Schade aan auto....
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Let op .............. daar komt 'ie .............jpwg001 schreef:Mee eens! Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen!

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 4th Gear member
Helemaal mee eens Volvomafia. Ik heb op mijn werk één keer schade gereden in een klantenauto (een andere auto stond in m'n dode hoek) en ik kan je zeggen: je voelt je knap kl*te. Vooral toen de klant naar mij toe kwam met een knalrood hoofd en me bijna een oplawaai wilde geven. In deze situatie geldt dat begrip voor elkaar het belangrijkste is: enerzijds wil jij dat alles goed wordt opgelost en anderzijds is dit slechte reclame voor de dealer.
Wat betreft de koplampen: je kan niet verwachten dat de dealer een nieuw setje monteert. Wel mag je van ze verwachten dat ze een even goede lamp (of set) terugplaatsen.
Wat betreft de koplampen: je kan niet verwachten dat de dealer een nieuw setje monteert. Wel mag je van ze verwachten dat ze een even goede lamp (of set) terugplaatsen.
Arnoud
- Oceanracer
- Geartronic member
Als het zo storend is (een nieuwe koplamp dus) kun je altijd vragen of ze een nette lamp uit hun voorraad gebruikte wagens willen wisselen. Misschien mag je hem dan zelf ook nog wel uitzoeken. 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Thijs
- 7th Gear member
Dat is een beetje dubbel helaas, een lamp nieuw ziet er niet uit, maar twee lampen laten vernieuwen is wel het andere uiterste. Een goede tweedehands die qua gebruikerssporen overeenkomt met de lamp die niet beschadigd is zou de beste oplossing zijn denk ik. Maar wie weet hadden ze dat al lang zo bedacht. We wachten even af...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Bakboord1
- 4th Gear member
Nieuwe lampen wekken argwaan dus zou ik gaan voor een gebruikte. Ik zou geen auto kopen met nieuwe lampen namelijk.
Al ben ik van mening dat je wel twee gelijke lampen mag eisen als de dealer een nieuwe wil monteren. Hoe lullig ook voor de monteur maar de klant hoeft niet te lijden onder de fout die is gemaakt. De klant heeft al last van de schade omdat hij nu langer moet wachten en daarnaast waarschijnlijk ook extra tijd kwijt is. In dit geval heeft een dealer alleen nog maar plichten en geen rechten wat mij betreft.
En als het dan netjes wordt opgelost naar ieders tevredenheid dan is iedereen blij en kan het boek dicht.
Al ben ik van mening dat je wel twee gelijke lampen mag eisen als de dealer een nieuwe wil monteren. Hoe lullig ook voor de monteur maar de klant hoeft niet te lijden onder de fout die is gemaakt. De klant heeft al last van de schade omdat hij nu langer moet wachten en daarnaast waarschijnlijk ook extra tijd kwijt is. In dit geval heeft een dealer alleen nog maar plichten en geen rechten wat mij betreft.
En als het dan netjes wordt opgelost naar ieders tevredenheid dan is iedereen blij en kan het boek dicht.
- Oceanracer
- Geartronic member
In een tien jaar oude auto met een dagwaarde van een paar duizend euro een set nieuwe koplampen eisen is in mijn ogen verre van reëel.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
- Bakboord1
- 4th Gear member
Maar een oude auto met een fonkelnieuwe lamp aan de ene kant en een matte een de andere kant daar heeft de klant ook niet om gevraagd.
Ik vermoed overigens dat de dealer dit wel netjes op zal lossen. Het gaat niet altijd vanzelf bij de dealers maar uiteindelijk worden de problemen wel opgelost.
Bij mijn toenmalige opeldealer hebben ze ooit geprobeerd velgschade aan vier velgen te verzwijgen..
Toen de auto een jaar later van de lift met vier armen was geschoven waren ze wel zo eerlijk dit te melden en netjes op te lossen.
Ik vermoed overigens dat de dealer dit wel netjes op zal lossen. Het gaat niet altijd vanzelf bij de dealers maar uiteindelijk worden de problemen wel opgelost.
Bij mijn toenmalige opeldealer hebben ze ooit geprobeerd velgschade aan vier velgen te verzwijgen..
Toen de auto een jaar later van de lift met vier armen was geschoven waren ze wel zo eerlijk dit te melden en netjes op te lossen.
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
- RicoK
- 3rd Gear member
Even inhaken op een nieuwe of juiste een gebruikte lamp. De dealer moet de schade aan de auto herstellen! Punt. Maar dat zal deze dealer ook gaan doen. Ik ga er vanuit dat deze de schade dan ook tot in de puntjes zal gaan afhandelen. Maar de lampen. Als ik een nieuwe lamp krijg en er is verschil dan wel in lichtopbrengst dan wel in uiterlijk zichtbaar dan is mijn inziens de schade niet op de juiste wijze hersteld. Want volgens mij is een schade op de juiste wijze hersteld als hiervan niets meer te zien is. Als ik dan dus een nieuwe lamp ga krijgen dan is de kans erg groot dat de schadereparatie wél te zien is.
Ik ben ernstig in dubio geraakt of ik op voorhand ga regelen dat ik twee nieuwe koplampen ga krijgen en dus ho(o)g(er) spel ga spelen of dat ik eerst de dealer de schade naar eer en geweten laat herstellen. Maar omdat ik geen zin heb in gezeur achteraf en ook wil dat de schade tot in de puntjes wordt afgehandeld weet ik het nog niet.
Ik ben ernstig in dubio geraakt of ik op voorhand ga regelen dat ik twee nieuwe koplampen ga krijgen en dus ho(o)g(er) spel ga spelen of dat ik eerst de dealer de schade naar eer en geweten laat herstellen. Maar omdat ik geen zin heb in gezeur achteraf en ook wil dat de schade tot in de puntjes wordt afgehandeld weet ik het nog niet.
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
Tja dat is de droom van iedere koper van een gebruikte wagen dat deze NOOIT schade heeft gehad.....Bakboord1 schreef:Nieuwe lampen wekken argwaan dus zou ik gaan voor een gebruikte. Ik zou geen auto kopen met nieuwe lampen namelijk.
Gezien het aantal autoschade bedrijven , is het reeël dat een 10 jaar oude wagen wel eens een schade heeft gehad.
Sterker nog ik rij in een (ex) schade auto ( nwe voorbumper, dashboard airbags stuur en bijrijder en alle spanners vervangen) .
Juist om de rede dat je ook dan weet wat je koopt , de wagen wordt dan niet ingeruild omdat er teveel (achterstallig)onderhoud aan zit.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- RicoK
- 3rd Gear member
Mijn auto heeft ook schade gehad, zoals destijds tijdens een ANWB-keuring werd geconstateerd. Schade aan een auto hoeft helemaal geen probleem te zijn. Zeker bij een auto van 10 jaar is dat een utopie, maar de schade moet niet zichtbaar zijn. Een ter zake ervaringsdeskundige zal altijd een schade blijven zien, maar de doorsnee eigenaar van een auto zal dit helemaal niet (meer) zien. Zoals, ik al aangaf, in het geval van twee verschillende koplampen zal dat wel eens het geval kunnen gaan worden. En daar heb ik helemaal geen zin. Maar ook zoals ik al aangaf, ik ben nog in dubio of ik de dealer zijn werk laat doen en dan achteraf ga bepalen of het wel of niet goed is of dat ik het op voorhand al hard wil gaan spelen.
Want het feit mag duidelijk zijn, zij hebben de schade veroorzaakt en ook zij moeten er weer voor gaan zorgen dat er van deze schade niets maar dan ook niets meer te merken zal zijn!
Want het feit mag duidelijk zijn, zij hebben de schade veroorzaakt en ook zij moeten er weer voor gaan zorgen dat er van deze schade niets maar dan ook niets meer te merken zal zijn!
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter
- toppertje
- 6th Gear member
dus dan VRAAG je toch gewoon aan je dealer of ze een gebruikteRicoK schreef: Want volgens mij is een schade op de juiste wijze hersteld als hiervan niets meer te zien is. Als ik dan dus een nieuwe lamp ga krijgen dan is de kans erg groot dat de schadereparatie wél te zien is.
koplamp monteren.
volgens mij maak jij je druk om niets,het wordt vast goed opgelost.
geen glans zonder wrijving
- Bakboord1
- 4th Gear member
Ging volgens mij niet enkel over het oplossen van de schade dat komt wel goed.
Het is ook een stukje zelf heel zuinig zijn op je auto en dan maakt een ander schijnbaar achteloos schade aan je auto. Het doet mij ook altijd pijn als een ander iets van mij kapot maakt en/of kapot teruggeeft. Schaadt toch een beetje je vertrouwen.
Het is ook een stukje zelf heel zuinig zijn op je auto en dan maakt een ander schijnbaar achteloos schade aan je auto. Het doet mij ook altijd pijn als een ander iets van mij kapot maakt en/of kapot teruggeeft. Schaadt toch een beetje je vertrouwen.
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
het door mij dikgedrukte is een aanname. Ongelukken kunnen gebeuren, tenzij je mister perfect bent. Maar die zijn zeldzaam hoor, erg zeldzaam.Bakboord1 schreef:Ging volgens mij niet enkel over het oplossen van de schade dat komt wel goed.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- 360Degreez
- 5th Gear member
Daar dacht ik ook net aan, maar ik geloof dat een echte spuiter eerst een kleurmeting van de (reeds licht verkleurde) lak doet en op basis hiervan de nieuwe kleur maakt. Dit zal dus niet erg opvallen.s60magic schreef:Het bumpertje zal er straks ook mooier uitzien dan de rest van de auto, moeten ze dan ook de hele auto maar over spuiten?
Wel ben je meteen van je steenslag af

Kl0te dat dit zo gebeurd is Rico, maar je doet er helemaal niets aan.
Er schiet me spontaan een leuke anekdote de binnen: Ik kan me herinneren dat ik bij mijn opleiding assistent autotechnicus (1999) eens gaten aan het boren was voor nieuwe kenteken platen. De auto (een oude Renault Megane) stond op de brug en was zonder handrem veel te ver naar achteren geplaatst. De boor was te stomp en door het harde duwen duwde ik spontaan de auto van de brug af.
Deze reed achterwaarts vol in een nagelnieuwe Megane Cabrio waarvan de eigenaar enkele meters verder een kop koffie stond te drinken... Nu ben ik DTP-er

Ik zou ze gewoon de bumper laten spuiten en de koplamp laten vervangen. Probeer met de dealer een afspraak te maken om allebei 50% van de andere koplamp te betalen en de montage van de tweede koplamp niet te rekenen. Mocht dit niet werken kan je altijd de oude koplamp demonteren en goed schoonmaken van binnen.
Succes met de afhandeling!
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
sowieso zie je vaak kleurverschil tussen een kunstofbumper en metaal plaatwerk360Degreez schreef:Daar dacht ik ook net aan, maar ik geloof dat een echte spuiter eerst een kleurmeting van de (reeds licht verkleurde) lak doet en op basis hiervan de nieuwe kleur maakt. Dit zal dus niet erg opvallen.s60magic schreef:Het bumpertje zal er straks ook mooier uitzien dan de rest van de auto, moeten ze dan ook de hele auto maar over spuiten?
Wel ben je meteen van je steenslag af
Kl0te dat dit zo gebeurd is Rico, maar je doet er helemaal niets aan.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Automatic-freak
- 4th Gear member
- Contacteer:
Waarom ben je dan automatisch van de steenslag af !?
Zo te horen is de bumper aan de zijkant beschadigd en dus prima bij te spuiten (misschien wel een 'spot-repair').
Verder is het bij een schadeherstel de bedoeling om de auto in dezelfde staat te brengen als voor de schade, dus hoeft het verwijderen van steenslag helemaal niet vanzelf-sprekend te zijn ... valt alleen maar meer op dat hij schade heeft gehad !?
Zo te horen is de bumper aan de zijkant beschadigd en dus prima bij te spuiten (misschien wel een 'spot-repair').
Verder is het bij een schadeherstel de bedoeling om de auto in dezelfde staat te brengen als voor de schade, dus hoeft het verwijderen van steenslag helemaal niet vanzelf-sprekend te zijn ... valt alleen maar meer op dat hij schade heeft gehad !?
S80 2.5t Summum Geartronic '07
&
244 GLT V6 Automatic '80
Project-car from Sweden
- Philken
- 5th Gear member
gewoon 'open kaart' spelen: ga naar je dealer met de vraag 'hoe gaan jullie dat oplossen?' leg hen gewoon uit dat je schrik hebt dat het verschil nieuwe koplamp/oude koplamp teveel gaat opvallen
vraag naar de mogelijkheden:
*1 gebruikte koplamp(goedkoopst voor hen)
*1 nieuwe en 50/50 voor de 2e(voor beiden duur)
*2 gebruikte lampen van een andere auto erin zetten en jouw goede ter compensatie nemen
ik denk dat je zo veel verder gaat raken met je dealer
vraag naar de mogelijkheden:
*1 gebruikte koplamp(goedkoopst voor hen)
*1 nieuwe en 50/50 voor de 2e(voor beiden duur)
*2 gebruikte lampen van een andere auto erin zetten en jouw goede ter compensatie nemen
ik denk dat je zo veel verder gaat raken met je dealer
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick