Pagina 2 van 2

Geplaatst: 02.05.2011 - 13:06
door RicoK
jpwg001 schreef:Stilstaand (bij een stoplicht bijvoorbeeld) geeft de boordcomputer aan hoeveel liter er per uur doorgevoerd worden. Er is wel verbruik, anders loopt de motor niet. Maar dat verbruik kan niet in liters per kilometer worden weergegeven, omdat er geen afstand is.
En waar misschien niet iedereen zich van bewust is, juist dit 'stilstaande' verbruik is erg groot!

Geplaatst: 02.05.2011 - 14:59
door dewae
Vandaag nog getankt. Volgens BC 5.5 l/100 km, aantal getankte liters/gereden km : 5.8 l/100 km.

Deze afwijking van 0.3 l/100 km is na 60.000km echt een constante.

Bij elke tankbeurt, dagteller op nul en nadien narekenen ifv de gereden kilometers met die tank.

In 99% van de gevallen bevoorraad ik mij aan dezelfde pomp.

Vorige auto was een VW passat TDI, afwijking was er iets kleiner (max. 0.2 l/100km)

Auto van mijn echtgenote, VW Golf V TDI, afwijking van bijna een volledige liter/100 km.... BC geeft 4.8 aan terwijl na meting je uitkomt op 5.6 l/100 km. Nochtans zelfde electronica!

Bij VW geeft BC bij stilstand het verbruik/uur aan (zonder airco0.5 l , met airco 0.6 l)

Geplaatst: 02.05.2011 - 16:02
door jpwg001
dewae schreef:Bij VW geeft BC bij stilstand het verbruik/uur aan (zonder airco0.5 l , met airco 0.6 l)
Liter per uur?

Geplaatst: 02.05.2011 - 16:11
door Thijs
Ja, per uur.

Geplaatst: 02.05.2011 - 18:31
door jpwg001
Oké... heb je aardig wat uurtjes voor de boeg als je een tank stationair leeg wilt trekken...

Geplaatst: 02.05.2011 - 19:37
door eci
Mijn verbruik volgens de BC = 5,1 L
Daadwerkelijk verbruik : 6 L

Toch een opmerkelijk verschil, is wel een constante..

Geplaatst: 02.05.2011 - 22:50
door agria32
Ik begrijp dat ik de afwijking maar voor lief moet nemen. Het is ook niet echt een probleem, maar vind het vreemd dat het niet bij iedereen voorkomt. Bedankt voor de reacties.

Geplaatst: 07.05.2011 - 21:06
door sjors86
Koidream schreef:
sjors86 schreef:...Als je daarna gaat staan idlen geeft je huidig verbruik niets aan (-- L/KM)...
Niets = 0,0L/Km
Oneindig veel = --L/Km

En wat staat er nu als je stilstaat? ...Juist...
"juist";
- loop dan alstublieft nu naar je auto, start 'm, reset je gem. verbruik.
- rijd 50 meter heen en weer.
- ga stil staan en kijk ... evt. zeer panisch ... naar je gem. verbuik (terwijl je motor draait).

Nu zie je dat je gem. verbruik oploopt terwijl je stilstaat DUS de auto meet dit/neemt het verbruik tijdens stilstand mee, daar ging het allemaal om ......

Geplaatst: 08.05.2011 - 13:01
door buikijn
Dat is ook mijn ervaring.

met een reset van ~15000km geleden, is het gemiddelde verbruik na een file 0,2 l/km gestegen. En dan moet je enthousiast doorrijden om normaal gesproken een gemiddelde over ~15000 km met 0,2 op te laten lopen.

Geplaatst: 08.05.2011 - 16:52
door Koidream
sjors86 schreef:
Koidream schreef:
sjors86 schreef:...Als je daarna gaat staan idlen geeft je huidig verbruik niets aan (-- L/KM)...
Niets = 0,0L/Km
Oneindig veel = --L/Km

En wat staat er nu als je stilstaat? ...Juist...
"juist";
- loop dan alstublieft nu naar je auto, start 'm, reset je gem. verbruik.
- rijd 50 meter heen en weer.
- ga stil staan en kijk ... evt. zeer panisch ... naar je gem. verbuik (terwijl je motor draait).

Nu zie je dat je gem. verbruik oploopt terwijl je stilstaat DUS de auto meet dit/neemt het verbruik tijdens stilstand mee, daar ging het allemaal om ......
Ik weet niet op wie je reageert, maar wat zeg ik?
Stilstaan is gelijk aan oneindig veel verbruik per kilometer, voor wie oneindig niet verstaat, oneindig verbruik per kilometer is heel heel veel verbruik per gereden kilometer (maar in dit geval sta je stil). Hopelijk is deze nu wel duidelijk. Anders geef ik het op...
Zijn er nog mensen die moeite hebben om deze eenvoudige wiskundige theorie te begrijpen?

Geplaatst: 08.05.2011 - 17:03
door Broabander
Of ik het er mee eens ben is een tweede. Je beweegt namelijk niet. Dus: verbruik oneindig * 0 afgelegde kilometers is 0, want x * 0 = 0.

Geplaatst: 08.05.2011 - 17:18
door buikijn
@broabander;

Je vergeet een belangrijke factor; tijd;

oneindig veel verbruik voor dat moment (er is nl een factor tijd mee gemoeid (afstand/gem. snelheid=tijd) een meegeomen waarde in het totaalverbruik. (zo lijkt mij logisch en zo heb ik persoonlijk geconstateerd op mijn boordcomputer)


@koidream; ik ga er even van uit dat je reactie niet op mij gericht was?

Geplaatst: 08.05.2011 - 17:27
door Koidream
@Buikpijn: mijn reactie is op de onduidelijke reactie van Sjors.
@Broabander: jij slaat de bal totaal verkeerd, maar het is je vergeven ;-)
En anders kom ik effe tot bij jou, jij start je motor, wij gaan gezellig een glas drinken en na 5 uur is volgens jou je tank nog steeds vol, want x*0=0 :-)
Om te beginnen, L/Km is een deling en al geen vermenigvuldiging, enz... pffff

Geplaatst: 08.05.2011 - 20:39
door Broabander
Oh dat ontken ik uiteraard ook niet hoor, dat hij bij stilstand verbruikt, maar dan zou er moeten staan x L/uur zoals in een VW ;-) en die geven aan, bij loslaten gas, 0,0L/100km.

Dus eigenlijk vind ik bij stilstand -L/Km een rare meeteenheid ;-)

Geplaatst: 08.05.2011 - 21:26
door Koidream
Als je wil dat het zo is als bij VW, dan moet je een... ;-)

Geplaatst: 08.05.2011 - 21:28
door sjors86
Koidream schreef:
sjors86 schreef:
Koidream schreef: Niets = 0,0L/Km
Oneindig veel = --L/Km

En wat staat er nu als je stilstaat? ...Juist...
"juist";
- loop dan alstublieft nu naar je auto, start 'm, reset je gem. verbruik.
- rijd 50 meter heen en weer.
- ga stil staan en kijk ... evt. zeer panisch ... naar je gem. verbuik (terwijl je motor draait).

Nu zie je dat je gem. verbruik oploopt terwijl je stilstaat DUS de auto meet dit/neemt het verbruik tijdens stilstand mee, daar ging het allemaal om ......
Ik weet niet op wie je reageert, maar wat zeg ik?
Stilstaan is gelijk aan oneindig veel verbruik per kilometer, voor wie oneindig niet verstaat, oneindig verbruik per kilometer is heel heel veel verbruik per gereden kilometer (maar in dit geval sta je stil). Hopelijk is deze nu wel duidelijk. Anders geef ik het op...
Zijn er nog mensen die moeite hebben om deze eenvoudige wiskundige theorie te begrijpen?
Koidream, je hebt gelijk over het verbruik in stilstand, dat is 0,00 L/km = oneindig.
ik doe daarna een verhaal over gemiddeld benzine verbruik en dat ook stilstaan met draaiende motor daarin terug komt ... vervolgens geef jij daarop reactie die niets met mijn verhaal te maken heeft.

Als je stilstaat verbruikt je motor benzine. Dat verbruik kan onmogelijk worden vertaald naar L/100km .. dat zeg je, in stilstand = 0,00 L/100KM = oneindig.
Dat klopt, dat vind ik ook, maar had dat iets met het onderstaande verhaal te maken?

Heb je enige vorm van afstand gereden (is er dus een afstand om mee te rekenen rekenen) en komt daar een gemiddeld verbruik uit, ookal sta je uren stil.

Om het nog duidelijker te krijgen voorbeeld:
1 km rijden en 1L benzine verbruikt, daarna motor uit = 100 L/100KM gemiddeld.
1 km rijden en 1L benzine verbruikt, daarna motor 10 uur aan. = 200 L/100KM gemiddeld. DUS verbruik wordt meegenomen.

(beetje rare getallen maar 't punt mag duidelijk zijn)