Pagina 2 van 2

Geplaatst: 13.07.2011 - 13:44
door buikijn
@drrossi;

Ben benieuwd;

Wat voor LMM heb je gebruikt? pierburg of origineel Bosch? Hoeveel kg lucht meet je nu met deze nieuwe sensor en hoeveel met de oude? Heb je hier naar gekeken?

in mijn zwagers auto (volkwagen) hebben ze een verschildrukmeter oid vervangen, hij wist niet precies welke sensor. Resultaat is een verbluffend zuinige auto.

het is hier al eerder gezegd, de ene auto is zuiniger dan de andere, door wat betere sensoren/loop ed komt. Voor de garage zijn beide auto's perfect.. Je zou je auto eigenlijk in detail na moeten kunnen laten kijken. Bij de volvo garage kunnen ze alleen kijken of de sensoren binnen spec opereren. zijn er tuners die deze expertise in huis hebben om de stage 0 optimaal te krijgen?

Geplaatst: 14.07.2011 - 07:35
door DrRossi
Een vriendje van me werkt bij Nissan en daar is een jaartje geleden een actie geweest met LLM's.
Hij heeft ze toen mogen inkopen voor ca 75 euro en heeft er een tiental laten komen.
Volgens hem zijn de bosch lmm's bijna allemaal het zelfde.
Het ging hem om het aantal pinnen van de aansluiting.
Ik heb enkel mijn weerstand voor de temperatuur over moeten zetten.

Ik mocht er eentje proberen en naar een paar weken was ik we wel uit.
Ook met vida zie ik nul meldingen en de auto loopt perfect en een stuk zuiniger.
Ik had na een weekje pendelen tussen adam en ehv voor het eerst 800 km met een tankje gereden!!
Er ging toen 76 liter in ;0)

Hoe kan ik de hoeveelheid lucht meten?

Geplaatst: 30.07.2011 - 12:35
door Marc O.
S80 Executive schreef:Met mijn ex-S80 T6 haalde ik redelijk gemakkelijk 1 op 11, waarbij 90% snelweg en cc en wel af en toe een file...

Afbeelding
Respect! :shock: Ik heb met mijn T6 gedurende een 2000km lange rit vanuit Spanje terug naar NL gemiddeld 1 op 8 gereden. Dat was dan weliswaar op LPG. Heb me keurig aan de geldende max. snelheden gehouden en grotendeels op de CC gereden.

Geplaatst: 09.08.2011 - 08:17
door DrRossi
Zou de vakantie zit er weer op.
Heb het heerlijk gehad.
'snachts op de heen weg netjes 140 kunnen rijden met een verbruik van ca 9.7 liter.
Terugweg natuurlijk niet kunnen inhouden met als resultaat 10.9 liter.
Well nog ff twee banden kapot gereden bij Nancy

Geplaatst: 09.08.2011 - 23:07
door cees klumper
Onze S80 T6 automaat doet ongeveer 9 ltr / 100 km. Beter nog dan de C70 T5 gek genoeg.

Geplaatst: 09.08.2011 - 23:39
door M@rcel
Gemeten aan de pomp, rijdt mijn 2.5T automaat gemiddeld bijna 1:10 op LPG. De boordcomputer staat op zo'n 9 liter per 100 km.

Geplaatst: 10.08.2011 - 10:16
door wilco l.
Net getankt 27 liter op 310 kilometer kom uit op : 1 op 11,48. Veel stad en snelweg door elkaar. Korte vakantie naar Berlijn, veel 140-150 km/u op cc, toch weer 1 op 12.3, zelfde manier berekend? Boardcomputer geeft ongeveer gelijke waardes aan. Nog zuiniger dan mijn vorige Honda CR-V, verbazingwekkend :eeeek:

Groet.

Wilco L.

Geplaatst: 30.08.2011 - 09:38
door Racingbrick
Ik heb ooit met een S70 2.4 aut op benzine met boordcomputer naar Kufstein gereden ( getankt bij Venlo ) bij aankomst in Kufstein ging het lampje pas aan.
3 keer de berekening gedaan, 1 op 12,8.
4 personen, volle bepakking, ook de ECC aan het was in de nacht in 2003 tijdens de hittegolf.
Continue 120-130 gereden op de CC.
De zelfde wagen liep ook 1 op 7 op korte stukken, het kan zuinig.....
Als je maar constante snelheden rijdt....

Nu de S80 op aardgas, ik rij tussen de 1 op 12,5 op L gas in NL, * met een gemiddelde van 1 op 16 ) en de absolute topper is 1 op 23,1 ( dat lees je goed ) naar Hamburg op Duits H gas.
! op 18,1 is goed haalbaar bij constante snelheden op L gas in NL van pomp naar pomp, ik rij dan 110-12- constant.
Het verbruik op aardgas is per kilo... 1 kg is momenteel 0,92 in NL en iets boven de euro in Duitsland voor H gas.
Voor de goede orde, mijn S80 is een automaat en weegt 1564 door de 3 zeer zware CNG tanks.

Geplaatst: 30.08.2011 - 09:57
door Morgenstond
Dat je op H-gas minder verbruikt is ook niet heel gek, het staat immers voor hoogcalorisch :)

Geplaatst: 30.08.2011 - 09:59
door 945i
Je kan alleen "nergens" tanken... :roll:

edit, ik zie dat er hier 15km verderop een tankstation met cng zit... :lol:

Geplaatst: 30.08.2011 - 10:54
door Racingbrick
Pff, eerst huiswerk maken en dan reageren.
Ik hoef nooit op benzine te rijden, verder heb ik nog een S60 en een S80 uit Duitsland gehaald ook op CNG, en ook die 2 mensen hebben geen enkel probleem om te tanken, als ik naar Den Haag rij kan ik op 3 plaatsen tanken.
Naar Utrecht op 2 plaatsen, naar Eindhoven ook en naar Groningen op 4 plaatsen en-route, zonder enige moeite.
Onvoorstelbaar hoe weinig mensen op de hoogte zijn hiervan.
Slechts een keer in de rij moeten staan, 2 V70's voor me en een Passat 1.4 turbo waren voor me.
http://www.groengasmobiel.nl/no_cache/t ... nederland/

Geplaatst: 30.08.2011 - 11:00
door 945i
pff, ik voeg er nog een edit aan toe, had de post ook weg kunnen halen...

Ik ben niet zo op de hoogte met cng, is dat een beetje gelijk aan lpg in de motor?

Geplaatst: 30.08.2011 - 11:52
door Bart
Onze S80 D5 automaat verbruikt volgens de BC 6.0l/100km, in het echt rond de 6.7-6.8l/100km. Niet slecht voor zo'n grote bak.

Geplaatst: 30.08.2011 - 12:32
door Racingbrick
CNG is veel zuiniger in gebruik dan LPG, je rijdt dus verder op een kg aardgas dan op een liter LPG.
Een kg CNG komt meer in de richting van een liter diesel.
Alles hangt af van constante snelheden en hoe je rijdt, en wat het " octaangetal "
is van de aardgas die je gebruikt.
Bij L gas, wat we in NL tanken loopt de wagen slomer er duurder, op H gas ( Deens aardgas ) heeft een hoger metaangehalte, en doet de wagen veel pittiger rijden en veel zuiniger, tot wel 40%...
De energiewaarde van een kilo aardgas is veel hoger dan LPG, om maar een voorbeeld te noemen.
Daarom zal een aardgas wagen altijd zuiniger zijn.
Momenteel is CNG een goede keus, zeker nu er lichtere composiet tanks zijn, ik heb nog die zware stalen tanks denk ik.
Dat scheelt flink in gewicht.. ik denk wel een kilo of 100 in het geval van mijn S80.

Geplaatst: 23.11.2011 - 15:11
door my1stvolvo
Ligt het verbruik van een automaat veel hoger dan een handbak..
Een S60 D5 van mijn pa met handbak kon 1 op 20 rijden...
Met GT nog maar 1 op 16

Zou dat ook die kant op gaan met een S80 D5 ?