Pagina 2 van 4
Geplaatst: 21.07.2011 - 08:38
door Maus-met-Volvo
Tja, ik heb geen ervaring met een automaat of caravan, maar ben wel van mening dat veel mensen niet meer zelf rijden maar de auto z'n gang laten gaan met het idee dat het dan wel goed gaat. Mijn idee is, Cruise control uit, bak in 3 en brullen met dat ding; zolang de toerenteller niet in het rood zit kan de auto het wel hebben. Ik zou 3000 rpm aanhouden, terugschakelen bij 2000 - 2250 rpm. De koelvloeistof wordt sneller door het blok gepompt, de ventilator houdt de boel wel (redelijk) op temperatuur
Geplaatst: 21.07.2011 - 08:55
door EVV
Maus-met-Volvo schreef:Tja, ik heb geen ervaring met een automaat of caravan, maar ben wel van mening dat veel mensen niet meer zelf rijden maar de auto z'n gang laten gaan met het idee dat het dan wel goed gaat. Mijn idee is, Cruise control uit, bak in 3 en brullen met dat ding; zolang de toerenteller niet in het rood zit kan de auto het wel hebben. Ik zou 3000 rpm aanhouden, terugschakelen bij 2000 - 2250 rpm. De koelvloeistof wordt sneller door het blok gepompt, de ventilator houdt de boel wel (redelijk) op temperatuur
Zou het ook te maken hebben met dat bij lage toeren de turbo veel meehelpt, waardoor er veel warme lucht de motor in geblazen wordt? De intercooler zou deze lucht wel af moeten koelen, maar als de turbo continue druk moet leveren wordt de intercooler ook vanzelf wel warm en de lucht die de motor in gaat alleen maar warmen. Meer toeren zou betekenen minder turbo druk, dus minder warme lucht de motor in.
Geplaatst: 21.07.2011 - 09:10
door edraket
De turbo blijft zijn druk houden tot zo'n 3500 toeren, dus daar ligthet niet aan. Het gaat puur om de warmte die de bak genereert als deze niet in zijn lockup staat. Daarnaast het lage toerental, zware caravan, steile helling, deels dicht zittende radiator en hitte. Vergeet niet dat een diesel er lekker aan sleurt en je hebt gewoon niet in de gaten dat hij er echt heel hard voor moet werken. Net zoals Maus zegt: brullen met dat ding en zelf schakelen.
Dit probleem komt alleen maar voor bij automaten voor zover ik weet. De automaat zorgt voor een enorme extra warmte belasting voor de motor doordat er een extra warmte wisselaar zit in de radiator voor de automaatbak.
Maak overigens "voor de grap" de radiator/koelerpakket eens schoon. Je wilt niet weten wat voor een rommel er aan de voorkant op plakt. Ik denk dat dat ook als snel 10-20% van de capaciteit weg haalt. Je moet hem daarvoor helaas wel demonteren.
Geplaatst: 21.07.2011 - 09:14
door Maus-met-Volvo
Ik denk het juist niet:
1 het verschil tussen motortemperatuur en de temperatuur van de inlaatlucht is mijn insziens veel te groot, m.a.w. ik denk niet dat je motortemperatuur oploopt door warme inlaatlucht.
2 de turbo levert zijn bijdrage vanaf 1700 rpm, het vermogen voel je bij 2000 rpm opkomen, dus moet je volgens mij altijd boven de 2000 rpm blijven. Bij de D5 is de koppelkromme vanaf 2000 rpm vrijwel vlak tot bijna aan het rode gebied. Bij (te) lage toeren is de belasting op je krukas en drijfstangen ook veel groter.
Geplaatst: 21.07.2011 - 09:16
door 945i
Lees even goed het verhaal van edraket, maus....
Geplaatst: 21.07.2011 - 09:42
door Maus-met-Volvo
945i schreef:Lees even goed het verhaal van edraket, maus....
Geen speld tussen te krijgen Ed en 945I... Ik schreef mijn reactie denk ik gelijk met Ed dus dat heeft elkaar gepasseerd...
Geplaatst: 21.07.2011 - 09:48
door V480-S60
Nadat ik afgelopen vakantie een beetje hetzelfde probleem heb meegemaakt. (Voor mij de eerste keer combinatie diesel/geartronic). Ben ik tot de volgende, al vele malen verkondigde, rijwijze gekomen.
Met caravan erachter rij ik bijna altijd manueel. Ik zet de bak dan vast in zijn 4 en rij met 95 op de teller circa 2400 toeren. (D5 163pk 5 bak GT) Alleen indien ik in de bebouwde kom rij dan gaat ie naar de automatische stand. Op buitenwegen heeft de bak de neiging om gewoon op te schakelen naar zijn 5 en dat wil ik dus niet. Het gebruik blijft bij continue in zijn 4 ook beter binnnen de perken dan in zijn 5.
Overigens in het vlakke NL gaat ie wel gewoon in de automatische stand. Maar vanaf de Belgische grens hup naar de manueel en vast in 4.
Geplaatst: 21.07.2011 - 10:08
door diesel01
Vroegah voor dat ik bureauzitter was heb ik iets in de transport gedaan.
Het verhaal van edraket mbt de radiator klopt helemaal.
In het voorjaar spoot de monteur met een hogedrukspuit alle truckradiators schoon van auto's die last hadden van het warm lopen bult opwaarts en daar kwam een intens zwarte drab af.
LET OP je moet wel weten wat je doet en het maakt een groot verschil of je de spuit op een heavy duty vrachtwagenradiator zet of op een Volvo.
Autoradiators(koelribben) zijn dusdanig zwak dat ze met een beetje druk zo ombuigen waarna ze helemaal niet meer koelen.
Warmlopen
Geplaatst: 22.07.2011 - 05:49
door GIONXC
Nog niet vermeld, Gelijktijdig met het vervangen van de thermostaat in
frankrijk is de radiateur ook gereinigd [plus auto = service].
Geplaatst: 22.07.2011 - 09:24
door lkort
Heb inderdaad na het vervangen van de turbodrukregelaar geen problemen meer gehad met warmlopen.
Geplaatst: 23.07.2011 - 04:27
door gerardgrobben
Zoek je koppel-vermogen-toerental grafiek maar eens na.
Zul je zien dat voor het betere presteren je toch toeren moet maken.
Kweet niet wanneer de turbo echt gaat werken, maar dat was vroeger pas bij 2600 à 2800 rpm. Kortom : terugschakelen als je zwaar moet trekken.
Warmlopen
Geplaatst: 23.07.2011 - 20:07
door GIONXC
Als ik het goed begrijp had de thermostaat niet vervangen hoeven worden?
En hoe zit het dan met opan gaan bij 90 graden zoals in instructie boekje?
Ben een leek op dat gebied!
Geplaatst: 23.07.2011 - 21:48
door Msuidgeest
Even kort en technisch:
De thermostaat regelt de watertemperatuur wat door de motor circuleert. Rondpompen gebeurt door de waterpomp. Zodra het water ongeveer 90 graden wordt, gaat de thermostaat "open" en stroomt er een deel van het water naar de radiator aan de voorkant van de auto. Dat water wordt gekoeld door rijwind of de ventilator en gaat dus kouder weer het motorblok in.
Zo kan de motor zijn warmte kwijt.
Zie het maar als een CV-ketel: de ketel maakt warmwater en dat wordt door de radiatoren afgegeven op diverse plaatsen in het huis. En de thermostaat in de woonkamer regelt dan de ingestelde temperatuur.
Als ik alles goed gelezen heb zijn er bij jou situaties geweest dat de motor meer warmte produceerde dan dat de koelradiator aan warmte kwijt kon. En dat zie je doordat de temperatuurmeter op gaat lopen.
Geplaatst: 24.07.2011 - 09:07
door Thijs
Ik las laatst ook iets over een "warmelanden thermostaat" of iets dergelijks?? Ik dacht toen nog aan het topic van volgens mij Ikort "warmlopen bergop"(ofzo).
Warmlopen
Geplaatst: 29.07.2011 - 18:44
door GIONXC
Even iets anders, als ik het goed begrijp heeft het met de thermostaat niets te maken [is die electronish?]dus zelf schakelen en omhoog terug schakelen?
Geplaatst: 29.07.2011 - 19:24
door Oceanracer
De thermostaat is mechanisch. Gaat (verder) open bij zoveel graden, gaat (weer) dicht onder de zoveel graden. Is niets aan te schakelen.
Geplaatst: 30.07.2011 - 15:58
door Captain Slow
Lijkt mij voor jezelf (en alle caravan vakantiegangers) ook zinvol om de caravan helemaal bepakt eens op de weegbrug zetten om te kijken of de caravan ook daadwerkelijk , in dit geval, 1500kg weegt. Kan bij menigeen wel eens tegen vallen en ook de vermoeidheid van de Volvo verklaren.
Groet,
C.S
Geplaatst: 30.07.2011 - 19:35
door Oceanracer
Ik denk dat je "leeg" al schrikt!
Geplaatst: 31.07.2011 - 09:29
door toppertje
vooral bij de wat oudere caravans,waar je reservewiel,koelkast,kachel etc,etc
bij het leeggewicht moet optellen,weet ik uit ervaring dat je nog geen voortent+frame kunt meenemen.
200/300kg overbeladen is dan ook geen uitzondering!
Geplaatst: 03.08.2011 - 17:29
door BlackSapphire
Interessant, dit topic, want ik ken dit probleem ook, en heb nb een handgeschakelde bak. Vorig jaar over de A75 in Frankrijk gereden richting Millau. Daar zitten nogal wat 7% hellinkjes tussen. Met als resultaat: een oplopende motortemperatuur, wat gelukkig terug te brengen was door het uitzetten van de airco. Dit jaar de Brennerpas over geweest naar Italië. En ook hier hetzelfde probleem. Wanneer je de motor rond de 2500 toeren houdt lijkt het goed te gaan, maar als je boven de 3300 komt, begint ie al gauw op te lopen. Te lage toeren ook, want dan werkt de motor zich te pleures.
Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje een aanfluiting. De D5 is sterk zat, maar de koeling blijkbaar niet tiptop. Hij moest een ongeveer 1200kg zware caravan naar boven sleuren. Theoretisch gezien moet dat te doen zijn. En als je dan op de camping staat tegenover iemand die fleurig vertelt dat zijn 2.0 diesel Seat Alhambra zonder enige moeite zijn 1500 kg zware sleurhut de berg op wist te krijgen, dan staat de Volvo helaas wel wat in zijn hemd. Beetje balen.