Pagina 2 van 4
Geplaatst: 03.06.2011 - 21:36
door Stinky
Meer dan 100.000km met een riem is te veel imho.
Ik zou hem laten vervangen, dus die kosten komen er nog bij.
Geplaatst: 03.06.2011 - 21:37
door Dickies940
imho??
Geplaatst: 03.06.2011 - 21:39
door bart simpson
in my humble opinion
Geplaatst: 03.06.2011 - 21:41
door Dickies940
Je mot het maar weten!
Geplaatst: 03.06.2011 - 21:41
door VolvoVincent
De waterpomp zit niet op de d-riem. Maar als je toch bezig bent.
Geplaatst: 03.06.2011 - 22:36
door crosskabouter
Ik kon bij mijn B230FT nergens terugvinden, wanneer de distributieriem was vervangen. dus gelijk laten doen bij de dealer en de v-snaren gelijk meer laten pakken (moeten er toch af).
Mijnes heeft ondertussen 430.000km gelopen en hij gaat voorlopig nog niet weg

Geplaatst: 06.06.2011 - 13:34
door whitehorsekart
Ik zeg het nog maar eens: m.i. de beste Volvo die ooit gemaakt is. De onze heeft nu 420.000 km gelopen, gebruikt geen spat olie en ik rijdt met verhoogde (van 0,35 naar 0,6Bar) turbodruk.
Wél goed kijken of de airco werkt, dat is meestal een vrij duur geintje om te (laten-) maken. En verder dingen waar je bij elke auto op moet letten: onderhoudshistorie (geen nieuwe distributieriem geeft te denken...), olieverbruik, goed schakelen, koppeling slip, remwerking etc. Je kunt hem altijd even laten uitlezen op storingen, óf bij een Volvo-specialist óf bij de dealer. In de 700 vereniging hebben veel mensen net als ikzelf zo'n kastje om foutcodes uit te lezen.
Roesten doen 940'2 nauwelijks.
Geplaatst: 06.06.2011 - 22:43
door Dickies940
Het word waarschijnlijk toch een andere 940 met de motor B230FD met 116 Pk, zonder turbo, iets meer vertrouwen in de auto ten opzichte van de vorige die ik wilde kopen. Waar ik nu ga kijken is dan een 940 Estate Polar uit 1995, met werkelijk alle snufjes die er toen op konden! Houd jullie op de hoogte!
Geplaatst: 06.06.2011 - 22:52
door 945i
116pk? Dat is een 2.0 toch..? Zou dan een 131 pk 2.3 zoeken. (daar zijn er ook de meeste van)
Geplaatst: 06.06.2011 - 22:53
door Dickies940
Motorcode B230FD
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 2316 cc
Vermogen
Geplaatst: 07.06.2011 - 08:03
door whitehorsekart
Denk erom: goede motor, maar niet snel!
Geplaatst: 07.06.2011 - 09:26
door Dickies940
Uit puur interesse, daar hebben we thuis een meningsverschil :? over, wat is een betere motor de 2.3 of de 2.5 uit de 850?
Geplaatst: 07.06.2011 - 09:31
door 945i
Goeie vraag, de 2.3 is een onverwoestbare werker die je zelden of nooit in de steek laat.
De 2.5 5 pitter is een feestje waarvan het einde keer op keer uitgesteld wordt.
Geplaatst: 07.06.2011 - 09:32
door Dickies940
Das een goeie...................welk oordeel moet ik hier uithalen?
Geplaatst: 07.06.2011 - 09:38
door Justin-850
Ik ben niet echt enorm bekend met de 2,3 liter motor uit de 940. Toch heb ik er wel een aantal keren mee gereden, het is een onverwoestbaar blok zoals velen zeggen. Je kunt alleen deze twee motoren moeilijk met elkaar vergelijken, dat komt grotendeel doordat de gehele configuratie van de auto's anders is. De 940 is wat losser geveerd, heeft achterwielaandrijving en is ietwat groter.
De 850 daarentegen is wat sportiever ingesteld (tov de 940

) en heeft FWD. Motorisch is de 850 ook zeer goed, vooral de 2,5 10V met 140pk is een sterk blok. Punten van aandacht zijn echter de carterventilatie en daarmee samenhangend de keerringen. Als de 5 pitter netjes z'n beurtjes krijgt en op tijd wordt gechecked op een verstopte carterventilatie is het werkelijk een onverwoestbaar machientje
En uiteraard heeft de 5 pitter een zeer groot voordeel: HET GELUID!!!!!!

Echt om van te smullen!
Ik kies dus voor de 5 cilinder t.o.v. de 4 pitter, maar dat komt ook grotendeels door de auto die eromheen zit
Gr. Justin
Geplaatst: 07.06.2011 - 09:40
door Dickies940
En de 2.5 20V is dat minder, dat haal ik uit je tekst?
Geplaatst: 07.06.2011 - 09:42
door whitehorsekart
En dat is net als Justin zegt een kwestie van smaak: de 2,3 Lpt heeft vanaf heel lage toeren veel koppel, de 5 cilinders moeten eerst toeren maken. Ik persoonlijk vind dat de 5 cilinders het erg druk hebben, anderen vinden dat sportief. Ik weet wel dat mijn 940 het meeste eruit trekt tussen de 90 en 130 in z'n 5. Het is maar wat je fijn vindt! De 5 cilinders zijn m.i. ook zeer duurzame motoren.
Geplaatst: 07.06.2011 - 09:44
door Dickies940
Maar zit er dan kwaliteitsverschil tussen de 2.5 10V en 2.5 20V behalve de pk's?
Geplaatst: 07.06.2011 - 09:46
door 945i
Ik heb heb 945 gehad met een 230fb blok en heb nu een 2.5 10V 144 pk. (beide met automaat)
Justin omschrijft het verschil in auto's juist, qua motor ben ik 5 cilinder fan geworden.

Geplaatst: 07.06.2011 - 09:50
door Dickies940
Kortom het volgende, wij gaan vandaag beslissen tussen een 940 uit 1995 met een 2.3i benzine met 251.000 estate, staat bij een autohandellaar in Hedel zie marktplaats: Advertentie: 455330903 of een 850 uit 1992, met een 2.5 20V van particulier, in uitmuntende staat!!