Pagina 2 van 7
Geplaatst: 18.07.2011 - 18:55
door BlackcurrantV70
V70/2.4D/2003 schreef: Verdiep je eens in de kleptechniek van Ducati en de reden waarom, dan weet je alles.
Euuuh, ik zou Ducati nu niet teveel vermelden, hun MotoGP seizoen gaat niet zo lekker dit jaar, ondanks Vale aan het stuur...
Geplaatst: 18.07.2011 - 19:17
door Winger
VolvoMafia schreef:Je gaf extra gas terwijl de bak aan het schakelen was? Dan is ie ff van slag, niet zo gek. En dat is ook een soort extreme SM voor die bak, zou er maar wat voorzichtiger mee doen...
Ja, het is nog even wennen, die automaat na 17 jaar schakelen

. Kon best zijn dat ik net in een schakelmoment ff het pedaal iets harder intrapte. Aantal toeren weet ik niet meer.
Even goed in de gaten houden. Moet toch nog ff naar de garage van de week (kentekenbewijs ingeruilde auto was ik kwijt) en neem het verhaal even mee.
Geplaatst: 18.07.2011 - 20:02
door Msuidgeest
Het nieuwe rijden is nu ook bij Volvo aangekomen. Zo vlug mogelijk schakelen naar een hogere versnelling.
Ik hou niet zo van dit soort waarschuwingen.
Overigens denk ik dat motoren en versnellingsbakken niet zomaar stuk gaan bij een keer flink "op de plank trappen".
Geplaatst: 18.07.2011 - 20:11
door Ben
Ik heb die melding nog nooit gezien.
Geplaatst: 18.07.2011 - 20:20
door Quota
Msuidgeest schreef:Het nieuwe rijden is nu ook bij Volvo aangekomen. Zo vlug mogelijk schakelen naar een hogere versnelling.
Ik hou niet zo van dit soort waarschuwingen.
Overigens denk ik dat motoren en versnellingsbakken niet zomaar stuk gaan bij een keer flink "op de plank trappen".
hmmm okay, maar aan het onderschrift te zien betreft het een 2.4 uit 2002.... en toen deed volvo nog niet aan het nieuwe rijden, toch?
Geplaatst: 18.07.2011 - 20:38
door Msuidgeest
Inderdaad Quota. Maar het principe van een opschakellampje is er al wat langer.
Geplaatst: 18.07.2011 - 23:12
door Gast
Lijkt mij toch niet goed.
Als hij in D staat moet je het gaspedaal gewoon op de bodem kunnen trappen en mogen er geen rare lampjes gaan branden.
Dit klinkt als een ETM die niet communiceert met de automaat.
De fenomeen is hier wel eens vaker voorbij gekomen, meestal tijdens de vakantie in de bergen eventueel + caravan.
Ofwel vragen om extra vermogen.
Oorzaak: "begin van" een defecte ETM, waarbij een automaat zorgt voor (de) extra gevoeligheid.
Geplaatst: 19.07.2011 - 08:49
door Walter
ik denk dat het eerder een geval is waarbij de bak zich de rijstijl van de nieuwe bestuurder nog moet aanleren en de nieuwe bestuurder nog aan de AT moet wennen. Als je bij de garage bent, vraag dan of ze de bak resetten. Als je dan rustig rijdt zoals jij het prettig vindt, gaat de bak zich daar ook naar gedragen.
@ Mark deze bak heeft 2 ton achter de kiezen, slijtage in de bak is niet helemaal ongewoon en dit soort klappen tijdens de schakelacties is niet bevoordelijk. Mijn bak gaf ik de genadeklap tijdens een rijvaardigheidstraining, was ook steeds vol gas optrekken en vol afremmen. De bak was dat niet gewend, ging zich afstellen en toen kwam de interne slijtage aan het licht. Been there, done that, paid the bill
Geplaatst: 19.07.2011 - 19:50
door Winger
Nou mensen, ik ben bang dat er toch meer aan de hand is. Vanmiddag gereden, geen meldingen. Net naar de Ikea (je moet wel 's wat) en yup. Weer de melding. Een paar keer zelfs (ging vanzelf weer weg). Op de terugweg weer, maar toen bleef het lampje van 't motormanagement branden.
Garage gebeld (na zevenen te bereiken) en sja, die gaven aan maar langs te moeten komen om de boel uit te lezen. Kan dat geen kwaad met dat lampje? t Is een uur rijden namelijk.
Trekt verder goed, al heb ik 't idee dat ie wat moeilijker schakelt (met name terug - bonk). Kan 't me verbeelden aangezien ik in zulke gevallen des duivels ben. Temeer omdat ik er nog geen week in stuur.

Geplaatst: 19.07.2011 - 20:21
door Hans oet Twent
Gents,
Een geartronic past zich toch aan aan het rijgedrag van de bestuurder? En de automaat van Winger niet toch?
Waarbij ik van mening ben dat de auto het gewoon met aankunnen om ook flink door te trekken.
Vindt het ook bijzonder dat een Geartronic zich aanpast aan de bestuurder... Ik ben zelf geen enorme trapper..... Maar op de Deutsche autobahn en met
de caravan zal die er toch aan moeten geloven. Maar goed alles met mate.
Winger ik ben wel razend nieuwsgierig wat de uitkomst is van het uitlezen.
Geplaatst: 19.07.2011 - 20:23
door Winger
Hans oet Twent schreef:
Winger ik ben wel razend nieuwsgierig wat de uitkomst is van het uitlezen.
Anders ik wel.
Ik hou jullie uiteraard op de hoogte

.
Geplaatst: 19.07.2011 - 20:44
door V70/2.4D/2003
Gaat AlexV70 dan gelijk krijgen met zijn ETM verdenking? Who knows, the dealer can know. Wij wachten af en hopen er maar het beste van.
Dashboard is mooi stofvrij, dat dan weer wel. :?
Geplaatst: 19.07.2011 - 21:25
door Gast
V70/2.4D/2003 schreef:Gaat AlexV70 dan gelijk krijgen met zijn ETM verdenking? Who knows, the dealer can know.
Dat lees ik dan wel weer over 3 weken.

Geplaatst: 19.07.2011 - 22:05
door Morgenstond
Deze wagen heeft als ik het goed heb een AW55-50SN, een adaptieve vijfbak. Bonken van een automaat is nooit goed. Hoe is het schakelgedrag verder?
Geplaatst: 20.07.2011 - 08:04
door EVV
Hans oet Twent schreef:Gents,
Een geartronic past zich toch aan aan het rijgedrag van de bestuurder? En de automaat van Winger niet toch?
Waarbij ik van mening ben dat de auto het gewoon met aankunnen om ook flink door te trekken.
Vindt het ook bijzonder dat een Geartronic zich aanpast aan de bestuurder... Ik ben zelf geen enorme trapper..... Maar op de Deutsche autobahn en met
de caravan zal die er toch aan moeten geloven. Maar goed alles met mate.
Winger ik ben wel razend nieuwsgierig wat de uitkomst is van het uitlezen.
Geen van beide bakken passen zich aan aan het rijdgedrag van de bestuurder, ze leren van zichzelf hoe ze het beste kunnen schakelen. Iedere schakelactie wordt geanalyseerd door de automaat computer en waar nodig aangepast zodat het de volgende keer beter gaat.
Geplaatst: 20.07.2011 - 08:24
door Hans oet Twent
@EVV
Ze passen zich aan aan het rijgedrag? Dus als ik traag rijd zal de bak ook trager gaan schakelen, en als ik fors rij dan zal hij adequater gaan opschakelen?
Geplaatst: 20.07.2011 - 08:38
door EVV
Als hij zou leren van je rijgedrag zou hij als je altijd fors rijdt en de bak laat laat opschakelen dat ook nog doen als je eens rustig rijdt (of andersom). Dus als je normaal zoveel gas geeft dat de bak bij 4000 rpm schakelt en je rijdt ineens met veel minder gas zal hij gelijk eerder schakelen, niet nog steeds bij 4000 rpm.
Wat jij bedoeld is gewoon kijken naar hoever het gas in getrapt is, bij hogere belasting later (en sneller) schakelen, dat doen automaten al jaren.
Geplaatst: 20.07.2011 - 09:37
door Winger
Ik ben vannochtend even naar Bruins in Hengelo (Volvospecialst) geweest voor een uitleessessie.
Dit kwam eruit:
ECM-3503 Onregelmatige loop - Meerdere cilinders
De storingscode is niet actief
Dit kan komen door de timing van de distributie (zit net een nieuwe riem op) of 't kan aan de ontsteking of bobines liggen.
Dussss. Ze moeten er maar ff goed naar kijken.
Geplaatst: 20.07.2011 - 09:39
door Winger
Morgenstond schreef:Deze wagen heeft als ik het goed heb een AW55-50SN, een adaptieve vijfbak. Bonken van een automaat is nooit goed. Hoe is het schakelgedrag verder?
Hij schakelt heel mooi soepel. Alleen gisteren, met 't branden van het lampje, schakelde ie wat minder terug bij het afremmen voor de rotonde had ik het idee.
Geplaatst: 20.07.2011 - 09:53
door Morgenstond
Al met al een vervelend begin als je net een andere auto hebt gekocht. Succes met de afhandeling ervan.