 11.03.2011 - 19:27
door Ludo
XC30 schreef:Wordt er in Belgie ook al niet een naheffing van het een an ander opgelegd bij tuning?
Ja, als je bv een origineel spoilertje op je kofferklep hebt, noemt men dat tuning.
Dat kost je (administratief) 6 euro bij de keuring. :roll:

Geplaatst: 11.03.2011 - 19:57
door ZX10r
Ze moeten gewoon de boetes van alles met minder dan 25% bijtelling met 200% verhogen en verbieden dat ze op de linkerbaan komen.
Als je het voordeel van minder bijtelling wil hebben moet je ook maar gebruik maken van de basis waarop dit gebaseerd is (zuiniger zijn en dus geen 140 op de linker baan of mij proberen bij te houden). En anders straffen.

Geplaatst: 11.03.2011 - 20:01
door ZX10r
Dieselaar schreef:De klassen van de belastinddienst zijn vrij ruim, zie [link=
http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... P454_44326]hier[/link]. dus 95 - 155 - 232 gr/km voor diesel en voor benzine iets hoger.
Is natuurlijk moeilijk te meten maar de kern begrijp ik wel: je kan BPM ontduiken als de auto eigenlijk in een hoger tarief thuishoort ezien zijn werkelijke uitstoot.
Overigens vraag ik mij af of tuners überhaupt wel hun software aanpassen op de CO2 uitstoot, of vooral naar het vermogen kijken?? Zou een tuner hier wel rekening mee houden dan blijft hij waarschijnlijk dichter bij de fabrieksmap/software die hier op ontworpen is.
In de aanschafwaarde zit heffing / korting per gram uitstoot verwerkt. Je koopt dus een auto met prijs gebaseerd op een lage uitstoot en vervolgens ga je de uitstoot verhogen door een motor naar een hogere spec te brengen.