Pagina 2 van 6

Geplaatst: 30.03.2011 - 14:12
door FrankvanBeek
Premium diesel (Shell) heb ik ook al geprobeerd. Geen verschil.

Geplaatst: 30.03.2011 - 15:05
door diesel01
En de V-power/BP ultimate?

Geplaatst: 30.03.2011 - 15:13
door FrankvanBeek
V-Power is Shell.

Geplaatst: 30.03.2011 - 17:51
door chris_zweden
945i schreef:
diesel01 schreef:Hij pakt de 525d die te boek staat als 3.0d maar als handelsnaam 525d die doet idd 204pk,
De 'echte' 530d heeft 244pk
De "i6" verwarde iets, maar staat voor inline 6 cilinder denk ik..
Chris heeft duidelijk nooit een i6 diesel gereden merk ik al.. :)
De nieuwe 525 heeft gewoon een i6 en geen v6....

Om het nog makkelijker te maken:

audi v6
31,6pk per cilinder
66,6nm per cilinder

bmw i6
34pk per cilinder
71,6nm per cilinder

volvo i5
41pk per cilinder
84nm per cilinder

Geplaatst: 06.04.2011 - 09:19
door FrankvanBeek
Gisteren bij de dealer geweest. Zij komen tot de (voorlopige) conclusie dat het door mij geconstateerde geluid 'bij de 'producteigenschappen' behoort. Om hierover zekerheid te krijgen, zal de auto binnenkort bij de importeur worden beoordeeld.

De dealer pakt dit alle netjes op, maar ik begin in toenemende mate het gevoel te krijgen dat Volvo nog niet in staat is een, wat geluid betreft, moderne diesel te maken.

Opvallend is overigens dat de leen-S80 met een 2.4D motor geluidtechnisch eigenlijk beter was.

Geplaatst: 06.04.2011 - 09:35
door Oceanracer
Da's jammer om te horen. Positief is nog wel dat de importeur haar oor nog ter luister legt, maar toch...

Geplaatst: 06.04.2011 - 09:55
door PeeJay
chris_zweden schreef:
945i schreef:De "i6" verwarde iets, maar staat voor inline 6 cilinder denk ik..
Chris heeft duidelijk nooit een i6 diesel gereden merk ik al.. :)
De nieuwe 525 heeft gewoon een i6 en geen v6....

Om het nog makkelijker te maken:

audi v6
31,6pk per cilinder
66,6nm per cilinder

bmw i6
34pk per cilinder
71,6nm per cilinder

volvo i5
41pk per cilinder
84nm per cilinder
Hij zegt ook niet dat het een V6 betreft.

De 3.0 i6 in de 535d stampt er gewoon 300pk en 600nm uit.
50pk per cilinder
100nm per cilinder
En de BMW is zuiniger/schoner.

Geplaatst: 06.04.2011 - 09:57
door Oceanracer
Voegt deze zinloze discussie ook iets toe aan de oplossing van het D5-geluid van TS?

Geplaatst: 06.04.2011 - 10:02
door PeeJay
Het onderstreept dat Volvo niet in staat is om een 'moderne' diesel te bouwen?

@ Frank: Ben bang dat de importeur ook gaat zeggen dat er niets mis is met je D5.
Als de leen 5-pitter het geluid niet had, dan kan de dealer toch duidelijk het verschil horen?

Geplaatst: 06.04.2011 - 10:07
door bart simpson
Thom schreef:Herkenbaar, Volvo geeft hoog op over de huidige D5. Maar het is een blijft een 5 cilinder diesel, dat kan je niet verhullen. Met een oneven aantal cilinders zul je nimmer de rust en het geluid van een zescilinder kunnen halen. Staat tegenover dat menigeen het een fraai, turbine-achtig geluid vindt. Maar dat is een kwestie van smaak. Wmb had Volvo er goed aan gedaan om destijds, toen ze nog in de PAG van Ford zaten, de 2.7 (nu 3.0) V6 diesel op één of andere manier in de duurdere modellen te schroeven. Dan had men de klanten kunnen bedienen die meer prijs stellen op rust en souplesse dan de vijfcilinderroffel. Helemaal icm de ZF transmissie die bv. Jaguar monteert met deze motor, die is fenomenaal vergeleken met de trage, ietwat ongemanierde Geartronic van Aisin. Maar eea schijnt weer te maken te hebben met de beschikbare ruimte..
die 2.7 V6 had prima gepast, presteerde toen min of meer gelijk, woog 100kg meer en had een hogere CO2 uitstoot, doe mij dan maar die uniekere D5, voor rust en souplesse had Ford het merk Jaguar tenslotte al.

Geplaatst: 06.04.2011 - 14:01
door FrankvanBeek
Als de importeur ook vindt dat er niets mis is met mijn D5 zal zij ten minste de claim:

"Tegelijkertijd zorgt deze techniek voor een plezierig motorgeluid, dat doet denken aan dat van een zescilinder benzinemotor. De nieuwe motor heeft uitstekende waarden wat betreft geluidsproductie en geluidsperceptie, beter bekend als NVH of Noise, Vibration en Harshness."

van de site moeten halen, want een zescilinder benzinemotor die in een deel van de toerenbereik een hinderlijke dieselratel laat horen, bestaat mijns inziens nog niet.

Geplaatst: 01.05.2011 - 12:07
door FrankvanBeek
Inmiddels is de auto bij de importeur geweest en die zeggen dat de auto geen technisch mankement vertoont en dezelfde geluidproductie geeft als een ter vergelijking gereden ander exemplaar.

Omdat ik het zelf ook wil horen, is geregeld dat ik over twee weken een andere XC60 D5 geartronic kan rijden. Ik ben benieuwd, maar kan mij niet voorstellen dat die ook het dieselgenagel als geluid oplevert. Volvo is er immers niet het bedrijf naar om misleidende aanprijzingen op hun site te plaatsen.

Geplaatst: 01.05.2011 - 12:15
door BlackSapphire
Het is en blijft een diesel, maar wel een super. Ik herken je klacht dan ook in het geheel niet. Apart.

Geplaatst: 01.05.2011 - 13:06
door Quota
ik ben ook benieuwd naar je ervaringen met de andere XC60 over twee weken, keep us posted!

Geplaatst: 01.05.2011 - 14:13
door Discovery
FrankvanBeek schreef:Inmiddels is de auto bij de importeur geweest en die zeggen dat de auto geen technisch mankement vertoont en dezelfde geluidproductie geeft als een ter vergelijking gereden ander exemplaar.

Omdat ik het zelf ook wil horen, is geregeld dat ik over twee weken een andere XC60 D5 geartronic kan rijden. Ik ben benieuwd, maar kan mij niet voorstellen dat die ook het dieselgenagel als geluid oplevert. Volvo is er immers niet het bedrijf naar om misleidende aanprijzingen op hun site te plaatsen.
Je klacht lijkt hiermee overeen te komen: http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=42646.

Geplaatst: 01.05.2011 - 14:46
door FrankvanBeek
Dank voor de verwijzing naar dit topic. Ik heb de link meteen naar mijn dealer opgestuurd.

Geplaatst: 18.05.2011 - 08:43
door FrankvanBeek
Inmiddels heb ik in een andere D5 (205 pk) geartronic gereden en helaas gaf deze ongeveer hetzelfde storende geluid als mijn eigen auto. Het lijkt er op dat dit dus inderdaad tot de eigenschappen van deze motor hoort.

De dealer zal nu aan Volvo Cars Nederland voorleggen dat ik mij door de mededelingen op de site van Volvo (zie enkele berichten hiervoor geciteerd) misleid voel. De D5 blijkt nu immers, bijvoorbeeld in verhouding tot de 2.4D, juist een luidruchtige dieselmotor te zijn.

Ook zal de dealer navraag doen of de Polestar tuning, die een ander motorkarakter oplevert, een positieve uitwerking hierop zou kunnen hebben.

Ik houd jullie op de hoogte.

Geplaatst: 18.05.2011 - 09:00
door Oceanracer
Het is ook nogal een bewering: Dat deze diesel net zo'n fijn motorgeluid zou produceren als een V6 benzinemotor. Ik ben van mening dat het een utopie is om te geloven dat dit waar kan zijn. Dan rest dus eigenlijk de vraag wat de reden is van deze impliciete vermelding van Volvo op hun site. Expres zo overdrijven dat je het wel met een korrel zout moét nemen, of valt dit onder productaanprijzing in de ruimste zin van het woord?

Mijn ervaring met PON-tuning is dat een TDI van VAG er juist rauwer door gaat klinken. Dit is zeker geen lust voor het oor. Of dit voor de tuning van/door Volvo ook opgaat weet ik niet, maar een gewaarschuwd mens...

Geplaatst: 18.05.2011 - 11:52
door edraket
Door de Rica tuning is mijn D5 in elk geval een stuk rustiger gaan lopen. Met de Fasttech tuning is me dat niet opgevallen.
Mijn broer heeft een Golf tdi en die is inderdaad een heel stuk rumoeriger geworden door de tuning.

Geplaatst: 18.05.2011 - 11:58
door 945i
Hoe kan dat eigenlijk..?