Pagina 2 van 3

Geplaatst: 22.05.2011 - 21:01
door Oceanracer
Ik blijf er derhalve bij dat het bij een doorsnee V70 technisch gezien onmogelijk is, totdat iemand hier het tegendeel bewijst.

Overigens heeft TS het over koele lucht en niet over koude lucht. Wellicht dat TS dus gewoon de nablaasfunctie bedoelde.

Geplaatst: 22.05.2011 - 21:15
door bart simpson
die koele lucht heeft de buitentemperatuur van dat moment

Geplaatst: 22.05.2011 - 21:18
door Richard
Bij mij was het ook geen koude lucht hoor. Kan me idd niet voorstellen dat de airco pomp aan gaat. Ik weet alleen dat hij het deed ongeveer een half uur na aankomst. En ik heb een paar keer gehad dat de auto na iets van 2-3 weken stilstand niet meer wou starten. Ik weet het toen aan deze functie. vandaar mijn opmerking.

Geplaatst: 22.05.2011 - 21:21
door 945i
Zeker zo'n ding op het dashboard staan..
Afbeelding

Geplaatst: 22.05.2011 - 21:26
door Richard
hehehe. nope.

Geplaatst: 22.05.2011 - 23:13
door toppertje
Richard schreef:@ Toppertje. Ik denk dat wat jij onder de nablaasfunctie verstaat optreed als je een flinke rit met warm weer hebt gehad ofzo. Dat de ventilator dus naablasst om de motor af te koelen. Dit heeft elke auto. Wat ik bedoel is dat de auto bij warm weer oid de auto van koele lcuht voorziet. (nadeel hiervan is dat het wle je accu leeg kan trekken)
ik weet heel goed wat de nablaasfunctie van mijn Volvo inhoud,en dit is wat anders dan jij schijnbaar denkt bij deze functie.
en dit is zeker niet te associeren met een "standkoeling"

Geplaatst: 23.05.2011 - 01:18
door wim de jong
Kan alleen als je een electrische aircopomp hebt, ipv de standaard, die door de multiriem wordt aangedreven.

Ik weet niet of die variant ook origineel VOLVO extra is.

Geplaatst: 23.05.2011 - 09:03
door donald1957
Ik durf het haast niet te melden maar mijn BMW heeft wel een programmeerbare koelfunctie. Je kunt een tijd instellen waarop de interieurventilator begint te draaien.

Geplaatst: 23.05.2011 - 09:07
door 945i
Ja, Audi ook.

Geplaatst: 23.05.2011 - 13:10
door Oceanracer
donald1957 schreef:Ik durf het haast niet te melden maar mijn BMW heeft wel een programmeerbare koelfunctie. Je kunt een tijd instellen waarop de interieurventilator begint te draaien.
Zolang de compressor van de airco niet draait heb je daar dus niks aan.

Geplaatst: 23.05.2011 - 13:13
door 945i
Nou ja.. Er komt buitenlucht naar binnen, die is vaak koeler dan de temperatuur binnen in de auto na een dag in de zon staan... Ietsje wel dus...

Geplaatst: 23.05.2011 - 13:27
door Oceanracer
Wel handig als er veel in de auto wordt gerookt. Kan op die manier het permanent aanwezige rookgordijn worden weggevaagd. Verder dus zinloze optie.

Geplaatst: 23.05.2011 - 13:37
door MartenS40
En zelfs al zou die airco-compressor zo zijn gemaakt dat ie elektrisch op de accu werkt... een airco-compressor gebruikt al snel zo'n 10-15 pk. Bij 10 pk is dat 7,35 KW. een accu levert ongeveer 1 KWh, dus in het gunstigste geval kan hij 8 minuten werken.

Alleen buitenlucht koelt zelfs nauwelijks in een rijdende auto, laat staan een stilstaande. In elk geval niet in een zwarte V50 kan ik uit ervaring zeggen. De zon op de ramen en de lak verhit de auto gewoon te sterk, en warmt de ingaande buitenlucht ook alvast voor je op, die is bij mij zonder airco flink warmer.

Geplaatst: 23.05.2011 - 13:40
door 945i
Als je lucht door een nauwe opening drijft, dan koelt het af.
(probeer maar met je mond..)

Geplaatst: 23.05.2011 - 13:44
door MartenS40
Tja, ondanks dat dit inderdaad natuurkundig gezien het geval zou moeten zijn, is dat bij mijn V50 niet het geval.
Hand uit raam is beduidend koeler dan hand voor luchtrooster. Ik denk dat de korte tijd die de lucht onder de motorkap doorbrengt genoeg is om hem flink op te warmen.

Geplaatst: 23.05.2011 - 13:47
door 945i
Volgende keer een Witte dan? ;)

Geplaatst: 23.05.2011 - 14:06
door MartenS40
Dan blijf ik er liever warmpjes bij zitten. :) Die 'kleur' is aan mij niet besteed. Zolang de airco het blijft doen is zwart ook geen probleem.

Geplaatst: 23.05.2011 - 14:37
door Iroll
Laatst zag ik een test filmje met een identieke witte en zwarte auto in de blakende zon. Dat scheelde eigenlijk maar 2graden C in interieur temp ter hoogte van de hoofdsteunen in het voordeel van de witte auto na 2 uur. Viel me eigenlijk wel mee of tegen, hoe je het wilt.

Geplaatst: 23.05.2011 - 15:44
door MartenS40
Ik heb in de zilvergrijze S40 nooit de airco kapot gehad, maar die was ook altijd lekker warm bij instap, dat klopt. Maar ik heb het gevoel dat het bij deze zwarte toch nog heftiger is en dat klopt dan toch ook wel?

2 graden is niet veel, al vind ik 18 of 20 graden in de auto ook niet een heel gering verschil, je merkt het toch echt wel.
Met douche/badwater heb ik hetzelfde, 37 of 39 graden is dan een heel groot verschil. 37 is eigenlijk wat te koud, en 39 graden is behoorlijk warm.
En misschien dat het verschil in glasoppervlak S40/V50 ook nog wat uitmaakt.

Geplaatst: 13.07.2011 - 21:50
door s60chipped
Dit is dus een nablaasfunctie om de radiateur van de airco droog te blazen. Dit gebeurd i.d.d. bij extremere temperaturen en zorgt er voor dat er geen schimmels in het systeem kunnen ontstaan met nare luchtjes als gevolg