Pagina 2 van 4

Geplaatst: 20.03.2011 - 11:08
door diesel01
Ik zie met name Belgische reactie's kan iemand mij vertellen hoe het in Nederland is geregeld?

Geplaatst: 20.03.2011 - 11:34
door 945i
Officieel moet het wel, maar een verstandige keurmeester doet het niet bij jouw auto, nergens voor nodig.
Bij jouw auto zal het wel goed gaan, maar een wat oudere minder onderhouden diesel kan er aan overlijden.

Geplaatst: 20.03.2011 - 11:41
door Gast
Hans oet Twent schreef:In NL ook standaard. Alle diesels krijgen bij de APK een roetmeting. Dus voordat ik naar de APK ga rij ik de auto goed warm. ALs hij goed warm is dan is het een paar kilomter even flink trappen zodat de piepe mooi schoon is.... :P
Standaard? Nee hoor.
Heel veel garages doen het niet, of ze het dan op de rekening zetten is weer een ander verhaal. :roll:
Bij mijn auto in ieder geval geen roetmeting!!! :P Fijn die APK..... :oops:

Geplaatst: 20.03.2011 - 12:17
door volvo-jan
roetmeting word in NL veelal op de weg gedaan.
even goed gasgeven bij warme motor, als dan de straat niet vol rook staat is meestal een roetmeting ook niet nodig :D
staat de straat wel vol rook, dan maar wel even roetmeten :)

Geplaatst: 20.03.2011 - 14:19
door V70/2.4D/2003
Ik sta er altijd bij (om zeker te wetenndat de motor ook echt warm is) en vraag mij elke keer weer af op welk moment ik een knal hoor om vervolgens vijf bulten in de motorkap te zien verschijnen. De roetmeting is dus ook de enige keer in het jaar dat de toerenteller naar het rood gaat, man, dat lijkt wel een verkrachting zoals die motor dan gilt.

Geplaatst: 20.03.2011 - 14:22
door 945i
Een ander keur adres nemen, maar dat heb je inmiddels dacht ik... ;)

Geplaatst: 20.03.2011 - 14:23
door gsx750r
diesel01 schreef:Ik zie met name Belgische reactie's kan iemand mij vertellen hoe het in Nederland is geregeld?
Ja, kijk 5 reacties eerder ! :P

Rob

Geplaatst: 20.03.2011 - 18:37
door Thijs
Ik vroeg vorige week of het over geslagen kon worden, nee dus. Als bij steekproef niet goed blijkt te zijn is het de keurmeester die dit moet verantwoorden. Die zet zijn papiertje niet op het spel. Het is dus gewoon verplicht.

Geplaatst: 20.03.2011 - 18:41
door 945i
Dan heb jij een onzekere keurmeester getroffen, of je auto is een twijfelgeval.. :) :wink:

Geplaatst: 20.03.2011 - 18:49
door toppertje
mijn keurmeester maakt er geen probleem van,bij mij
dus ook geen roetmeting!

Geplaatst: 20.03.2011 - 18:54
door bart simpson
wat te doen met een steekproef?

Geplaatst: 20.03.2011 - 18:55
door Thijs
Laten we voorop stellen dat ik het ook liever niet henb. Wat is eigenlijk de achter liggende gedachte van plm 5 sec 5000 tpm (4500 begint het rood!)?? Tijdens het rijden komen zelfs de ruigst rijdende gasten daar niet aan.

Geplaatst: 20.03.2011 - 18:56
door 945i
Dan toch doen, maar ook die beste man ziet meteen of het zin heeft of niet...
Niemand is blij met die exercitie.

Geplaatst: 20.03.2011 - 18:58
door Thijs
Dan toch doen, maar ook die beste man ziet meteen of het zin heeft of niet...
Wat bedoel je precies?

Geplaatst: 20.03.2011 - 19:18
door 945i
Dat je kan zien of hij roet uitstoot bij gasgeven.
Daar hoef je hem niet voor over de rooie te jagen.

Geplaatst: 20.03.2011 - 19:49
door Thijs
Idd, mijn idee.

Geplaatst: 20.03.2011 - 20:05
door charly
Inderdaad ... ! De Belgische keuring mag van een V70 Automaat GEEN roettest afnemen. Toen ik mij daar vòòr enkele jaren eveneens over verwonderde, vertelde de keurder mij dat het keuringsorganisme ooit aansprakelijk werd gesteld voor het mollen van een Volvo-automaat bij het volgas geven in neutraal. Hij drukte mij op het hart dat dit DE uitzondering is op de regel en dat als ik elders een keuring zou laten doen dan in zijn station ik er ZEKER de verantwoordelijke op diende opmerkzaam te maken.
Dus voor ons Belgen een kopzorg (want een V710 D5 durft - dat is een eufemisme - uitvoerig roken) minder en beter voor de geldbeugel. Nederlanders refereer maar naar de Belgen.

Geplaatst: 20.03.2011 - 20:50
door toppertje
bart simpson schreef:wat te doen met een steekproef?
dan zal die alsnog uitgevoerd worden lijkt mij.

Geplaatst: 20.03.2011 - 21:03
door Gast
volvo-jan schreef:roetmeting word in NL veelal op de weg gedaan.
even goed gasgeven bij warme motor, als dan de straat niet vol rook staat is meestal een roetmeting ook niet nodig :D
staat de straat wel vol rook, dan maar wel even roetmeten :)
Juist Jan, dat is de enige juiste methode. =D>
Altijd weer blij met monteurs die nadenken.

Geplaatst: 20.03.2011 - 21:10
door daf46
charly schreef:Inderdaad ... ! De Belgische keuring mag van een V70 Automaat GEEN roettest afnemen. Toen ik mij daar vòòr enkele jaren eveneens over verwonderde, vertelde de keurder mij dat het keuringsorganisme ooit aansprakelijk werd gesteld voor het mollen van een Volvo-automaat bij het volgas geven in neutraal. Hij drukte mij op het hart dat dit DE uitzondering is op de regel en dat als ik elders een keuring zou laten doen dan in zijn station ik er ZEKER de verantwoordelijke op diende opmerkzaam te maken.
Dus voor ons Belgen een kopzorg (want een V710 D5 durft - dat is een eufemisme - uitvoerig roken) minder en beter voor de geldbeugel. Nederlanders refereer maar naar de Belgen.
Het is niet enkel de V70, geen enkele Volvo diesel automaat mag de roettest doen. (volgens de opleiding die ik kreeg bij SBAT).