Pagina 2 van 4
Geplaatst: 23.10.2012 - 20:04
door alexandretti
OK, heb je de olieteller stand en de adaptieve waarden ook laten resetten?
Nee, daar heb ik ook nog niks over gehoord...gaat op m,n lijstje , bedankt.
Update volgt
Geplaatst: 23.10.2012 - 20:10
door Ben
Mods break
Laat svp alle quote-codes staan als je quote.
Ander wordt het bericht onleesbaar.
Geplaatst: 23.10.2012 - 20:27
door evert65
ik vind het een beetje vreemd, de bak laten flushen , maar je weet niet meer door wie een waar.............
of hij gereset is en welke olie er in zit weet je niet............
heeft je schoonmoeder het soms gedaan in opdracht van jou?
verder tja die klachten die heb ik ook een beetje maar dan tussen de 1 en de 2 een bonk
balen man dat je al zoveel geld kwijt ben aan je volvo !!
succes met uitzoeken, en zoals Gouwe zegt laat je niks zomaar aanpraten
Geplaatst: 23.10.2012 - 20:36
door Varioclean
@ Gouwe,
Volvo specificeert de JWS3309 norm voor de bakolie omdat speciale additieven inderdaad vereist zijn vanwege de zgn. "limited slip" lock-up van de hoogste versnellingen. De limited slip is een uitvinding eind jaren negentig van de fabrikant van de meeste Volvo automaten: AisinWarner. Dit houdt in dat de lock-up in de hoogste versnellingen niet helemaal een vaste overbrenging is, maar een beperkte slip toestaat. Dit wordt gedaan zodat aandrijftrillingen die aanwezig zijn als de koppelomvormer wordt overbrugd, toch worden uitgedempt, doordat er dan niet helemaal een vaste verbinding is tussen de motor en de aangedreven wielen. In de tijd daarvoor merkte je altijd duidelijk wanneer de koppelomvormer bij ongeveer 90km per uur werd overbrugd met lichte trillingen en bijgeluid.
Deze limited slip wordt door de computer van de automaat (tcm) geregeld en tussen de 0 en 5% gehouden, niet veel meer natuurlijk anders kan de koppelomvormer net zo goed zijn werk doen en de lockup worden uitgeschakeld. Nu komt het geheim van de JWS3309 spec additieven: zij bepalen de wrijvingscoefficient van de slip tussen de twee koppelingsplaten van de koppelomvormer van de lock-up. De additives zorgen ervoor dat de wrijving tussen de koppelingsplaten niet te stroef wordt op het moment dat ze helemaal of bijna helemaal op elkaar ingrijpen, zodat de regeling van de druk op de lock-upkoppeling goed doseerbaar is voor de computer, en er dus weinig op en neer geregeld hoeft te worden, en dus minimale slijtage op deze koppelingsplaten is,
en ook geen trillingen agv van instabiliteit van dit regelsysteem van tcm,olie en koppeling ontstaan (shudder). De JWS3309spec alleen is niet voldoende uiteraard voor het goed functioneren van de lock-up, als de bakolie verouderd en vervuild raakt met sludge of slijtage deeltjes wordt de wrijvingscoefficient van het contact tussen de koppelingsplaten ook beinvloed, dus tijdig verversen, vooral van de standaard minerale, olie die snel verouderd, blijft ook belangrijk. Met het bakspoelen wordt veruit de meeste olie ververst dus is beter dan alleen verversen. Ook het kleppenhuis van de bak spint garen bij nieuwe bakolie, vuildeeltjes die slijtage veroorzaken verdwijnen, en nog belangrijker: de juiste wrijvingscoefficient van de slip op de lock-up maakt de regeling rustiger en spaart zo de zuigerslijtage in het kleppenhuis, zodat het kleppenhuis,
dat inclusief montage gauw een kleine duizend euro kost ook een jaar of wat langer meegaat op de automaatbak. De verdere voordelen voor de levensduur van de bak spreken voorzich bij schone, niet geoxideerde olie.
met vriendelijke groeten, de techneuten van VarioClean
Geplaatst: 23.10.2012 - 22:41
door evert65
leuk de jongens van varioclean kletsen mee!
we hebben het wel eens over jullie

Geplaatst: 23.10.2012 - 23:10
door Turbodesk
Eindelijk het complete verhaal over de werking van onze automaatbak.
Dit ondersteund volledig het verhaal van mij en nog een paar forummers.
Ik hoop dat iedereen nu inziet dat de juiste olie wel degelijk heel belangrijk is.
Geplaatst: 23.10.2012 - 23:38
door alexandretti
Varioclean....Ik ga jullie maar eens bellen morgen..
Geplaatst: 23.10.2012 - 23:49
door M@rcel
Varioclean schreef:dus tijdig verversen, vooral van de standaard minerale, olie die snel verouderd, blijft ook belangrijk
Lees ik hier dat er betere olie is dan de standaard minerale olie?
Geplaatst: 24.10.2012 - 00:10
door Gast
Feitelijk zegt Varioclean dat je moet flushen met minerale ATF, tenminste zo lees ik het.
Geplaatst: 24.10.2012 - 00:55
door Varioclean
Minerale en synthetische olie zijn beiden goed, zolang ze maar aan de JWS3309 spec voldoen. Zie het maar als het verschil tussen spaghetti en macaroni, als er maar dezelfde Bolognese saus op zit is het goed.
(Amsoil en Motul hebben bv een synthetische JWS3309)
http://www.amsoil.com/storefront/atf.aspx
Varioclean.
Geplaatst: 24.10.2012 - 10:22
door Turbodesk
Arthur, mag ik uit jouw verhaal concluderen dat de BG atf olie dus niet voldoet aan de 3309 specificatie?
Geplaatst: 24.10.2012 - 11:55
door Gouwe
Varioclean schreef:@ Gouwe,
Volvo specificeert de JWS3309 norm voor de bakolie omdat speciale additieven inderdaad vereist zijn vanwege de zgn. "limited slip" lock-up van de hoogste versnellingen. ............................................ De verdere voordelen voor de levensduur van de bak spreken voorzich bij schone, niet geoxideerde olie.
met vriendelijke groeten, de techneuten van VarioClean
Bedankt Varioclean. Dit was mijn conclusie ook na enig research werk, onder meer door het patent van Aisin Warner hierover te bestuderen.
Ik vind het vooralsnog dan ook jammer dat mijn dealer BG olie gebruikt met als reden dat Volvo met de AW55 bakken op het spec sheet staat van BG als zijnde geschikt voor. Er wordt in dat hele spec sheet nergens gerefereerd aan het feit dat de olie approved is door Volvo of Aisin en ook vind ik geen enkele vermelding dat deze olie voldoet aan de norm JWS3309. Ik ben dus bang dat ik geen goede olie in mijn automaat heb en zie jullie reactie op de vraag van Turbodesk dan ook met belangstelling tegemoet.
Geplaatst: 24.10.2012 - 12:48
door Varioclean
@ Turbodesk
Wij hebben geen beschikking over het datasheet van de BG olie.
Het is in elk geval een atf3 volsyntheet en in de USA een gebruikelijke olie.
mvgr Varioclean
Geplaatst: 24.10.2012 - 19:54
door Gast
Varioclean schreef:@ Turbodesk
Wij hebben geen beschikking over het datasheet van de BG olie.
Het is in elk geval een atf3 volsyntheet en in de USA een gebruikelijke olie.
mvgr Varioclean
Dat is bijzonder, want deze gebruiken jullie toch ook? Sterker nog: door jullie is mijn automaat geflusht.
Feitelijk zeggen jullie nu dat deze niet geschikt is voor mijn Geartronic.
Geplaatst: 24.10.2012 - 21:54
door Turbodesk
Varioclean schreef:@ Turbodesk
Wij hebben geen beschikking over het datasheet van de BG olie.
Het is in elk geval een atf3 volsyntheet en in de USA een gebruikelijke olie.
mvgr Varioclean
Ik heb je de datasheet zonet per email gestuurd.
Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen n.a.v. de datasheet.
Geplaatst: 25.10.2012 - 08:57
door piotrV70
@AlexV70 omdat het vanuit Drenthe redelijk te berijden is overweeg ik ook een powerflush bij VarioClean. Wat zijn je ervaringen en is de prijs een beetje gelijk aan wat anderen rekenen ?
Geplaatst: 25.10.2012 - 12:36
door Varioclean
De datasheets van JWS3309spec atf en bg universal atf zitten dicht tegen elkaar.
http://www.denhartogbv.com/cms/mobil-atf-3309-en
De datasheets geven niet alle informatie over de ATF maar laten bv wel zien dat bij de gebruikstemperaturen 40 en 100 graden C de viscositeiten van beide atfs op ongeveer 35 resp. 7 cSt zitten, wel verbrandt de BG pas bij hogere temperatuur. BG is synthetisch en zal lang stabiel blijven.
Of de wrijvingscoefficienten van de koppelingen bij BG gelijk zijn aan die van JWS3309spec is niet aan te tonen. In de praktijk wordt de atf in de USA door veel specialisten en Volvo dealers gebruikt als voordelig alternatief voor de Volvo atf.
BG geeft zelf aan dat het bruikbaar is als JWS3309 alternatief.
Ze geven ook aan geschikt voor Lexus te zijn (AisinWarner bakken)
http://prayertr.ipower.com/swbgaz/media ... 5B1$5D.pdf
De gevoeligheid van de koppelingsplaten van de AisinWarner bakken voor de juiste wrijvingscoefficienten van de atf is niet groot wat betreft dekoppelingen van de versnellingen in de bak zelf en bovendien is de JWS3309spec geen extreme spec maar meer een recept voor niet te veel en niet te weinig wrijvingsverbeterende ingredienten.
Geoxideerde of vervuilde atf of uitgewerkte toevoegingen in de atf ,is een veel groter gevaar voor het niet goed werken van de limited slip van de lockup dan het niet precies helemaal beantwoorden aan de JWS3309 spec van de atf. Maw oude gebruikte JWS3309 atf is al helemaal geen WS3309 atf meer. Nieuwe bijna JWS3309 is beter dan oude JWS3309 en omdat BG synthetisch is en dus stabiel, kan oude BG atf zelfs beter zijn dan oude "helemaal JWS3309" atf. Misschien dat daarom juist in de USA BG veel wordt gebruikt, omdat men daar in het algemeen minder onderhoud doet aan de auto's, en elke 30.000km nieuwe originele minerale atf toch iet wordt uitgevoerd, doet men daarom maar een stabiele syntheet in de auto, die dan als hij oud wordt de eigenschappen van even oude originele, maar minder stabiele JWS3309, atf overstijgt.
Als de bak oud is ,minder druk levert, het kleppenhuis al slijtage heeft, en
de koeling van de bak slechter circuleert, sludge in de automaat kanalen verstopt, of juist lekken dichthoudt, en de motor iets te warm loopt, of de luchtmassameter niet meer nauwkeurig is, kan het puur toeval worden met welke atf de bak nog het beste schakelt. Vaak wordt het dan interessanter om te kijken of de koppelomvormer versleten is of, wat meestal zo is, het kleppenhuis, of soms de bak zelf. Atf spec is vergeleken bij deze problemen vaak alleen voor de fijnproevers.
Een extra atf koeler monteren op de Volvo is ook een goede investering omdat temperatuurbestendigheid van de atf ook een grote bottleneck is in de constructie. Extra additives zoals Lubegard Platinum kunnen ook veel goed doen en maken bijwijze van spreke gehakt van de hele JWS3309 discussie. Grootste vraagteken blijft waarom Volvo geen regelmatige verversingen voorschrijft terwijl ze wel heel kritisch is over welk soort atf in de auto's moet.
Grootste probleem bij oudere Volvo automaten is vaak slijtage op het kleppenhuis waardoor de koppelingsplaten in de bak en koppelomvormer lock-up ook sneller gaan slijten en dus het kleppenhuis de bak opvreet, ook bij nieuwe, juiste atf.
Geplaatst: 25.10.2012 - 13:39
door M@rcel
Goed verhaal! Dank je wel!
Als ik goed interpreteer wat hierboven staat, zou dit een goeie strategie kunnen zijn:
Elke 100.000km spoelen met een synthetische atf waarvan de fabrikant aangeeft dat het een goede vervanger is voor JWS3309 (mineraal).
Hoe is slijtage aan het kleppenhuis te merken? Is het zinvol om dit (preventief) te reviseren bij bv 300.000km?
Geplaatst: 25.10.2012 - 14:15
door Gerardf
Mijn automaat is twee keer geflushed met de BTG olie. Op zich schakeld alles goed. Echter in de vakatie in bergachtig gebied merkte ik dat de de olie warmer werd dan voorheen omdat nablaas functie veel vaker in werking trad.
Voor de flush gebeurde dit alleen wanneer de caravan aangekoppled was, nu gebeurde dit ook na een normale bergrit. Betekend dit dat ik beter een extra atf koeler moet monteren, of is dit op te lossen met een andere olie soort?
Geplaatst: 25.10.2012 - 17:35
door Gouwe
M@rcel schreef:Goed verhaal! Dank je wel!
Als ik goed interpreteer wat hierboven staat, zou dit een goeie strategie kunnen zijn:
Elke 100.000km spoelen met een synthetische atf waarvan de fabrikant aangeeft dat het een goede vervanger is voor JWS3309 (mineraal).
Hoe is slijtage aan het kleppenhuis te merken? Is het zinvol om dit (preventief) te reviseren bij bv 300.000km?
Varioclean, bedankt voor jullie bijdrage inderdaad.
Aanvulllend op de vraag van Marcel ben ik benieuwd of jullie een verklaring hebben voor het feit dat mijn bak (bij koude motor en dus olie van de bak) perfect schakelt, maar dat met name in file rijden, bij warme olie, de bak af en toe de kluts lijkt kwijt te zijn. Zit hier een bepaalde logica in? Mijn bak is 2000km geleden gespoeld en voorzien van BG olie.
Ben benieuwd naar jullie input.
Tweede vraag is dat ik van AW begrijp dat de friction modifiers in de JWS3309 olie zo belangrijk zijn om het zogenaamde shudder effect te voorkomen. Het lijkt er dus op dat de juiste samenstelling en hoeveelheid van additieven heel belangrijk is, of zie ik dat verkeerd en is dat "bangmakerij"?
Jullie redenatie volgend zou je dus het beste voor Motul vol syntheet met JWS 3309 spec kunnen kiezen. Hoewel ik van de spec sheet niet kan afleiden of de olie voldoet aan de standaard of alleen door de fabrikant als passend voor wordt opgegeven.