Pagina 2 van 3
Geplaatst: 04.06.2011 - 10:59
door V70/2.4D/2003
245 ?? :shock: Wat een draaicirkel. Dan is het hebben van een GT ook wel noodzaak want volgens mij ben je dan handen en voeten nodig om hem door de bochten te krijgen en heb je aldus geen tijd om handmatig ook nog eens lekker in een bak te roeren. In neem aan dat je dat bedoelde met "aangepast rijden"

Geplaatst: 15.06.2011 - 22:41
door Voorn
Ik heb mijn V70 D5 (163PK) met geartronic nu 2 jaar en heb er meteen in het begin Nivomats onder laten leggen en een trekhaak laten monteren leek mij ook wel wat

Verder heb ik een Hobby die gevuld 1450 kg weegt.
Op de beruchte helling bij Luik ben ik als 1e boven. (bijna

). Gewoon met 80 km/h omhoog........heerlijk.
6% helling (Zuid-Frankrijk) je weet niet wat je mee maakt. Omhoog scheuren.
Maar ik doe het rustig aan want ik wil nog lang met de auto doen. Gekocht met 160.000 km en er staat nu 254.000 km op (2 jaar later

)
Wat is de truc bij hellingen?
Kijk op je toerenteller. Maximum trekkracht zit bij 1750 toeren staat er in het boekje. Fijn maar dan loopt ie niet echt lekker. Ik laat hem wat harder lopen en dan loopt de motor veel lekkerder en je hoort gewoon dat de motor er zin in heeft.
Is het nodig om te schakelen. Doe dat dan. Ik zit bij een steile helling in de 4e versnelling. En...........altijd zelfde versnelling naar beneden als je omhoog bent gekomen. In het begin is het even wennen maar het gaat echt snel.
Met deze auto ben ik totaal niet meer bang om de bergen in te rijden.
Heb je nog vragen? Laat het mij horen.
Geplaatst: 15.06.2011 - 23:28
door Gast
Met de hand schakelen, ik laat hem niet beneden de 2000 toeren komen.
Echt top.
Geplaatst: 16.06.2011 - 08:17
door V70 classic
V70/2.4D/2003 schreef:245 ?? :shock: Wat een draaicirkel. Dan is het hebben van een GT ook wel noodzaak want volgens mij ben je dan handen en voeten nodig om hem door de bochten te krijgen en heb je aldus geen tijd om handmatig ook nog eens lekker in een bak te roeren. In neem aan dat je dat bedoelde met "aangepast rijden"

yup
Ik weet dat de AWD van Volvo niet de beste is.
dus daar ga ik met respect mee om.
De banden zijn van de org maatvoering af fabriek.
draaicirkel is acseptabel en hij stuurt niet echt zwaar.
Alleen zoekt ie met spoorvorming licht.
Ik vindt het goed rijden.
grts Ronald
Geplaatst: 18.06.2011 - 10:19
door Voorn
De draaicirkel heeft ook te maken met je bandenmaat. Eerst had ik 225 erom liggen maar de draaicirkel was ?@!3$%@?. Zeker in de parkeergarage had ik daar last van. Ik heb toen bandenmaat 205 genomen en de garage gevraagd om de stuuruitslag stuitjes (ik weet niet of het zo heet :-0 ) weg te halen. Hierdoor werd de draaicirkel 1 m kleiner. Eindelijk kon ik in de parkeergarage zonder al te veel draaien inparkeren.
Geplaatst: 18.06.2011 - 10:33
door Battlecruiser
Ik neem de berghellingen met aanhanger en al gewoon in de automaat met de CrCr erop. De automaat is in combinatie met de CrCr het best in staat om in te schatten welke versnelling er ingelegd moet worden.
En op die manier passeer je dan weer al die handgeschakelde mannetjes die niet op tijd teruggeschakeld hebben en dus enorm terugvallen.
Geplaatst: 18.06.2011 - 11:13
door 945i
Zou er niet op rekenen...
Geplaatst: 18.06.2011 - 16:17
door Gast
Ik moest even 2 x lezen, CrCR = cruisecontrol = CC
Wat @945i al aangeeft, reken er echt niet op.
Zeker bij de wat zwaardere hellingen schakelt de GT te laat terug.
Daardoor rijdt je "onder toeren" (dat hoor je echt), daardoor neemt de temperatuur toe in de bak en motor.
Je zal je temp. meter dan omhoog zien komen. Zeker de GT bak gaat dit niet fijn vinden.
Geplaatst: 19.06.2011 - 10:07
door Battlecruiser
Ik reken er niet alleen op, het is gewoon zo. Ik neem al 14 jaar de Duitse, Italiaanse bergen incl. De Brennerpas met de CrCr op ongeveer 115km (met aanhanger) en dan zie je voortdurend de handschakelmannen (zelfs zonder aanhanger) enorm terugvallen. En blijkbaar kan de automaat daar heel goed tegen om in een ruk naar Italiƫ te rijden.
Maar zoals het op fora zo vaak gaat: degenen die het nooit doen hebben het hoogste woord.
O ja, de temp.meter is er nooit hoger door komen staan. En de bak schakelt heel tijdig terug en gebruikt zelfs de lock-up af en toe als een tussenversnelling om alles vloeiend te laten verlopen.
Ik zou zeggen: stap eens van het totaal achterhaalde idee af dat hand schakelen en beter en stoer zou zijn en probeer eens echt een automaat. Niet voor een enkel ritje, maar koop er eens een en daarna wil je nooit meer terug.
Geplaatst: 19.06.2011 - 10:23
door Battlecruiser
O ja CC is Climate Control, daarom korten we hier cruise control af als CrCr...
Geplaatst: 19.06.2011 - 11:31
door Rippie V70
O ja CC is Climate Control, daarom korten we hier cruise control af als CrCr...
Volgens mij is de climate afgekort de ECC en de cruise de CC.
Maar dit geheel terzijde, en aangevuld met de disclaimer van Battlecruiser

Geplaatst: 19.06.2011 - 11:34
door Battlecruiser
ECC is Electronische CC en CC is gewoon CC.
Geplaatst: 19.06.2011 - 11:51
door V70 classic
Battlecruiser schreef:ECC is Electronische CC en CC is gewoon CC.
Maar als ECC niet E is dan is de CC gewoon een knop warm kouder dan wel Airco.
Zou dus CC wel eens met dat snelheids ding te maken kunnen hebben.
Je moet het niet mooier willen maken dan het is.
grts
Geplaatst: 19.06.2011 - 12:29
door 945i
je praat tegen een leraar, die hebben altijd "gelijk"....

:razz:
Geplaatst: 19.06.2011 - 14:00
door Gast
Battlecruiser schreef:O ja CC is Climate Control, daarom korten we hier cruise control af als CrCr...
Ik wilde net een paar topics linken waaruit blijkt dat CC = Cruisecontrol.
Lees ik net dat leraren altijd gelijk hebben, dus bij deze...

Geplaatst: 19.06.2011 - 17:27
door VolvoFaBulous
Even on-topic.
Ik ben het trouwens wel met Battlecruiser eens dat de combinatie CrCr of desgewenst CC met Geartronic zeer goed werkt. Ik denk wel dat het in het geval van een caravan/aanhanger afhangt van de motor van de Volvo en het gewicht van de caravan/aanhanger. Bij mij is dit 2.5T met caravan van 1100kg (beladen) en dit rijdt perfect; ook helling op in Frankrijk, schakelen op tijd en volledig automatisch, geen last van oplopende temperaturen, voor zover afleesbaar uiteraard.
Volgens mij heeft Battlecruiser ook een 2.5T en spreekt hij over een aanhanger.
Ik kan me voorstellen dat een zware caravan veel meer van de Geartronic vergt en dat zelf schakelen veiliger voor de combinatie is.
Ik ben overigens zeer tevreden met de Geartronic en zou inderdaad niet meer zonder willen.

Alweer eens met Battlecruiser dus.
M.vr.gr.
Geplaatst: 19.06.2011 - 20:11
door Battlecruiser
AlexV70 schreef:Battlecruiser schreef:O ja CC is Climate Control, daarom korten we hier cruise control af als CrCr...
Ik wilde net een paar topics linken waaruit blijkt dat CC = Cruisecontrol.
Lees ik net dat leraren altijd gelijk hebben, dus bij deze...

Ik zal de hatelijke opmerkingen maar negeren.
Op allerlei autosites gebruiken ze CC door elkaar voor CrCr en Clim. Control. Dat geeft veel verwarring. Ook hier.
Daarom hebben we jaren terug al een poging gedaan om daar duidelijker in te zijn. CrCr is bijna niet mis te verstaan.
Maar helaas is het nog niet helemaal gelukt.
Geplaatst: 19.06.2011 - 20:15
door 945i
Vind CrCr ook nergens op slaan, zeg Cr Co. Of gewoon cruise.
Geplaatst: 19.06.2011 - 20:15
door Battlecruiser
Ik heb op de vier Volvo's die ik in die jaren gebruikt heb met aanhanger overigens nooit een extra oliekoeler voor de automaat gehad, omdat een aanhanger van zo'n 1000 kilo nog niet zo'n probleem is.
Maar voor iets zwaarders, zoals een caravan, zou ik toch een oliekoeler en een wat lagere snelheid op de CrCr adviseren.
O ja, als je 's nachts rijdt is er nooit politie te zien, dus kan je met een (tamelijk) gerust hart harder dan de belachelijk lage snelheid van 80/90 rijden.
Geplaatst: 19.06.2011 - 20:33
door toppertje
het is niet alleen het gewicht,maar wat denk je van de luchtweerstand
aanhanger vs. caravan?
ik denk dat als je 90km/u rijd met een aanhanger van 1200kg,dit niet
zo,n zware belasting is dan een caravan van 800kg.