Pagina 2 van 6

Geplaatst: 06.07.2011 - 07:49
door bart simpson
Ludo schreef:
blastaway schreef:??? Nu snap ik er geen snars meer van...
Bart Simpson ook niet.
Daarom rinkelt zijn kassa, als er een gasauto zijn garage ingereden word... :lol:
Jij hebt niet eens een garage................

Ik zeg tegenwoordig ook gewoon doen....

Alhoewel Volvo (ook in België) het nog steeds expliciet ontraadt, toch blijft zo'n gasding ook nog steeds onverkoopbaar in de handel (maar wat weten die er van?)

Geplaatst: 06.07.2011 - 08:22
door sbv
Er zijn best turbo motoren van Volvo die tegen lopen op gas kunnen, ik weet echter niet of dit blok vaste of hydraulische klepstoters heeft.
Is een 2.0T een 2.4 met een kleine slag of ??

Geplaatst: 06.07.2011 - 12:15
door Ludo
bart simpson schreef:
Ludo schreef:
blastaway schreef:??? Nu snap ik er geen snars meer van...
Bart Simpson ook niet.
Daarom rinkelt zijn kassa, als er een gasauto zijn garage ingereden word... :lol:
Jij hebt niet eens een garage................

Ik zeg tegenwoordig ook gewoon doen....

Alhoewel Volvo (ook in België) het nog steeds expliciet ontraadt, toch blijft zo'n gasding ook nog steeds onverkoopbaar in de handel (maar wat weten die er van?)
Heb ik ook geen garage voor nodig, ik kan tenminste terecht bij een vakman met verstand van dit soort materie.
Men zegt niet voor niks, schoenmaker blijf bij je leest...

Wel heb ik een ouwe Volvo, met richting 350pk en 500Nm probleemloos op gas, en wel zónder toevoeging van benzine.
Dat blijft telkens lachen als die zogezegde dikke D5's niet voorbij dat ouwe kookpotje komen. :lol:

Zo'n nieuw Volvo gebakje zou ik dan ook klakkeloos toevertrouwen aan mijn gasboer.

Geplaatst: 06.07.2011 - 12:58
door sju_art
Neem een LPG systeem + flashlube en het zou geen probleem moeten zijn. Zoek eens op kleppenstellen en koprevisie zodat je wel weet waar mee je te maken hebt. Kleppen stellen komt aan de orde en uiteindelijk een koprevisie. Echter als jij nu 35.000 per jaar gaat rijden scheelt het aanzienelijk, maar spaar daar wat van.

Dus LPG geen probleem, maar het heeft wel extra onderhoud (kleppen stellen). Een diesel heeft minder onderhoud, maar is dan ook duurder.

Komt u maar :D...

Geplaatst: 06.07.2011 - 13:06
door M@rcel
Het "enige" probleem waar je tegenaan kunt lopen is de geschiktheid van de kop/kleppen/klepgeleiders van de 2.0T voor het draaien op brandstof zonder klepsmerende additieven. Dit kan leiden tot de noodzaak vaak kleppen te stellen, wat een dure ingreep is bij de huidige vijfcilinders omdat de constructie verre van "klepstelvriendelijk" is. Niet stellen leidt uiteindelijk tot verbrandde kleppen, een dure (want arbeidsintensieve) reparatie.

Vragen die je zou kunnen stellen:

Wordt die 2.0T toevallig ook geleverd door Volvo als alternatieve brandstof auto? En, indien ja, is dit dan, net als LPG, een brandstof zonder additieven voor klepbescherming? Zo ja, zit er dan dezelfde kop/kleppen/geleiders op dan op de benzine-uitvoering?

Is kleppenstellen simpeler dan bij de laatste vijf cilinders:
- hydraulische stoters?
- constructietechnisch vriendelijker om kleppen te stellen?

Overleg eens met bv Mesman in Son. Dan heb je, naast veel reakties hier, in ieder geval ook een bevooroordeelde mening vanaf de andere zijde.

Geplaatst: 06.07.2011 - 13:53
door nootje63
Ik rij nu bijna drie jaar probleemloos op gas met een T5. Ingebouwd bij Mesman inderdaad en met Flashlube. 1:7 maar daarvoor tanken we ook Lpg :-x
Maar bel idd maar eens met Mesman. Zeer kundig op dit gebied en hij spreekt uit eigen ervaring.

Geplaatst: 06.07.2011 - 13:55
door nootje63
Hij heeft (of had) zelf een R op gas.

Geplaatst: 06.07.2011 - 14:13
door EVV
1:7 op LPG vind ik wel erg veel, zware voet? Hoeveel gebruikte je auto op benzine?

Geplaatst: 06.07.2011 - 14:50
door blastaway
Mannen, mijn dank is uiterst groot voor jullie advies.
Ik heb even gebeld met de gas inbouw specialist in Limburg en die geeft aan dat het kan, maar wel alleen met een Vaille G3 systeem omdat die inderdaad vloeibaar inspuit. Verder waren er geen problemen bekend en kan deze 5 cilinder het hebben zegt men. Prijs 2200 euro inclusief keuringen en 2 jaar garantie.
Ik ga ook nog ff bij de dealer ten rade. Ik heb gerekend dat als ik de auto alleen zakelijk gebruik ik rond de 13000 km ga rijden per jaar, maar met prive erbij natuurlijk aanzienlijk meer (richting 18000 20000). Of we moeten meer prive doen met de C1 van de vrouw. (uitgesloten: vakanties)

Geplaatst: 06.07.2011 - 14:52
door rsnhakan
Een auto op gas? Ik zou zeggen niet doen. Alleen dat vuldopje in je bumper al..
Maar dat vind ik, ik kan niet in jouw portemonnee kijken.

Geplaatst: 06.07.2011 - 14:53
door Oceanracer
En hoelang ben je voornemens met de auto te blijven rijden?

Geplaatst: 06.07.2011 - 14:57
door blastaway
4 jaar?
Mesman een mail gestuurd.

Geplaatst: 06.07.2011 - 14:57
door Oceanracer
rsnhakan schreef:Een auto op gas? Ik zou zeggen niet doen. Alleen dat vuldopje in je bumper al..
Maar dat vind ik, ik kan niet in jouw portemonnee kijken.
In je bumper is nog tot daar aan toe, maar hij wordt geregeld dwars door je carrosserie gejast. Brrrrr.... Ik moet er niet aan denken! :lol:

Maar zo'n dop ziet er inderdaad niet uit. Neem dan een bi-fuel aansluiting, dan zie je er van buiten ten minste niks van.

Inruil is een auto (vooral een Volvo) beduidend minder waard op gas, zou dat in je berekening meenemen als ik jou was.

Geplaatst: 06.07.2011 - 14:58
door blastaway
Ja, maar de auto nu inruilen is ook verliesgevend na zo'n korte tijd.

Geplaatst: 06.07.2011 - 14:58
door blastaway
Anders wat meer reiskostenvergoeding vragen :-) Of toch een moter kopen :-S

Geplaatst: 06.07.2011 - 15:01
door Oceanracer
Gewoon benzine blijven rijden is ook een optie. :D

Even snel rekenen 4 x 18.000 = 72.000/10 x 0,70 cent voordeel per liter = € 5.000,00 besparing op je brandstof in 4 jaar.

Kosten voor inbouw is vooraf bekend, net als je hogere wegenbelasting, extra verbruik is lastig vooraf in te calculeren. Net als de extra afschrijving. Maar veel geld ga je er niet aan overhouden hoor!

Geplaatst: 06.07.2011 - 15:06
door bart simpson
bij 13.000km/jaar gas? jaja.....

Geplaatst: 06.07.2011 - 15:07
door Oceanracer
13.000 plus privé, BS.

Die van mij staat nu op 308.000 km. Ruim 30.000 km per jaar dus. Dus ja, op gas was ik vast voordeliger uit geweest. Maar geen haar op m'n hoofd die er ook maar één moment aan gedacht heeft om er een gaspot van de maken.

Geplaatst: 06.07.2011 - 15:10
door EVV
Ik ben onverwachts ook ineens meer gaan rijden en ben dus ook bezig geweest te berekenen of ik niet beter op gas of diesel kon gaan rijden. Ben ook bij mijn dealer geweest, die wil er wel gas in (laten) bouwen maar gaf ook aan dat het eigenlijk bij 25.000 km/jaar die ik nu rijd nog niet echt loont, dat is ook wat uit mijn eigen berekeningen blijkt.

Geplaatst: 06.07.2011 - 15:32
door blastaway
Dus uit jullie opmaak: Benzine rijden! Voor een 18000 km per jaar dus niet interessant?
BASTA