Pagina 2 van 3

Geplaatst: 14.07.2011 - 16:10
door santu001
Zoals beloofd de foto's

Het prototype is even snel gemaakt om het principe uit te testen. De definitieve versie heb ik bekleed met zwart leer. Om wat meer body te geven bestaat het deel voor de voordeur uit een staander en een opleg van EVA rubber. Dit om het duurzamer te maken en nog wat meer te fixeren. Malletjes gemaakt van een soort oase achtig piepschuim (schuimbakjes voor voetafdrukken :-)) en vervolgens nagemaakt met de schurrrmachine van EVA rubber. Alleen de boven en voorkanten bekleed met leder, want dat is in het zicht. De achterdeur vakjes zijn sowieso niet het grootste probleem. Deels omdat de set op surround staat. Dus minder full range naar de achterdeuren, maar de portieren en deurvak zijn al steviger. Effectief, functioneel en nu ook enigzins om aan te zien ... ;-)

Geplaatst: 14.07.2011 - 16:37
door olson
Prachtige oplossing, maar eigenlijk te gek voor woorden...

Geplaatst: 14.07.2011 - 16:56
door santu001
Dat wel, maar het geeft wel voldoening dat ik zelf nog wat kon doen om het één en ander te optimaliseren. En eventueel een ander op een idee kan brengen.
arnoud. schreef:Is het niet netter om met een U-vormige klem te werken?
Is wat ik nu gedaan heb een beetje wat je bedoeld. Want een u in de 'diepte' zal onvoldoende stabiliteit geven. Het streven is om druk op de deur te geven. Het gaat dus niet om de bak die trilt maar het deur deel. :-)

Geplaatst: 14.07.2011 - 18:20
door santu001
Net van mijn werk naar huis gereden en kon het dus pas echt effe testen. Maar deze constructie is mede door de nieuwe fix, nog veel beter. Ook de rest van de muziek klinkt beter en strakker. Dus niet alleen de lage tonen. De deur is nog steviger zo, dus opzicht logisch. Koste wat moeite maar ben er wel heel blij mee.

Hopelijk kan iemand anders er ook zijn voordeel mee doen.

Geplaatst: 14.07.2011 - 22:50
door Thom
Ja, Volvo bijvoorbeeld. Voor die meerprijs moet een fatsoenlijke isolatie er toch wel vanaf kunnen, me dunkt! Als ik t me goed herinner, had je vroegah aangepaste deurpanelen bij Premium Sound..

Geplaatst: 14.07.2011 - 23:57
door santu001
Je bedoeld zeker die Audio Max voorbereiding optie bij de eerste S60. Een optie die overigens alleen nodig was, als je geen Premium Comfort Line had ::wink: In mij zoektocht naar een dealer te tijde van mij eerste s6o, waren er genoeg die die optie er desondanks toch gewoon extra bij zetten. :-) Maar gelukkig ben ik zelf altijd al goed geinformeerd. Ik weet van te voren precies hoe ik hem wil. Da's allemaal voorpret.

Ben benieuwd wat mijn dealer denkt als hij straks dit allemaal ziet zitten. Waarom heeft ie dat nou gedaan...?

Geplaatst: 18.03.2013 - 13:56
door santu001
Aangezien de webhost weg is en daardoor de foto's niet meer zichtbaar even een andere link voor de foto's.
https://plus.google.com/photos/11330762 ... 1180259985

Geplaatst: 18.03.2013 - 16:44
door arnoud
Je hebt niet nog een paar stukjes van dat rubber over? Ik heb nog een trillende deur :)

Geplaatst: 18.03.2013 - 19:22
door santu001
Niet over, maar wel te maken. Nadeel is dat het precies op maat moet... passen en meten zeg maar... ;-)

Geplaatst: 18.03.2013 - 19:29
door rsnhakan
santu001 schreef:Niet over, maar wel te maken. Nadeel is dat het precies op maat moet... passen en meten zeg maar... ;-)
Laatst bij de dealer gemeld: blijkt volkomen normaal te zijn als je de muziek wat harder aan zet. Als voorbeeld werd een oude Volvo genomen.

Ik heb ze ook nodig. Kost dit veel tijd?

Geplaatst: 18.03.2013 - 19:30
door arnoud
Mijn dealer durfde zelfs te zeggen dat ze het niet hoorden...

Ik heb zelf de ergste trillingen verholpen door tussen de voor en achterdelen van de portierbekleding wattenschijfjes tussen te persen. Nu heb ik alleen bij erg heftige bas op lage frequenties er nog last van.

Geplaatst: 18.03.2013 - 19:50
door Bluemagics
@Santu: Wat voor rubber blokjes heb je precies gebruikt? Zijn ze verkrijgbaar bij de Gamma? Ik heb mijn V60 PIH nog niet binnen, maar ik denk dat ik deze oplossing ga toepassen zodra ik de auto heb. :-)

Geplaatst: 18.03.2013 - 19:51
door arnoud
Je zult eerst het probleem moeten hebben lijkt me :)

Geplaatst: 19.03.2013 - 01:39
door santu001
Ik gebruik dat zelf voor mijn werk. Het is helaas niet zomaar te krijgen. Het is EVA rubber ofwel poro. Ik gebruik dat om schoenen mee te maken. De hele hak, zeg maar. Echter heeft het niks met schoenherstellers te maken, dus daar kun je het niet krijgen.

Om een zo optimaal effect te krijgen, moet het echt precies passen en langdurig voldoende druk uit oefenen. Bij het ene vak is dat soms wat meer dan de andere. Ik heb mijn originele post wat aangepast en de foto's samengevoegd. Daar vind je ook een voorbeeld van het prototype (groot woord), maar wel veel simpeler te maken.

Nu is het heel effectief en als bassist is bas wel mijn ding en hij kan echt een hoop hebben, maar soms is het überhaupt gewoon teveel "bass to handle" zonder sub. :mrgreen: Maar het komt bijna niet meer voor.

Dat een dealer aantoond dat het hoort maakt pijnlijk duidelijk dat de beste man een poging doet tot relativeren. En al helemaal met een oude Volvo. Maar hé, daarom is het ook niet gebruikelijk je subwoofer in de deur te plaatsen.., D'oh! Bassen horen natuurlijk uit de hoedenplank of kofferbak te komen. Maar zoals ik al eerder aangaf: ik ben best verbaasd wat voor bas er nog uit die deur kan komen. :-)

Ik ben kritisch, maar tot op de dag van vandaag toch best tevreden.

Geplaatst: 19.03.2013 - 07:17
door Paul
Misschien hebben ze bij de Phase II dit probleem wel opgelost?

Geplaatst: 19.03.2013 - 10:09
door Bluemagics
Dat gaan we dan testen op de sneak preview dagen.

Welke CD zullen we meenmene om de bass te testen? :-)

Geplaatst: 19.03.2013 - 11:11
door Thom
Ik vrees van niet, dit probleem treedt namelijk ook op bij de S80/V70/XC70, en die zijn al even op de markt (men heeft dus gelegenheid genoeg gehad).

Ook las ik elders op het forum dat er aan het Premium Sound niets gewijzigd zou zijn per MY2014..

Geplaatst: 19.03.2013 - 13:15
door santu001
Ik wil ook niet te sceptisch zijn, maar vermoed gewoon dat dit nooit de prioriteit zal zijn. Juist bij de huidige lijn is men afgeweken van grote hoedenplankspeakers. Maar ondanks dat dit bij mijn vorige S60's wel het geval was, kwamen ook daar die resonanties voor. Zoals ik al zei: zolang de speakers voor het laag in de deuren blijft zitten, zullen resonanties altijd optreden of men moet de deuren dusdanig verzwaren dat het niet meer kan trillen. Maar ja een auto rijdt trilt, schokt, dus hoe stevig wil je het maken. Vroeg of laat gaat er wat los zitten. Ik kan me nog auto's herrineren waar ik letterlijk met kit aan de slag ging.

Aan de andere kant ben ik naast enkele anderen (forumleden/volvorijders) de uitzondering op de regel. Eén van de weinige die daar echt op let of eist van een auto installatie. De meeste hechten helemaal niet zoveel waarde aan de audio. En de gemiddelde Volvo rijder hoort ook niet tot die doelgroep. Dus die noodzaak is voor Volvo ook niet echt aan de orde.

Het had mooi geweest als er voor die enkele fanatieke audio fanaat die geld uit wil geven voor premium audio er niet minimaal de optie is tot een Subwoofer, zoals voorheen bij bepaalde modellen wel was. Maar nogmaals, het lijkt wel heel negatief wat ik te melden heb, maar ik ben meer dan tevreden en voor zo'n zeikert als ik heeft de fix meer dan voldoende geholpen en zo ingewikkeld was het ook weer niet. :P

Geplaatst: 20.03.2013 - 11:02
door mindbrother
Als audiofreak heb ik altijd begrepen van mijn hofleverancier voor mooie audio-waren dat bij een speaker óók erg belangrijk is hoe solide de behuizing is waarin die is vastgeschroefd. Hoe minder resonantie ontstaat door de trillingen vanuit speakerkast op bijv. een houten parketvloer, hoe beter de klankweergave.

De deuren van auto's worden volgens mij van lichter maar sterk materiaal gemaakt, echter, met al die kunststof behuizingen waarin de speakers daarbinnen worden vastgeschroefd wordt het er niet beter op. Automerken richten zich niet op audiofreaks maar op de gemiddelde berijder (ondanks de mooie bewoordingen in de brochures!). Daarmee hanteren ze niet de standaarden die voor echt mooie klankweergave nodig is. En wordt niet nagelaten iedere euro die kan worden bespaard ook daadwerkelijk te besparen.

Geplaatst: 20.03.2013 - 11:17
door Thom
Je kan wel de absolute top krijgen, maar dan moet je ook flink de portemonnee trekken. Denk aan B&O bij Audi en bv. Burmester bij Porsche.

Voor die € 895 die Volvo nu vraagt voor haar Premium Sound krijg je m.i. een heel veelzijdig en krachtig systeem. Ja, Dynaudio was helderder en ruimtelijker, maar ook niet perfect.