Pagina 2 van 4

Re: Racen met een Volvo

Geplaatst: 16.04.2011 - 22:13
door Johann
pasc@l schreef:Vanuit mijn werk organiseren we een paar keer per jaar een race training met klanten. We hebben hiervoor twee speciaal geprepareerde BMW's 325 tot onze beschikking.
Vorig jaar kriebelde het al en vorige week na de eerste sessie van dit jaar heb ik de knoop doorgehakt: ik ga mijn race licentie halen.

Nu wil ik beginnen met een niet al te dure auto en dan kom je al snel bij een BMW 325 uit. Maar ik ben en blijf toch meer Volvo man.

Met welk type Volvo kun je het beste het circuit op.
Ik zelf zat te denken aan bijvoorbeeld een 850 T5-(R) of iets dergelijks en dan de AWD uitvoering met handbak.
Een van mijn vereisten is toch wel een achterwiel of vierwiel aangedreven auto met wat vermogen en een handbak.

Wie heeft tips en/of ervaring?
T-5R gelijk op je buik schrijven. Zijn te duur om om te bouwen tot circuit auto.
AWD kan ook de ton in want is bijna niet te koop, niet snel, zwaar, gaat gewoon stuk en is helemaal niet geschikt voor het sportievere werk.

Bij de 850 club/forum zijn er een paar 850's specifiek voor circuit gebruik opgezet en een paar hebben ook nog gewoon een kenteken.

Leuk auto om mee te trappen maar er zijn wel een paar aanpassingen nodig.

Er rijden een paar T5's met verschillende stadia van motor tuning. Vermogen zal tussen de 280 en 350 PK liggen schat ik zo.

Aanpassingen zijn onderstel, turbo, intercooler, uitlaat systeem, sper differentieel en eventueel verdere aanpassingen aan motor en koeling. Ok zijn semi slicks of slicks gebruikelijk.

Achterwielaandrijver is zeker geen must.

Heb zelf een 850 GLT met een aangepaste non turbo motor. Verder ook de nodige aanpassingen zoals hier boven aangegeven en met deze auto kun je net zo snel dan niet sneller rond dan een BMW E36 320 auto.
De fun factor is gewoon net zo groot.

Afbeelding

Geplaatst: 26.04.2011 - 19:19
door Fredhead
Heb je al een keuze kunnen maken?

Geplaatst: 26.04.2011 - 21:03
door Hugo_Amstelveen
Om mee te beginnen, raad ik absoluut een 360 aan.
Kosten zijn goed beheersbaar, is een leuke serie.
Ga gewoon eens kijken als de 360 cup races gereden worden.
De serie rijd onder auspiciën van de DNRT (www.dnrt.nl)

Komende weekend rijden ze op Zandvoort kijk maar ff op: http://www.volvo360cup.nl/?page_id=48

Hier zijn er een paar kant en klaar te koop met en zonder kenteken:
http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/detail.php?id=60
http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/detail.php?id=64
http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/detail.php?id=96

Maar ja, als je geld over hebt en je wil toch Volvo rijden, dan is dit misschien iets? http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/detail.php?id=62

Geplaatst: 27.04.2011 - 10:05
door Hans oet Twent
ALs je een budget car alleen voor de race wil houden, zoek dan naar een Ford Sierra. Spotgoedkoop achterwiel aandrijver en hoge funfactor. Een Cosworth is helemaal geweldig! In de UK is het wellicht nog te vinden. Een RHD of LHD maakt in principe geen verschil qua rijden, ze zijn er wel waarbij het voordeel naar de RHD gaat.

Geplaatst: 27.04.2011 - 10:12
door diesel01
Hans oet Twent schreef:ALs je een budget car alleen voor de race wil houden, zoek dan naar een Ford Sierra. Spotgoedkoop achterwiel aandrijver en hoge funfactor. Een Cosworth is helemaal geweldig! In de UK is het wellicht nog te vinden. Een RHD of LHD maakt in principe geen verschil qua rijden, ze zijn er wel waarbij het voordeel naar de RHD gaat.
In de autovisie staat een verhaal over de vroeger DTM met in de hoofdrol
Sierra Cosworth, Mercedes en BMW.
Erg leuk verhaal over auto's die in mijn kinderjaren hot waren, mijn vader heeft 3 lease Sierra's gehad in de tijd dat je heel soms een Sierra sedan Cosworth in NL kon spotten.

Geplaatst: 27.04.2011 - 10:23
door Hans oet Twent
@Diesel01
Who ha ha komt jouw Midlife er ook al aan.... Nou ik zit er midden in Ha ha ha en het is geweldig. Dingen doen die je vroeger had willen doen gaan nu echt gebeuren. En dan zijn er zaken waar je je in het verleden heel druk over maakte helemaal niet zo belangrijk meer.

Geplaatst: 27.04.2011 - 23:07
door pasc@l
Hugo, niet vervelend bedoelt, maar een 360 is echt niets voor mij. Is gewoon niet mijn ding.
Die S60 is echt gaaf, maar zal boven mijn budget liggen.

Ben ondertussen verder wezen kijken en heb mijn zinnen gezet op een BMW E30. Heerlijke auto met klassieke uitstraling en zeker voldoende snelheid en wegligging.
Degene die ik op het oog heb is nagenoeg klaar, voor het mooie moeten er een paar dingen gebeuren. Qua techniek moet hij alleen nog iets omlaag.

Is wel geen Volvo, maar ik denk dat dat onmogelijk wordt.
Wat me echt gaaf lijkt is een 262c raceklaar maken, maar dat kost een vermogen. En dan is er nog de twijfel of deze auto überhaupt wel raceklaar te maken is.
Een 850 lijkt me ook geweldig, maar dat is dan voorwielaangedreven en dat wil ik nou eenmaal niet. Ik weet dat ook hier voordelen aanzitten, maar de funfactor is met een achterwiel aangedreven auto gewoon hoger.
Ik zou na mijn racelientie bijvoorbeeld eens kunnen beginnen aan een drift cursus.

Als ik er helemaal uit ben, stuur ik wel eens een fotootje.

Geplaatst: 27.04.2011 - 23:10
door 945i
Helemaal goed, succes!

Geplaatst: 28.04.2011 - 08:12
door Hugo_Amstelveen
Super keuze,

De BMW E30 is een absolute raceauto.
Ik weet natuurlijk niet wat je budget is, maar een E46 is niet ff een stapje meer.
Mocht je eigen baas zijn, dan kun je zelfs een deel afschrijven.........

Ik heb alleen die Volvo's aangedragen omdat je aangaf graag met volvo te gaan racen, meer niet. Voor toerwagen series in de hobbyklasse is er eigenlijk niets beter dan een BMW, imo.

Heb een tijdje een team soort van begeleid die met 2 E36's reden. Die reden beide in de supersportklasse van het DNRT. Vandaar mijn liefde naar een BMW.............

Geplaatst: 12.05.2011 - 21:10
door pasc@l
Het is zover, ik heb mijn raceauto gekocht.
Het is een BMW e30 325i geworden.
De auto is al volledig circuitklaar, heeft 230 pk en is in goede staat.
Heb ook al diverse kunststof delen gekocht ter vervanging van het huidige plaatwerk.
Hierbij krijgt hij hij het uiterlijk van een M3.

Het is wel geen Volvo, maar ik vind die bonkige hokken als de Maserati Ghibli, Lancia Delta Integrale of de BMW M3 echt geweldig. Het zijn stuk voor stuk lekkere foute auto's.

Als ik iets verder ben zal ik foto's plaatsen.

Geplaatst: 12.05.2011 - 21:17
door 945i
Ben benieuwd! :)

Geplaatst: 12.05.2011 - 21:31
door Hugo_Amstelveen
Hij is/word toch wel rood he?
Zeg maar, zoiets als dit.......................
Afbeelding

Geplaatst: 13.05.2011 - 08:17
door v700r
pasc@l schreef: Het is wel geen Volvo, maar ik vind die bonkige hokken als de Maserati Ghibli, Lancia Delta Integrale of de BMW M3 echt geweldig. Het zijn stuk voor stuk lekkere foute auto's.
.



Als je het over een foute auto hebt is dat idd een BMW maar aan een Lancia Delta Integrale is ècht helemaal niets fout hoor!!

Geplaatst: 13.05.2011 - 10:27
door PeeJay
Eigenlijk vind ik dat die E30 in de BMW Motorsport kleuren moet.

Zoiets dus:

Afbeelding

Geplaatst: 13.05.2011 - 13:53
door 945i
ja, prachtige auto! 8)

Geplaatst: 14.05.2011 - 10:35
door pasc@l
Over de kleur ben ik nog aan het twijfelen.
Of het wordt wit met de M-kleurstelling, of het wordt antraciet met oranje accenten.

Geplaatst: 16.05.2011 - 15:44
door Justin-850
pasc@l schreef:Over de kleur ben ik nog aan het twijfelen.
Of het wordt wit met de M-kleurstelling, of het wordt antraciet met oranje accenten.
Jagermeister kleuren zijn ook erg gaaf :D
Afbeelding

Geplaatst: 16.05.2011 - 18:50
door Fredhead
Allebei erg goed inderdaad :)

Geplaatst: 01.06.2011 - 16:46
door rallysport friesland
Pascal dat van je auto op kenteken laten staan is DENK IK zonde van je geld. Ik weet het is makelijk om met je auto over de weg te kunnen rijden. Ik weet helaas uit ervaring dat dit soort ritjes lang duren. Als ik met onze Volvo 740 rallyauto de weg op ga en kom de blauwe brigade tegen sta ik stil ondangs dat alles er op zit. Daarbij komt als je schade rijd oop bv Zandvoort dat je wel je auto mee moet nemen naar huis. Wij zetten hem altijd op een trailer ook al gaan we naar emmeloord.
Heb diverse rijders in de Volvo gehad die met voorwiel aangedreven auto,s rijden tijdens de rally,s en bijna iedereen zegt naar afloop dat je echt leert sturen met een 740.

Sander

Geplaatst: 01.06.2011 - 16:59
door PeeJay
Als je op de Nordschleife in Duitsland gaat rijden, heb je sowieso een kenteken nodig, dus wellicht is dat 1 van de plannen.