Doeke Dobma schreef:
Nou, ik heb er dan ook maar één gekocht! Voor € 11,40 kun je je er ook geen buil aan vallen.
Vandaag de ELM327 binnen gekregen en direct maar gaan testen! For the record: ik gebruik een Sony Ericsson Xperia Arc met Android 2.3.4.
Ten eerste: het werkt! De ELM327 in de connector klikken en koppelen met de telefoon. Dan Torque opstarten(ik gebruik tot op heden nog de gratis Lite versie, is de Pro-versie aan te raden?) en bij de instellingen aangeven wat de OBD2 lezer is.
Standaard staan er al wat meters in, snelheid, gaskleppositie, druk, acceleratie (G-sensor). Er zijn 7 velden waarvan er 4 gevuld zijn met de standaard meters. Je kunt alle meters verwijderen of verplaatsen, qua positie op het scherm. Op elk veld kun je meters toevoegen, max 6 per veld.
Nu is er een hele waslijst aan meters die je kunt selecteren. Niet alles is even interessant. Er zitten ook meters tussen die dezelfde informatie vermelden als je boordcomputer. Zoals verbruik, snelheid volgens GPD en volgens ECU, toerental, etc. Hoewel deze functies dus ook al in de boordcomputer van de S60 zitten, is het wel leuk om ze eens te gebruiken als vergelijk.
Zo ligt het uitgelezen toerental volgens Torque ca. 100 toeren lager dan de fysieke meter op het dashboard aangeeft.
De snelheid; als ik op de dash een snelheid aflees van 70km/u geeft Torque een GPS snelheid fluctuerend tussen 64 en 66 km/u en een ECU snelheid van stabiel 65km/u.
Zoals gezegd zijn er veel meters beschikbaar, maar niet alles werkt. Ik heb een (snelle) analyse gemaakt van de meters die ook daadwerkelijk werken.
- Speed (GPS en ECU)
- Coolant Temperature
- Engine load
- Engine RPM
- Air Intake Temperature
- Mass Air Flow Rate (druk van de MAF sensor volgens mij)
- Throttle Position
- Boost
- Turbo Boost Gauge
- Timing Advance (voorontsteking)
- Fuel Trim bank 1 sensor 1
- O2 Volts bank 1 sensor 1
- Acceleration (G-druk)
- Altitude GPS (geeft verkeerde waardes)
- diverse betreffende verbruik
Verder nog:
- All Data Widget (div data op het scherm)
- Drive Cycle status since DTC clear Widget
- Current Drive Cycle Widget
Onder 'actions' kun je nog kiezen uit:
- Show logged faults
- Clear Logged faults
- Show Pending faults
- Show Historic faults
Deze foutcode-lezers lieten niets zien omdat er volgens Torque geen enkele faultcode (opgeslagen) was. Dat zou goed kunnen. Ik zal eens ergens een stekker lostrekken om te zien of er dan een melding verschijnt.
Zoals gezegd, er zijn meer meters, maar bij mij doen die het niet.
Wat voor mij relevante meters zijn, zijn die van de koelwatertemperatuur en belasting van de motor. Wat ik graag nog zou willen zien is CO2-uitstoot, olietemperatuur, voltmeter(werkt nu niet), binnentemperatuur en vast nog meer wat ik nu even niet kan bedenken. Misschien dat de Pro versie meer meters biedt.
Vooralsnog tevreden.
RDKraker en CeeBee, hebben jullie de Pro-versie van Torque? Kun je daar meer mee?