Ik durf hier niet te beweren dat het NIET aan de bak kan liggen, maar kijk eens op 'matthew's volvosite' (even googlen indien niet bekend) daar staat ergens een lijst met symptomen van een defecte (rakende) ETM. Het euvel van dat pendelen van het toerental staat daar ook bij.
Link er even bij gezocht:
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... 12&t=17252
Het zou ook mijns inziens de enige logische verklaring zijn waarom hij het wel doet als je met het voetje gas geeft en niet als je op cruisecontrol rijdt. Voor een bak zou dat verschil nl. niet uit moeten maken.
Die van mij had het ook zo nu en dan en nadat hij aan de kast hing voor het inleren van een koelvloeistof temp. meter maakte de chef wrkplaats de opmerking: 'zo, ben je ook gelijk weer even van die storing van je gasklephuis verlost' (de nieuwe software met grotere toleranties zat er al twee jaar in, toen had ik de eerste tekenen al, vanzelf gasgeven bij stationair stilstaan). En sindsdien (maand geleden) heeft hij ook niet meer gependeld met het toerental. En dit deed hij toch wel enkele keren per week voordien.
Ik ga dus geheel voor het gasklephuis dat begint te begeven, temeer omdat de bak verder perfect schakeld en niet slipt. Ik heb ook nog de eerste ETM er op zitten (witte sticker) en 160.000 km, dus zou ook niet heel vreemd zijn. Zijn er die bij 40.000 al de geest gaven.