Pagina 2 van 4

Re: T5 zou vanaf 2400 rpm vol koppel moeten hebben.

Geplaatst: 03.08.2011 - 21:57
door Ludo
Martin HSI schreef:Bij mij kun je echt voelen dat de vanaf 1500-3000 de trekkracht echt opbouwend is en vanaf 3000 is deze maximaal tot ongeveer 5000 daarna wordt het minder. Ik heb een drukmeter gemonteerd om de werkelijke overdruk te meten. Al rijdend bij gas dicht heb ik - 550mbar minimaal. Als ik vanaf 1500 rpm volgas geef gaat de meter in de plus en kruipt langzaam naar 800 mbar max dit vanaf 3000rpm. Boven de 5000rpm gaat de druk naar beneden naar ongeveer 660 mbar.
Je turbo heeft boven 5000rpm adem te kort.

Geplaatst: 03.08.2011 - 22:02
door t5power
945i schreef:PK's blijven ook opbouwen.
Schijnt er 10 extra te hebben, net als de 2.5T vs de 2.4T.

Mooie grafiek martin, bevestigt idd mooi wat ik zelf al voelde.

Geplaatst: 04.08.2011 - 09:56
door jpwg001
Martin HSI schreef:Hallo t5power,

Dat klopt, jij hebt de 2,4L die 260 pk afgeeft.
Deze motor pakt eerder op. Hier is ook een grafiek van.
Als je naar de verschillen kijkt dan kun je er goed uithalen wat je ook beschrijft.
Hij heeft dan geen 2.4 maar een 2.5.

Geplaatst: 04.08.2011 - 14:34
door V70 T5 assen
Ik voel de trekkracht ook pas rond de 2800 rpm , daaronder is het wel vlot maar vanaf eerder genoemd toerental gaat hij echt.

Letwel puur mijn gevoel zonder dat ik het eea middels een grafiek kan aantonen.
Wel bijna de helft minder km op de klok als TS.

Geplaatst: 04.08.2011 - 14:54
door EVV
Is dit niet gewoon het turbogat wat je voelt? Bij lage toeren duurt het wat langer voordat er genoeg uitlaatgas is om de turbo aan te drijven, voordat je op het maximum koppel zit ben je al weer de nodige toeren verder.

Geplaatst: 04.08.2011 - 15:34
door V480-S60
Ga nu eerst eens meten. Het is per slot een auto van 11 jaar oud!.

Zelfs topmotoren hebben na 11 jaar (en zoveel km's) een andere karakteristiek dan toen ze uit de factory kwamen.
Voelen heb ik niets mee.

Geplaatst: 04.08.2011 - 17:29
door 945i
mwoa, ik wel.

Geplaatst: 04.08.2011 - 17:41
door diesel01
ik ben ook voor...

Geplaatst: 04.08.2011 - 20:27
door V70 T5 assen
Ja maar dan aan iets anders :)

En T5 heeft het gewoon wat verder weg zitten dan een 2,4T of 2,5T met een LPT.
Dat maakt de T5 gewoon wat bruter.

Geplaatst: 04.08.2011 - 20:42
door Martin HSI
V70 T5 assen geeft ook aan dat vanaf 2800 de vaart er in zit.
Ik heb dit verhaal ook eens met mijn neef besproken hij is al jaren monteur bij een Volvo garage. Hij zei dat de turbo's zelden kapot gaan. De druk sensor wil nog wel eens kapot gaan maar dan krijg je andere symptomen. Ik ga eerst even de rit Berlijn afwachten die we morgen ochtend gaan maken. Aral 100 in de tank en op redelijke kruissnelheid. Daarna bericht ik wat dat heeft gedaan.

Martin

Geplaatst: 04.08.2011 - 20:47
door Laguna-S60
Hoe lang heb je deze volvo al?

Geplaatst: 04.08.2011 - 20:47
door t5power
Schoonfamilie vandaag langs en op de oprit van snelweg bemerkte schoonvader ineens dat turbootje van ford tddi motortje (90 pk met (!) turbo) niks meer deed.

Nou, dat is pas behelpen :), met een atmosferisch 4 cylinder dieseltje invoegen.

Geplaatst: 04.08.2011 - 20:52
door Martin HSI
Laguna - S60, ik heb deze Volvo al vanaf mei 2006 en gekocht met 172029km op de klok. Vandaag gekeken staat nu op bijna 260000km

Geplaatst: 04.08.2011 - 21:57
door Laguna-S60
Voel je dan nu ook heel erg verschil tussen de aankoop en nu of niet?
of viel het je gewoon op nadat je iets gelezen had?

Geplaatst: 04.08.2011 - 23:22
door Martin HSI
Ik voel inderdaad verschil tussen aankoop en nu.
Ik heb altijd het koppel onderin matig gevonden. (in vergelijking wat er in de hogere regionen gebeurd) Maar nu valt het gewoon op dat het minder is.

Martin

Geplaatst: 05.08.2011 - 09:49
door V70 T5 assen
@ Martin HSI

Is het misschien ook een deel gewenning aan het vermogen?

Ik rij ook vaak in andere auto,s bij een maat van me deze heeft een garage , tijdens deze proefritjes merk ik ineens dat ik dan zelf wel in een bijzondere auto rij.

Geplaatst: 05.08.2011 - 11:05
door V480-S60
Ik zeg METEN!. En meten is in dit geval gewoon weten.

Geplaatst: 05.08.2011 - 11:19
door bart simpson
dat zei ik ook, TS wil geloof ik meer een gevoelsmatiger antwoord

Geplaatst: 06.08.2011 - 00:07
door elianmars
Mijn wagen heeft op de rollenbank gestaan. Voordat deze gechipt werd, kwam het maximale koppel vrij bij 2824 toeren. Daarna kakte het weer in.

Volgens de gegevens op Autoweek, komt bij de T5 van voor 2005 het maximale koppel vrij bij 2400 toeren.

Niks aan de hand met jouw wagen, dus :wink:

Geplaatst: 06.08.2011 - 11:58
door oddball
Dit doet die van mij, met enkele modificaties weliswaar:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us