Ik blijf er derhalve bij dat het bij een doorsnee V70 technisch gezien onmogelijk is, totdat iemand hier het tegendeel bewijst.
Overigens heeft TS het over koele lucht en niet over koude lucht. Wellicht dat TS dus gewoon de nablaasfunctie bedoelde.
Standkoeling?!?!?!?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
die koele lucht heeft de buitentemperatuur van dat moment
Volvo for life
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Bij mij was het ook geen koude lucht hoor. Kan me idd niet voorstellen dat de airco pomp aan gaat. Ik weet alleen dat hij het deed ongeveer een half uur na aankomst. En ik heb een paar keer gehad dat de auto na iets van 2-3 weken stilstand niet meer wou starten. Ik weet het toen aan deze functie. vandaar mijn opmerking.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
hehehe. nope.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
ik weet heel goed wat de nablaasfunctie van mijn Volvo inhoud,en dit is wat anders dan jij schijnbaar denkt bij deze functie.Richard schreef:@ Toppertje. Ik denk dat wat jij onder de nablaasfunctie verstaat optreed als je een flinke rit met warm weer hebt gehad ofzo. Dat de ventilator dus naablasst om de motor af te koelen. Dit heeft elke auto. Wat ik bedoel is dat de auto bij warm weer oid de auto van koele lcuht voorziet. (nadeel hiervan is dat het wle je accu leeg kan trekken)
en dit is zeker niet te associeren met een "standkoeling"
geen glans zonder wrijving
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Kan alleen als je een electrische aircopomp hebt, ipv de standaard, die door de multiriem wordt aangedreven.
Ik weet niet of die variant ook origineel VOLVO extra is.
Ik weet niet of die variant ook origineel VOLVO extra is.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 21.03.2007 - 16:34
Ik durf het haast niet te melden maar mijn BMW heeft wel een programmeerbare koelfunctie. Je kunt een tijd instellen waarop de interieurventilator begint te draaien.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Zolang de compressor van de airco niet draait heb je daar dus niks aan.donald1957 schreef:Ik durf het haast niet te melden maar mijn BMW heeft wel een programmeerbare koelfunctie. Je kunt een tijd instellen waarop de interieurventilator begint te draaien.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Nou ja.. Er komt buitenlucht naar binnen, die is vaak koeler dan de temperatuur binnen in de auto na een dag in de zon staan... Ietsje wel dus...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Wel handig als er veel in de auto wordt gerookt. Kan op die manier het permanent aanwezige rookgordijn worden weggevaagd. Verder dus zinloze optie.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
En zelfs al zou die airco-compressor zo zijn gemaakt dat ie elektrisch op de accu werkt... een airco-compressor gebruikt al snel zo'n 10-15 pk. Bij 10 pk is dat 7,35 KW. een accu levert ongeveer 1 KWh, dus in het gunstigste geval kan hij 8 minuten werken.
Alleen buitenlucht koelt zelfs nauwelijks in een rijdende auto, laat staan een stilstaande. In elk geval niet in een zwarte V50 kan ik uit ervaring zeggen. De zon op de ramen en de lak verhit de auto gewoon te sterk, en warmt de ingaande buitenlucht ook alvast voor je op, die is bij mij zonder airco flink warmer.
Alleen buitenlucht koelt zelfs nauwelijks in een rijdende auto, laat staan een stilstaande. In elk geval niet in een zwarte V50 kan ik uit ervaring zeggen. De zon op de ramen en de lak verhit de auto gewoon te sterk, en warmt de ingaande buitenlucht ook alvast voor je op, die is bij mij zonder airco flink warmer.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Tja, ondanks dat dit inderdaad natuurkundig gezien het geval zou moeten zijn, is dat bij mijn V50 niet het geval.
Hand uit raam is beduidend koeler dan hand voor luchtrooster. Ik denk dat de korte tijd die de lucht onder de motorkap doorbrengt genoeg is om hem flink op te warmen.
Hand uit raam is beduidend koeler dan hand voor luchtrooster. Ik denk dat de korte tijd die de lucht onder de motorkap doorbrengt genoeg is om hem flink op te warmen.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Dan blijf ik er liever warmpjes bij zitten.
Die 'kleur' is aan mij niet besteed. Zolang de airco het blijft doen is zwart ook geen probleem.

Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Laatst zag ik een test filmje met een identieke witte en zwarte auto in de blakende zon. Dat scheelde eigenlijk maar 2graden C in interieur temp ter hoogte van de hoofdsteunen in het voordeel van de witte auto na 2 uur. Viel me eigenlijk wel mee of tegen, hoe je het wilt.
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Ik heb in de zilvergrijze S40 nooit de airco kapot gehad, maar die was ook altijd lekker warm bij instap, dat klopt. Maar ik heb het gevoel dat het bij deze zwarte toch nog heftiger is en dat klopt dan toch ook wel?
2 graden is niet veel, al vind ik 18 of 20 graden in de auto ook niet een heel gering verschil, je merkt het toch echt wel.
Met douche/badwater heb ik hetzelfde, 37 of 39 graden is dan een heel groot verschil. 37 is eigenlijk wat te koud, en 39 graden is behoorlijk warm.
En misschien dat het verschil in glasoppervlak S40/V50 ook nog wat uitmaakt.
2 graden is niet veel, al vind ik 18 of 20 graden in de auto ook niet een heel gering verschil, je merkt het toch echt wel.
Met douche/badwater heb ik hetzelfde, 37 of 39 graden is dan een heel groot verschil. 37 is eigenlijk wat te koud, en 39 graden is behoorlijk warm.
En misschien dat het verschil in glasoppervlak S40/V50 ook nog wat uitmaakt.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 16.08.2007 - 20:28
Dit is dus een nablaasfunctie om de radiateur van de airco droog te blazen. Dit gebeurd i.d.d. bij extremere temperaturen en zorgt er voor dat er geen schimmels in het systeem kunnen ontstaan met nare luchtjes als gevolg
S60 180hp 2002
V70 d5 full options 2004
S80 SUMMUM D5 GT Magic Blue 2007
?? C70 cabrio ??
V70 d5 full options 2004
S80 SUMMUM D5 GT Magic Blue 2007
?? C70 cabrio ??