Pagina 2 van 3
Geplaatst: 28.06.2011 - 12:43
door Dexter
Bedankt allemaal voor de nuttige reacties.
Ik ben zelf ook benieuwd of deze klus mij tegen of mee zal vallen. Gewoon rustig alles doen, dan moet het goed komen.
Als ik de intercooler voor aanstaande donderdag binnen heb, ga ik waarschijnlijk donderdag de klus uitvoeren.
Mijn ervaringen post ik hier wel weer.
Geplaatst: 28.06.2011 - 14:39
door JeffreyDM
Ik heb over een paar maanden ook de intercooler vervangen van mijn s60 , geloof me de bumper hoeft er echt niet van af ! Een goed uurtje klussen en je zal versteld staan hoever je geraakt . ik heb de condensor van de airco omhoog gehangen met ty-wraps ... de radiator komt met de intercooler er samen vanonder.
Veel succes !!
Geplaatst: 28.06.2011 - 14:52
door Maus-met-Volvo
...daar wil ik foto's van zien! Zie er het nut niet van in om het op deze manier te doen, je moet dan de fan verwijderen en ik vraag me af hoe je de intercooler voorbij het plaatswerk krijg waar deze tegenaan geschroeft is, laat staan hoe je de tiewraps aan de condensor krijgt met gemonteerde bumper... Dan moet je je koelsysteem nog aftappen want de slangen van je radiator moet je dan volgens mij dan ook verwijderen. Dan moet-ie er volgens mij onderlangs uit wat alleen kan als je een smeerput of een brug hebt. in de tijd dat ik dit stukje schrijf is de bumper er al vanaf... Volgens mij kan het niet maar ben benieuwd naar de foto's.... Trouwens, bij de dealer staat er 3 uur voor, ik heb het op straat in 3,5 uur gedaan dus in een uurtje geraak je m.i. niet heel ver...
Geplaatst: 28.06.2011 - 18:54
door JeffreyDM
Maus-met-Volvo schreef:...daar wil ik foto's van zien! Zie er het nut niet van in om het op deze manier te doen, je moet dan de fan verwijderen en ik vraag me af hoe je de intercooler voorbij het plaatswerk krijg waar deze tegenaan geschroeft is, laat staan hoe je de tiewraps aan de condensor krijgt met gemonteerde bumper... Dan moet je je koelsysteem nog aftappen want de slangen van je radiator moet je dan volgens mij dan ook verwijderen. Dan moet-ie er volgens mij onderlangs uit wat alleen kan als je een smeerput of een brug hebt. in de tijd dat ik dit stukje schrijf is de bumper er al vanaf... Volgens mij kan het niet maar ben benieuwd naar de foto's.... Trouwens, bij de dealer staat er 3 uur voor, ik heb het op straat in 3,5 uur gedaan dus in een uurtje geraak je m.i. niet heel ver...
Foto's heb ik er niet van gemaakt , dan zou het zo snel niet gaan... idd fan verwijderen , en koelvloeistof aftappen ... wooow wat een werk . ik heb de wagen op twee oprijrampjes gereden en de intercooler langsonder uitgehaald.
Het is niet omdat jij het niet kan dat iemand anders het ook niet kan hoor...
Geplaatst: 28.06.2011 - 19:34
door JeffreyDM
speciaal voor maus ...
Ik hoop dat je nu genoeg uitleg hebt en als het toch nog niet duidelijk zou zijn stuur een mailtje naar volvo en leg het uit dat VADIS niet klopt of dat je er het nut niet van inziet !
Voordat je op iemand "schiet" zorg dat je goed in je schoenen staat.
Voor foto's zie vadis ...
Replacing the radiator / charge air cooler (CAC)
Special tools: 999 5972
Removal
Removing the radiator unit
Remove the engine cooling fan (FC) according to Engine cooling fan (FC), replacing .
Disconnect the charge air pipe for the charge air cooler (CAC) on the left-hand and right-hand sides. Fold the hoses out of the way.
Remove the screws for the cooler unit on the front cover plate
Remove:
-the two upper screws holding the air conditioning aggregate together
-the expansion tank cap.
Block the upper radiator hose with lock grip pliers.
Disconnect the hose from the radiator. Collect the coolant that flows out.
Work under the car
Remove:
-the air baffles
-the lower oil cooler hose from the cooler unit (automatics only). Protect the hose opening
-Note! Collect the oil from the oil cooler in a container.
-the screw (1) for the cable harness on the front edge of the sub-frame.
Disconnect the connector from the condenser on the right side. Press the spring to disconnect the connector.
Drain the coolant
-Block the lower hose coolant hose with lock grip pliers
-Apply a hose on the nipple at the radiator
-Feed the hose down to a container
-Open the nipple and drain off the coolant.
Work under the car
Hang up the condenser using tie straps on the right-hand side in the pipe for the receiver drier and on the left-hand side in the pipe for the condenser.
Remove the lower screws holding the air conditioning aggregate.
Hint: The following step requires two people.
Disconnect the radiator and the charge air cooler (CAC) firstly from the left and then from the right-hand side by removing the two screws.
On the right-hand side, press the cable duct and the compressor hose towards the engine. At the same time release the radiator and charge air cooler (CAC) downwards on the right-hand side. Then release the radiator and charge air cooler (CAC) on the left-hand side. Ensure that the mounting for the radiator and charge air cooler (CAC) passes the AC pipe.
Disconnect the hose from the radiator to the expansion tank.
Remove the radiator / charge air cooler (CAC).
Installation
Installing the radiator and charge air cooler (CAC)
Hold the radiator unit. Secure the hose from the expansion tank to the radiator. Use a new clamp.
Check that the 2 plastic nuts are in position on the radiator.
Lift up the radiator and charge air cooler (CAC) on the left-hand side. Ensure that the mounting for the charge air cooler (CAC) passes above the AC pipe. Lift the right-hand side while pressing the cable duct and the compressor hose towards the engine.
Thread the screws for the radiator and charge air cooler (CAC) into the member.
Connect the connector to the right-hand side of the condenser.
Install the lower screws to assemble the air conditioning aggregate. Tighten the screws. Tighten to 10 Nm.
Remove the tie straps.
Check that the air conditioning aggregate is against the rubber seal. Secure.
Tighten the air conditioning aggregate to the member. Tighten to 25 Nm.
Install the lower radiator hose.
Remove the lock grip pliers.
Install the screw for the mounting for the engine wiring cable duct at the front edge of the sub-frame.
Install the lower oil cooler hose on the air conditioning aggregate (automatic transmissions only).
Lower the car.
Installing the screws for the air conditioning aggregate
Install the upper screws to assemble the air conditioning aggregate. Tighten the screws. Tighten to 10 Nm.
Install the screws for the air conditioning aggregate on the front cover plate. Tighten to 10 Nm.
Install:
-the charge air pipe on the left and right-hand sides of the radiator
-the upper radiator hose.
Installing the engine cooling fan (FC)
To install the engine cooling fan (FC), see Engine cooling fan (FC), replacing .
Topping up the coolant
-Install the cap on the expansion tank
-Run the engine until the thermostat has opened
-Stop the engine. Top up if necessary.
Geplaatst: 29.06.2011 - 08:38
door Maus-met-Volvo
Zo jeffrey.... Gaat-ie lekker?! Dat ik het nut ergens niet van in zie hoeft nog niet te zeggen dat het niet juist is; Volgens mij mag ik ook een mening hebben en die lijkt me wel duidelijk met de nodige "volgens mij..." vermeldingen. Een beetje kort door de bocht reactie van jou kant "Omdat jij het niet kan..." Voorlopig zit mijn intercooler er ook in dus geen voorbarige conclusies alsjeblieft.... Volgens mij is de manier waarop ik het heb gedaan makkelijker en overzichtelijker als je geen brug of iets dergelijks hebt, maar ja, jij hebt het volgens VIDA gedaan, dus zal dat per definitie de betere zijn... Case closed wat mij betreft...
Geplaatst: 29.06.2011 - 09:36
door Dexter
Intercooler is binnen, dus ik ga morgen bezig.
Ik hou toch maar de manier van Maus-met-Volvo aan. Lijkt mij persoonlijk ook de makkelijkste manier. Geen/weinig gedoe onder de auto en aftappen van de koelvloeistof is ook niet nodig.
Geplaatst: 29.06.2011 - 09:53
door Maus-met-Volvo
Misschien ten overvloede, ik heb de handleiding van Ramses S60 D5 geartronic gebruikt:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight= en dat werkte heel erg goed.
Succes!!
Geplaatst: 29.06.2011 - 14:27
door Dexter
Ja, idd. De eer voor de handleiding gaat uiteraard naar Ramses S60 D5 geartronic.
Ook de beschrijving voor het demonteren de bumper van V70Rene in
dit topic en van V70/2.4D/2003 in het topic waar we nu in bezig zijn, zijn zeer nuttig.
Allen alvast bedankt hiervoor.
Geplaatst: 29.06.2011 - 16:35
door JeffreyDM
Maus-met-Volvo schreef:Zo jeffrey.... Gaat-ie lekker?! Dat ik het nut ergens niet van in zie hoeft nog niet te zeggen dat het niet juist is; Volgens mij mag ik ook een mening hebben en die lijkt me wel duidelijk met de nodige "volgens mij..." vermeldingen. Een beetje kort door de bocht reactie van jou kant "Omdat jij het niet kan..." Voorlopig zit mijn intercooler er ook in dus geen voorbarige conclusies alsjeblieft.... Volgens mij is de manier waarop ik het heb gedaan makkelijker en overzichtelijker als je geen brug of iets dergelijks hebt, maar ja, jij hebt het volgens VIDA gedaan, dus zal dat per definitie de betere zijn... Case closed wat mij betreft...
Tuurlijk mag jij ook een mening hebben ... waarom anders dit forum . Maar als ik je bericht leesde leek het net of ik loog of debiel was

(vandaar de reactie) .Ik doe helemaal geen voorbarige conclusies .. zou niet weten wat je daarmee bedoeld. Ik zeg ook niet dat jou manier niet klopt . Maar goed no hard feelings wat mij betreft . Elk zijn manier als het uiteindelijk maar werkt .
Geplaatst: 01.07.2011 - 18:36
door Dexter
Gister ben ik bezig geweest om de intercooler te vervangen. Het is gelukt en dankzij de duidelijke handleiding is het ook best snel gegaan vind ik. Ik heb er totaal 4 uurtjes over gedaan. Vind ik meevallen voor een eerste keer.
Het lastigste vond ik toch om de oude intercooler tussen de radiateur en de condensor vandaan te krijgen zonder de rest te beschadigen. Ik heb de tip ook gebruikt om stukken karton ter bescherming te gebruiken. Dat heeft wel geholpen, maar het is gewoon erg krap.
De bumper verwijderen stelt echt helemaal niks voor. Als je wilt kun je dat in 10 minuutjes doen.
De oude intercooler was duidelijk lek. Het lijkt wel alsof hij aan de onderkant helemaal uitgezet is. De onderkant loopt ook niet meer recht, maar helemaal bol naar beneden toe. Ik zal nog wel even een foto daar van maken en die hier posten.
Nogmaals, allemaal bedankt voor de handleiding/tips/adviezen etc.
Geplaatst: 01.07.2011 - 20:48
door Dexter
Hierbij de foto van de oude intercooler.
De auto rookt trouwens niet meer en ik merk nu toch wel dat ik wel vermogensverlies had. De auto heeft echt wel weer meer vermogen nu.
Geplaatst: 02.07.2011 - 07:51
door V70/2.4D/2003
Kan iemand van de heren/dames techneuten mij eens uitleggen hoe die intercooler een dusdanig gezwel kan kweken? Het lijkt wel of hij plaatselijk is opgeblazen.
Geplaatst: 02.07.2011 - 17:10
door toppertje
V70/2.4D/2003 schreef:Kan iemand van de heren/dames techneuten mij eens uitleggen hoe die intercooler een dusdanig gezwel kan kweken? Het lijkt wel of hij plaatselijk is opgeblazen.
troep en rotzooi in de intercooler icm. met de overdruk
en het plaatje is kompleet.
Geplaatst: 02.07.2011 - 18:33
door V70/2.4D/2003
Tja, dat klinkt logisch, dat dan weer wel. Soort van dure obstipatie zeg maar.
Geplaatst: 12.07.2011 - 11:13
door Maus-met-Volvo
Sodeknetters!! Heb jij even eer van je werk!? Ik had enkel een gaatje...
Geplaatst: 12.07.2011 - 12:21
door edraket
Hier de foto's van mijn intercooler. Zoals je ziet is de onderste rij helemaal opgezwollen, en daar is ook het scheurtje ontstaan.
Dit gebeurt doordat de druk op de intercooler gewoon hoog is en het een dun alu coolertje is. Er staat bijna continu 2,5 bar op te drukken en dan gebeurt dit.
De foto is niet vertekend voor wat betreft de bolling van de intercooler!
En het gaatje. In de bovenste foto kun je die rechtsonder nog zien zitten:

Geplaatst: 12.07.2011 - 14:07
door JeroenSpock
Die 3 koelers, is dat vanaf de bumper:
Airco, intercooler, koelwater of intercooler, airco, koelwater?
Geplaatst: 12.07.2011 - 14:28
door V70/2.4D/2003
Volgens mijn bescheiden theoretische techneutische kennis is het optie 1.
Geplaatst: 12.07.2011 - 14:47
door edraket
Klopt.
: vanaf de voorkant: condensor, intercooler, radiator