Pagina 2 van 2

Geplaatst: 20.06.2011 - 08:37
door roscov
Succes met de Import!! Ik heb net zelf een XC70 vanuit Duitsland naar Zwitserland geïmporteerd, het is een dagje werk maar scheelt tov. de Zwitserse prijzen een hoop geld.
Ok, heb ik niet de Swiss Garantie maar voor het prijs verschil kun je een hoop onderhoud doen ;-)

Geplaatst: 20.06.2011 - 08:54
door PeerTronic
Aha, dat is een optie waaraan ik nog niet had gedacht. Die prijzen verschillen nogal inderdaad.

Kun je iets meer details geven over de "Zwitserse" import? Voor Nederland weet ik het nu wel maar heb destijds besloten het toch maar niet te doen.

Geplaatst: 20.06.2011 - 09:13
door roscov
Bij ons scheelde het ruim 25.000 CHF op een nieuwe XC70, dus dat is zeker de moeite waard. Mijn dealer in Duitsland heeft de export documenten voor mij geregeld (250,- euro) ik ben samen met de dealer naar de "zulassungsstelle" gegaan en heb een export kenteken (voor 4 weken) gekregen, daarna naar de plaatselijke Zoll voor een uitvoer aanmelding. Bij de Grens eerst naar een Expediteur voor een expeditie document (CHF 150), dit kun je ook zelf doen maar het formulier is erg ingewikkeld, daarna bij de Duitse Zoll een stempeltje gehaald en bij de Zwitserse Zoll de 4% invoerbelasting en de 8% Mwst betaald.
Vandaag ga ik naar het Stassenverkehrsamt voor het op kenteken zetten van de Volvo.

Ik heb een hoop informatie van deze website:
http://www.eu-auto-import.com/checkliste/

Geplaatst: 20.06.2011 - 09:49
door liquid_force
waar je wel op moet letten is dat het meenemen als verhuisgoed een ander proces is dan het importeren van een wagen.

Geplaatst: 20.06.2011 - 09:53
door roscov
Die vlieger gaat inderdaad niet op voor verhuisgoed :-) Dat is alleen bij import, wij hebben met onze Nederlandse auto 3 maanden in CH rondgereden en hem toen in NL verkocht.

@liquid_force: Alles goed?? Nog van je laatste vrije dagen aan het genieten ;-)

Geplaatst: 20.06.2011 - 09:54
door 945i
Ik heb dat gedaan van Duitsland naar NL, maar de procedures waren hetzelfde, alleen zonder het geld. :)
Maar in der schweiss zal dat bestimmt anders gaan.?

Geplaatst: 20.06.2011 - 09:54
door PeerTronic
Dat is me duidelijk, 6 maanden minimaal in bezit anders wordt het import tegen de standaard manier. Zoals ik nu heb gezien geld de 4% en 8% voor de nieuwprijs, correct? Dus er is geen extra voordeel voor een tweedehandse wagen.

Toen ik dat verhaal eens zat na te lezen dacht ik. Auto's in Nederland excl. BTW en BPM zijn een van de goedkoopste van Europa, toch?

Als ik dus een auto van 2008 bijv. exporteer daalt de prijs behoorlijk. Daarnaast zou ik dan ook nog mijn huidige auto kunnen inruilen.

Ga eens rekenen (heb niks beter te doen) :oops:

Geplaatst: 20.06.2011 - 10:05
door 945i
Je moet die auto wel minimaal (ik dacht) een half jaar in bezit hebben, voordat je hem meeneemt naar het nieuwe land...

Geplaatst: 20.06.2011 - 10:12
door PeerTronic
945i schreef:Je moet die auto wel minimaal (ik dacht) een half jaar in bezit hebben, voordat je hem meeneemt naar het nieuwe land...
Er is geen minimumtijd voordat je mag exporteren. Wel een minimum van 6 maanden in je bezit wil het als verhuisgoed (en dus zonder invoerbelasting) worden aangemerkt.

Geplaatst: 20.06.2011 - 14:43
door roscov
Hoi PeerTronic, je betaal de 4% en 8% over de aanschafwaarde excl. BTW.
Als je een tweedehands koop in Duitsland moet je kijken of de Mwst ausweisbar is.

Hier mijn rekensommetje:
Nieuwe XC70 2.4 D3 MOM in DE excl. BTW: 35.500,- Euro (chf 42'750)
Tijdelijk kenteken 4 weken 180 Euro (chf 220)
Expediteur Chf 150.-
4% zoll CHF 1752.-
8% BTW CHF 3645.-
Keuring voor kenteken Chf 200.-

Totaal: Chf 48'717.- = 40.450 Euro

De kale prijs is inderdaad in Nederland lager als in vele ander landen in Europa. De dealer waar ik de auto gekocht heb importeert zijn auto uit Italie ;-) hij is echt veel goedkoper als de andere aanbieders.
op zijn website heeft hij een prijslijst staan. www.keckeisen.de
Is misschien alleen een beetje ver rijden vanuit Basel ;-)

Geplaatst: 20.06.2011 - 20:44
door mad
roscov schreef:Die vlieger gaat inderdaad niet op voor verhuisgoed :-) Dat is alleen bij import, wij hebben met onze Nederlandse auto 3 maanden in CH rondgereden en hem toen in NL verkocht.

@liquid_force: Alles goed?? Nog van je laatste vrije dagen aan het genieten ;-)
Wanneer je een NL adres hebt mag je toch net zo lang met vakantie zijn in CH als je wilt? :lol:

Geplaatst: 21.06.2011 - 11:16
door roscov
Je moet je auto en rijbewijs binnen een jaar omgezet hebben, als je in Zwitserland ingeschreven staat.

Geplaatst: 03.07.2011 - 17:44
door PeerTronic
Zo, weer een stap verder.

Bij de dealer geweest en gevraagd om 'm eens goed na te kijken ivm met emigratie.
Was misschien niet zo'n goed idee. Plotseling is er vanalles versleten.

De einddemper en de banden kan ik mee leven. Wat echt een dure post word is het stuurhuis. Er zit speling op. Al in 2009 bij de keuring vastgesteld maar toen vond men het niet zo erg. Nu wel, maar wat is erg? Ik merk er niet veel van. Gezien de klachten die ik hier op het forum lees valt het dus wel mee. Wel gemerkt dat het bochten werk niet helemaal meer zo strak is, ik heb dat tot nu toe altijd aan de XC70 kenmerken geweten.

Dus wat is wijsheid? Nu laten vervangen of gewoon doorrijden en tzt in Zwitserland vervangen? Of gaan ze hier bij de import over klagen?

Koppeling zit ook hoog volgens dealer, maar het lijkt me onzin om preventief koppelingsplaten te vervangen.

Tip

Geplaatst: 01.08.2011 - 02:13
door Weijers
Paar keer heen en weer verhuisd tussen NL-D-CH met auto's.

Rijd zelf Volvo XC90 Executive en Saab Aero Cabrio

Contract gewoon tekenen (CH is super en ik ga er vanuit dat de rest ook "stimmt")

XC70 niet meeverhuizen (veel minder waard in CH). Gewoon in NL verkopen en evt in CH weer XC70 of XC90 kopen (veel goedkoper).

Enige auto die ik beter vond dan de Volvo was de Audi A6 Quattro Avant.

Einde verhaal.

Succes!

Groet, Vincent