Pagina 2 van 13

Geplaatst: 14.05.2011 - 20:37
door wtr_s60
Daarom dat ik nu al bijna een jaar tevreden rondrijd zonder dieselpartikelfilter + de bij-inspuiting die uitgeschakeld is (en nb perfect door de roetkeuring geraakt).. Ik wil het ook niet meemaken met mijn euro 4!

Geplaatst: 16.05.2011 - 09:23
door Thijs
Misschien uit voorzorg toch de olie niet om de 30K maar om de 20K wisselen?

Geplaatst: 16.05.2011 - 22:58
door johanVC
Vanaf mijn S80 nieuw was (na minder dan 10000 kilometer) heb ik bij Volvo geklaagd over de dieselvervuiling van de olie (20% diesel; 80 % olie, waardoor het vrij kleverig wordt). Daarom heb ik iedere 10000 km een oliewissel laten uitvoeren. Hopelijk vermijdt dit het probleem. Ondertussen heb ik wel andere problemen n.a.v. de klachten van de eerste weken. De motor liep onregelmatig na koudstart. Dit werd electronisch verholpen, maar nu dient wel een injector vervangen te worden op 163000 kilometer. Verder hoorde ik vanaf de wagen nieuw is een geratel bij lage belasting. Nu wordt duidelijk dat de oorzIaak de wervelkleppen zijn. Deze moeten eveneens vervangen worden. Ik verwacht dus een rekening van 1500 euro voor deze mankementen.

Geplaatst: 17.05.2011 - 10:21
door Thijs
Wel vreemd dat we er hier op het forum nog niet eerder van deze gevallen gehoord hebben en dat de dealers er al alles van af blijken te weten.

Het baart me echter wel zorgen.. Mijn vorige V70 had ik probleemloos 6 ton kunnen halen (?) en bij deze D5's zou het met anderhalve ton afgelopen zijn?

Al lijkt me het roetfilter en de brandstof inspuiting daarvoor niet al te best.

Ik lees trouwens dat de olie dikker zou worden door menging met diesel? Wordt hij hier niet dunner en schraler van? Hierdoor vermindert de smering kan ik me zo voorstellen.

Geplaatst: 17.05.2011 - 13:38
door Quota
@ Thijs, correct, olie wordt schraler, dikker wordt olie wanneer deze niet tijdig genoeg vervangen wordt.

Geplaatst: 17.05.2011 - 13:57
door Maus-met-Volvo
Fulaks schreef:
945i schreef:Tja, ik ben ook van mening dat de kwaliteit er niet op vooruit gegaan is met de jaren!
Eniwee, het hier geschtste probleem zal zich dan toch ook bij de andere varianten van de D5 voordoen, zoals mijn 2.4D ?
Nee, dit is de oude D5 met één turbo; de D5 waar de problemen zich voordoen is de uitvoering met twee turbo's zover ik weet. Mijn D5 heeft nu 377.000 km gelopen zonder problemen...

Geplaatst: 17.05.2011 - 15:09
door Discovery
Maus-met-Volvo schreef:Nee, dit is de oude D5 met één turbo; de D5 waar de problemen zich voordoen is de uitvoering met twee turbo's zover ik weet. Mijn D5 heeft nu 377.000 km gelopen zonder problemen...
Het gaat hier om euro 4 5-cilinder diesel motoren. Dat zijn dus alle d, 2.4d en D5 motoren vanaf my06-my09 met enkele turbo.

Geplaatst: 17.05.2011 - 16:32
door Thijs
Discovery, Hoe kom je aan die wijsheid? Het lijkt hier dus te gaan om de diesels met regenererend roetfilter? Is dat dan ook de oorzaak, of is dat allemaal nog gissen?

Ik lees op het forum dus nog maar 1 geval. Alhoewel dat wellicht is toe te schrijven aan de leeftijd van de auto's en de kleine kans dat die al meer als twee ton gelopen hebben?

Geplaatst: 17.05.2011 - 18:47
door Discovery
Ik noem alleen de groep motoren waarover wordt begonnen door TS, over een bekend probleem weet ik niets. Misschien dat Ramon&Ramon misschien wat uitsluitsel kunnen geven of dit inderdaad een bekend en meer voorkomend probleem is.

Geplaatst: 17.05.2011 - 19:19
door Thijs
Ah, ok. Dacht wellicht dat jij er meer vanaf wist, maar het was dus een conclusie uit de eerste post.

Dan ben ik ook wel benieuwd wat de geleerden hierover weten en willen delen!!

Geplaatst: 17.05.2011 - 20:49
door Wim J
wagen is binnen voor revisie vd motor. Zodra ik meer weet, weten jullie het ook.

Geplaatst: 18.05.2011 - 23:20
door johanVC
Ik heb hierover reeds eerder gelezen in het topic hieronder:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=39493

Het probleem met de olievervuiling is reeds lang gekend. De gecorrigeerde en verbeterde motorsturingen zijn m.i. te laat gekomen, en de onderhoudsintervallen hadden beter kunnen ingekort worden.

Ook andere merken hebben blijkbaar dergelijke problemen gehad. (ik heb reeds twee mercedes sprinter biturbo motoren zien vervangen op 140000 km, na foute werking van DPF met een enorme oliesteiging tot gevolg).

I.v.m. de kwaliteit van de olie kort voor de onderhoudsbeurt moet je bij koude olie eens een druppel olie tussen je vingers wrijven en eens ruiken aan dezelfde warme olie. Ik heb weinig vertrouwen in de smeerkwaliteit van te oude olie (speciale olie voor diesels met DPF?).

Ik denk dus dat er maar een oplossing is voor de levensduur van een moderne diesel: snellere oliewissels en kortere onderhoudsintervallen.

Geplaatst: 19.05.2011 - 03:59
door BlackcurrantV70
Discovery schreef:
Maus-met-Volvo schreef:Nee, dit is de oude D5 met één turbo; de D5 waar de problemen zich voordoen is de uitvoering met twee turbo's zover ik weet. Mijn D5 heeft nu 377.000 km gelopen zonder problemen...
Het gaat hier om euro 4 5-cilinder diesel motoren. Dat zijn dus alle d, 2.4d en D5 motoren vanaf my06-my09 met enkele turbo.
Ik heb een MY06 24D en mijn dealer heeft me verzekerd dat mijn auto niet onderde terugroepaktie van het steigend oliepeil valt, ik denk dat edraket hetzelfde gemeld heeft, er moet dus toch nog een ander verschil zijn in de 24D en D5 motoren.

Geplaatst: 19.05.2011 - 08:39
door edraket
Klopt helemaal.

Geplaatst: 19.05.2011 - 12:07
door NederKees
Bij mij zijn de problemen met stijgend oliepeil en soms slecht draaien van de motor begonnen nadat de zaak van Shell naar Total was overgestapt. Total diesel beval veel bio-rotzooi. Zijn ze nog trots op ook. Toyota raadt zelfs Total af voor bepaalde motoren.

Na de Volvo recall en extra onderhoud lijkt het probleem opgelost. Ze hebben ook ergens een speciaal label opgeplakt om de garagist eraan te herinneren dat ze extra op de olie moeten letten.

Nu wordt mijn wagen bij 120.000km toch vervangen, dus de echte problemen zouden dan voor diegene zijn die hem van de lease-boer koopt.

Geplaatst: 19.05.2011 - 12:25
door Thijs
Ivo Philips schreef:
Discovery schreef:
Maus-met-Volvo schreef:Nee, dit is de oude D5 met één turbo; de D5 waar de problemen zich voordoen is de uitvoering met twee turbo's zover ik weet. Mijn D5 heeft nu 377.000 km gelopen zonder problemen...
Het gaat hier om euro 4 5-cilinder diesel motoren. Dat zijn dus alle d, 2.4d en D5 motoren vanaf my06-my09 met enkele turbo.
Ik heb een MY06 24D en mijn dealer heeft me verzekerd dat mijn auto niet onderde terugroepaktie van het steigend oliepeil valt, ik denk dat edraket hetzelfde gemeld heeft, er moet dus toch nog een ander verschil zijn in de 24D en D5 motoren.
Ok, maar nog steeds is eigenlijk niet precies duidelijk over welke motoren het gaat? Het zit me toch niet lekker eigenlijk... Mijn auto heeft er pas 150000 op zitten, maar olie is om de 30 gewisseld. Ik ga het om de 15 a 20 doen, maar wellicht is de schade dan al opgelopen?

Geplaatst: 19.05.2011 - 21:35
door jorrits60
Hoi Thijs e.a.,

Ik zat onlangs met een vergelijkbaar gevoel...

Aan mijn vorige s60 2.4d (te) veel kosten buiten regulier onderhoud om gehad in een jaar (egr, verstuivers, intercooler, sensoren etc), dus besloten na de zoveelste reparatie hem in te ruilen voor een jonger completer exemplaar om van het 'gezeur' af te zijn.

Dus kwam er een my07 2,4d (180k), want deze zouden betere verstuivers hebben en ook de onderhoudsinterval van 30k sprak me wel aan. Mijn vader reed tot verkort een my08 v70 met hetzelfde blok, waarmee hij in 2,5 jaar probleemloos 200k reed, dus dat gaf mij ook wel vertrouwen.

Na aankoop stuitte ik echter al gauw op allemaal verontrustende geluiden op het forum over kapotte klepstoters, afbrekende tuimelaars, stijgend oliepeil door roetfilter etc. Dus sloeg bij mij ook de twijfel toe, had ik toch niet beter mijn oude 2.4d door kunnen rijden?

Door het gezeur met mijn vorige s60 ben ik nogal hypochonder geworden voor wat betreft gekke afwijkende geluidjes. Lees je dan al die horror verhalen, dan ga je vanzelf van alles horen, dus vreesde ik ook al een beetje voor problemen.

Voor de zekerheid ff bij auto&emotie langsgegaan en daar wist men mij gelukkig gerust te stellen. Het geluid van de aansturing van de verstuivers valt wat meer op bij het nieuwe type, omdat het geluid iets minder 'vol' klinkt dan de oude d5. Mijn bovenste motorsteun bleek ook niet meer 100%. Overigens adviseerde men mij hier eveneens om niet 30k op dezelfde olie te rijden maar 20k aan te houden. Ook wees men mij hierbij op het belang van Acea5 kwaliteit olie.
Voor zover ik heb na kunnen gaan aan de hand van de onderhoudshistorie is er bij mij nooit iets anders ingegaan. Zeker met jouw dealeronderhouden auto zou ik me niet te veel zorgen maken.

Geplaatst: 19.05.2011 - 21:46
door Thijs
jorrits60, Ik ga idd om de 15 a 20 olie wisselen, met ecea5 olie. (castrol SLX 0w30) Daarmee moet ik eventuele extra slijtage door vervuiling of diesel in de olie voor kunnen zijn. Ik ga er vooralsnog vanuit dat ik de auto naar de 300K plus ga rijden.

Ik ben wel benieuwd (nog steeds) om welke blokken het precies gaat, als we het uberhoubt over een structueel probleem hebben.

Geplaatst: 19.05.2011 - 21:58
door jorrits60
Thijs schreef:jorrits60, Ik ga idd om de 15 a 20 olie wisselen, met ecea5 olie. (castrol SLX 0w30) Daarmee moet ik eventuele extra slijtage door vervuiling of diesel in de olie voor kunnen zijn. Ik ga er vooralsnog vanuit dat ik de auto naar de 300K plus ga rijden.

Ik ben wel benieuwd (nog steeds) om welke blokken het precies gaat, als we het uberhoubt over een structueel probleem hebben.
Ik ben ook wel nieuwsgierig of het bepaalde series zijn die met problemen kampen..
Ik tank zekerheidshalve trouwens ook alleen bij de merkpomp, bij voorkeur shell en mik er om de zoveel tijd een flesje wynn's verstuiverreiniger in. Icm met de goede olie moet het dan toch goed gaan zou je zeggen.

Geplaatst: 23.05.2011 - 19:08
door Wim J
na ruim anderhalve week nog geen nieuws,... Wegens ' druk druk druk' zelf nog geen verdere actie ondernomen,....
Maar, anderhalve week, dat ziet er niet ok uit! Ondertussen al 2k met vervangwagen. Ik mis m'n XC70!