Pagina 2 van 6
Geplaatst: 05.07.2011 - 19:41
door dieselpower
Ik heb een 2000 S70 2.4 benzine 140pk gehad met een 1400kg knaus. Dat ging gewoon goed. Daarna een 2002 S60 D5 163pk met dezelfde knaus. Dat ging (nog) beter. Ik heb het dan vooral over het koppel. De D5 liet ik netjes 2000rpm (=100km/h) draaien op cruisecontrol, de hele autoroute lang, bergop en bergaf. Geen probleem. De S70 2.4 benzine 140pk liep het fijnst met die caravan erachter in z'n 4e versnelling, zo rond de 2700rpm (=100km/h). Bergop (zeker die klim net na luik) het liefst nog terug naar de 3 en dan 3200rpm. Je rijdt dan trouwens ook weer ong. 95-100km/h.
Sinds een half jaar heb ik weer een 2006 V70 2.4 benzine 140pk en ben er in het voorjaar weer mee op stap geweest met nog steeds dezelfde knaus. Het verschil met de D5 is er nog/weer steeds aanwezig maar de combinatie trekt gewoon goed. Beetje rijden met gevoel en ja, met de benzine uitvoering moet/mag je een keer terugschakelen naar 4. Je hoeft, vind ik, met een sleurhut erachter ook niet de klinkers uit de straat te rijden en een soort van dragrace acceleratie te hebben. Een beetje besef van dat je er wat achter hebt hangen in combinatie van voldoende motorvermogen maakt net dat je wat bewuster aan het rijden bent (maar misschien begint hier mn leeftijd te spreken besef ik nu ik dit schrijf).
Btw, ik ben niet zo'n snelheidsmaniak als ik met een caravan rijd. Ik houd het zo tussen de 95-105km/h (maar je ziet ze soms voorbij vliegen :shock: )
Geplaatst: 05.07.2011 - 19:47
door Laguna-S60
Naar deze ervaringen was ik op zoek

bedankt!
je mag ook maar 90 in Nederland toch!?
in Frankrijk was het 130!?
Correct me if i'm wrond

Geplaatst: 05.07.2011 - 20:02
door V480-S60
Je hoeft niet gecorrigeerd te worden, dat klopt. Ik vul wel even aan:
Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en scandinavische landen: 80 km/h (Tenzij in Duitsland Tempo 100)
België: 120 km/h (tot TMM 3500 kg anders 90)
Spanje: 90 km/h
Maar 1600 kg is te zwaar voor de combinatie. 1400 kg is met de wijsheden van dieselpower in het achterhoofd een goede combi.
Geplaatst: 05.07.2011 - 20:16
door V70 classic
Laguna-S60 schreef:Naar deze ervaringen was ik op zoek

bedankt!
je mag ook maar 90 in Nederland toch!?
in Frankrijk was het 130!?
Correct me if i'm wrond

Ja en nee.
In sommige landen moet je dan een ontheffing hebben om hrder te mogen rijden dan die 90
Geplaatst: 05.07.2011 - 20:21
door bart simpson
bottom-line is dat een caravan (met een eigen gewicht) van 1600kg achter een S60 (die max 1600kg trekken mag) een slecht idee is
Geplaatst: 05.07.2011 - 20:28
door Laguna-S60
dus met zo'n max man 1450 kg moet het wel op houden!?
Geplaatst: 05.07.2011 - 20:53
door toppertje
AlexV70 schreef:Uit ervaring met 140 PK, in de bergen wil je de caravan (max.) niet zwaarder hebben dan 1300 à 1350 kg.
En als we het dan toch over Hobby's hebben, wil je graag hobbyen? Moet je een Hobby kopen.....
Bedden die doorzakken, kastje en deurjes die spontaan na een rit los laten. Ver achter je laten dus.
Moet wel toegeven dat er altijd leuk uitzien, daarom verkopen ze denk ik ook zo goed.
+1
ik zeg altijd:een vent koopt een echte Fendt.

Geplaatst: 05.07.2011 - 20:58
door Thijs
Of een Hymer, superdegelijk!
Geplaatst: 05.07.2011 - 21:00
door dieselpower
Tja, aan het gewicht van je caravan hangt nog iets vast: je totaalgewicht en daarmee het soort rijbewijs.
Stel, je hebt een S60, gewicht 1500kg, maximaal toelaadbaar gewicht 2000kg. Het gewicht van je caravan 1350kg, maximaal toelaatbaar 1600kg. Die twee laatste waarden moet je bij elkaar optellen, de waarden voor het maximaal toelaatbaar gewicht. Is dat 3500kg samen (of meer) dan heb je een rijbewijs B-E nodig. Het gaat er niet eens om of je ze hebt beladen tot het maximun gewicht of niet, het gaat erom of het in theorie boven de 3500kg kan komen wanneer je dat wel zou doen. B-E dus indien 3500kg of meer.....
Dan de tweede, een caravan van maximaal 1600kg toelaatbaar is zwaarder als het trekkend voertuig leeg, want een S60 leeg weegt maar 1500kg, dan heb je weer B-E nodig.
Verstandige vuistregel voor een prettige combinatie is zo'n beetje: Gewicht leeg trekkend voertuig minus 150kg zou het maximale toelaatbare van een sleep/aanhanger/caravan zijn. Een landrover van 2500kg met een caravan van 1500kg voldoet daaraan dus wel maar weer niet aan het totaalgewicht van < 3500kg, dus weer B-E nodig
Als je een zwaardere sleep hebt als je trekkend voertuig is en je mocht onverhoopt in een "lastige" situatie terechtkomen dan kan de sleep de gaan trekker besturen.
Bovengenoemd verhaal staat ook op de site van de RDW en daar staat een diagram wat je kunt doorlopen om te kijken welk rijbewijs je nodig hebt voor welke combinatie.
Edit, ben net aan het zoeken voor dat diagram maar kan het zo 1-2-3 niet vinden.
Geplaatst: 05.07.2011 - 21:05
door Laguna-S60
Men vader heeft BE, dus dat maakt niet uit
maar ik denk als je met het complete gezin en bagage toch ook wel "lichtjes" over de 1600 kg van de auto zelf gaat komen: )
Geplaatst: 05.07.2011 - 21:06
door Laguna-S60
toppertje schreef:AlexV70 schreef:Uit ervaring met 140 PK, in de bergen wil je de caravan (max.) niet zwaarder hebben dan 1300 à 1350 kg.
En als we het dan toch over Hobby's hebben, wil je graag hobbyen? Moet je een Hobby kopen.....
Bedden die doorzakken, kastje en deurjes die spontaan na een rit los laten. Ver achter je laten dus.
Moet wel toegeven dat er altijd leuk uitzien, daarom verkopen ze denk ik ook zo goed.
+1
ik zeg altijd:een vent koopt een echte Fendt.

een fendt vinden we een hele mooie caravan, voorlopig de indeling!
maar helaas niet in 5 of 6 persoons...
Geplaatst: 05.07.2011 - 21:12
door dieselpower
Over dat diagram: klikkerdeklik
http://www.cbr.nl/1041.pp
ff dorlopen en je weet wat kan en mag
Geplaatst: 05.07.2011 - 21:15
door Laguna-S60
Ik las laatst ergens een discussie over dat in 2012 de regel vervalt, en dat je tot in totaal (auto+aanhanger) 3500 kg met B mag rijden?
Geplaatst: 05.07.2011 - 21:18
door bart simpson
daar staat vast de nuance in dat een auto van 1000kg geen 2500kg mag trekken
Geplaatst: 05.07.2011 - 21:30
door dieselpower
Wat je ervoor hebt staan of erachter hebt hangen, het blijft ook een kwestie van gevoel en inzicht. Gezond verstand rules.
Ik ga al jaren naar het zuiden en je komt mensen tegen die op jaarbasis 8000km stadsritjes rijden en in de vakantie met een 1500kg caravan de autoroute soleil opdraaien en eigenlijk alleen maar fatsoenlijk rechtdoor kunnen rijden. Moeten ze het laatste stukkie secundair of zelfs een N-weg dan weten ze zich geen raad en hebben ze een portie geluk nodig om alles veilig op plaats van bestemming te krijgen.
Ik tref ieder jaar wel mensen met schade (in welke vorm dan ook), verbrandde remmen (van zowel auto als caravan) en verbrandde koppeling.
Mijn wijsheid: "Lean is Mean"
Geplaatst: 05.07.2011 - 21:52
door Msuidgeest
Mijn stelling is dat de trekkende auto LEEG niet lichter moet zijn dan een VOLLE aanhanger, uitgezonderd een karretje zand dat je haalt bij de buren. Maar verder ... niet aan beginnen omdat er geen reserves overblijven als er iets onverwachts gebeurt.
Daar komt bij dat ik hier vandaan moeilijk kan inschatten of een auto van jouw kaliber wel een beetje overweg kan met 1600 KG.
Ga eens oefenen met iets zwaars achter je auto. Je zult verbaasd zijn wat er wel en vooral niet mogelijk is.
Geplaatst: 05.07.2011 - 21:58
door toppertje
wat een onzin allemaal.
vroeguh,je weet wel,toen alles beter was,reed men met een oude MB200diesel
van wel 72 ponny,s MET caravan ,en ook deze kwamen overal.
met beleid en anticiperen kom je verder dan je denkt.
Geplaatst: 05.07.2011 - 23:22
door Gast
Thijs schreef:Ik denk dat dat best mee valt hoor! Helemaal die van na 2001.
Juist daarna is de kwaliteit echt niet beter geworden.
Ik kwam er vorig jaar nog 1 tegen van een jaar oud. Bed doorgezakt en menig deurtje kon je met goed verzoen niet open doen.
Het hing allemaal. Zelfs voor mijn wederhelft die nogal gecharmeerd is
(was) van Hobby, was het helemaal over. Gelukkig.

Geplaatst: 08.07.2011 - 12:43
door Rippie V70
wat een onzin allemaal.
vroeguh,je weet wel,toen alles beter was,reed men met een oude MB200diesel
van wel 72 ponny,s MET caravan ,en ook deze kwamen overal.
Idd met beleid! Daar red je alles mee.
Vorig jaar stonden we naast mensen met een 198PK getunede V70 met 1600KG caravan eraan, en die beste meneer vond het raar dat de handel stuk aan het gaan was.
Daarnaast ik kon hem niet uitgelegd krijgen dat je echt niet met 120 tegen de berg op hoeft. (dat je auto het daar warm van krijgt).
(" maar het is toch een Volvo!!! Die moet daar tegenkunnen........" ).....
Geplaatst: 08.07.2011 - 13:28
door Walter
mijn schoonvader trekt de Tabbert Vivaldi van 1500 leeg/ max 1800kg met de Mondeo 1.8 125pk en dat gaat naar zijn zeggen prima.