Pagina 2 van 3
Geplaatst: 27.02.2006 - 22:25
door sanco
bart simpson schreef:Een basis V50 2.0D kost je € 33.220,-- waar een basis V50 D5 je € 38.880,-- kost, maar in die prijs zit dan wel een geartronic
van € 2.650,-- mee....
Ik denk juist dat Volvo wel een heel scherpe prijskwaliteitsverhouding neerzet met deze V50 D5 automaat.
tsja, ik weet het wel, als je inderdaad vergelijkt met deze merken lijkt het mee te vallen. Maar ja, realiseer je wel: 40mille is wel bijna 90 duizend oude guldens.. en dat voor een ietwat oneerbiedig gezegd veredelde "Focus" wagon..... had dat 4 jaar geleden eens gezegd...!
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben nog steeds blij met de mijne, maar had me stiekum verheugd op een heerlijk smeuige 5 cil diesel in mijn evt volgende auto. Dus laten we het maar houden op een kleine teleurstelling mijnerzijds.
Ik persoonlijk zou graag de geartronic laten voor wat het is en vervolgens de voor de D5 standaard ca 400Nm koppel laten zitten icm de 6 bak. Misschien scheelt dat precies
1) een paar kg die flink doortikken in de belasting
2) een kleine 3 mille in aanschaf
3) ca 1 l /100 km in verbruik (met als bijkomend voordeel een acceptabele actieradius met de nog steeds "kleine" tank?!)
en wie weet hoe belangrijk dat nog wordt als we volgend jaar stickers mogen plakken op onze VERVUILENDE bolides. (tsja, waar een klein land groot in kan zijn: wederom de auto als melkkoe en schuldige aanwijzen voor een grensoverschrijdend, voornl van oorsprong industrieel probleem (fijnstof etc)
Overigens zonder nu een discussie te willen ontketenen over welke auto je nu met welke mag of moet vergelijken: ik denk dat Toyota een dijk van een auto neerzet met de D4D CAT, maar ik voel er zo weinig bij. Vwbt de Audi en BMW, die zijn in mijn ogen toch nog wel een tikje hoger ingeschaald, maar daarnaast gewoon te duur. En hoe zuinig en goed de 2L VAG TDI ook moge zijn. Hij komt qua loopcultuur niet in de buurt van een moderne commonrail en is dus geen serieuze optie voor mij. Enne, morgen ga ik gewoon weer genieten van mijn eigen kar. dank voor jullie reacties!
Geplaatst: 28.02.2006 - 11:34
door BG_V50
Luc1 schreef:enig idee wat de prijzen in belgie zullen zijn ?
Als ie in NL een 3000 euro duurder is, zal dat in Belgie ook wel ongeveer zijn, dus voor een 30K zal je waarschijnlijk al buitenrijden ermee,
maar onze BIV (+-1250) en jaarlijkse rijtaks (+-700 euro) zijn een aardig geschenkje van vadertje staat erbovenop.
(BIV 2.0D = 492, taks=411 euro).
Zou trouwens eens goed kunnen dat die D5 zuiniger gaat zijn dan de 2.0D.(Misschien niet op papier, maar wel in de praktijk)
Geplaatst: 28.02.2006 - 11:59
door V480-S60
BG_V50 schreef:Als ie in NL een 3000 euro duurder is, zal dat in Belgie ook wel ongeveer zijn, dus voor een 30K zal je waarschijnlijk al buitenrijden ermee,
maar onze BIV (+-1250) en jaarlijkse rijtaks (+-700 euro) zijn een aardig geschenkje van vadertje staat erbovenop.
(BIV 2.0D = 492, taks=411 euro).
Zou trouwens eens goed kunnen dat die D5 zuiniger gaat zijn dan de 2.0D.(Misschien niet op papier, maar wel in de praktijk)
Nou die BIV moet je dan wel elke keer bijbetalen bij koop maar dat weegt niet op tegen onze BPM (is circa 20% van de netto prijs en dan nog de 19% BTW.)
En die rijtaks is bij ons de motorrijtuigenbelasting en die is voor diesels met dat gewicht ook meer dan 1000 Euro per jaar.
Geplaatst: 28.02.2006 - 12:10
door bart simpson
sanco schreef:tsja, ik weet het wel, als je inderdaad vergelijkt met deze merken lijkt het mee te vallen. Maar ja, realiseer je wel: 40mille is wel bijna 90 duizend oude guldens.. en dat voor een ietwat oneerbiedig gezegd veredelde "Focus" wagon..... had dat 4 jaar geleden eens gezegd...!!
Dat is natuurlijk onzin, er zijn delen van Ford voor het onderstel gebruikt, maar je kunt niet bij Ford binnenlopen en daar uit het magazijn delen halen die 1op1 zullen passen.
Bij Audi zullen ook delen van VW gebruikt worden en daar is het ineens geen item.
sanco schreef:een paar kg die flink doortikken in de belasting!
+/- € 100,-- per jaar....
Geplaatst: 28.02.2006 - 12:25
door V480-S60
bart simpson schreef:Bij Audi zullen ook delen van VW gebruikt worden en daar is het ineens geen item.
Juist ja, en daar zie je zelfs in het interieur dat ze broer en zus zijn. (om het maar even plastisch uit te drukken).
Een S40-V50 lijkt totaal niet, inwendig en uitwendig, op een Focus (of de Mazda3 om die er ook maar even bij te halen)
Wees blij dat je de onderstellen kunt delen. Anders was een S40-V50 zo maar 2500 Euro duurder geweest (als het niet meer is.)
Geplaatst: 28.02.2006 - 12:35
door bart simpson
De vraag bekruipt me bij dit soort "geleuter" dan ook altijd waarom iemand dan niet meteen in een Focus ging rijden, hij "is" immers in de perceptie van de "leuteraar" hetzelfde.
Geplaatst: 28.02.2006 - 13:19
door V480-S60
Bart, ik kan hier bomen over opzetten, en we zijn het eens merk ik. Daarom stop ik anders gaan we teveel off topic.
Ik moet wel nogmaals kwijt dat het gewoon veel geld is. Maar ja Autorijden is duur, en een VOLVO is ook wat duurder als een ander merk. (Nee geen namen meer.) Waarbij ik moet opmerken dat ook van die merken de prijzen omhoog geschoten zijn. Maar ik rij uit overtuiging VOLVO, omdat de uitstraling van het merk mij al meer dan 10 jaar past.
Geplaatst: 28.02.2006 - 13:44
door bart simpson
Het is linksom of rechtsom veel geld, natuurlijk is dat zo...
Ik probeer het alleen wat te relativeren door een aantal competitors in hetzelfde premiumsegment te laten zien die substantieel duurder zijn.
Alles is (helaas) duur geworden.
Geplaatst: 28.02.2006 - 17:38
door sanco
bart simpson schreef:De vraag bekruipt me bij dit soort "geleuter" dan ook altijd waarom iemand dan niet meteen in een Focus ging rijden, hij "is" immers in de perceptie van de "leuteraar" hetzelfde.
Gelukkig zet je geleuter tussen haken, net zoals ik Focus tussen haken had gezet. Ik respecteer een ieder zijn mening en vind je vergelijkingsmateriaal zeker interessant. Natuurlijk heb ik bewust meer geld uitgegeven aan mijn Volvo en zoals al gezegd, zonder enige spijt omdat ik ook de meerwaarde er van in zie. Toch ben ik voor mezelf schijnbaar op een punt gekomen dat ik de meerprijs van de D5 rationeel gezien niet meer kan verklaren/verantwoorden, maar dit is natuurlijk een puur persoonlijk verhaal. Er zullen gelukkig voor Volvo mensen zijn die het geld er wel voor (over) hebben en ik weet zeker dat ze vervolgens met een zeer fijne rijmachine de weg op mogen.
Laten we het er maar op houden dat auto's zoals veel andere leuke dingen in het leven erg duur zijn geworden. Enne, er moet ook iets te wensen over blijven immers! :signbye:
Geplaatst: 28.02.2006 - 18:01
door bart simpson
amen
Geplaatst: 01.03.2006 - 10:18
door Peter
menjo schreef:Ik vind een Avensis ook mooier dan een V50 (vooral het interieur), en de kwaliteit lijkt me ook wel op een iets hoger peil staan.
Kom op nou. Mooier??? Hoger peil??? What are you talking about?

Geplaatst: 01.03.2006 - 10:51
door Richard
Ehm..... ja daar kan ik me ook niet helemaal in vinden.
Geplaatst: 01.03.2006 - 10:51
door Peter
NIEUW TOPIC ??
Geplaatst: 02.03.2006 - 07:51
door danielk
V480-V40 schreef:
Nou die BIV moet je dan wel elke keer bijbetalen bij koop maar dat weegt niet op tegen onze BPM (is circa 20% van de netto prijs en dan nog de 19% BTW.)
20% was het maar waar. Het BPM tarief is 45,2% van de netto catalogusprijs exclusief BTW, en wordt voor diesels nog eens verhoogd met een vast bedrag van 328 euro. Een V50 2.0D Summum met een catalogusprijs van ongeveer 39.000 euro kost netto maar 23.552 euro (10.973 euro BPM, 4475 euro BTW)
Geplaatst: 02.03.2006 - 10:29
door Richard
Wow, dat zijn nog eens melkkoetjes he. Daar schrik je wel even een beetje van.
Geplaatst: 02.03.2006 - 10:35
door menjo
Volgens mij wordt er ook BTW geheven op de BPM en klopt die berekening dus niet. BPM is dacht ik 25% en daar gaat dus nog 19% BTW overheen, totaal betaal je (jullie

) dus ongeveer 45% aan belasting als je een nieuwe auto koopt. Of heb ik het nou helemaal mis?
Geplaatst: 02.03.2006 - 11:03
door V480-S60
Voorbeeld VOLVO V50 Summum Estate
€ 41.595,- catalogusprijs
€ 36.741,- excl btw
€ 11.195,- bpm
Als ik van het exclusief Btw bedrag vermenigvuldig met de 19% Btw kom ik hoger uit dan 41.595 (circa 43.500) dus er wordt over de BPM geen Btw berekend.
Geplaatst: 02.03.2006 - 11:06
door Richard
Klopt hebben net een 2e hands btw auto voor de zaak gekocht en daar word eerst de bpm erf getrokken en dan de btw berekend.
Geplaatst: 02.03.2006 - 11:08
door menjo
Ja is ook wel logisch als je er over nadenkt, de verkoper hoeft natuurlijk alleen BTW af te dragen over het bedrag dat hij ontvangt.
Geplaatst: 02.03.2006 - 20:37
door Mistral
Klopt, nooit btw over bpm. Dit zou namelijk belasting over belasting zijn en dat mag (gelukkig) niet.