Pagina 2 van 4

Geplaatst: 01.09.2011 - 21:03
door Graspony
Ik heb deze bij een handelaar besteld die alle onderdelen doet. Voor 18u besteld en wordt 's nachts geleverd. Was zelfde prijs of via web te bestellen.

Normaal zal ik de rest van de steunen in de loop van de volgende 2 weken installeren. Deze zal ik wel bestellen via scandix. Die is toch een stuk goedkoper dan de rest van de aanbieders.

Groeten,
Steven

Geplaatst: 01.09.2011 - 21:13
door Oceanracer
Dank u!

Geplaatst: 13.09.2011 - 11:35
door Oceanracer
Vanmorgen de stoute schoenen ook maar aangetrokken. Auto iets verhoogd met extra zware betontegels. Ik werk namelijk niet onder een auto die is opgekrikt. Veiligheid voor alles natuurlijk!

Afbeelding

Vooraf even de beide bouten en moeren met WD40 ingespoten, omdat ik hierboven had gelezen dat ze nog wel eens goed vast willen zitten. Ik had geluk! Ik kon ze gewoon met de ratel losdraaien.

Afbeelding

Ik vond van de nieuwe steun het kleine rubber best wel flexibel. Maar je voelt pas echt verschil als je de oude ook kunt uitproberen! De ruimte in de kleine opening (aan de bak-kant) beweegt duidelijk bonkend tegen de bus aan, iets wat de nieuwe absoluut niet doet. Verder bleek de oude steun nog de originele, gezien het productiejaar 01. De nieuwe heeft uiteraard 11 genoteerd staan.

Afbeelding

Even de bouten en moeren ingespoten met WD40 en gereinigd met een doekje en weer gemonteerd. Alles aangedraaid met 50 Nm, waarbij de twee bouten wat lastiger waren, gezien de geringe bodemspeling. Met de ratel voldoende aandraaien en met de momentsleutel (die is wat langer) kleine slagen maken en het lukt prima.

Afbeelding

Met dank aan het enthousiasme van TS en de support van edraket, want daardoor heb ik het aangedurfd. Kosten waren trouwens € 49,00 voor een originele versnellingsbaksteun. Voor montage wordt drie tientjes gerekend, maar ik heb die dus in de zak kunnen houden.

Vanmiddag gaan we een eindje rijden. Ik zal mijn bevindingen vanavond melden.

Geplaatst: 13.09.2011 - 12:35
door 945i
Goed werk man! :thumbright:

Geplaatst: 13.09.2011 - 12:36
door diesel01
Ziet er keurig uit, gaat vast een verschil maken.

Geplaatst: 13.09.2011 - 14:15
door Brambo67
Knap waark!

Geplaatst: 13.09.2011 - 15:01
door edraket
Is altijd lekker om het zelf te doen (vind ik dan).
Wel even opletten op de aanhaalmomenten:
de kleine boutjes aan de bak moeten op 35Nm met 40 graden hoekverdraaiing
de grote aan het subframe moeten op 40Nm met 90 graden hoekverdraaiing. De grote moeren hebben ook een soort van veerringen eronder zitten. Ik denk dat hiervoor de hoekverdraaiing is.

Wel een beetje suf om voor zo'n "onbelangrijke" verbinding een hoekverdraaing voor te schrijven. Ik kan dat niet begrijpen.

Geplaatst: 13.09.2011 - 15:04
door Oceanracer
Da's apart. Ik kan daar in het boek Olving (Autovraagbaak V70) niets over vinden. Die maakt alleen melding van 50 Nm. En van hoekverdraaiingen heb ik al helemaal geen kaas gegeten. Wat moet ik mij daar bij voorstellen?

Die veerringen zag ik ook, maar of die na 10 jaar nog zo'n goede werking hebben...

Geplaatst: 13.09.2011 - 15:10
door 945i
Na het moment (50Nm) nog een aantal graden doordraaien.

Maar snap het ook niet helemaal, vast is vast zou ik zeggen.

Geplaatst: 13.09.2011 - 15:11
door Oceanracer
En 90 graden is dan nog 1/4 slag rond?

Geplaatst: 13.09.2011 - 15:13
door 945i
Yep.

Kopbouten gaan altijd volgens die logica omdat je ze dan gelijkmatig over de hele kop vaster kan zetten, maar hier.. :?

Geplaatst: 13.09.2011 - 15:30
door V70/2.4D/2003
Ziet er weer netjes uit. Probleem nu opgelost?

Leuke kleedjes heb je op de vloer :wink:

Geplaatst: 13.09.2011 - 15:40
door edraket
Volvo gebruikt heel veel boutverbindingen met hoekverdraaiing. Waarom dat is snap ik niet. Zo'n steun is inderdaad vast of los. Wordt niet warm of wat dan ook.

Geplaatst: 13.09.2011 - 20:35
door Oceanracer
V70/2.4D/2003 schreef:Ziet er weer netjes uit. Probleem nu opgelost?

Leuke kleedjes heb je op de vloer :wink:
Het wordt natuurlijk nooit een nieuwe auto, maar het verschil is duidelijk waarneembaar:
- het wegrijden gaat nu vlotter, omdat de koppeling minder lang hoeft te slippen om zonder schokken weg te rijden
- het inschakelen van de versnellingen gaat duidelijk gemakkelijker
- na het inschakelen en het weer oplaten van de koppeling is de "doick" verdwenen

Al met al een zeer geslaagde operatie. En ja, je kleedjes heb ik weer goed kunnen gebruiken! :-)

Moet ik die bouten en moeren nou nog wat strakker draaien?

Geplaatst: 13.09.2011 - 20:57
door edraket
Ik zou het lekker zo laten. Als je een bout aandraait heb je wel een idee als hij gewoon vast zit. Bij een moer met verende ring eronder heb je het idee dat je kunt blijven draaien totdat de veer is samengedrukt en de moer zelf aanligt. Denk dat 50Nm dan wel voldoende is, maar je zou ze nog even zonder moment sleutel kunnen natrekken totdat het echt vast zit.

Geplaatst: 13.09.2011 - 21:01
door Oceanracer
Ik heb ze alle vier eerst met de ratel vastgedraaid. Op zich is 50 Nm niet erg veel, want met de momentsleutel hoefde ik niet veel verder aan te draaien.

Maar wat ik niet snap, waarom schrijven ze 35Nm met die 40 graden voor? Als ik ze op 50Nm vast zet, draai ik toch ook verder rond met de dop? Vage materie! :roll:

Geplaatst: 13.09.2011 - 21:04
door Gast
50 Nm is niet veel voor dergelijke bouten. Ik zou ze gewoon vast zetten, misschien eerst nog even nieuwe veerringen halen.

Geplaatst: 13.09.2011 - 21:43
door edraket
Die veerringen zitten vast op de moeren. 90 graden rond is nog een best eind. Zal gevoelsmatig zeker ergens rond de 100Nm zitten dan. Maar het gaat echt niet zomaar los hoor!

Geplaatst: 13.09.2011 - 22:10
door Oceanracer
Zoals al gemeld, vond ik ze ook best gemakkelijk los gaan. Ze zijn vermoedelijk al eens losgedraaid bij het vervangen van de onderste motorsteun bij de dealer. Wellicht dat zij hem destijds ook op die 50 Nm hebben vastgezet. Ik zal het eens navragen, dan kom ik er nog even op terug. Voor nu laat ik het er maar bij en controleer binnenkort wel hoe strak ze nog zitten.

Geplaatst: 14.09.2011 - 13:21
door Oceanracer
En mail van de dealer terug:

De bouten aan de versnellingsbak moeten met 35Nm en 40 graden worden vast gezet.
De bouten aan het subframe moeten 65Nm en 60graden worden vast gezet.
De moeren van de torsiestang zelf moeten met 35Nm en 90 graden worden vast gezet.

Dus ik kan nog even aan het werk... Komend weekend of zo. Ik was er gemakshalve vanuit gegaan dat de torsiestang al op het juiste moment was aangedraaid. Fout dus... Man, wat leer ik weer een hoop bij. :-)