Pagina 2 van 3

Geplaatst: 21.03.2011 - 14:28
door BlackcurrantV70
en de 24D versies van de D5 na 2006 ?

Geplaatst: 21.03.2011 - 15:19
door Gast
toppertje schreef:
AlexV70 schreef:Ander soort verstuiver. Die nieuwe verstuivers kunnen niet zo goed tegen vervuilde brandstof, zoals die van Tinq, Gulf enz....
gaat die vervuiling nog door het brandstoffilter heen dan?
Helaas, maar waar.
Ik bedoel dan met vervuiling, andere stoffen dan dieselolie. Denk dan aan andere brandbare stoffen, maar ook water.
Een filter kan een heleboel tegen houden, maar ook dat houdt een keer op.
Benzine laat ie bijvoorbeeld gewoon door en dat is nou iets waar deze verstuivers/pomp echt niet tegen kunnen.

Geplaatst: 21.03.2011 - 17:02
door Oceanracer
Ivo Philips schreef:en de 24D versies van de D5 na 2006 ?
Gezien het geringe aantal meldingen van lekke verstuivers op de 2.4D zou je kunnen concluderen dat deze beter zijn dan de oude D5.

Geplaatst: 23.03.2011 - 22:23
door Gast
garage heeft de auto uitgelezen en geen fouten gevonden.
Starten is nog steeds niet 'je-van-het'...

Ze geven zelf aan dat het brandstofsysteem een keer ontlucht moet worden... Ze denken dat de brandstof niet op tijd 'opgepompt' wordt nadat de auto even stilgestaan heeft.

Wat zijn de symptomen van lekke verstuivers (behalve incidenteel een keer slecht starten met een warmere motor)?
Motor loopt mooi rond, roet/walmt niet en trekt prima door. Ben erg benieuwd naar HOE ik kan merken dat een of meerdere verstuivers niet meer goed zijn...

discussie 2.5D of D5: mijn voorkeur gaat tot nu toe uit naar een D5. eigenlijk zijn deze motoren niet met elkaar te vergelijken en na 2 stuks 2.5D kapot gedraaid te hebben was mijn vertrouwen toch wel wat gedaald in dit motorblok. (1e: krukaspoelie was er compleet afgelopen, 2e: drijfstangen kwamen zonder aankondiging door het onderblok naar buiten 'wapperen').

Geplaatst: 24.03.2011 - 08:47
door Oceanracer
Sommige mensen krijgen werkelijk alles kapot! :D

Geplaatst: 24.03.2011 - 09:34
door Gast
klopt helemaal... zolang het bij een auto blijft is dat prima :D
Ben echt een nette rijder, verbruik altijd boven de 1:16 maar je kunt gewoon pech hebben.

Geplaatst: 24.03.2011 - 09:40
door Ramon&Ramon
jkatier schreef:garage heeft de auto uitgelezen en geen fouten gevonden.
Starten is nog steeds niet 'je-van-het'...

Ze geven zelf aan dat het brandstofsysteem een keer ontlucht moet worden... Ze denken dat de brandstof niet op tijd 'opgepompt' wordt nadat de auto even stilgestaan heeft.

Wat zijn de symptomen van lekke verstuivers (behalve incidenteel een keer slecht starten met een warmere motor)?
Motor loopt mooi rond, roet/walmt niet en trekt prima door. Ben erg benieuwd naar HOE ik kan merken dat een of meerdere verstuivers niet meer goed zijn...

discussie 2.5D of D5: mijn voorkeur gaat tot nu toe uit naar een D5. eigenlijk zijn deze motoren niet met elkaar te vergelijken en na 2 stuks 2.5D kapot gedraaid te hebben was mijn vertrouwen toch wel wat gedaald in dit motorblok. (1e: krukaspoelie was er compleet afgelopen, 2e: drijfstangen kwamen zonder aankondiging door het onderblok naar buiten 'wapperen').

Zo te lezen heeft de betreffende garage weinig ervaring met de D5 motoren,ontluchten is niet aan de orde,is trouwens ook onmogelijk om een commonrail diesel te ontluchten.
een van de injectoren heeft waarschijnlijk een te hoge terugvoer en daarom start hij slecht,de enige oplossing is om de injectoren te testen of laten testen,dat kan ook zonder deze te demonteren.

Geplaatst: 24.03.2011 - 14:43
door Thijs
De 2.5D staat bekend als zeer betrouwbaar. De poulie is "bad luck" of gewoon niet op tijd vervangen (en kan ook bij een D5 stuk lopen). De drijfstangen vindt ik een raar verhaal. Er is een lijst op het forum betreft kilometerstanden, en die van 2.5 D's zijn aanzienlijk hoog. En dat duidt er in mijn ogen niet op dat ze onbetrouwbaar zijn.

Geplaatst: 24.03.2011 - 19:01
door Rippie V70
De 2.5D staat bekend als zeer betrouwbaar. De poulie is "bad luck" of gewoon niet op tijd vervangen (en kan ook bij een D5 stuk lopen). De drijfstangen vindt ik een raar verhaal. Er is een lijst op het forum betreft kilometerstanden, en die van 2.5 D's zijn aanzienlijk hoog. En dat duidt er in mijn ogen niet op dat ze onbetrouwbaar zijn.
En er zijn ook genoeg audi's die veul gelop'n hebb'n.
Als je er maar normaal mee omgaat!

Geplaatst: 24.03.2011 - 19:51
door Thijs
Daar zat hetzelfde blok ook in idd! Transporters en LT's zit nog steeds een 5 cylinder diesel in die ervan is afgeleid. In de eerdere modellen zat dezelfde als in de volvo.

Geplaatst: 24.03.2011 - 23:56
door Ramon&Ramon
het gaat toch over een D5 of mis ik nu iets!

Geplaatst: 25.03.2011 - 11:47
door Thijs
discussie 2.5D of D5: mijn voorkeur gaat tot nu toe uit naar een D5. eigenlijk zijn deze motoren niet met elkaar te vergelijken en na 2 stuks 2.5D kapot gedraaid te hebben was mijn vertrouwen toch wel wat gedaald in dit motorblok. (1e: krukaspoelie was er compleet afgelopen, 2e: drijfstangen kwamen zonder aankondiging door het onderblok naar buiten 'wapperen').
Niet helemaal dus :D

Geplaatst: 25.03.2011 - 13:05
door EVV
Tarman T schreef:De 2.5D staat bekend als zeer betrouwbaar. De poulie is "bad luck" of gewoon niet op tijd vervangen (en kan ook bij een D5 stuk lopen). De drijfstangen vindt ik een raar verhaal. Er is een lijst op het forum betreft kilometerstanden, en die van 2.5 D's zijn aanzienlijk hoog. En dat duidt er in mijn ogen niet op dat ze onbetrouwbaar zijn.
Dat heeft vast ook te maken met het feit dat de 2.5D een stukje ouder is en dus meer tijd gehad heeft om die kilometers te maken

Geplaatst: 26.03.2011 - 09:16
door Gast
nog even terug naar het starten van mijn D5:

het minder goed aanslaan doet zich alleen voor wanneer de auto langer dan 1,5 uur gestaan heeft na een flinke rit, en niet eens altijd... (2 a 3 keer per week, auto wordt dagelijks intensief gebruikt). Wanneer de motor afgekoeld is (na ca. 4 uur of een 'nacht staan' is er ook geen startprobleem).
Accu is goed, motor loopt goed (houdt niet in bij optrekken, walmt niet) en verbruik is prima binnen de marges.

Om de injectoren uit te sluiten toch maar de retourleidingen afnemen en de 'opbrengst' gedurende een minuut of 4 stationair draaien, opvangen om te kunnen vergelijken?

Geplaatst: 26.03.2011 - 12:27
door abbabak1
Ik zou dat niet doen, het is namelijk half werk. De Boschdienst, in .NL een dieselspecialist heeft een apparaat dat de injectoren test.

De injectoren hebben een stationiar, deellast en vollast. Ik heb geen id of daar ook nog een curve in zit maar verwacht het niet.

Alle 5 de injectoren worden in de machine gehangen en getest. Je hebt dan een print waar de verschillen op aangegeven worden. Ik had ook geen problemen met verbruik o.i.d maar merkte erna een enorme verbetering.
Op internet ben je geloof ik voor €25/inj klaar. Dan weet je wat.

Bij de dealer betaal je d8 ik €300 stuk...en vervangen bij twijfel is hetgeen ze kunnen.

Geplaatst: 26.03.2011 - 14:13
door edraket
De retour meten bij stationair is wel de manier om de injectoren te testen. De inwendige lek is namelijk niet afhankelijk van de belasting, dat wil zeggen dat ze niet pas bij 2000 toeren en volle belasting beginnen te lekken.

Dus ik ben het zeker niet met je eens dat de retour meten maar half werk is. Zodra je alle injectoren meet zie je heel snel of er 1 of meer buiten de toleranties valt.

Geplaatst: 26.03.2011 - 14:31
door Ramon&Ramon
als er eentje al te veel terugvoer heeft komt de commonrail niet op druk,waardoor hij slechter of niet start.
Wordt wel een lang verhaal voor zo,n simpele oplossing.. :)

Geplaatst: 27.03.2011 - 10:59
door olav
Heb hier (D5 2002, 279.000km) exact hetzelfde als jkatier beschrijft: soms wat lastiger starten wanneer de motor warm is. In plaats van sleutel draaien en lopen, is het dan sleutel draaien, aanslaan, beetje gerommel in het vooronder en weer afslaan. Nog een keer starten, beetje gas geven en lopen.
Opvallend is dat dit het geval is nadat de injectoren ca. 1000 km (twee weken) geleden ivm een lekkende nokkenaskeerring verwijderd zijn geweest bij de dealer (hierbij zijn ook de dieselleidingen vervangen), dus binnenkort maar eens even contact opnemen om te vragen of dat er mee te maken kan hebben.

Overigens merk ik verder ook niets aan de auto, rijdt even prima als voorheen.

Groet, Olav

Geplaatst: 27.03.2011 - 12:46
door abbabak1
edraket schreef:Dus ik ben het zeker niet met je eens dat de retour meten maar half werk is.
Mijn punt was, en is, dat je ook in ander bereik een probleem kunt hebben. Ik had 1x kapotte/lekke stationair hetgeen ik kon zien door na bergaf weer gas te geven.

Ook LPG auto's werden vroeger stationair afgesteld, ook dat werkt deels en ik bendan meer van meten met een breedband lamdasonde (LPG Volvo 245 en E85 Eend).

Het kan zijn dat een lekkende injector het meest voor de hand ligt voor problemen. Ook dat de retourmeting een makkelijke(goedkope) manier is lekken te testen maar dit is niet het hele verhaal.

Je hebt me i.i.g. zover overtuigd dat ik de volgende keer eerst deze retourtest uit zal voeren :) , misschienbegin hier hier wat teveel te integreren 8)

Tenslotte nog dit: Ik ben veel tijd kwijt geweest omdat 3 injectoren vast zaten (230Dkm) Nu ze los zijn staat er in mijn Servicelist om elke 80Dkm gewoon even de brandplaatjes te (laten) vervangen. En dus de boel schoon te maken.

Als dit gebeurd bijeen dieselspecialist is het testen van de injectoren niet zoveel extra meer...

Overigens heb ik de leidingen niet vervangen maar zijn bij het losdraaien ook niet getordeerd...(Dat de leiding meedraait met de moer)

Geplaatst: 06.04.2011 - 20:58
door bartv70
Gisteren te horen gekregen, na beurt+APK, dat de auto wat rommelig stationair loopt na koude start, dit zou kunnen duiden op een slecht wordende verstuiver.
Auto slaat (nog?) wel probleemloos aan.
Weet iemand het verschil tussen de verstuivers die Volvo levert, Klasse 1,2,3 en de door de Bosch geleverde exemplaren (via hbase.nl hier geen klasse's)
Mijn 2.4D 130 heeft een Rica tuning, moet bij vervanging van verstuivers de ECM..of was het een ECU
opnieuw worden ingelezen? Ben ik dan ook de tuning kwijt?
Alle, goede, info is welkom.
PS
ook bij mij lagen de remschoentjes van de handrem los in de trommel en we hebben dus weer mazzel gehad. (200.000km)