adaptive cruise ontrol

Gebruikersavatar
rwa
2nd Gear member
Berichten: 191
Lid geworden op: 16.01.2011 - 14:05

Ik heb de vereenvoudigde versie op mijn V70 gehad en het eerste wat ik weer op het optielijstje zette voor de nieuwe V60 was deze optie. File rijden wordt een uitje. Daarnaast is het soms wel handig als je onverwachts te snel een voorganger nadert dat de rode waarschuwingsbalk je erop attent maakt.
Maar je moet inderdaad wel zelf blijven opletten het helpt je maar neemt het autorijden niet van je over, maakt het alleen lekker relaxed!
Volvo XC 90 T8 R-design 2022?
Volvo XC60 T8 R-design 2018
Volvo V70 T5 black edition 2014
Volvo XC60 R-design D5 AWD 2011
Volvo V60 D5 R-design 2011
Volvo V70 D5 2008 summum
Volvo XC90 D5 Sport 2007
Volvo S60 R 2005
Volvo XC 90 D5 Summum 2003
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

ZX10r schreef:Werkt ook bij sneeuw, heb er de hele winter mee gereden en heb hem eigenlijk altijd aan staan. Helemaal super deze optie
adaptieve cv werkt niet bij sneeuw, dat staat ook in de handleiding, de sensor raakt van slag door sneeuw
Volvo for life
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

bart simpson schreef:
ZX10r schreef:Werkt ook bij sneeuw, heb er de hele winter mee gereden en heb hem eigenlijk altijd aan staan. Helemaal super deze optie
adaptieve cv werkt niet bij sneeuw, dat staat ook in de handleiding, de sensor raakt van slag door sneeuw
Volgens mij is er een miscommunicatie, de acc werkt niet als het sneeuwt, wel als er sneeuw ligt.
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

ik heb een proefrit gemaakt in een V60 met ACC en vond het maar zozo.

Op een rustige snelweg is het heerlijk, kan je lekker even je mail, Twitter en Facebook lezen (grapje).

Op een drukkere snelweg vind ik het niks omdat de afstand tussen jouw en je voorligger zo groot is dat er elke keer autos tussen duiken.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Misschien dat deze teksten uit de Gebruikershandleiding van de V70 MY08 helpen bij het 'wellus-nietus' m.b.t. de werking in de sneeuw.

Afbeelding

Zelf heb ik geen ervaring met ACC maar na het zorgvuldig lezen van het gehele hoofdstuk over de ACC in genoemde handleiding zet ik toch wel hele grote vraagtekens bij het nut er van !
Toch wel heel erg veel 'mitsen' en 'maren' en andere voorbehouden ...............

Heel veel, terechte (!), waarschuwingen dat je toch vooral moet blijven opletten en niet blind moet varen op het systeem en dit laatste is nu juist het gevaar dat naar mijn idee in dit soort systemen schuilt ............. bestuurders gaan daar vaak onbewust wèl op vertrouwen ...............

Veel 'opties' worden ingeschakeld zonder er echt bij na te denken onder het mom van 'het zit er op dus moet het ook gebruikt worden'

Dezelfde gedachte die ook vaak in me opkomt bij discussies over navigatiesystemen: voor velen is het een doel geworden i.p.v. een hulpmiddel op plaatsen waar je de weg niet kent ! :roll:

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
johnny.martin
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 17.03.2010 - 23:33

terechte opmerking, maar wat zou je keuze zijn, gewone cruise control of de acc. je kan ook stellen ik neem geen cruise control, zelfde met blis.
je kan ook altijd op hetzelfde rijvak blijven rijden. maar dan heb je eigenlijk ook geen spiegels nodig, is ook goedkoper.
alle snufjes zullen voor en tegenstanders hebben. en blindelings vertrouwen op alle snufjes is nooit goed. zelfde probleem met de abs in de beginjaren. hier waren er ook die dachten dat ze sneller konden rijden.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11695
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ik zie op zich het nut van de feature zeker wel in, maar in de praktijk van de Nederlandse verkeerschaos is de bruikbaarheid stukken minder.

Ik had de feature best op mijn nieuwe auto willen hebben als het budget dit toegelaten had.
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Steyn
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 22.07.2009 - 08:26

In combinatie met een automaat kan je Queue Assist gebruiken. Dit is in Nederland dan wel weer een nuttige functie ;-)
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4264
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Gezien mijn woonplaats rij ik vaak op de Antwerpse ring. Die is zo druk, en er zijn zo veel af- en opritten met de daarbij horende weefbewegingen, dat die ACC gewoon zinloos is, de afstand is veel te groot, er kruipen er steeds voor je neus (zelf ondervonden in XC60).

Maar heb je eigenlijk ook nog een "gewone" cruise control als je ACC hebt ? M.a.w., kan je het adaptieve ervan uitschakelen ? Dacht van niet, en dan hoef ik het ook niet.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
JW71
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 22.12.2006 - 15:36

Heb gereden in een S060 handgeschakeld en V60 automaat met ACC. Zolang de snelheidsverschillen niet te groot worden werkt het perfect. de auto blijft de voorganger keurig op een veilige afstand volgen. Dus geen irritatie meer over een voorligger die dan weer eesn optrekt en weer langszaam afzakt naar een lagere snelheid. Als het drukker wordt en er vooral ingehaald moet worden of je zelf ingerhaald wordt is het een stuk minder handig. Wanneer je zelf ingehaald wordt en die auto komt te dicht voor je, dan wordt er niet erg subtiel afgeremd. Omgekeerd moet je erg op tijd naar links om in te halen. Als daar ruimte voor is is dat geen probleem. Als daardoor de afstand te klein wordt (en dat kan bij 120 km/u meer dan 35 meter worden) wordt ook flink afgeremd wat achteropkomen verkeer meestal niet zal waarderen.
Ik heb 1 keer gehad in een linkse bocht op de snelweg dat ik met ruim 120km/u een vrachtauto inhaalde en de radar die detecteerde. gevolg abrupt afremen naar minder dan 90 km/u. Gezien de reactie van mijn achterligger weet ik zeker dat hij dat niet kon waarderen.
Ik heb dus een beetje een dubbel gevoel, bij "keep your lane" rijden werkt het perfect, echt heel relaxed, maar zodra het drukker,wordt en dat is helaas in Nederland nogal snel, rijdt het onrustiger dan een gewone CC. En daarbij komt dat ik de optie erg duur vind.
V60 D4 Kinetic
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Fulaks, je kan ook de gewone cruise control gebruiken. Bij de XC60 was dat iig wel het geval. Neem aan dat, dat ook bij de S60/V60 is.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11695
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

De ervaring van JW71 is precies de reden waarom het volgens mij een goed idee is, wat in het Nederlandse verkeer niet gaat werken.

Het nadeel van ACC is dat je als je deze als 'normale' CC wilt gebruiken, je alleen in stappen van 5km/u de snelheid kan instellen, correct?
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Volgens mij bij heel licht indrukken stappen van 1km/u?
Gebruikersavatar
ZX10r
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 25.09.2010 - 14:58
Locatie: REO Rotterdam en Omgeving

als je op de + of - drukt gaat hij met 5 omhoog/laag
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
Gebruikersavatar
pimp
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 24.06.2006 - 22:31

Hier helemaal lyrisch over het systeem!! Mijn vader rijdt bijna altijd op de cruise control en daarvoor eigenlijk nooit.
Je moet er wel mee leren rijden, je moet goed weten wat wel kan en wat niet. Het is inderdaad in de file goed opletten of er niet iemand tussen piept, het systeem wil dan wel eens laat reageren. Het systeem maakt het rijden weer iets gemakkelijker, maar je moet net zo goed blijven opletten.
Ouders: C70 convertible 2.4t automaat en V60 T5 summum powershift. Zelf: BMW 125i cabrio en MINI Countryman Cooper S All4
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Fulaks schreef:... hoerende weefbewegingen...
Wat moet ik mij daar nou weer bij voorstellen?!! :D :lol: :o
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Betalende in en uitvoegers.. :razz:

In Duitsland heb je iets aan die ACC of hoe dat ding heet....
Ben afgelopen zaterdag 500km door D gereden op de CC, met af en toe een kleine aanpassing aan de snelheid met de vingertop.

Zeker in het Westen van NL heb je er niks aan.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
JW71
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 22.12.2006 - 15:36

Volgens mij kon ik niet kiezen uit ACC of CC. In ieder geval wa het niet zo dat er 2 knoppen naast elkaar zitten. Heb niet gekeken of het via My Car in te stellen was.
Wat me wel opviel was dat ik gewoon kon schakelen en dat de ACC actief bleef. In de V60 zat een automaat en dan verwacht je dat, in de S60 zat een 6-bak en dan verwacht je het niet. In mijn V40, V50's en ook nu in de V60 deactieveer je de CC o.a. door intrappen koppeling.
V60 D4 Kinetic
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Oceanracer schreef:
Fulaks schreef:... hoerende weefbewegingen...
Wat moet ik mij daar nou weer bij voorstellen?!! :D :lol: :o
Jij hebt zitten manipuleren!! :D
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Niks daar van! Fulaks heeft de spelfout inmiddels gecorrigeerd. Daarom lijkt dat zo. Ik heb alleen maar geplak en geknipt. Daar is niets manipulatief aan. :-)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”