940 2.3i turbo

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Meer dan 100.000km met een riem is te veel imho.
Ik zou hem laten vervangen, dus die kosten komen er nog bij.
Gebruikersavatar
Dickies940
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 19.02.2011 - 08:02

imho??
Hej Volvo entusiaster ....
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

in my humble opinion
Volvo for life
Gebruikersavatar
Dickies940
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 19.02.2011 - 08:02

Je mot het maar weten!
Hej Volvo entusiaster ....
Gebruikersavatar
VolvoVincent
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 06.02.2011 - 15:03

De waterpomp zit niet op de d-riem. Maar als je toch bezig bent.
groeten Vincent

745 B230F 1986
Gebruikersavatar
crosskabouter
2nd Gear member
Berichten: 219
Lid geworden op: 04.04.2010 - 21:44
Locatie: Roosendaal

Ik kon bij mijn B230FT nergens terugvinden, wanneer de distributieriem was vervangen. dus gelijk laten doen bij de dealer en de v-snaren gelijk meer laten pakken (moeten er toch af).
Mijnes heeft ondertussen 430.000km gelopen en hij gaat voorlopig nog niet weg :-)
Jagen doe je in het bos...
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ik zeg het nog maar eens: m.i. de beste Volvo die ooit gemaakt is. De onze heeft nu 420.000 km gelopen, gebruikt geen spat olie en ik rijdt met verhoogde (van 0,35 naar 0,6Bar) turbodruk.

Wél goed kijken of de airco werkt, dat is meestal een vrij duur geintje om te (laten-) maken. En verder dingen waar je bij elke auto op moet letten: onderhoudshistorie (geen nieuwe distributieriem geeft te denken...), olieverbruik, goed schakelen, koppeling slip, remwerking etc. Je kunt hem altijd even laten uitlezen op storingen, óf bij een Volvo-specialist óf bij de dealer. In de 700 vereniging hebben veel mensen net als ikzelf zo'n kastje om foutcodes uit te lezen.
Roesten doen 940'2 nauwelijks.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Dickies940
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 19.02.2011 - 08:02

Het word waarschijnlijk toch een andere 940 met de motor B230FD met 116 Pk, zonder turbo, iets meer vertrouwen in de auto ten opzichte van de vorige die ik wilde kopen. Waar ik nu ga kijken is dan een 940 Estate Polar uit 1995, met werkelijk alle snufjes die er toen op konden! Houd jullie op de hoogte!
Hej Volvo entusiaster ....
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

116pk? Dat is een 2.0 toch..? Zou dan een 131 pk 2.3 zoeken. (daar zijn er ook de meeste van)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Dickies940
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 19.02.2011 - 08:02

Motorcode B230FD
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 2316 cc
Vermogen
Hej Volvo entusiaster ....
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Denk erom: goede motor, maar niet snel!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Dickies940
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 19.02.2011 - 08:02

Uit puur interesse, daar hebben we thuis een meningsverschil :? over, wat is een betere motor de 2.3 of de 2.5 uit de 850?
Hej Volvo entusiaster ....
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Goeie vraag, de 2.3 is een onverwoestbare werker die je zelden of nooit in de steek laat.
De 2.5 5 pitter is een feestje waarvan het einde keer op keer uitgesteld wordt.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Dickies940
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 19.02.2011 - 08:02

Das een goeie...................welk oordeel moet ik hier uithalen?
Hej Volvo entusiaster ....
Justin-850
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 24.10.2008 - 16:34
Locatie: Apeldoorn

Ik ben niet echt enorm bekend met de 2,3 liter motor uit de 940. Toch heb ik er wel een aantal keren mee gereden, het is een onverwoestbaar blok zoals velen zeggen. Je kunt alleen deze twee motoren moeilijk met elkaar vergelijken, dat komt grotendeel doordat de gehele configuratie van de auto's anders is. De 940 is wat losser geveerd, heeft achterwielaandrijving en is ietwat groter.

De 850 daarentegen is wat sportiever ingesteld (tov de 940 ;) ) en heeft FWD. Motorisch is de 850 ook zeer goed, vooral de 2,5 10V met 140pk is een sterk blok. Punten van aandacht zijn echter de carterventilatie en daarmee samenhangend de keerringen. Als de 5 pitter netjes z'n beurtjes krijgt en op tijd wordt gechecked op een verstopte carterventilatie is het werkelijk een onverwoestbaar machientje ;)

En uiteraard heeft de 5 pitter een zeer groot voordeel: HET GELUID!!!!!! :D Echt om van te smullen!

Ik kies dus voor de 5 cilinder t.o.v. de 4 pitter, maar dat komt ook grotendeels door de auto die eromheen zit ;)

Gr. Justin
Gebruikersavatar
Dickies940
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 19.02.2011 - 08:02

En de 2.5 20V is dat minder, dat haal ik uit je tekst?
Hej Volvo entusiaster ....
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

En dat is net als Justin zegt een kwestie van smaak: de 2,3 Lpt heeft vanaf heel lage toeren veel koppel, de 5 cilinders moeten eerst toeren maken. Ik persoonlijk vind dat de 5 cilinders het erg druk hebben, anderen vinden dat sportief. Ik weet wel dat mijn 940 het meeste eruit trekt tussen de 90 en 130 in z'n 5. Het is maar wat je fijn vindt! De 5 cilinders zijn m.i. ook zeer duurzame motoren.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Dickies940
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 19.02.2011 - 08:02

Maar zit er dan kwaliteitsverschil tussen de 2.5 10V en 2.5 20V behalve de pk's?
Hej Volvo entusiaster ....
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ik heb heb 945 gehad met een 230fb blok en heb nu een 2.5 10V 144 pk. (beide met automaat)

Justin omschrijft het verschil in auto's juist, qua motor ben ik 5 cilinder fan geworden. :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Dickies940
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 19.02.2011 - 08:02

Kortom het volgende, wij gaan vandaag beslissen tussen een 940 uit 1995 met een 2.3i benzine met 251.000 estate, staat bij een autohandellaar in Hedel zie marktplaats: Advertentie: 455330903 of een 850 uit 1992, met een 2.5 20V van particulier, in uitmuntende staat!!
Hej Volvo entusiaster ....
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”