Ik vraag me ook af hoe ze de nokkenassen gecontroleerd hebben en de klepstoters,daar moet je wel het een en ander voor loshalen om die te kunnen controleren,je zal een gepeperde rekeninig gekregen hebben ?
Om de klepstoters te kunnen beoordelen moeten de nokkenassen er namelijk uit!
gebonk en geratel
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Omdat het verhaal van de volvo dealer was dat een klepstoter defect was, is er inderdaad het eea losgehaald.
De dieselspecialist heeft een kast waarbij de verstuivers volledig een voor een getest worden.
Defect is bij verstuivers wellicht een groot woord...misschien waren er wel drie slecht. Ik ben nogal een muggezifter betreffende rijgedrag en geluiden...vandaar dat ik mijn auto weggebracht heb.
Wellicht kan ik jullie morgen definitief vertellen wat het precies was. Ook kan ik dan de kosten mededelen. Op dit moment was het wachten nog even op een paar pakkingen.
Misschien zitten de 'specialisten' er wel naast.
Graag hoor ik van jullie wat er aan de hand is !!
- vliegwiel is het niet.
De dieselspecialist heeft een kast waarbij de verstuivers volledig een voor een getest worden.
Defect is bij verstuivers wellicht een groot woord...misschien waren er wel drie slecht. Ik ben nogal een muggezifter betreffende rijgedrag en geluiden...vandaar dat ik mijn auto weggebracht heb.
Wellicht kan ik jullie morgen definitief vertellen wat het precies was. Ook kan ik dan de kosten mededelen. Op dit moment was het wachten nog even op een paar pakkingen.
Misschien zitten de 'specialisten' er wel naast.
Graag hoor ik van jullie wat er aan de hand is !!
- vliegwiel is het niet.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Tsja als ik zo kon vertellen wat er aan de hand was deed ik waarschijnlijk iets anders!
Hoop voor je dat de kosten meevallen, want dit lijkt alle kanten op te kunnen schieten. Ik hoor graag wat het nu is geweest!
Hoop voor je dat de kosten meevallen, want dit lijkt alle kanten op te kunnen schieten. Ik hoor graag wat het nu is geweest!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Al met al een vaag verhaal als ik het zo is lees.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wat bedoel je met niets verder?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Ik zal even opnieuw beginnen:
Ik heb een bonk in mijn blok en een plop vanuit de vuldop. In tegenstelling tot eerder genoemd, gaan deze geluiden toch met het toerental mee.
Bij verschillende specialisten geweest en geraadpleegd, maar tot op heden geen eenduidige oorzaak vast kunnen stellen
Verbruik is normaal < 6l, vermogen is ok, top is ok, geen roken, start goed, dieselt niet na, geen overdreven schokken of trillen...kortom...helemaal niets vast te stellen, afgezien van geluiden.
Mogelijke oorzaken en tegenargumenten...correct me if i'm wrong
- vliegwiel
vliegwiel is mechanisch en zou dus een tik moeten veroorzaken in plaats van een plop. Tevens gaan vliegwiel mankementen dikwijls gepaard met onbalans.
- kleppen
Vanuit de vuldop is de plop te horen, vanuit de pijlstok opening is niets te horen. Dit zou kunnen betekenen dat de plop bovenuit het blok komt. Het kleppendeksel is er af geweest en hieronder was niets vreemds te zien. Afgezien van EXTREME (Zo veel was toch echt niet normaal) roetaanslag.
Ook kan ik mij niet voorstellen dat er geen gevolgen zouden zijn mbt verbruik of vermogen, als er iets met de kleppen zou zijn.
- verstuivers lek of defect
Dit gaat gepaard met zwarte rookwolken, vermogenverlies, slecht starten, roetvorming etc. Van de eerste punten is bij mij geen sprake.
Het hele luchtinlaat circuit is volledig schoongemaakt inclusief ERG klep en carterventilatie.
De extreme vervuiling zou veroorzaakt kunnen worden door een onvolledige of onjuiste verbranding.....zie verstuivers. De verstuivers zijn er dus uitgehaald en getest. Van de vijf verstuivers was er 1 niet ok en 3 "buiten de norm". De rapporten hiervan zijn voorhanden. Uit voorzorg en mogelijk oorzaak zijn deze dus verwisseld...zonder resultaat.
Ook hebben wij de verstuivers nog een voor een uitgeschakeld en het toerental gemeten. Dit wordt blijkbaar electronisch bijgestuurd. Bij het uitschakelen van elke verstuiver is een duidelijk hoorbaar verschil, maar het geluid wat mij dwarszit blijft.
Vandaag ben ik op en neer geweest van Ommen naar Wettringen (D) en heb de terugweg een stuk A30 respectievelijk A31 gepakt. Nog even over de 200kmh geweest.....verbruik gemiddeld 5.5 liter.
Vervolg acties:
- maandag nog een beetje rondbellen.
- proberen mijn "oude" verstuivers terug te krijgen.
- dom doorrijden tot er iets fout gaat.....of inruilen als ik er zat van ben...maar dat duurt wellicht nog even....want hij rijdt zo fijn en is zo mooi.
Graag wil ik jullie verzoeken geen kritiek te leveren op de aanpak of op de geraadpleegde specialisten....maar met oplossingen of tips te komen....ik ben er al ziek genoeg van.
Ik heb een bonk in mijn blok en een plop vanuit de vuldop. In tegenstelling tot eerder genoemd, gaan deze geluiden toch met het toerental mee.
Bij verschillende specialisten geweest en geraadpleegd, maar tot op heden geen eenduidige oorzaak vast kunnen stellen
Verbruik is normaal < 6l, vermogen is ok, top is ok, geen roken, start goed, dieselt niet na, geen overdreven schokken of trillen...kortom...helemaal niets vast te stellen, afgezien van geluiden.
Mogelijke oorzaken en tegenargumenten...correct me if i'm wrong
- vliegwiel
vliegwiel is mechanisch en zou dus een tik moeten veroorzaken in plaats van een plop. Tevens gaan vliegwiel mankementen dikwijls gepaard met onbalans.
- kleppen
Vanuit de vuldop is de plop te horen, vanuit de pijlstok opening is niets te horen. Dit zou kunnen betekenen dat de plop bovenuit het blok komt. Het kleppendeksel is er af geweest en hieronder was niets vreemds te zien. Afgezien van EXTREME (Zo veel was toch echt niet normaal) roetaanslag.
Ook kan ik mij niet voorstellen dat er geen gevolgen zouden zijn mbt verbruik of vermogen, als er iets met de kleppen zou zijn.
- verstuivers lek of defect
Dit gaat gepaard met zwarte rookwolken, vermogenverlies, slecht starten, roetvorming etc. Van de eerste punten is bij mij geen sprake.
Het hele luchtinlaat circuit is volledig schoongemaakt inclusief ERG klep en carterventilatie.
De extreme vervuiling zou veroorzaakt kunnen worden door een onvolledige of onjuiste verbranding.....zie verstuivers. De verstuivers zijn er dus uitgehaald en getest. Van de vijf verstuivers was er 1 niet ok en 3 "buiten de norm". De rapporten hiervan zijn voorhanden. Uit voorzorg en mogelijk oorzaak zijn deze dus verwisseld...zonder resultaat.
Ook hebben wij de verstuivers nog een voor een uitgeschakeld en het toerental gemeten. Dit wordt blijkbaar electronisch bijgestuurd. Bij het uitschakelen van elke verstuiver is een duidelijk hoorbaar verschil, maar het geluid wat mij dwarszit blijft.
Vandaag ben ik op en neer geweest van Ommen naar Wettringen (D) en heb de terugweg een stuk A30 respectievelijk A31 gepakt. Nog even over de 200kmh geweest.....verbruik gemiddeld 5.5 liter.
Vervolg acties:
- maandag nog een beetje rondbellen.
- proberen mijn "oude" verstuivers terug te krijgen.
- dom doorrijden tot er iets fout gaat.....of inruilen als ik er zat van ben...maar dat duurt wellicht nog even....want hij rijdt zo fijn en is zo mooi.
Graag wil ik jullie verzoeken geen kritiek te leveren op de aanpak of op de geraadpleegde specialisten....maar met oplossingen of tips te komen....ik ben er al ziek genoeg van.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
De enige tip die ik voor je heb is,laat een second opinion doen bij iemand die veel ervaring heeft met deze diesels.
Je woont niet echt om de hoek lees ik,anders zou je keer langs kunnen rijden.
Je woont niet echt om de hoek lees ik,anders zou je keer langs kunnen rijden.
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Doet mij denken aan het verhaal in de v70/xc70>2008 afdeling...
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... sc&start=0
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... sc&start=0
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ik heb net voor de grap even bij mijn eigen auto geluisterd. Als de oliedop er af gaat hoor en zie ik exact hetzelfde, een soort plop geluid en een klein beetje rook. Dat zou dan normaal zijn denk ik?
Het andere geluid kan ik niet goed beoordelen, op de pc met een handyvam opgenomen is denk ik niet echt juist om te vergelijken...
Het andere geluid kan ik niet goed beoordelen, op de pc met een handyvam opgenomen is denk ik niet echt juist om te vergelijken...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ditzelfde geluid hoor ik ook uit de olievuldop komen als ik deze los schroef. Is volkomen normaal, en wat je hoort is de nokkenas die over de stoterbus draait. Probeer het eens te vergelijken met een andere auto van hetzelfde bouwjaar om uit te sluiten of jouw auto echt meer geluid maakt.kuupertie schreef:Ik zal even opnieuw beginnen:
Ik heb een bonk in mijn blok en een plop vanuit de vuldop. In tegenstelling tot eerder genoemd, gaan deze geluiden toch met het toerental mee.
Bij verschillende specialisten geweest en geraadpleegd, maar tot op heden geen eenduidige oorzaak vast kunnen stellen
Verbruik is normaal < 6l, vermogen is ok, top is ok, geen roken, start goed, dieselt niet na, geen overdreven schokken of trillen...kortom...helemaal niets vast te stellen, afgezien van geluiden.
Mogelijke oorzaken en tegenargumenten...correct me if i'm wrong
- vliegwiel
vliegwiel is mechanisch en zou dus een tik moeten veroorzaken in plaats van een plop. Tevens gaan vliegwiel mankementen dikwijls gepaard met onbalans.
- kleppen
Vanuit de vuldop is de plop te horen, vanuit de pijlstok opening is niets te horen. Dit zou kunnen betekenen dat de plop bovenuit het blok komt. Het kleppendeksel is er af geweest en hieronder was niets vreemds te zien. Afgezien van EXTREME (Zo veel was toch echt niet normaal) roetaanslag.
Ook kan ik mij niet voorstellen dat er geen gevolgen zouden zijn mbt verbruik of vermogen, als er iets met de kleppen zou zijn.
- verstuivers lek of defect
Dit gaat gepaard met zwarte rookwolken, vermogenverlies, slecht starten, roetvorming etc. Van de eerste punten is bij mij geen sprake.
Het hele luchtinlaat circuit is volledig schoongemaakt inclusief ERG klep en carterventilatie.
De extreme vervuiling zou veroorzaakt kunnen worden door een onvolledige of onjuiste verbranding.....zie verstuivers. De verstuivers zijn er dus uitgehaald en getest. Van de vijf verstuivers was er 1 niet ok en 3 "buiten de norm". De rapporten hiervan zijn voorhanden. Uit voorzorg en mogelijk oorzaak zijn deze dus verwisseld...zonder resultaat.
Ook hebben wij de verstuivers nog een voor een uitgeschakeld en het toerental gemeten. Dit wordt blijkbaar electronisch bijgestuurd. Bij het uitschakelen van elke verstuiver is een duidelijk hoorbaar verschil, maar het geluid wat mij dwarszit blijft.
Vandaag ben ik op en neer geweest van Ommen naar Wettringen (D) en heb de terugweg een stuk A30 respectievelijk A31 gepakt. Nog even over de 200kmh geweest.....verbruik gemiddeld 5.5 liter.
Vervolg acties:
- maandag nog een beetje rondbellen.
- proberen mijn "oude" verstuivers terug te krijgen.
- dom doorrijden tot er iets fout gaat.....of inruilen als ik er zat van ben...maar dat duurt wellicht nog even....want hij rijdt zo fijn en is zo mooi.
Graag wil ik jullie verzoeken geen kritiek te leveren op de aanpak of op de geraadpleegde specialisten....maar met oplossingen of tips te komen....ik ben er al ziek genoeg van.
Op het filmpje lijkt het wel alsof jouw blok iets meer geluid maakt dan de mijne, maar zo'n microfoon kan ook bepaalde geluiden versterken, waardoor het veel erger lijkt dan in werkelijkheid.
En nogmaals over de roetaanslag: dit is volkomen normaal. Elke auto met EGR heeft daar last van. Bij auto's met een kleinere lucht toevoer komt het voor dat de auto nog nauwelijks presteert omdat de doorvoer voor meer dan 50% dicht zit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Ik vind dat getik verre van niet normaal.
Zal er eens een blik additief tegenaan gooien.
Vebruik is met 0.5 liter gedaald na het vervangen van de verstuivers.
Hier heb ik niets aan, want ik heb een tankpas.
Factuur is binnen....goedkoper dan vier dealerverstuivers.
Zal er eens een blik additief tegenaan gooien.
Vebruik is met 0.5 liter gedaald na het vervangen van de verstuivers.
Hier heb ik niets aan, want ik heb een tankpas.
Factuur is binnen....goedkoper dan vier dealerverstuivers.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
dat plop plop geluid uit de olievuldop is normaal,dat doen alle D5 diesels,
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Verandert het geluid als je op de afdekkap drukt? Vaak zit deze een beetje los en resoneert deze mee.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10507
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Ik heb geluisterd. De mijne klinkt net zo. Als de dop er af is lijkt het wel een scheeps dieseltje. Ik heb je via een PeeBee getipt. Niet al te ver van Ommen......kuupertie schreef:
Niets is mij te ver
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Nog geen vorderingen.
Bij warme motor stationaire bonk (plof)
Inmiddels 5000 km verder met een gemiddeld verbruik van < 5.5 liter.
Vorige week 800KM waarvan zeker 300KM met 200KMH.
Het is niet beter en niet slechter geworden.
Bij warme motor stationaire bonk (plof)
Inmiddels 5000 km verder met een gemiddeld verbruik van < 5.5 liter.
Vorige week 800KM waarvan zeker 300KM met 200KMH.
Het is niet beter en niet slechter geworden.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250