Warmlopen

Gebruikersavatar
Maus-met-Volvo
4th Gear member
Berichten: 619
Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
Locatie: Zoetermeer

Tja, ik heb geen ervaring met een automaat of caravan, maar ben wel van mening dat veel mensen niet meer zelf rijden maar de auto z'n gang laten gaan met het idee dat het dan wel goed gaat. Mijn idee is, Cruise control uit, bak in 3 en brullen met dat ding; zolang de toerenteller niet in het rood zit kan de auto het wel hebben. Ik zou 3000 rpm aanhouden, terugschakelen bij 2000 - 2250 rpm. De koelvloeistof wordt sneller door het blok gepompt, de ventilator houdt de boel wel (redelijk) op temperatuur
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1443
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Maus-met-Volvo schreef:Tja, ik heb geen ervaring met een automaat of caravan, maar ben wel van mening dat veel mensen niet meer zelf rijden maar de auto z'n gang laten gaan met het idee dat het dan wel goed gaat. Mijn idee is, Cruise control uit, bak in 3 en brullen met dat ding; zolang de toerenteller niet in het rood zit kan de auto het wel hebben. Ik zou 3000 rpm aanhouden, terugschakelen bij 2000 - 2250 rpm. De koelvloeistof wordt sneller door het blok gepompt, de ventilator houdt de boel wel (redelijk) op temperatuur
Zou het ook te maken hebben met dat bij lage toeren de turbo veel meehelpt, waardoor er veel warme lucht de motor in geblazen wordt? De intercooler zou deze lucht wel af moeten koelen, maar als de turbo continue druk moet leveren wordt de intercooler ook vanzelf wel warm en de lucht die de motor in gaat alleen maar warmen. Meer toeren zou betekenen minder turbo druk, dus minder warme lucht de motor in.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De turbo blijft zijn druk houden tot zo'n 3500 toeren, dus daar ligthet niet aan. Het gaat puur om de warmte die de bak genereert als deze niet in zijn lockup staat. Daarnaast het lage toerental, zware caravan, steile helling, deels dicht zittende radiator en hitte. Vergeet niet dat een diesel er lekker aan sleurt en je hebt gewoon niet in de gaten dat hij er echt heel hard voor moet werken. Net zoals Maus zegt: brullen met dat ding en zelf schakelen.

Dit probleem komt alleen maar voor bij automaten voor zover ik weet. De automaat zorgt voor een enorme extra warmte belasting voor de motor doordat er een extra warmte wisselaar zit in de radiator voor de automaatbak.

Maak overigens "voor de grap" de radiator/koelerpakket eens schoon. Je wilt niet weten wat voor een rommel er aan de voorkant op plakt. Ik denk dat dat ook als snel 10-20% van de capaciteit weg haalt. Je moet hem daarvoor helaas wel demonteren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Maus-met-Volvo
4th Gear member
Berichten: 619
Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
Locatie: Zoetermeer

Ik denk het juist niet:
1 het verschil tussen motortemperatuur en de temperatuur van de inlaatlucht is mijn insziens veel te groot, m.a.w. ik denk niet dat je motortemperatuur oploopt door warme inlaatlucht.
2 de turbo levert zijn bijdrage vanaf 1700 rpm, het vermogen voel je bij 2000 rpm opkomen, dus moet je volgens mij altijd boven de 2000 rpm blijven. Bij de D5 is de koppelkromme vanaf 2000 rpm vrijwel vlak tot bijna aan het rode gebied. Bij (te) lage toeren is de belasting op je krukas en drijfstangen ook veel groter.
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Lees even goed het verhaal van edraket, maus....
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Maus-met-Volvo
4th Gear member
Berichten: 619
Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
Locatie: Zoetermeer

945i schreef:Lees even goed het verhaal van edraket, maus....
Geen speld tussen te krijgen Ed en 945I... Ik schreef mijn reactie denk ik gelijk met Ed dus dat heeft elkaar gepasseerd...
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nadat ik afgelopen vakantie een beetje hetzelfde probleem heb meegemaakt. (Voor mij de eerste keer combinatie diesel/geartronic). Ben ik tot de volgende, al vele malen verkondigde, rijwijze gekomen.
Met caravan erachter rij ik bijna altijd manueel. Ik zet de bak dan vast in zijn 4 en rij met 95 op de teller circa 2400 toeren. (D5 163pk 5 bak GT) Alleen indien ik in de bebouwde kom rij dan gaat ie naar de automatische stand. Op buitenwegen heeft de bak de neiging om gewoon op te schakelen naar zijn 5 en dat wil ik dus niet. Het gebruik blijft bij continue in zijn 4 ook beter binnnen de perken dan in zijn 5.
Overigens in het vlakke NL gaat ie wel gewoon in de automatische stand. Maar vanaf de Belgische grens hup naar de manueel en vast in 4.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Vroegah voor dat ik bureauzitter was heb ik iets in de transport gedaan.
Het verhaal van edraket mbt de radiator klopt helemaal.
In het voorjaar spoot de monteur met een hogedrukspuit alle truckradiators schoon van auto's die last hadden van het warm lopen bult opwaarts en daar kwam een intens zwarte drab af.
LET OP je moet wel weten wat je doet en het maakt een groot verschil of je de spuit op een heavy duty vrachtwagenradiator zet of op een Volvo.
Autoradiators(koelribben) zijn dusdanig zwak dat ze met een beetje druk zo ombuigen waarna ze helemaal niet meer koelen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
GIONXC
2nd Gear member
Berichten: 218
Lid geworden op: 26.08.2008 - 12:18
Locatie: aan het mooie Eemmeer

Nog niet vermeld, Gelijktijdig met het vervangen van de thermostaat in
frankrijk is de radiateur ook gereinigd [plus auto = service].
XC70 D5, 2003, Geartronic, Nautic bleu, Summum. verkocht.
V70 2.5T, 2005, Geartronic, Magic bleu,Momentum. verkocht.
145 DL 2.0, 1973, Overdrive,Wit.lpg.
245 2.3 Polar 1992 Rood U9 verkocht
V 70 2.4 T my 2001 Aut. Venetian red pearl 445
XC70 2.5T my 2003 Aut. Polartic Bleu pearl 444
Gebruikersavatar
lkort
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 29.04.2007 - 08:10
Locatie: Brabant

Heb inderdaad na het vervangen van de turbodrukregelaar geen problemen meer gehad met warmlopen.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
gerardgrobben
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 05.11.2010 - 14:17

Zoek je koppel-vermogen-toerental grafiek maar eens na.

Zul je zien dat voor het betere presteren je toch toeren moet maken.
Kweet niet wanneer de turbo echt gaat werken, maar dat was vroeger pas bij 2600 à 2800 rpm. Kortom : terugschakelen als je zwaar moet trekken.
If it ain't Dutch, it ain't much
Gebruikersavatar
GIONXC
2nd Gear member
Berichten: 218
Lid geworden op: 26.08.2008 - 12:18
Locatie: aan het mooie Eemmeer

Als ik het goed begrijp had de thermostaat niet vervangen hoeven worden?
En hoe zit het dan met opan gaan bij 90 graden zoals in instructie boekje?
Ben een leek op dat gebied!
XC70 D5, 2003, Geartronic, Nautic bleu, Summum. verkocht.
V70 2.5T, 2005, Geartronic, Magic bleu,Momentum. verkocht.
145 DL 2.0, 1973, Overdrive,Wit.lpg.
245 2.3 Polar 1992 Rood U9 verkocht
V 70 2.4 T my 2001 Aut. Venetian red pearl 445
XC70 2.5T my 2003 Aut. Polartic Bleu pearl 444
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21419
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Even kort en technisch:

De thermostaat regelt de watertemperatuur wat door de motor circuleert. Rondpompen gebeurt door de waterpomp. Zodra het water ongeveer 90 graden wordt, gaat de thermostaat "open" en stroomt er een deel van het water naar de radiator aan de voorkant van de auto. Dat water wordt gekoeld door rijwind of de ventilator en gaat dus kouder weer het motorblok in.

Zo kan de motor zijn warmte kwijt.

Zie het maar als een CV-ketel: de ketel maakt warmwater en dat wordt door de radiatoren afgegeven op diverse plaatsen in het huis. En de thermostaat in de woonkamer regelt dan de ingestelde temperatuur.

Als ik alles goed gelezen heb zijn er bij jou situaties geweest dat de motor meer warmte produceerde dan dat de koelradiator aan warmte kwijt kon. En dat zie je doordat de temperatuurmeter op gaat lopen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik las laatst ook iets over een "warmelanden thermostaat" of iets dergelijks?? Ik dacht toen nog aan het topic van volgens mij Ikort "warmlopen bergop"(ofzo).
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
GIONXC
2nd Gear member
Berichten: 218
Lid geworden op: 26.08.2008 - 12:18
Locatie: aan het mooie Eemmeer

Even iets anders, als ik het goed begrijp heeft het met de thermostaat niets te maken [is die electronish?]dus zelf schakelen en omhoog terug schakelen?
XC70 D5, 2003, Geartronic, Nautic bleu, Summum. verkocht.
V70 2.5T, 2005, Geartronic, Magic bleu,Momentum. verkocht.
145 DL 2.0, 1973, Overdrive,Wit.lpg.
245 2.3 Polar 1992 Rood U9 verkocht
V 70 2.4 T my 2001 Aut. Venetian red pearl 445
XC70 2.5T my 2003 Aut. Polartic Bleu pearl 444
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

De thermostaat is mechanisch. Gaat (verder) open bij zoveel graden, gaat (weer) dicht onder de zoveel graden. Is niets aan te schakelen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Captain Slow
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:53
Locatie: Amsterdam

Lijkt mij voor jezelf (en alle caravan vakantiegangers) ook zinvol om de caravan helemaal bepakt eens op de weegbrug zetten om te kijken of de caravan ook daadwerkelijk , in dit geval, 1500kg weegt. Kan bij menigeen wel eens tegen vallen en ook de vermoeidheid van de Volvo verklaren.

Groet,

C.S
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik denk dat je "leeg" al schrikt!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

vooral bij de wat oudere caravans,waar je reservewiel,koelkast,kachel etc,etc
bij het leeggewicht moet optellen,weet ik uit ervaring dat je nog geen voortent+frame kunt meenemen.
200/300kg overbeladen is dan ook geen uitzondering!
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Interessant, dit topic, want ik ken dit probleem ook, en heb nb een handgeschakelde bak. Vorig jaar over de A75 in Frankrijk gereden richting Millau. Daar zitten nogal wat 7% hellinkjes tussen. Met als resultaat: een oplopende motortemperatuur, wat gelukkig terug te brengen was door het uitzetten van de airco. Dit jaar de Brennerpas over geweest naar Italië. En ook hier hetzelfde probleem. Wanneer je de motor rond de 2500 toeren houdt lijkt het goed te gaan, maar als je boven de 3300 komt, begint ie al gauw op te lopen. Te lage toeren ook, want dan werkt de motor zich te pleures.

Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje een aanfluiting. De D5 is sterk zat, maar de koeling blijkbaar niet tiptop. Hij moest een ongeveer 1200kg zware caravan naar boven sleuren. Theoretisch gezien moet dat te doen zijn. En als je dan op de camping staat tegenover iemand die fleurig vertelt dat zijn 2.0 diesel Seat Alhambra zonder enige moeite zijn 1500 kg zware sleurhut de berg op wist te krijgen, dan staat de Volvo helaas wel wat in zijn hemd. Beetje balen.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”