Pagina 2 van 2
Geplaatst: 10.05.2011 - 21:52
door JacoS80
Als je maar genoeg kilometers maakt gaan het verbruik en de kosten hiervoor vanzelf een rol spelen.
Re: Rariteiten of eigenschappen V70
Geplaatst: 10.05.2011 - 22:25
door Dieselaar
Petruc schreef:... dat er 2 soorten diesel zijn. Eenvoudig gezegd, dure en goedkopere. Loont het de moeite om de dure te kiezen (Power, Ultimate) omdat dat levensduur, prestaties merkbaar verbeterd ?
Peter
Ik weet niet bij andere merken maar bij Shell is bij de Vpower enkele procenten Gas To Liquid (GTL) bijgemengd. Dit is, zoals de naam al zegt, uit aardgas gewonnen via een zeer complex proces dat Shell nu nog alleen beheerst op grote schaal. Vroeger werd aardgas, als bijproduct van de oliewinning afgefakkeld omdat het niet te transporteren is vanaf bijvoorbeeld Quatar, waar Shell het wint. Nu kan het terplekke worden omgezet in een vloeistof die makkelijk vervoerd kan worden in tankers of pijpleidingen. Bovendien is GTL een zeer zuivere brandstof, zonder toevoegingen zoals zwavel die soms wel in natuurlijke olie voorkomen en naderhand verwijderd moeten worden. Het geeft de diesel een iets hoger cetane gehalte waardoor het sneller ontbrandt in de cilinders, hoewel het met moderne common-rail motoren niets uitmaakt. Hier wordt de olie immers onder zeer hoge druk ingespoten. Bron:
zie hier
Dus ja, is wel duurder maar af en toe tanken kan geen kwaad lijkt mij.
Geplaatst: 10.05.2011 - 23:45
door MN-NL
Afhankelijk van de raffinaderij (en het proces dat daar gebruikt wordt om de ruwe olie te 'kraken') krijg je brandstof met kortere of langere koolwaterstofketens. Zou je altijd benzine tanken uit dezelfde raffinaderij, krijg je zeer specifieke slijtage aan een motor.
Zoals hierboven aangegeven is ook het uitgangspunt, dus de ruwe olie, van belang.
Daarom doen de oliemaatschappijen de brandstof doelbewust in een gemeenschappelijke opslag, en mengen de benzine van de verschillende raffinaderijen tot een homogeen produkt.
En mede daarom worden de additieven later toegevoegd. Dit is immers het merkspecifieke deel van de brandstof.
Marc
Geplaatst: 11.05.2011 - 12:24
door Diesel70
Over je plafondverlichting:
Deze heeft een lichtgevoelige schakeling.
Overdag gaat dus je binnenverlichting, voeten verlichting etc. niet aan als je de deur open doet.
Als het donker is werkt alles echter prima.
Geplaatst: 11.05.2011 - 13:18
door BlackcurrantV70
Om goedkoop te tanken moet je in Luxemburg zijn, zondag de C70 daar vol Total diesel gegooid aan 1.15€/liter
Geplaatst: 11.05.2011 - 21:37
door Akkoord
Offtopic ; Om echt goedkoop te tanken moet je bij Heinen in de Heurne zijn (heb overigens geen aandelen) ; ik betaal daar al maanden minder dan €0,60 per liter.
OK , het is LPG (octaangetal 110+ en geen toevoegingen nodig):lol: , en o ja , de verbruiksmeter staat op gemiddeld 7,5l/100km , werkelijk verbruik is altijd tussen 1:10,5 en 1 op 11.
Geplaatst: 12.05.2011 - 10:50
door Petruc
Dank allemaal voor de reacties.
Vooral de dieseldiscussie liep verrassend hoog op. De hoge brandstofprijzen irriteren blijkbaar flink!
Intussen weer wat wijzer geworden. Gordelwaarschuwing alleen op bestuurdersstoel, binnenverlichting werkt ook op sensor en kan overdag dus niet aangezet worden (stond achteraf ook in instructieboekje als voetnoot).
N.a.v. de discussie hier tank ik toch maar de goedkoopste diesel, maar wel bij een merk. De gulden middenweg dus.
Ik heb nog één vraag: ik heb geprobeerd om met een paperclip het stof te verwijderen achter de airco-sensor. Daarbij waarschijnlijk iets stuk getrokken: er zweven nu 2 draden achter de 3 gleuven op het instrumentenpaneel. Is dit één draad geweest en/of kan het kwaad en werkt de sensor niet meer ? Is het indien nodig te repareren door de draden aan elkaar te knopen ?
Dank !
Geplaatst: 12.05.2011 - 10:56
door 945i
Of hij werkt merk je snel genoeg aan je airco.
En waarom meteen met een paperclip zitten wroeten? Zet eerst de stofzuiger erop.
Geplaatst: 12.05.2011 - 13:13
door Thijs
Volgens mij had niemand het advies peuteren met een paperclip gegeven, sonde.. Met uitlezen bij de dealer oid kan je wel zien of er idd wat stuk is gegaan.
Geplaatst: 12.05.2011 - 20:42
door Petruc
@Thijs:
Ik bega mijn stommiteiten eigenlijk het liefst zelf en laat me daarbij zelden adviseren. Zou ik misschien moeten doen.
@945i:
Stofzuiger ook geprobeerd, lukte niet.
Mhttp://
www.volvo-forum.nl/posting.php?mode=smiliesaar het is me duidelijk: had ik beter niet kunnen doen !!
Geplaatst: 13.05.2011 - 10:11
door Campy
V-Power is 97 octaan en normale benzine is 95 octaan, dus het lijkt me sterk dat het uit dezelfde tank komt en dat alleen het stickertje op de pomp verschilt.....
Geplaatst: 13.05.2011 - 15:37
door jpwg001
VolvoMafia schreef:zullen mensen niet ongemerkt zuiniger gaan rijden als ze weten dat er VPower oid in de tank zit?
Er is een uitzending van (ik meen) Kass! aan gewijd. Inderdaad komt de benzine uit dezelfde tankwagen en daarna wordt er ter plaatse op 10.000 liter een liter additief in gegooid. Het effect schijnt vooral psychologisch te zijn. Uit TNO-tests kwam geen verbruiksverschil naar boven dat de meerprijs goedmaakte. Het scheelt ten opzichte van standaard brandstof in gunstige gevallen een procent in de actieradius. Door het psychologische effect reden mensen zuiniger en werd het voor leasebedrijven wel aantrekkelijk om de duurdere brandstoffen te tanken.
Over de stelling dat het beter/schoner voor je motorblok zou zijn, het volgende: Een opengemaakt motorblok dat tijden op V-power heeft gedraaid, was in dezelfde mate vervuild als een blok dat op standaard 95 van dezelfde pomp had gedraaid. Het is dus geen schonere brandstof dan de standaard brandstof uit dezelfde pomp.
Diesel is echter niet ter sprake geweest.
Geplaatst: 13.05.2011 - 15:39
door jpwg001
945i schreef:Wellicht.
Ik niet iig. heenweg naar Oostenrijk 102 Aral, waar het kan 150 km/h en anders de snelheid ter plekke, 1000 km op een tank (met de XM 80 liter tank).
Terug, zelfde rijstijl, 875 km. op 95 ron.
Beide tot het lampje ging branden
Maar hier is wel een duidelijk verschil in octaangehaltes. Dat is anders dan een additief. Ik merk ook verschil tussen 95 en 98.
Geplaatst: 13.05.2011 - 15:40
door jpwg001
Campy schreef:V-Power is 97 octaan en normale benzine is 95 octaan, dus het lijkt me sterk dat het uit dezelfde tank komt en dat alleen het stickertje op de pomp verschilt.....
Toch is het zo... Believe it!