Pagina 2 van 4
Geplaatst: 24.04.2011 - 11:33
door rwa
Ik heb de vereenvoudigde versie op mijn V70 gehad en het eerste wat ik weer op het optielijstje zette voor de nieuwe V60 was deze optie. File rijden wordt een uitje. Daarnaast is het soms wel handig als je onverwachts te snel een voorganger nadert dat de rode waarschuwingsbalk je erop attent maakt.
Maar je moet inderdaad wel zelf blijven opletten het helpt je maar neemt het autorijden niet van je over, maakt het alleen lekker relaxed!
Geplaatst: 25.04.2011 - 14:24
door bart simpson
ZX10r schreef:Werkt ook bij sneeuw, heb er de hele winter mee gereden en heb hem eigenlijk altijd aan staan. Helemaal super deze optie
adaptieve cv werkt niet bij sneeuw, dat staat ook in de handleiding, de sensor raakt van slag door sneeuw
Geplaatst: 25.04.2011 - 15:28
door Iroll
bart simpson schreef:ZX10r schreef:Werkt ook bij sneeuw, heb er de hele winter mee gereden en heb hem eigenlijk altijd aan staan. Helemaal super deze optie
adaptieve cv werkt niet bij sneeuw, dat staat ook in de handleiding, de sensor raakt van slag door sneeuw
Volgens mij is er een miscommunicatie, de acc werkt niet als het sneeuwt, wel als er sneeuw ligt.
Geplaatst: 25.04.2011 - 16:47
door hans98
ik heb een proefrit gemaakt in een V60 met ACC en vond het maar zozo.
Op een rustige snelweg is het heerlijk, kan je lekker even je mail, Twitter en Facebook lezen (grapje).
Op een drukkere snelweg vind ik het niks omdat de afstand tussen jouw en je voorligger zo groot is dat er elke keer autos tussen duiken.
Geplaatst: 25.04.2011 - 17:30
door gsx750r
Misschien dat deze teksten uit de Gebruikershandleiding van de V70 MY08 helpen bij het 'wellus-nietus' m.b.t. de werking in de sneeuw.
Zelf heb ik geen ervaring met ACC maar na het zorgvuldig lezen van het gehele hoofdstuk over de ACC in genoemde handleiding zet ik toch wel hele grote vraagtekens bij het nut er van !
Toch wel heel erg veel 'mitsen' en 'maren' en andere voorbehouden ...............
Heel veel, terechte (!), waarschuwingen dat je toch vooral moet blijven opletten en niet blind moet varen op het systeem en dit laatste is nu juist het gevaar dat naar mijn idee in dit soort systemen schuilt ............. bestuurders gaan daar vaak onbewust wèl op vertrouwen ...............
Veel 'opties' worden ingeschakeld zonder er echt bij na te denken onder het mom van 'het zit er op dus moet het ook gebruikt worden'
Dezelfde gedachte die ook vaak in me opkomt bij discussies over navigatiesystemen: voor velen is het een doel geworden i.p.v. een hulpmiddel op plaatsen waar je de weg niet kent ! :roll:
Rob
Geplaatst: 25.04.2011 - 18:27
door johnny.martin
terechte opmerking, maar wat zou je keuze zijn, gewone cruise control of de acc. je kan ook stellen ik neem geen cruise control, zelfde met blis.
je kan ook altijd op hetzelfde rijvak blijven rijden. maar dan heb je eigenlijk ook geen spiegels nodig, is ook goedkoper.
alle snufjes zullen voor en tegenstanders hebben. en blindelings vertrouwen op alle snufjes is nooit goed. zelfde probleem met de abs in de beginjaren. hier waren er ook die dachten dat ze sneller konden rijden.
Geplaatst: 25.04.2011 - 21:28
door arnoud
Ik zie op zich het nut van de feature zeker wel in, maar in de praktijk van de Nederlandse verkeerschaos is de bruikbaarheid stukken minder.
Ik had de feature best op mijn nieuwe auto willen hebben als het budget dit toegelaten had.
Geplaatst: 26.04.2011 - 10:08
door Steyn
In combinatie met een automaat kan je Queue Assist gebruiken. Dit is in Nederland dan wel weer een nuttige functie

Geplaatst: 26.04.2011 - 10:30
door Fulaks
Gezien mijn woonplaats rij ik vaak op de Antwerpse ring. Die is zo druk, en er zijn zo veel af- en opritten met de daarbij horende weefbewegingen, dat die ACC gewoon zinloos is, de afstand is veel te groot, er kruipen er steeds voor je neus (zelf ondervonden in XC60).
Maar heb je eigenlijk ook nog een "gewone" cruise control als je ACC hebt ? M.a.w., kan je het adaptieve ervan uitschakelen ? Dacht van niet, en dan hoef ik het ook niet.
Geplaatst: 26.04.2011 - 12:36
door JW71
Heb gereden in een S060 handgeschakeld en V60 automaat met ACC. Zolang de snelheidsverschillen niet te groot worden werkt het perfect. de auto blijft de voorganger keurig op een veilige afstand volgen. Dus geen irritatie meer over een voorligger die dan weer eesn optrekt en weer langszaam afzakt naar een lagere snelheid. Als het drukker wordt en er vooral ingehaald moet worden of je zelf ingerhaald wordt is het een stuk minder handig. Wanneer je zelf ingehaald wordt en die auto komt te dicht voor je, dan wordt er niet erg subtiel afgeremd. Omgekeerd moet je erg op tijd naar links om in te halen. Als daar ruimte voor is is dat geen probleem. Als daardoor de afstand te klein wordt (en dat kan bij 120 km/u meer dan 35 meter worden) wordt ook flink afgeremd wat achteropkomen verkeer meestal niet zal waarderen.
Ik heb 1 keer gehad in een linkse bocht op de snelweg dat ik met ruim 120km/u een vrachtauto inhaalde en de radar die detecteerde. gevolg abrupt afremen naar minder dan 90 km/u. Gezien de reactie van mijn achterligger weet ik zeker dat hij dat niet kon waarderen.
Ik heb dus een beetje een dubbel gevoel, bij "keep your lane" rijden werkt het perfect, echt heel relaxed, maar zodra het drukker,wordt en dat is helaas in Nederland nogal snel, rijdt het onrustiger dan een gewone CC. En daarbij komt dat ik de optie erg duur vind.
Geplaatst: 26.04.2011 - 13:54
door rsnhakan
Fulaks, je kan ook de gewone cruise control gebruiken. Bij de XC60 was dat iig wel het geval. Neem aan dat, dat ook bij de S60/V60 is.
Geplaatst: 26.04.2011 - 13:57
door arnoud
De ervaring van JW71 is precies de reden waarom het volgens mij een goed idee is, wat in het Nederlandse verkeer niet gaat werken.
Het nadeel van ACC is dat je als je deze als 'normale' CC wilt gebruiken, je alleen in stappen van 5km/u de snelheid kan instellen, correct?
Geplaatst: 26.04.2011 - 14:01
door rsnhakan
Volgens mij bij heel licht indrukken stappen van 1km/u?
Geplaatst: 26.04.2011 - 15:54
door ZX10r
als je op de + of - drukt gaat hij met 5 omhoog/laag
Geplaatst: 26.04.2011 - 18:15
door pimp
Hier helemaal lyrisch over het systeem!! Mijn vader rijdt bijna altijd op de cruise control en daarvoor eigenlijk nooit.
Je moet er wel mee leren rijden, je moet goed weten wat wel kan en wat niet. Het is inderdaad in de file goed opletten of er niet iemand tussen piept, het systeem wil dan wel eens laat reageren. Het systeem maakt het rijden weer iets gemakkelijker, maar je moet net zo goed blijven opletten.
Geplaatst: 26.04.2011 - 19:03
door Oceanracer
Fulaks schreef:... hoerende weefbewegingen...
Wat moet ik mij daar nou weer bij voorstellen?!!

Geplaatst: 26.04.2011 - 19:07
door 945i
Betalende in en uitvoegers.. :razz:
In Duitsland heb je iets aan die ACC of hoe dat ding heet....
Ben afgelopen zaterdag 500km door D gereden op de CC, met af en toe een kleine aanpassing aan de snelheid met de vingertop.
Zeker in het Westen van NL heb je er niks aan.
Geplaatst: 27.04.2011 - 07:05
door JW71
Volgens mij kon ik niet kiezen uit ACC of CC. In ieder geval wa het niet zo dat er 2 knoppen naast elkaar zitten. Heb niet gekeken of het via My Car in te stellen was.
Wat me wel opviel was dat ik gewoon kon schakelen en dat de ACC actief bleef. In de V60 zat een automaat en dan verwacht je dat, in de S60 zat een 6-bak en dan verwacht je het niet. In mijn V40, V50's en ook nu in de V60 deactieveer je de CC o.a. door intrappen koppeling.
Geplaatst: 27.04.2011 - 11:29
door Thijs
Oceanracer schreef:Fulaks schreef:... hoerende weefbewegingen...
Wat moet ik mij daar nou weer bij voorstellen?!!

Jij hebt zitten manipuleren!!

Geplaatst: 27.04.2011 - 11:34
door Oceanracer
Niks daar van! Fulaks heeft de spelfout inmiddels gecorrigeerd. Daarom lijkt dat zo. Ik heb alleen maar geplak en geknipt. Daar is niets manipulatief aan.
