Pagina 2 van 3
Re: Klapperen = speling, maar waar.....
Geplaatst: 04.07.2011 - 12:53
door Oceanracer
snowryder schreef:De oude versie een halve ronding op de veer of de nieuwe versie, een ring helemaal rond onder de veer.
Of zou je zelfs beide kunnen plaatsen als er niets aanwezig is?
Ik ken er persoonlijk maar eentje, dat zal die halve ronding zijn. Ik kan uit eigen ervaring melden dat deze volstaat.
Geplaatst: 05.07.2011 - 08:46
door snowryder
Doeke Dobma schreef:Die halve ronding op de veer is makkelijk te plaatsen, die ring die op de veerschotel komt, daarvoor moet je hele veerpoot uit elkaar, denk ik...
zou met veerspanners misschien ook nog wel lukken(ring doorknippen)
Re: Klapperen = speling, maar waar.....
Geplaatst: 05.07.2011 - 09:43
door snowryder
Oceanracer schreef:snowryder schreef:De oude versie een halve ronding op de veer of de nieuwe versie, een ring helemaal rond onder de veer.
Of zou je zelfs beide kunnen plaatsen als er niets aanwezig is?
Ik ken er persoonlijk maar eentje, dat zal die halve ronding zijn. Ik kan uit eigen ervaring melden dat deze volstaat.
Van die halve begrijp ik nog steeds niet waar die nou precies moet komen , tussen de veer en schotel of zoals op de foto in het topic waar Oceanracer naar verwijst, op de tweede winding dus.
Geplaatst: 05.07.2011 - 12:55
door Oceanracer
Gewoon doorschuiven tot hij niet meer verder wil. Als de veer weer op spanning komt door het inveren (als je hem van de krik af hebt) klemt hij vanzelf vast tegen de veerschotel aan. Echt, het is zo simpel!
Geplaatst: 05.07.2011 - 22:21
door edraket
Ik kan me haast niet voorstellen dat je die ring er op krijgt zonder veerspanners oid. De veren duwen met een zeer grote kracht op de veerschotel aan de onderkant van de veerpoot. Hoe wil je die ring er dan omheen krijgen?
Geplaatst: 05.07.2011 - 23:17
door toppertje
edraket schreef:Ik kan me haast niet voorstellen dat je die ring er op krijgt zonder veerspanners oid. De veren duwen met een zeer grote kracht op de veerschotel aan de onderkant van de veerpoot. Hoe wil je die ring er dan omheen krijgen?
dit gaat zonder veerspanner dan ook niet lukken.
ik weet hoever je de veerspanners aan moet draaien voordat de veer
los komt vd veerschotel.
Geplaatst: 06.07.2011 - 14:05
door edraket
Als ik bovenstaande reacties lees is het auto opkrikken en slang erom schuiven. Ik vraag me af of je de veerspaners er omheen krijg als de veerpoot is ingebouwd. Lijkt me erg krap allemaal.
Geplaatst: 06.07.2011 - 14:42
door Oceanracer
Ik zal er wel te dom voor zijn, maar ik snap echt het probleem nog steeds niet hoor. Auto opkrikken, onderste veerwikkel beetje schoonmaken, isolator plaatsen, auto weer laten zakken. Hoe moeilijk kun je het nog maken?
Geplaatst: 06.07.2011 - 15:15
door edraket
Maar hoe wil je het slangetje dan om de veer krijgen? Ook als je de auto opkrikt drukt de veer nog heel sterk tegen de veerschotel onder en boven aan. Dat stopt echt niet bij 100 kg! Waarom zou je anders veerspanners nodig hebben om de veerpoot uit elkaar te halen?
Geplaatst: 06.07.2011 - 15:18
door Oceanracer
Dat slangetje is aan de binnenkant open! Dus die druk je zo om die veer heen. Gewoon omheen vouwen dus, en zo ver mogelijk tegen de veerschotel aandrukken. Door de veerdruk blijft ie vervolgens prima op zijn plek. Na verloop van tijd (door de frictie) wordt het rubber gaar en draai je hem om of vervang je hem opnieuw.
Geplaatst: 06.07.2011 - 18:03
door Johan s60
Even de onderste winding helpen met een flink stuk ijzer, gaat prima je schuift hem er dan zo onder, wel even de wielen van de grond natuurlijk.
Iemand vroeg nog om een plaatje bij deze.
Uploaded with
ImageShack.us
Geplaatst: 06.07.2011 - 20:47
door edraket
Oceanracer schreef:Dat slangetje is aan de binnenkant open! Dus die druk je zo om die veer heen. Gewoon omheen vouwen dus, en zo ver mogelijk tegen de veerschotel aandrukken. Door de veerdruk blijft ie vervolgens prima op zijn plek. Na verloop van tijd (door de frictie) wordt het rubber gaar en draai je hem om of vervang je hem opnieuw.
Tsja, maar dan doet het slangetje zijn werk dus niet. Hij moet juist tussen de veer en schotol worden geplaatst!
Geplaatst: 06.07.2011 - 21:14
door Oceanracer
Die van mij was niet goed meer. Ik heb zelf twee nieuwe isolatoren besteld/geplaatst en het metaalgeluid/kraken bij de drempels verdween als sneeuw voor de zon. Ze doen dus zeker hun werk wel.
Als je hem op de onderste veer drukt en vervolgens helemaal naar achteren (zeg maar van je af) drukt/draait, komt hij op den duur tegen de veerschotel aan. Er is dan geen enkele mogelijkheid dat de veer nog gaat schuren tegen de schotel aan, want daar zit het rubber dan tussen.
Wanneer de isolator niet goed wordt/is geplaatst, kan deze naar boven kruipen, maar deze kan heel eenvoudig weer op de oorspronkelijk plek worden geschoven.
Geplaatst: 10.07.2011 - 01:37
door snowryder
Oceanracer schreef:Dat slangetje is aan de binnenkant open! Dus die druk je zo om die veer heen. Gewoon omheen vouwen dus, en zo ver mogelijk tegen de veerschotel aandrukken. Door de veerdruk blijft ie vervolgens prima op zijn plek. Na verloop van tijd (door de frictie) wordt het rubber gaar en draai je hem om of vervang je hem opnieuw.
nou heb vandaag tijdens de oliewissel maar gelijk eens gekeken naar die isolatoren.
Rechts heb ik er niks op zitten en links een stukje open slang van nog geen 5cm. Nou hoor ik links echter meer dan rechts. Zie ook foto. Isolator lijkt behoorlijk versleten. Misschien toch maar even naar de dealer voor twee nieuwe en dan maar kijken hoever of ik ze tussen de veer en de schotel kan krijgen.
Geplaatst: 10.07.2011 - 10:59
door Oceanracer
Gezien de huidige toestand van je "aanwezige" isolator lijkt me dat een goed idee.

Geplaatst: 16.07.2011 - 19:37
door snowryder
vandaag maar eventjes gedaan dus,
7 euro betaald voor twee van die zgn isolatoren.
Is aan materiaal ook werkelijk niks bijzonders.
Om ze goed geklemd te plaatsen heb ik even gebruik gemaakt van veerspanners. Daarmee is het oplichten van de onderste ring veel makkelijker en kun je de isolator er voldoende ver opschuiven.
Geplaatst: 16.07.2011 - 20:20
door Oceanracer
Die gaat daar NOOOOOOOOIT meer weg.

Geplaatst: 26.10.2012 - 17:13
door msx4ever
Zijn de stabilisatorstangetjes makkelijk te vervangen als ie op de krik staat? Of moet ie daarvoor op de brug?
Geplaatst: 26.10.2012 - 18:09
door FrankS60
Op de krik gaat ook wel maar echt veilig is het niet, je zet in sommige gevallen best wat kracht en je kunt daarmee de auto van de krik af trekken. Handiger is om de auto ergens op te rijden wat hoog is en er dan onder te gaan liggen. Kan hij er ook niet zo makkelijk af vallen/rollen. Of plaats as steunen onder de auto na het opkrikken.
Geplaatst: 26.10.2012 - 18:57
door jds
msx4ever schreef:Zijn de stabilisatorstangetjes makkelijk te vervangen als ie op de krik staat? Of moet ie daarvoor op de brug?
Op zichzelf zijn deze wel gemakkelijk te vervangen, maar ze zijn meestal vastgeroest en zonder perslucht slagmoersleutel ben je soms wel eventjes bezig om ze los te krijgen.