Pagina 2 van 3

Geplaatst: 25.07.2011 - 19:59
door 945i
Ben blij dat hij jouw woorden begrijpt. ;)

Geplaatst: 25.07.2011 - 19:59
door 945i
JosW schreef:OK, IEDEREEN bedankt!
:thumbup:

Geplaatst: 25.07.2011 - 21:08
door JosW
Morgen richting Spanje en de auto laten lopen op m'n gevoel met op de achtergrond de verbruiksmeter. Allen die nog weg gaan, ook een prettige en veilige vakantie!

Jos.

Geplaatst: 25.07.2011 - 21:17
door Hans oet Twent
Jos Vaak bin ie te bange! Zeggenw ehier in Twente vaak. gewoon je buikgevoel volgen en beter hogere toeren dan te lage.... Fijne vakantie Goed goan en Ait Vedan.

Geplaatst: 25.07.2011 - 21:23
door JosW
Hans oet Twent schreef:Jos Vaak bin ie te bange! Zeggenw ehier in Twente vaak. gewoon je buikgevoel volgen en beter hogere toeren dan te lage.... Fijne vakantie Goed goan en Ait Vedan.
Hoezo te bange, hoe weet ie dat noe? Ik goa emn vedan, kerreven inpakn en vanof morgn brekn en angoan!.

Geplaatst: 26.07.2011 - 08:55
door V480-S60
JosW goede vakantie hou de boel heel. En hou de boel op toeren 8)

Maaaaaaar: ik kan in dit geval wel meegaan met onze Groniger met V70/2.4D. Er is iets veranderd want de toerentallen met corresponderende snelheden die JosW opgeeft kloppen niet met de standaard toeren en aangegeven snelheden!. (ook niet met de standaardwaarden van een standaard 163 pk uitvoering) Dus let a.u.b. wel op!
Doet verder niets af aan de vraag dus de overige adviezen gelden gewoon.

Geplaatst: 26.07.2011 - 09:49
door t5power
V480-S60 schreef:JosW goede vakantie hou de boel heel. En hou de boel op toeren 8)

Maaaaaaar: ik kan in dit geval wel meegaan met onze Groniger met V70/2.4D. Er is iets veranderd want de toerentallen met corresponderende snelheden die JosW opgeeft kloppen niet met de standaard toeren en aangegeven snelheden!. (ook niet met de standaardwaarden van een standaard 163 pk uitvoering) Dus let a.u.b. wel op!
Doet verder niets af aan de vraag dus de overige adviezen gelden gewoon.
Ik denk dat het iets anders betreft, want het is fysiek gewoon onmogelijk dat de toerental anders is na tuning. De koppeling is precies dezelfde, overige overbrengingen in de motor zijn anders. Alleen is de koppel bij een elk toerental (vanaf een x aantal toeren) verhoogd zodat de motor meer kracht heeft.

Geplaatst: 26.07.2011 - 09:50
door 945i
Kleinere wielen.

Geplaatst: 26.07.2011 - 10:35
door EVV
945i schreef:Kleinere wielen.
Dan moet ook de computer verteld zijn dat de wielen kleiner zijn, anders blijft de snelheidsmeter gewoon de snelheid van de grote wielen aangeven.

Geplaatst: 26.07.2011 - 10:37
door 945i
Dat zal wel, maar hij moet wel meer toeren maken om die snelheid te halen.

Geplaatst: 26.07.2011 - 10:56
door t5power
945i schreef:Kleinere wielen.
Ok, maar dat staat natuurlijk los van de tuning.

Geplaatst: 26.07.2011 - 11:02
door JosW
V480-S60 schreef:JosW goede vakantie hou de boel heel. En hou de boel op toeren 8)

Maaaaaaar: ik kan in dit geval wel meegaan met onze Groniger met V70/2.4D. Er is iets veranderd want de toerentallen met corresponderende snelheden die JosW opgeeft kloppen niet met de standaard toeren en aangegeven snelheden!. (ook niet met de standaardwaarden van een standaard 163 pk uitvoering) Dus let a.u.b. wel op!
Doet verder niets af aan de vraag dus de overige adviezen gelden gewoon.
Standaard toeren gelden volgens mij als het voertuig geen last trekt. Als dat wel het geval is dan heeft dat toch invloed op het toerental? Of denk ik nu verkeerd?

Geplaatst: 26.07.2011 - 11:03
door toppertje
945i schreef:Kleinere wielen.
=low-budget tuning.
maar idd kan dit in een andere maat wielen liggen(rolomtrek)
ik heb dit jaar naar mijn vakantie bestemmingeen afstand van 1580km
terwijl dit vorig jaar over exakt dezelfde weg nog 1644 km was.
dit komt voor 100% door een grotere rolomtrek.
225/50/17 ipv 215/55/16

Geplaatst: 26.07.2011 - 11:54
door wim de jong
Eigenlijk is de volgende vuistregel aan te houden bij bergje op met belasting:

Als je gas bijgeeft, en je ziet alleen de verbruiksmeter op de BC oplopen, maar het toerental niet, of amper, zit je in een te hoge versnelling.
Dan is het tijd om een versnelling lager te kiezen.
De motor moet redelijk vlot reageren op je gas intrappen, dan zit je goed.
En elke motor vindt een beetje extras toeren fijn met bergje op icm een caracan. Diesel >2000, en benzine >3000 is normaal.

nog een vuistregel: kies de versnelling met het gunstigste verbruik op de BC om dezelfde snelheid te houden

Geplaatst: 26.07.2011 - 11:55
door V480-S60
JosW schreef:
V480-S60 schreef:JosW goede vakantie hou de boel heel. En hou de boel op toeren 8)

Maaaaaaar: ik kan in dit geval wel meegaan met onze Groniger met V70/2.4D. Er is iets veranderd want de toerentallen met corresponderende snelheden die JosW opgeeft kloppen niet met de standaard toeren en aangegeven snelheden!. (ook niet met de standaardwaarden van een standaard 163 pk uitvoering) Dus let a.u.b. wel op!
Doet verder niets af aan de vraag dus de overige adviezen gelden gewoon.
Standaard toeren gelden volgens mij als het voertuig geen last trekt. Als dat wel het geval is dan heeft dat toch invloed op het toerental? Of denk ik nu verkeerd?
Nee hoor, dat is verkeerd gedacht. Als ik met of zonder caravan in zijn 5, 1900 toeren maak dan rij ik 95 op de teller. Evenzo als ik in zijn 4 zit dan draai ik met 95 km op de teller, 2400 toeren met of zonder caravan.

Geplaatst: 27.07.2011 - 16:46
door Rippie V70
hoger in toeren levert ook nog meer koeling op omdat je pomp harder draait.
totale motorbelasting is dan dus gunstiger.

Verder : tuning heeft 0,niks te maken met je versnellingsbakratio. een ander toerental bij dezelfde snelheid door tunig is dus totaal onmogelijk.

"dat krijg je dus niet met dat getune " :D

Geplaatst: 27.07.2011 - 17:58
door JosW
Rippie V70 schreef:hoger in toeren levert ook nog meer koeling op omdat je pomp harder draait.
totale motorbelasting is dan dus gunstiger.

Verder : tuning heeft 0,niks te maken met je versnellingsbakratio. een ander toerental bij dezelfde snelheid door tunig is dus totaal onmogelijk.

"dat krijg je dus niet met dat getune " :D
Right!

Geplaatst: 06.08.2011 - 19:41
door gerben kerkmeester
net terug van vakantie in kroatie met een getunede D5 geweldig wat een koppel praktisch hele route in 5de versnelling gereden met cruise control erop.
Verbruik 1:11,73 snelheid volgens navigatie 100 km, 110 op de teller toerental ongeveer 2200 rpm

Geplaatst: 06.08.2011 - 23:47
door gerben kerkmeester
P.S. met caravan

Geplaatst: 07.08.2011 - 10:37
door JosW
Mijn 2.5D kijkt nu uit op de Dordogne. Op de heen weg vrijwel constant in de 4e versnelling. In de 5e had wel gekund maar dan toch te vaak te weinig toeren en dus ook onvoldoende power. Bovendien een hoger verbruik.