Pagina 2 van 2
Geplaatst: 28.06.2011 - 17:04
door 945i
Dat zal inderdaad wel zo zijn, evenredig zal het effect zijn, niet groot.
De suggestie van diesel01 is zo'n slechte niet, alhoewel het verbruik bij de MT modellen ook geen hoofdprijs verdient.
het zit hem in het totaalplaatje.

Geplaatst: 28.06.2011 - 17:09
door 360Degreez
Dank voor je antwoord Bertje, een twijfelachtig "aha", ging over de lippen tijdens het lezen.
Heeft de stabiliteit iets te maken met het toerental van het wiel? Is deze stabieler als deze sneller draait, of juist niet?
Geplaatst: 28.06.2011 - 18:02
door Iroll
Ik denk dat het vliegwiel juist de auto stabiel, want horizontaal, zal houden. Zoiets als een passagiersschip dat soms ook een gyroscoop gebruikt om deinen en rollen, en dus zeeziekte van de duur betalende passagiers tegen te gaan. Kunnen ze de stabilisatorstangen in het vervolg ook achterwege laten want hij gaat toch zonder overhellen door de bocht.
Geplaatst: 28.06.2011 - 18:16
door BertjeB
360Degreez schreef:Dank voor je antwoord Bertje, een twijfelachtig "aha", ging over de lippen tijdens het lezen.
Heeft de stabiliteit iets te maken met het toerental van het wiel? Is deze stabieler als deze sneller draait, of juist niet?
Ja, hoe hoger het toerental te meer gaat het gyroscopisch effect werken.
Kijk maar naar je powerball hoe meer toeren hoe meer tegenkracht hij genereerd, die tegenkracht ben jij die de draaiende massa uit balans probeert te brengen..... Meen eens gelezen te hebben dat dat kleine balletje een tegengewicht van 10 kilo kan genereren. Maar ik heb met dit weer geen zin om te googlen, sorry....

Geplaatst: 28.06.2011 - 18:19
door BertjeB
Iroll schreef:Ik denk dat het vliegwiel juist de auto stabiel, want horizontaal, zal houden. Zoiets als een passagiersschip dat soms ook een gyroscoop gebruikt om deinen en rollen, en dus zeeziekte van de duur betalende passagiers tegen te gaan. Kunnen ze de stabilisatorstangen in het vervolg ook achterwege laten want hij gaat toch zonder overhellen door de bocht.
Dat zal bij een constant hoog toerental een zekere bijwerking zijn, zij het bescheiden.
Geplaatst: 28.06.2011 - 18:21
door leip11
ik werk zelf in de scheepvaart en dan voornamelijk met gyrocompassen. hierin wordt het zelfde soort systeem gebruikt alleen dan wordt er de koers mee bepaald. de gyrospheres die gebruikt worden zitten tussen de 1 en 50 kilo (afhankelijk van type en leeftijd compass). en die zitten ook op een toerental ruim boven de 10duizend toeren. maar hierbij blijft het wel op zijn plek. dit omdat het goed bevestigd is. en dat zullen ze bij volvo ook wel doen. ik heb het wel meegemaakt dat er zo'n sphere wegschoot (we wilde iets testen buiten de normale opstelling om. dus zonder bescherming.) en toen zat er in een betonnen muur een gat van 30cm doorsnee.
ik twijfel alleen als ze met zo'n snelheid gaan draaien dat je dus niet het principe van een gyrocompass krijgt. hierbij wil de sphere altijd naar het noorden draaien.
misschien omdat het vliegwiel maar zo kort draait dat je dat probleem niet hebt. maar het lijkt me wel waarschijnlijk
Geplaatst: 28.06.2011 - 18:57
door 360Degreez
Ha, zo leer je nog eens wat, da's aardig Leip Leip

Ik had hem niet tegen m'n voortanden willen hebben. Kan je dag aardig verzieken....
Geplaatst: 28.06.2011 - 18:59
door 945i
We zullen toch geen roer krijgen ipv. een stuur? :shock:

Geplaatst: 29.06.2011 - 20:22
door leip11
als ze amfibivoertuigen maken misschien wel.